Aihe: Vertaisverkkoa koetellaan
1 2 3 4 510 11 12 13 14
Neljä Ruuvia
11.09.2006 07:36:07
Huomenta kaverit.
Mä en jaksa montaa vuoroo putkeen :-)
Jos joku muu välillä....
Zammy
11.09.2006 08:23:01
Eri taiteenalojen edustajien kesken tietysti. Leffateollisuus saa siis yhtä paljon kuin musiikkibisnes. Ja softatalot saavat yhtä paljon kuin nuo kaksi edellä mainittua jne jne jne.

Tuota etkös sä ole halunnut, että musateollisuus sellaisenaan lakkaisi olemasta ja rahat käärisi suoraan itse muusikot ja säveltäjät? Mutta mitenkäs jos minä taltioin kassieni raapimista ja kaveri soittaa taustalla triangelia ja laitan tuon tuotoksen nettiin jakoon, niin saanko minä jotain osuuksia tuosta laajakaistamaksusta? Vai pitääkö mulla kuitenkin olla se levytyssoppari? Entäs jos pistän oman levy-yhtiön pystyyn jonka kautta julkaisen tuon em. nauhan?
Susikoira Roi Orbison
jäykkis
11.09.2006 08:34:54
Jos te näkisitte tän ammattimuusikon näkökulmasta mutta kun te ette osaa ettekä halua.

Hyvä herra, nyt sä kyllä puhut vastoin parempaa tietoasi.

Palautetaanpa mieleen parikin asiaa. Ensinnäkin asioita aina valppaasti seuraava ja niistä objektiivisesti raportoiva Digitoday - oho, ei ollutkaan tällä kertaa, vaan olikin (vastaavan laatuinen kyllä) Tietoviikko tiesi kertoa sylttytehtaan terveiset:

Levybisnes tokenee piraateista

Kaikkea tapahtuu. Nettipiratismia vastaan vuosikaudet aggressiivisesti otellut äänitealan etujärjestö RIAA tuumii USA Todayssa, että piratismi on hallinnassa.

http://www.tietoviikko.fi/doc.te?f_ … 23238&s=u&wtm=tivi-14062006

Hiukkaa ajemmin yritin itse tällä saitilla kysellä, että minkälaisista summista puhutaan, kun puhutaan "waretuksen aiheuttamista" kokonaistulomenetyksistä ammattimuusikoiden ammattikunnalle. Kysyin:

Onko sulla mitään käsitystä minkälaisista osuuksista puhutaan kun puhutaan levymyynnistä kertyvästä tulosta musiikintekijöille? Meni ohi?

Joo, ajan siis takaa että jos otetaan "kaikkien ammattilaisten levymyynnistä saamat tulot" per "kaikkien ammattilaisten kaikki tulot", niin miten suuri osuus keskimäärin tulee levymyynnistä.

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … amp;t=125930&o=60&#p5362771

Vastaukset tasan nolla (keskustelu oli kyllä vellonut koko ajan). Hiukan myöhemmin palasin aiheeseen ja totesin taas tämänkin perusteella voitavan tehdä yhden ainoan johtopäätöksen, joka on että ammattimuusikoiden massan kannalta, siis karkeesti ottaen 95 prosentin osalta, levymyynnin heilahteluilla ei ole (anteeksi vain) hevosen perseen merkitystä:

Tämäpä oli mukava kuulla. Tekisi myös mieli sanoa, että vastaus oli arvattavissa.

Nyt voi tehdä (ainakin) kaksi johtopäätöstä. Joko tämän nettipiraattihomman hintaa musiikintekijöille ei tiedä kukaan, taikka sitten sen merkitys on niin mitätön, että sitä ei kehtaa julkisesti sanoa. Veikkaan jälkimmäistä.

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … amp;t=125930&o=60&#p5367656

Jos sinä nyt väität, että a) sillä on merkitystä b) että asioita ei haluta nähdä ammattimuusikon kannalta, niin molemmissa tapauksissa laskettelet kyllä sitä itseään. Se, että asioista ei olla samaa mieltä ei todellakaan tarkoita, että niistä ei oltaisi kiinnostuneita.
Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ-
Neljä Ruuvia
11.09.2006 10:29:37
No ei tarvii olla ydinfyysikko laskeakseen sen että jos levymyynti tippuu 23% prosenttia,saa vastaavasti rojaltia saman verran pienemmästä levymäärästä.Siis about eli keskimäärin.
jäykkis
11.09.2006 10:56:06
Mutta mitenkäs jos minä taltioin kassieni raapimista ja kaveri soittaa taustalla triangelia ja laitan tuon tuotoksen nettiin jakoon, niin saanko minä jotain osuuksia tuosta laajakaistamaksusta? Vai pitääkö mulla kuitenkin olla se levytyssoppari?

No johan oli kysymys.

