Tommi S. 14.05.2006 19:01:53 | |
---|
Lavalla saa näet laulaa ihan mitä lauluja vain, lupaa kyselemättä, kunhan muistaa täyttää esitysilmoituksen jälkikäteen. Konsertin järjestäjä maksaa joka tapauksessa esitettävästä ohjelmasta korvausta. Kyllä. Tarkoitin tuossa edellisessä kirjoituksessani sitä että yksinoikeus taideteoksen hyödyntämiseen ei sinällään ole mitenkään järkevä ajatus. Se että musiikin julkisesta esittämisestä pitää maksaa jollekin ei ole mielekästä. Jos haluan soittaa levyjä omalla radioasemallani niin mitä se kenellekään muulle kuuluu? Se järki tähän toimintaan tulee tuosta samasta ajatuksesta joka on patenttilain pohjalla, eli tekijät houkutellaan julkistamaan teoksiaan ja vastineeksi heille annetaan rajalliseksi ajaksi yksinoikeus teoksensa hyödyntämiseen. Tekijänoikeuslaki ei oikeastaan pyri siihen että teokset olisivat suojattuja, vaan tekijänoikeuslain maaliviiva, eli se minkä laki lopulta pyrkii saavuttamaan, on se että kaikkien teosten jakeleminen esimerkiksi netin vertaisverkoissa on täysin sallittua. Tekijänoikeuslain oleellinen osa on tekijänoikeuden vanheneminen. |
jäykkis 14.05.2006 19:08:20 | |
---|
Porsaanreikien etsiminen ei mielestäni ole oikeamielisyyttä ja rehellisyyttä, mutta tästä voi olla montakin mieltä. Porsaanreikien? Nyt kyllä tekisi mieli sanoa että jos sulla hyvä mies ei ole mitään sanottavaa, miks jauhat... mutta en sano. Esitänpä sen sijaan kysymyksen, että jos yritän selvittää että missä vaiheessa taideteoksen ominsanoin kuvaileminen muuttuu laittomaksi, niin miten tässä voi äkkiväärinkään ÄKT:n agentti nähdä porsaanreikien etsintää (en nyt tarkoita tietenkään sinua!)? Enkä nyt ole enää ihan varma sun musa-alankaan tuntemuksesta. Yhtenä vinkkinä, että kun seuraavan kerran joku perää tämmöstä, niin ellet muuhun ehdi, niin jaappa sitten vaikka perinteesi mukaan linkkejä. Tarjoa vaikka tätä: http://www.minedu.fi/opm/asiantunti … neuvosto/tekijanoikeusneuvosto.html Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ- |
Antroid 14.05.2006 19:12:14 | |
---|
Hyvä soittaja ei hahmota päässään nuottikuvia, tabloja, sormituksia, jne. tekniikkaa vaan säveliä jotka muodostavat melodioita, fraaseja. Tekniikkaa ei todellakaan ajatella sen jälkeen kun aapiset on luettu, vaan tekniikka vain mahdollistaa toteuttaa päässä olevia ajatuksia, ilmaisua, joista musassa oikeasti on kyse. Totta tämä, mutta ei hyväksi soittajaksi opi soittamatta ensin muiden hyvältä kuulostavia juttuja. Se miten sen tekee, on mielestäni ihan se ja sama. Eivät nuotitkaan ole täydellinen tapa tallentaa musiikkia. Ei tässä nuotinlukua peräänkuuluteta, vaan lähinnä sävelten ymmärrystä. Tuosta Feggyn kirjoituksesta vaan sai sellaisen käy-musaopisto-ja-opi-nuotit-tai-et-ikinä-osaa-mitään -mielikuvan. Olisi hauska päästä Djangon pään sisälle... |
mll 14.05.2006 19:13:16 | |
---|
Mihin tämä kuluttajien ja veronmaksajien rahoilla suunnattu anti-piratismi siis todellisuudessa vaikuttaa? Onko se tuulimyllyjä vastaan tappelemista ja rahan tuhlausta? Minä olen sitä mieltä että kyseessä on nyt kulttuuri ja koneisto, jonka tuotteina on näitä erilaisia järjestelmiä internet väärällään. Me saadaan ikuisesti tapella näitä järjestelmiä vastaan, mutta jos panostaisimme kulttuurimuutokseen ja itse koneiston "alasajamiseen" niin tuloksia voisi seuraavan 10 vuoden aikana tapahtua. Minusta suurin ongelma tässä on varmaankin se, että iso osa mainonnasta on suunnattu lapsille ja nuorille, joilla ei ole