![]() 29.01.2005 19:31:59 | |
---|---|
aivan onnellisen yhdentekevää. mitä muusikot joista pidän kuuntelevat ei todellakaan kuulu minulle. Siis R.E.M. ei voi olla merkittävä bändi, vaikka se olisikin vaikuttanut esim. CMX:n tekemisiin - vain siksi, koska sinä et siitä pidä? Ei tarvitse vastata. | |
![]() 29.01.2005 19:35:51 | |
Siis R.E.M. ei voi olla merkittävä bändi, vaikka se olisikin vaikuttanut esim. CMX:n tekemisiin - vain siksi, koska sinä et siitä pidä? Ei tarvitse vastata. kas hassu juttu... halmkronala kun ei ollut _juurikaan_ mitään tekemistä CMX:n SEN tuotannon kanssa mistä minä pidän..eli aurasta ja auringosta. hassu yhteensattuma. ja sen, so. auran jälkeisistä CMX:n levyistä en halua kuullakaan. CMX, sis yrjänän luotsaamana taas on SUOMEN merkityksekkäimpiä bändejä. isossa mittakaavaswsa yksi tuhnu muiden joukossa. | |
![]() 29.01.2005 19:36:00 | |
enemmän kuin se iskeekö yhtye minuun mitenkään minua kiinnostaa se, onko silä mitään merkitystä musiikin kehittymiselle. remillä ja SR:llä ei ole MITÄÄN tarijottavaa mkä ei olisi ollut sietämätöntä pakkopullaa ja kauan aikaa sitten. Ok, mitä on siis musiikin kehittyminen, ja mitkä yhtyeet/säveltäjät/asiat ovat siihen vaikuttaneet? Minusta katsos tuo koko ajatus, että musiikki menisi jotenkin eteenpäin johonkin suuntaan on vähän hölmö. "Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein | |
![]() 29.01.2005 19:41:58 | |
Ok, mitä on siis musiikin kehittyminen, ja mitkä yhtyeet/säveltäjät/asiat ovat siihen vaikuttaneet? Minusta katsos tuo koko ajatus, että musiikki menisi jotenkin eteenpäin johonkin suuntaan on vähän hölmö. meneehän se, ja se muuttuu koko ajan. vaikkakin suurimmaksi osaksi nykyjään kyseessä on lähinnä ideoiden kierrätämistä mallia zeppelin-> ratm->audioslave tai beatles ->stone temple pilots ->QOTSA Niin kyseessä on silti idean jalostuminen ja evoluutio, oma saundi jne. sen myönnän että SR:llä ja REMillä on oma saundinsa. Pisteet sentään jostain. mutta en helvetissä nostaisi niitä top miljoonaan mitä tulee merkityksellisiin yhtyeisiin muuten kuin levynmyynnin perusteella. | |
![]() 29.01.2005 19:44:49 | |
beatles ->stone temple pilots ->QOTSA Heh, ai että QOTSA olisi ottanut vaikutteita Stone Temple Pilotsilta... vai niin. | |
![]() 29.01.2005 19:46:55 (muokattu 29.01.2005 19:48:41) | |
Heh, ai että QOTSA olisi ottanut vaikutteita Stone Temple Pilotsilta... vai niin. vertaa vatican gift shoppia ja songs for the deafia keskenään ja ymmärrä sanani paremmin. E: tai siis laulujuttuja noilla levyillä. | |
![]() 29.01.2005 19:50:55 | |
vertaa vatican gift shoppia ja songs for the deafia keskenään ja ymmärrä sanani paremmin. Joo, ja System Of A Down on ottanut vaikutteita Popedalta, koska molemmilla bändeillä on sähkökitarat. Johan tää keskustelu ehti pelottavan pitkään mennäkin ihan mielenkiintoisissa ja rakentavissa merkeissä. | |
![]() 29.01.2005 19:51:20 | |