Kun, ei siis "jos", vaan "kun" meillä aletaan tämän suuntaisia juttuja virittelemään, niin ei ole kun sekunti kun Arton jengi on ensimmäisenä osingoilla ja jättää sulle sen perinteisen 5 prosenttia.

Miksi, vaikka esimerkiksi jakelukustannukset on "nolla"?

Ensinnäkin siksi, että nyt mukaan on tullut täysin uusi kustannuserä, waretuksen vastainen taistelu, jonka kustannuksista ei ota seppäkään selvää ja on myös saletti, että ne kustannukset siirtyy ketjun alkuun. Siellähän siitä hyödytäänkin.

Toisekseen, minkä muun kun levy-myynnin kautta voidaan laskea edes summittainen jakoavain? Viihdeteollisuus ja tekijänoikeuden haltijat tekevät kaikkensa, että mitään muuta mittaria ei voisi syntyäkään ja näin ollen edelleenkin ainoa edes suuntaa-antava mittari on virallinen "levymyynti".

Minun nähdäkseni tästä kaikesta on kiittäminen vain ja ainoastaan muusikkokunnan kaukonäköisyyttä ja sen ylikäymätöntä viisautta. Neuvoja on kyllä tullut niin sisältä kun ulkoakin.

Ps. 4R: mistä kaupasta saa jotain prosenteilla?
Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ-
Zammy
11.09.2006 11:08:47
Neuvoja on kyllä tullut niin sisältä kun ulkoakin.

No kun sinä tiedät sen hyvän mallin noille laajakaistamaksuille, niin valota toki muillekin. Saanko minä siinä sinun mallissa rahaa vai en?
Susikoira Roi Orbison
McNulty
11.09.2006 12:25:21
No kun sinä tiedät sen hyvän mallin noille laajakaistamaksuille, niin valota toki muillekin. Saanko minä siinä sinun mallissa rahaa vai en?

Kun sellainen tulee, niin eiköhän alan herrat päätä siitä minun, sinun ja jäykkiksen puolesta. Ei pidä hosua... tiedäthän mitä siitä tulee?

Huvittavaa että kokoajan puhutaan levymyynnin laskusta ja siitä syytetään "piratismia ja waretusta". Samaan aikaan kuitenkin unohdetaan että musiikki-DVD myynti on noussut roimasti. Lopulta bisnes on even-steven, siis +/-0. Ja ihan samalla tavalla ne DVD:t pyörii vertaisverkoissa jaossa, mutta kuitenkin ne tekevät kauppansa... miksi näin?
These pretzels are making me thirsty!
Ten soldiers wisely led will leave a hundred without a head.
Zammy
11.09.2006 12:27:51
Kun sellainen tulee, niin eiköhän alan herrat päätä siitä minun, sinun ja jäykkiksen puolesta.

Niinpä. Eli teillä on noita ehdotuksia, mutta kun niitä alkaa yhtään tarkentamaan niin vastaukset loppuvatkin.
Susikoira Roi Orbison
jäykkis
11.09.2006 13:00:42

Jos haluaisi olla ilkeä, niin voisi lainata erästä tällä saitilla saamaani vastausta jossa kysymys oli sisällöltään likipitäen samanlainen ja vapaasti ja muistinvaraisesti siteeraten se meni näin: "Et tietenkään saa mitään! Miten voit odottaa saavasi osinkoja jos kukaan ei halua ostaa saati maksaa sun musiikista.".

En kuitenkaan halua olla ilkeä.

Kysymykseesi.

Ei minulla ole valmista vastausta saati valmista mallia. Visio kylläkin. Siteerataan aluksi itse professori O'Harea:

Kalifornian yliopiston professori Michel O'Hare ehdottaa intressien tasapainottamista varsin radikaalilla tavalla. Sen mukaisesti äänitteiden (ja muun digitaalisen sisällön) jakelun tulisi tapahtua rajakustannuksien hinnalla, eli siis ilmaiseksi.

Musiikin ja muun sisällön tuottajien korvaukset perustuisivat kuluttajilta kannettavaan mediaveroon, joka jaettaisiin tuottajille sisällön kulutuksen eli esimerkiksi kuuntelukertojen perusteella. Ehdotuksen etuna on se, että se muuttaa eri osapuolten insentiivit ubimedian kannalta mielekkäiksi: sisällön tuottajien kannattaa tarjota sisältöään mahdollisimman laajasti ja helposti kuluttajien laitteiden täytteeksi. Koska kuluttajat maksavat sisällöstä veron muodossa, heillä ei ole insentiiviä huijata tai vääristää kulutustietoa.

Tuo malli on järkeenkäyvä, virtaviivainen ja kaikille tasapuolinen. Itse vaihtaisin veropohjaisen rahoitusmallin joksin muuksi, ehkä laajakaistamaksuksi, mutta toimiakseen siinä tulisi kuitenkin olla voimakas pakottava momentti mukana.