oikeasti rahaa edes ostaa levyjä tai nuottikirjoja tai uusia trendivaatteita yms. Onko se sitten loppujenlopuksi ihme, että lapset ja nuoret imuroivat netistä laittomasti musiikkia, elokuvia yms. Nykyajan vanhemmilla ole ole varmaankaan niin paljon rahaa, että he voisivat ostaa lapsillensa kymmeniä CD-levyjä vuodessa. Ei minun vanhemmillani ainakaan ollut varaa silloin kun olin pieni (nykyään ehkä, kun kaikki kersat ovat muuttaneet pois kotoa). Mainontakoneisto on aika sairas. Ehkäpä pitäisi jotenin pystyä vaikuttamaan siihen suuntaan. Mitenköhän paljon levymyynti on oikeasti laskenut laittomien latausten takia, epäilisin kuitenkin, että hyvin vähän. Suurin osa laittoman musiikin lataajista on todennäköisesti sellaista porukkaa, etteivät he ostaisi sen enempää levyjä vaikka lataaminen kävisi mahdottomaksi. Minulla ei todellakaan ole mitään faktaa tästä, mutta hyvin vahvoja oletuksia. Ehkäpä kulttuurimme kaipaisi todellista muutosta siinä suhteessa, ettei tehtäisi niin paljon kertakäyttöistä tavaraa, mukaanlukien musiikki. MLL |
PekkaM 14.05.2006 20:17:25 | |
---|
Mitenköhän paljon levymyynti on oikeasti laskenut laittomien latausten takia, epäilisin kuitenkin, että hyvin vähän. Suurin osa laittoman musiikin lataajista on todennäköisesti sellaista porukkaa, etteivät he ostaisi sen enempää levyjä vaikka lataaminen kävisi mahdottomaksi. Minulla ei todellakaan ole mitään faktaa tästä, mutta hyvin vahvoja oletuksia. Paljonkohan se levymyynti oikeasti on edes laskenut ja mitkä on syyt? Onko kauppojen naurettava levyvalikoima seurausta laskeneesta myynnistä vai syy sille? Kumma juttu kun saat kiertää läpi kaikenmaailman freerecordshopit, anttilat ja stockmannit ja on hyvä jos edes yhden kiinnostavan levyn löytää. Hyvä kun jossain Forumin tai Lasipalatsin Free Record Shopissa on ylipäätään edes levyhyllyä enää, tuntuu olevan pikeminkin DVD-puoleen keskittyneet Hieman laajemman valikoiman pitämisen ei luulisi olevan käsittämättömän kallista. Ei ne levyt hyllyyn maidon lailla vanhene, vaikkei ihan heti jokainen menisikään. Eikö tämä ole sitä hetimullekaikki-asennetta myös? Haluan ostaa CD:n Ambeon - Fate of a Dreamer. Katso ilmoitukseni jäsenkuvauksesta. |
Zammy 14.05.2006 20:30:01 | |
---|
Hieman laajemman valikoiman pitämisen ei luulisi olevan käsittämättömän kallista. Ei ne levyt hyllyyn maidon lailla vanhene, vaikkei ihan heti jokainen menisikään. Eikö tämä ole sitä hetimullekaikki-asennetta myös? Jaa-a, sellaisissa isomman valikoiman levykaupoissa nimikkeitä lienee 30 000 ja ylöspäin. Ja kun osaa levyistä kuitenkin täytyy olla useampi kuin yksi kappale hyllyssä, niin tuosta voit laskeskella, että onko se kallista vai halpaa. Mutta yleensähän lähes mitä vaan saa tilaamalla, levykaupan setää kun hihasta ravistaa. Susikoira Roi Orbison |
MacGyver 14.05.2006 23:54:32 | |
---|
Paljonkohan se levymyynti oikeasti on edes laskenut ja mitkä on syyt? Tämä nyt menee hieman ohi mutta menköön. Tästä nettilatailun yhteydestä levymyyntiin on tehty ihan tieteellinen tutkimus, joka on kokonaisuudessaan julkaistu netissä. http://www.unc.edu/~cigar/papers/FileSharing_March2004.pdf Raportin ytimenä on se, että vaikka verkosta latailua on demonisoitu hillittömästi, sen vaikutus itse levymyyntiin on tilastollisesti nollan luokkaa. Hieman oikoen siis ne, jotka jättävät levyn ostamatta koska sen saa verkosta, olisivat jättäneet levyn ostamatta joka tapauksessa. Vaikka raportti ei ole täydellinen, voi sen perusteella pitää myös mahdollisena, että nettilatailu jopa edistää levymyyntiä (tämäkin tietysti tilastollisesti merkityksettömissä määrin). Ja itse aiheeseen: levymyynnin laskun syyt ovat jossain muualla kuin Internet-levityksessä -MacGyver Ei mitään putkia prkl! |