Toisaalta nykyisen kaltainen periodityöskentelykin on aika uusi juttu. Ei siitä ole kauaakaan, kun bändit olivat käytännössä jatkuvasti tien päällä. Nykyisin tehdään levyn ilmestymisen jälkeen muutamana pitkänä viikonloppuna parinkymmenen keikan täsmäisku, siihen kesäfestarit päälle, ja syksyllä kenties toinen klubirundi. Sitten taas keikkatauolle, kunnes seuraava levy ilmestyy. Niin, siis Ruusuthan aloittivat aikas pitkälle tollaisen rundaamisen, missä painettiin levy/kiertue/seuraavan kesä keikat/uusi levy jne meiningillä. Nyt semmosia ei pysty enää myymään. Se ennenvanhainen staili, missä oltiin keikalla riippumatta levystä, oli yhtä helvettiä. Sehän tarkotti sitä, että joka viikko huonommin myyvät tekivät kaksi vetoa ja paremmin myyvät neljä vetoa. Yleensä se tarkotti sitä, että kukaan ei saanut oikeastaan rahaa, mutta oltiin koko ajan kiinni. Nyt musta toi sun "täsmäviikonloppusi" tarkottaa tasan samaa asiaa, mutta puettuna hienompaan sanaan ja syy, miksi semmoseen ollaan palaamassa on tämä: ei ole keikkamestoja. Noista vanhan kansan viikonloppubändeistä taisi Popeda olla niitä vimosia, mikä siirtyi viikonlopuista periodeihin. Rundaamisessa heitetään reppu selkään, lyödään kotiovi kiinni ja sen jälkeen ei voi huolehtia enää mistään muusta kuin siitä, että rutiinit ei muutu, jotta pystyy hoitamaan hommansa. Aikoinaan Ruusut tekivät esmes about neljä viikkoa putkeen, vapaapäivä ja uudet viikot ja sitten sen jälkeen homma seis. Rundeille tehtiin omat ääni-, lava- ja valosuunnitelmat. Niinhän vaikkapa Pirkotkin tekevät Euroopassa: kolme kuukautta retkellä > viisi-kuusi vapaapäivää ja muutama matkustuspäivä. Ero on toki se, että Pirkot vetävät backline -pohjalta, koska Euroopassa on (vissiin sosialistien hoitamat) klubi- ja festivaaliäänet ja -valot, mihin lisätään omat mausteet kun taas Suomessa Ruusuilla on/oli rumpulavaa myöten omat jutut messissä. Mr Q: en mä tässä mitään kunnioitusta, omia ajatuksia vaikka toisiltakin lainattuja, mutta edes itse kehittelemiä mä kaipailisin. | |
![]() 29.01.2005 19:51:50 | |
Johan tää keskustelu ehti pelottavan pitkään mennäkin ihan mielenkiintoisissa ja rakentavissa merkeissä. Totta. ja sitten piti lähteä tyhmäilemään tuolla tavalla. hääpeäisit edes. | |
![]() 29.01.2005 19:55:34 | |
Mr Q: en mä tässä mitään kunnioitusta, omia ajatuksia vaikka toisiltakin lainattuja, mutta edes itse kehittelemiä mä kaipailisin. Mmm.Siis tarkoittanet sitä että joku esittää mielipuiteen joka on: suoraan verrannollinen omaasi tai niin vitun tyhjänpäiväinen ettette edes jamin kanssa voisi vääntää kättä sen sisällöstä. Mahdollisesti tämmöinen mielipide voisi olla vaikkapa... hmm, Aki Sirkesalo oli suuri musiikillinene vaikuttaja sekä kansan viihdytäjä sekä tämmän poismeno oli suuri tragedia suomalaiselle kulttuurille. Tokihan voisin tukea väittämään lukemalla esim. Iltalehden yleisönosastoa tms. laatulukemistoa. Voisin kierrellä myös peräkyliä sekä rekkamiesten suosimia huoltareita valtateiden varressa ja kysellä niiltä eikö näin jo olisikin. Siinä lie oikea, perusteltu sekä itse mietitty mielipide. kerrassaan, näåin teen. | |