Käytännössähän me olemme nyt tilanteessa jossa levy-yhtiöiden suojeleva funktio on lujaa vauhtia murenemassa, kenttä avautuu todelliselle, raadolliselle kilpailulle, paletti hajoaa... ja menossa on vuosisadan selviytymistaistelu.

Jonkun yksittäisten Jäykkis-, Pekka- ja BC-tuulihattujen lisäksi kukaan ei pidä musiikintekijöiden puolia. Sitä ei tee viihdeteollisuus eikä sitä tee (näköjään) edes heidän omat järjestönsä - kiitos herttasen, Tekijänoikeus-termin alle parkkeeratun sekamelskan.

Kysympä viidennen kerran: Mitä ajattelitte tehdä kun järjestäytymättömät musiikintekijät alkavat esittää saman suuntaisia kysymyksiä kun sinä esitit äsken itse?
Zammy
11.09.2006 13:13:00
Jos haluaisi olla ilkeä, niin voisi lainata erästä tällä saitilla saamaani vastausta jossa kysymys oli sisällöltään likipitäen samanlainen ja vapaasti ja muistinvaraisesti siteeraten se meni näin: "Et tietenkään saa mitään! Miten voit odottaa saavasi osinkoja jos kukaan ei halua ostaa saati maksaa sun musiikista.".

En kuitenkaan halua olla ilkeä.

No en mä kauhean loukkaantunut ole jos jostain syystä mun em. proggis ei olisikaan rahallisesti kovin tuottava (mulle riittää tässä tapauksessa se taiteellinen anti). Kunpahan kyselin, että missä se raja sitten menee sen hyvitysmaksun suhteen. Nykyisessä systeemissähän jako on varsin selkeä.

Jonkun yksittäisten Jäykkis-, Pekka- ja BC-tuulihattujen lisäksi kukaan ei pidä musiikintekijöiden puolia. Sitä ei tee viihdeteollisuus eikä sitä tee (näköjään) edes heidän omat järjestönsä - kiitos herttasen, Tekijänoikeus-termin alle parkkeeratun sekamelskan.

Tuo on kyllä niin pelleilyä. Kyllä ne apua tarvitsevat sitä osannevat pyytää.
Susikoira Roi Orbison
Neljä Ruuvia
11.09.2006 14:36:36 (muokattu 11.09.2006 14:39:23)
Kun sellainen tulee, niin eiköhän alan herrat päätä siitä minun, sinun ja jäykkiksen puolesta. Ei pidä hosua... tiedäthän mitä siitä tulee?

Huvittavaa että kokoajan puhutaan levymyynnin laskusta ja siitä syytetään "piratismia ja waretusta". Samaan aikaan kuitenkin unohdetaan että musiikki-DVD myynti on noussut roimasti. Lopulta bisnes on even-steven, siis +/-0. Ja ihan samalla tavalla ne DVD:t pyörii vertaisverkoissa jaossa, mutta kuitenkin ne tekevät kauppansa... miksi näin?

Ei ne tee,se on ihan marginaalista myyntiä. Sitä paitsi isohan se nousun prosentti on, kun yhdestä kappaleesta noustaan kahteen kasvua on jo 100%.
Neljä Ruuvia
11.09.2006 14:38:32

Ps. 4R: mistä kaupasta saa jotain prosenteilla?

Ois mun pitänyt heti tajuta että kannatat sitä että muusikot luovuttavat oikeutensa kertakorvauksella.Esim. 1 euro on susta varmaan aika paljon.
jäykkis
11.09.2006 20:38:34
Ois mun pitänyt heti tajuta että kannatat sitä että muusikot luovuttavat oikeutensa kertakorvauksella.Esim. 1 euro on susta varmaan aika paljon.

Näin varmasti. Mäkin tajusin just jotain: muistan pyytää iltarukouksessa sulle yhtä hyvää sisältälukutaitoa kun olet muusikkona.
Neljä Ruuvia
12.09.2006 15:36:32
Mä yritin vaan tajuta mitä sä ajat takaa. Ei TUPO:ssakaan puhuta siitä että saatte markkaseitkytyks lisää.Kyllä siellä prosenteista puhutaan.Mä ymmärsin niin että sun mielestä jos vaikkapa 50 senttiä levy niin se on hyvä,oli inflaatiota tai ei. Ehkä jostain syystä ymmärsin väärin.Kenties olen pässi tai olen vaan väsynyt aiheeseen.
jäykkis
12.09.2006 19:13:06
Mä yritin vaan tajuta mitä sä ajat takaa. Ei TUPO:ssakaan puhuta siitä että saatte markkaseitkytyks lisää.Kyllä siellä prosenteista puhutaan.Mä ymmärsin niin että sun mielestä jos vaikkapa 50 senttiä levy niin se on hyvä,oli inflaatiota tai ei. Ehkä jostain syystä ymmärsin väärin.Kenties olen pässi tai olen vaan väsynyt aiheeseen.