McNulty 15.05.2006 00:45:21 | |
---|
Ja itse aiheeseen: levymyynnin laskun syyt ovat jossain muualla kuin Internet-levityksessä Jep... samanlaisia kokemuksia minullakin on tästä asiasta. Oman käsitykseni mukaan olen "Kitaransoiton kehitysmaa" -bonecrusher |
Blasphemer 15.05.2006 08:45:53 | |
---|
Kaivetaanpas se pesäpallomaila taas tuolta kaapista. *mätk, mätk, mätk* No niin, josko vaikka nyt tuo paikoillaan junnaava väittely loppuisi. Tuo nimittäin vaikuttaa samalta kuin ateisti ja uskovainen väittelisivät jumalan olemassaolosta. "The new world is here to wipe out our lives
The new world we can't survive
The new world left God in everything and everyone
The new world does not include us" - Peter Tägtgren - |
McNulty 15.05.2006 11:38:03 | |
---|
Vaikka itse väittely junnaakin osittain paikoillaan, niin silti esiin on tullut hyviä huomioita ja ajatuksia, mielipiteitä ja muita aivoituksia. Mielestäni paikallaankin polkeva väittely voi brainstormin tavoin nostaa ilmoille uusia aspekteja... ja hyvä niin. Jatkakaa! Oman käsitykseni mukaan olen "Kitaransoiton kehitysmaa" -bonecrusher |
Blasphemer 15.05.2006 13:09:49 (muokattu 15.05.2006 13:10:41) | |
---|
Vaikka itse väittely junnaakin osittain paikoillaan, niin silti esiin on tullut hyviä huomioita ja ajatuksia. Tottahan tuo on, en sitä kiellä. Muutamalla keskusteluun osallistuneella vain vaikuttaa olevan valitettavan kapeakatseinen näkemys tästäkin asiasta. Väittelyissähän pärjää parhaiten kun osaa antaa välillä vähän löysää oikeissa asioissa ja iskeä takaisin sopivan ovelasti muotoilluin terävin argumentein. ;) Moni täällä kyllä tuon taidon selvästi osaakin. Harmillista vain, että täältä löytyy näitäkin henkilöitä, joilla selvästi on asioista paljon tietoa, mutta eivät kykene avarampaan ajatteluun. "The new world is here to wipe out our lives
The new world we can't survive
The new world left God in everything and everyone
The new world does not include us" - Peter Tägtgren - |
McNulty 15.05.2006 13:18:21 | |
---|
Niin... tähän voisi kai käyttää sanontaa: "Henkilöt jotka tuputtavat sinulle mielipiteitään eivät halua, että sinä tuputat heille mielipiteitäsi." Oman käsitykseni mukaan olen "Kitaransoiton kehitysmaa" -bonecrusher |
Feggy 15.05.2006 13:30:05 | |
---|
Mun osaltani tää ketju on ehkä kymmenes, jossa tätä keskustelua on käyty ja samat asiat on vatvottu läpi moneen kertaan. Mielipide on jonkin verran muuttunut ja yksityiskohtien suhteen detaljit ovat vaihtuneet, mutta perusnäkemys on pysynyt samana. Ja pysyy. Jatkakaa te avarakatseisemmin, mä koitan pitää pääni kiinni. "Ymmärryksenpuutteemme päälähde on siinä, että meillä ei ole yleisnäkemystä sanojemme käytöstä"
- Ludwig Wittgenstein: Filosofisia tutkimuksia |
McNulty 15.05.2006 13:33:39 | |
---|
Jatkakaa te avarakatseisemmin, mä koitan pitää pääni kiinni. Väärin. Oli avarakatseinen tai tunnelissa kulkeva yksilö, kaikkea tarvitaan. Joissain asioissa saa ja pitää olla kapeakatseinen. Etenkin sellaisissa asioissa jotka on itselle tärkeitä. Se mielestäni kertoo asenteesta ja terveestä järjestä jos välillä uskaltaa olla rohkeasti jotain mieltä... poikkeaisi se kuinka hurjasti vain enemmistön näkemyksistä. Eli kun sinä rohkaisit minua jatkamaan, rohkaisen minäkin sinua... Even-Steven? :) Oman käsitykseni mukaan olen "Kitaransoiton kehitysmaa" -bonecrusher |