![]() 29.01.2005 20:04:45 (muokattu 29.01.2005 20:09:59) | |
aivan onnellisen yhdentekevää. mitä muusikot joista pidän kuuntelevat ei todellakaan kuulu minulle. se ei todellakaan nosta heidän diggailunsa kohdetta silmissäni mihinkään arvoon jos olen sen jo itse todenut turhaksi ja käyttökelvottomaksi. Edellä väitit, että REM:llä ei ole ollut mitään vaikutusta mihinkään. Halmkronaan näköjään on. En pidä CMX:stä, mutta en voi kieltää etteikö sillä ole ole vaikusta. Niinpä tunnustan joidenkin levyjensä olevan klassikoita, vaikka pidän niistä tasan yhtä vähän kuin Simply Redin levyistä. Voisitko muuten mennä muualle, MrQ, niin voitais rauhassa jatkaa tätä kelpo ketjua. Less is more. | |
![]() 29.01.2005 20:04:49 (muokattu 29.01.2005 20:07:12) | |
Nyt musta toi sun "täsmäviikonloppusi" tarkottaa tasan samaa asiaa, mutta puettuna hienompaan sanaan ja syy, miksi semmoseen ollaan palaamassa on tämä: ei ole keikkamestoja. Niin, muuan keikkamyyjä just sanoi, että nykyisin kannattaa soittaa keikat niissä kaupungeissa, joissa on SM-liigan lätkäjengi. Ja jos bändillä on yhtään teinisuosiota, ne pakolliset tuiskulat ja evijärvet päälle. Toisaalta festareilla kotimaiset a-sarjan bändit on nykyisin halutumpia kuin koskaan, ja niiden keikkaliksat nousee vuosi vuodelta. EDIT: Okei, ehkä tosta SM-liigavertauksesta kannattaisi pudottaa esim. Espoo ja Hämeenlinna pois... | |
![]() 29.01.2005 20:14:31 | |
Heh, ai että QOTSA olisi ottanut vaikutteita Stone Temple Pilotsilta... vai niin. En nyt tosta nimenomaisesta vaikutteesta tiedä, mutta kyllähän linjoja voi vetää ja niitä myöhemmin, kun kuoha on häipynyt, vedetäänkin. Sillä ei ole suurta merkitystä, mitä se taiteilija itse on sattunut sanomaan, koska itse asiassa he ovat aika jäävejä sanomaan omista tekosistaan mitään yleisempää. Kyllähän mäkin voin ihan hyvin perustein jakaa koko rock´n rollin kahteen haaraan: tsukaberiläiseen ja buddyhollylaiseen haaraan. Voipa olla, että tulevaisuudessa jopa näin tehdäänkin. Enkä mä ole ollenkaan varma, että joku sukkahousubändi ilmiselvästi tuntuisi kuuluvan tsukaberin perillisiin, mutta ehkäpä niin vain on. Yhtä lujasti kuin, että Depeche Mode edustaa suht. puhtaasti Buddy Hollya eli kaupungin soundia. Niin, JF, aikaisemmin puhuit Sielun Veljistä ja kotohevistä... Ehkäpä tosiaan on niinkin, että Talking Headsien Psychokiller kuuluu (tosin hyvin karrikoituna) Kotiteollisuudessa. Vaikka IA:han kyllä itse taisi puhua Stoogesien ja New York Dollsien vaikutuksesta, mitkä nyt tosin ovat tietysti myös Talking Headsien pohjalla. Ja sieltähän sitä taas törmätään siihen Buddy Hollyyn. | |
![]() 29.01.2005 20:14:41 | |
ja sen, so. auran jälkeisistä CMX:n levyistä en halua kuullakaan. Mikset? | |
![]() 29.01.2005 20:16:21 (muokattu 29.01.2005 20:18:45) | |