Et sä mikään pöljä ole. Musta tuntuu, että sä vain reagoit usein tunteella. Minusta se on ihan ok, laskelmoijia on muutenkin ihan tarpeeksi.

Se mitä ymmärsin BC:n tuossa aijemmin tarkoittavan, oli "hyvitysmaksun" tapainen vero joka perittäisiin laajakaistan kuukausimaksun kyljessä.

Minun mielestä sen olisi poikettava hyvitysmaksusta yhdessä merkittävässä mielessä, johon ilmeisesti viittaatkin, ja se on se, että se ei voi perustua "käyttöön" kuten varsinainen esikuvansa tekee.

Ja miksikähän sitten ei? Siksi, että meillä ei edelleenkään ole minkään valtakunnan mittaria jolla "käyttö" mitattaisiin.

Mahdanko olla paljonkin väärässä kun oletan, että sinun mallisi tässä tapauksessa olisi siirretyn datan bruttomäärä?

Ei onnistu. Miksi ei? Siksi, että varsin merkittävä osa nettiliikenteestä on aivan muuta kun ware-liikennettä. Esimerkkinä voisi mainita vaikkapa nyt nämä YLE:n ja muiden vastaavien yhtiöiden erityyppiset lähetykset. Tai erilaiset CC lisenssin alaiset jutut. Tai vaikka teidän omat nettikaupat. Tai...

Voittehan yrittää, mutta veikkaanpa että tämä on sitten se seuraava "masinoidun kampanjan" aihe.
Neljä Ruuvia
13.09.2006 07:59:54
Mä en usko tota että valtaosa nettiliikenteestä on muuta ku warea. TOSIN! Mä en oo nähnyt mitään tutkimuksia asiasta. Mihin nää tutkimukset perustuu? Tää on sinällään mielenkiintoista kun mä oon jotenkin käsittänyt ihan toisin päin.
jäykkis
13.09.2006 08:36:50
Mä en usko tota että valtaosa nettiliikenteestä on muuta ku warea. TOSIN! Mä en oo nähnyt mitään tutkimuksia asiasta. Mihin nää tutkimukset perustuu? Tää on sinällään mielenkiintoista kun mä oon jotenkin käsittänyt ihan toisin päin.

Ne perustuu tarkoitushakuisuuteen ja niitä tekee lähes pelkästään TO tahot, kuten tiedät. Mulle ei muistu mieleen nyt ihan läiajoilta muunlaisia tutkimuksia.

Jos tarkkailee peruutuspeiliä, niin varmasti on kuten aavistelet, mutta pyydän vielä kerran huomauttaa, että vasta aivan juuri on verkkoon alakanut tulla palveluita joiden perusta on muu kun tekijänoikeuden rikkominen.

Lisäksi pyydän huomauttaa jälleen kerran, että vasta avain äskettäin verkkoon on alkanut tulla "palveluita", musiikkia, videoita, jne. jotka ovat tehty täysin virallisten kanavien ulkopuolella, vrt. "tee se itse" jutut, ja joiden siirto vaatii myös kapasiteettia.
Neljä Ruuvia
13.09.2006 11:03:51
Ne perustuu tarkoitushakuisuuteen ja niitä tekee lähes pelkästään TO tahot, kuten tiedät. Mulle ei muistu mieleen nyt ihan läiajoilta muunlaisia tutkimuksia.

Jos tarkkailee peruutuspeiliä, niin varmasti on kuten aavistelet, mutta pyydän vielä kerran huomauttaa, että vasta aivan juuri on verkkoon alakanut tulla palveluita joiden perusta on muu kun tekijänoikeuden rikkominen.

Lisäksi pyydän huomauttaa jälleen kerran, että vasta avain äskettäin verkkoon on alkanut tulla "palveluita", musiikkia, videoita, jne. jotka ovat tehty täysin virallisten kanavien ulkopuolella, vrt. "tee se itse" jutut, ja joiden siirto vaatii myös kapasiteettia.

Kuten Youtube???
Teijo K.
13.09.2006 11:17:59

Kuten Youtube???

Myspace varmaan ennemminkin. Tällä hetkellä netin suosituin palvelu heti hakukoneiden jälkeen ymmärtääkseni. Toistaiseksi en ole törmännyt laittomalta tuntuvaan materiaaliin, mutta vaikeahan se on sanoa. Youtubehan on pelkkää laitonta materiaalia koko palvelu.

Mitenhän suosittu mikseri.netti on Suomen mittakaavalla?
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
digitaali
13.09.2006 11:54:51 (muokattu 13.09.2006 11:55:09)
Kuten Youtube???

Varmaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)