Feggy 15.05.2006 13:40:20 | |
---|
No jaa, Jäykkistä lainatakseni "Karavaani kulkee, koirat haukkuvat". Kyllä mä keksi kevyesti monenlaista paljon parempaa tekemistä kuin täällä papukaijana toimimisen. Koitan pitää sen mielessä. "Ymmärryksenpuutteemme päälähde on siinä, että meillä ei ole yleisnäkemystä sanojemme käytöstä"
- Ludwig Wittgenstein: Filosofisia tutkimuksia |
jäykkis 15.05.2006 20:03:14 | |
---|
Väittelyissähän pärjää parhaiten kun osaa antaa välillä vähän löysää oikeissa asioissa ja iskeä takaisin sopivan ovelasti muotoilluin terävin argumentein. Niin no, en nyt tiedä ihan väittelystäkään. Tuntuu että tuo Feggy onnistui hämmentämään jutun siinä määrin, että ei päästy itse asiaan oikein ollenkaan. Se on lähinnä tragikoomisia tapauksia osa Ö. Kaveri itse antaa ymmärtää huseeraavansa viihdeteollisuuden tiedotuskomppanjassa, puhuu valistuksen ja tiedottamisen tärkeydestä ja kun joku sitten alkaa kysellä, niin kiukutellaan kun uhmaikäinen lapsi ja syytetään porsaanreikien tonkimisesta. Lainaanpa uudelleen FoolOnTheHilliä: Ei kai tällä ole mitään merkitystä asian kannalta? Jos joku levittää netissä luvatta tabeja/nuottia bändin X biisistä Y rikotaan tekijänoikeutta, riippumatta mistään virheiden määrästä. Right? Jotain tässä nyt ihan selvästi tahdotaan kieltää, mutta mitä ja missä se raja kulkee. Joku otti esille tabujen käyttämisen opetustarkoituksessa, erilaisine analyyseineen kaikkineen. Lieneeköhän tuomittavaa? Paha mennä sanomaan ja tälle tiedolle olisi varmaan hyvinkin käyttöä. "Riippumatta virheiden määrästä"? Jaa-a. Jos sitten kääntäisikin niin päin, että kuinka paljon tabi saa muistuttaa jotain "vanhempaa" kappaletta. Kai näistä nyt jotain esimerkkejä tai suuntaviivoja on olemassa? Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ- |
Janus 15.05.2006 21:20:56 | |
---|
Joku otti esille tabujen käyttämisen opetustarkoituksessa, erilaisine analyyseineen kaikkineen. Lieneeköhän tuomittavaa? Paha mennä sanomaan ja tälle tiedolle olisi varmaan hyvinkin käyttöä. Jos viittaat tohon mun ajatukseen soolon plokkaamisesta ja analysoinnista oppimistarkoituksessa, painotan nyt sitä, että kyseessä todellakin olisi sitaatti kappaleesta - ja menisi tällöin sitaattioikeuden piiriin, koska suuren osan "lopullisesta teoksesta" muodostaisi omakohtainen analyysi ja pohdinta. Esim. Miles Davisin trumpettisoolo kappaleesta So What. Sointukiertoja ei voi patentoida - kappaleen teema/melodia tekee kappaleesta ainutlaatuisen. Enkä puhunut myöskään tabulatuureista, itse teen oikeat nuotit .pdf-muotoon. |
TheSimpsoni 15.05.2006 22:10:31 | |
---|
No on se kyllä taas vitun reilu peli perkele. Jonkun europarlamentaarikon paskan jauhantaa. Hyvä kai sen luulis olevan bändin kannalta jos saa tabulatuureja netistä ja näin tutustuu bändiin. Vittuun tekijänoikeus lait tuommosissa asioissa. |
Zammy 15.05.2006 22:14:16 (muokattu 15.05.2006 22:14:35) | |
---|
No on se kyllä taas vitun reilu peli perkele. Nimenomaan. Se joka leipää saadakseen tekee musiikkia, päättää myös mitenkä sitä musiikkiaan ja oheisia kaupittelee. Ja jos se hinta tai tuote ei sua miellytä, niin olet ostamatta. Ihan kuin kaikessa muussakin kaupankäynnissä. Susikoira Roi Orbison |
TheSimpsoni 15.05.2006 22:16:07 | |
---|
Elikkä jos minä ruppeisin jonkun pändin kappaleesta tekemään tabeja pitäs anoo pändiltä lupa? |