Niin kyseessä on silti idean jalostuminen ja evoluutio, oma saundi jne. sen myönnän että SR:llä ja REMillä on oma saundinsa. Mut tässä on minusta se ongelma, minusta musiikki ei mene mitenkään eteenpäin, sen kenttä ja arvot yksinkertaisesti muuttuvat. Ei voida mielestäni mitenkään mielekkäästi sanoa, että vaikka nytten tehdään parempaa musiikkia kuin 200 -vuotta sitten. Mitä tulee merkityksellisiin yhtyeisiin musiikillisin meriitein, niin tästä ei voi oikein tehdä mitään mielekästä arviointia sillä kyse on makutottumuksista. Silti on selvää, että populäärimusiikki on sellainen kenttä jossa hyvin useat levyt vaikuttavat jotenkin seuraaviin jne. yhä muuttuvasti. Se ei tarkoita, että tämä synnyttäisi jotenkin hyvää musiikkia. "Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein | |
![]() 29.01.2005 20:17:42 | |
Niin, JF, aikaisemmin puhuit Sielun Veljistä ja kotohevistä... Ehkäpä tosiaan on niinkin, että Talking Headsien Psychokiller kuuluu (tosin hyvin karrikoituna) Kotiteollisuudessa. Vaikka IA:han kyllä itse taisi puhua Stoogesien ja New York Dollsien vaikutuksesta, mitkä nyt tosin ovat tietysti myös Talking Headsien pohjalla. Ja sieltähän sitä taas törmätään siihen Buddy Hollyyn. Niin no, kyllähän kaikki jutut on vedettävissä vaikka Aatamiin ja Eevaan asti... | |
![]() 29.01.2005 20:18:45 | |
Ei voida mielestäni mitenkään mielekkäästi sanoa, että vaikka nytten tehdään parempaa musiikkia kuin 200 -vuotta sitten. ...koska musiikissa ei ole olemassa mitään absoluuttista hyvä-huono-akselia. | |
![]() 29.01.2005 20:20:12 | |
...koska musiikissa ei ole olemassa mitään absoluuttista hyvä-huono-akselia. Niin ja koska musiikki ei ole mitään tiedettä tai vastaavaa totukimusta jossa lähestyttäisiin jonkinlaista totuutta tai joka muuten vain tehostuisi. Vaan se on yksinkertaisesti kulttuuria joka muuttuu aikakausien mukaan. "Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein | |
![]() 29.01.2005 20:24:28 (muokattu 29.01.2005 20:25:25) | |
Kyllähän mäkin voin ihan hyvin perustein jakaa koko rock´n rollin kahteen haaraan: tsukaberiläiseen ja buddyhollylaiseen haaraan. Voipa olla, että tulevaisuudessa jopa näin tehdäänkin. Enkä mä ole ollenkaan varma, että joku sukkahousubändi ilmiselvästi tuntuisi kuuluvan tsukaberin perillisiin, mutta ehkäpä niin vain on. Yhtä lujasti kuin, että Depeche Mode edustaa suht. puhtaasti Buddy Hollya eli kaupungin soundia. Joo, ja Buddy Hollylla oli hitti nimeltä That'll Be The Day, ja Road Crew -bändillä oli samanniminen biisi, ja Road Crew'ssa soitti rumpuja Hiili Hiilesmaa, joka tuotti HIMin Solitary Man -sinkun, jota biisiä coveroi aikaisemmin Johnny Cash, ja Cashin Solitary Manin tuotti Rick Rubin, joka on tuottanut myös Weezeriä, jolla oli iso hitti nimeltä Buddy Holly. Mä lähen ulos ennen ku flippaan. | |
![]() 29.01.2005 20:27:22 | |
Enkä mä ole ollenkaan varma, että joku sukkahousubändi ilmiselvästi tuntuisi kuuluvan tsukaberin perillisiin, mutta ehkäpä niin vain on. Suurinosa sukkahousu metallista on iskelmää uudelleensovitettuna. No, ehkä siinä on jotain vertailuja Barokkiinkin, älkää ny barokki-fanit suuttuko. Itseasiassa koko populäärimusiikki on suurimmiltaosin tollasta barokki-tyyppistä estetiikkaa. "Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)