Aihe: MSB suljettu
1 2 3 4 510 11 12 13 14 15 16 17 18
leka
14.05.2006 10:23:55
Feggylle, niin missä vaiheessa kerron biisistä liian yksityiskohtaisesti? Riittääkö että tempomerkintä on väärä, vai pitääkö sen mennä myös väärässä sävellajissa?

No niin no... Jos mä laittaisin kotisivuilleni uusimman Harry Potterin, jossa muuttaisin vain Harryn nimen Pekaksi, niin oisko se okei??

Teos on tekijänsä omaisuutta. Sitä ei vaan saa julkaista ilman tekijän lupaa.
JAZZ OUT WITH YOUR ASS OUT!
mll
14.05.2006 10:34:32 (muokattu 15.05.2006 00:30:55)
"Kuluttajan mielestä kaikki on aina liian kallista, parempi vaan jos kaikki olisi ilmaista. Onko parempi, että miljoona kuluttajaa saa hyödykkeensä ilmaiseksi sen kustannuksella, että tuhat biisintekijää menettää rahojaan?

EDIT: Edellä oleva lause on karikatyyri ja pyöreät luvut suuntaa-antavia. Ennen kuin kukaan ymmärtää tahallaan väärin, todettakoon se tässä ja nyt."

Mielestäni tämä sama asia pätee kaikkeen ostamiseen. Kyllä suurin osa ihmisistä ostaa ennemmin halvempia espanjalaisia tomaatteja kuin kalliimpia suomalaisia tomaatteja vaikka todennäköisesti suomalaisiin tomaattehin on tungettu vähemmän myrkkyjä, niiden poimijat ovat saaneet kohtuullisen korvauksen eikä niiden kuljettamiseen kulu läheskään niin paljon energiaa kuin espanjalaisten vastaavien kuljettamiseen tänne.

Monet kitaristit tilaavat ennemmin Puolasta käsintehdyn soittimen kuin Suomesta, koska Puolasta saa niin paljon halvemmalla. Onko siis ihme jos työttömyys rehottaa :D

Behringerin kiinassa tehdyt halpistuotteetkin tekevät hyvin kauppansa, vaikka todennäköisesti ne poloiset kiinalaiset eivät niiden väsäämisestä saa edes tarpeeksi palkkaa oman perheensä elättämiseen. Tokkopa kauhean moni ajattelee tätä asiaa samalta kantilta kuin sinä esitit sinun kysymyksesi biisinikkareiden rahojen menettämisestä. Onko siis parempi, että miljoona kuluttajaa saa hyödykkeensä puoli-ilmaiseksi sen kustannuksella, että tuhannet kiinalaiset (+muut vastaavissa maissa elävät tehdastyöläiset) raatavat nälkäpalkalla 16-tuntisia työpäiviä epäinhimillisissä olosuhteissa?

Anteeksi, että kirjoitan näin offtopicia, mutta mielestäni tässä tabulatuureista vaahtoamisessa häipyy jonkin sortin todellisuudentaju. Suuri maailmanparantaja olen ma.

Mutta palatakseni alkuperäiseen kysymykseesi niin mielestäni kaikkien työnsä tekijöiden pitäisi saada asianmukainen korvaus työstään. Mutta taas toisaalta jos ihmisarvo mitataan kuluttamisena, olemmehan kaikki kuluttajia, niin toisaalta minun mielestäni on myös ihan tervettä kapinoida välillä tätä vastaan esim. varastamalla, rikkomalla kaupan ikkunoita ja polttamalla makasiineja... no ei vaiskaan. Ehkäpä joitakin ihmisiä on alkanut vain rassaamaan se, että kaikki maksaa niin paljon ja suurin osa tarjonnasta on täyttä tuubaa. Väittäisin kyllä, että kun ihmiset kasvavat isommiksi niin he alkavat ostaa niiden artistien levyjä joista he pitävät vaikka heillä kenties olisikin samainen levy hommattu eMulella (joskus synkässä waretus-nuoruudessaan). Näin on ainakin tapahtunut minulle. Miksei sama voisi päteä myös laadukkaisiin tabulatuureihin ja nuottijulkaisuihin?

Eipä tullut vieläkään vastattua siihen kysymykseen oikeasti. Tässä nimenomaisessa tilanteessa, kun on siis puhe tabulatuurien laittomasta nettijulkaisusta, olen sitä mieltä, että niiden luvaton julkaisi on ihan ok, koska ei ole tarjolla mitään vastaavaa laillista palvelua ja monien bändien levyistä ei ole nuottijulkaisuja edes olemassa. Pitkä lause, mutta toivottavasti tavoittaa pointin.

MLL, tuo suuri maailmanparantaja
Adama
14.05.2006 10:38:55 (muokattu 15.05.2006 08:04:18)
Mun täytyy kuitenkin todeta, että musiikin tekijät eivät olleet mitenkään erityisen tyytyväisiä uuteen tekijänoikeuslakiin, tosin eri syystä kuin teikäläiset, joiden lainvastaisuus johtuu ihan oikeasti siitä että teitä on viety kuin pässiä narussa, ja suurin osa siitä mitä teille on laissa kerrottu, on väärää tietoa.

Musiikin tekijät eivät olleet tyytyväisiä lakiin, koska siinä ei toisaalta parannettu tekijänoikeutta kyllin rajusti, ja toisaalta jätettiin levy-yhtiöiden ja mediatalojen isolla rahalla lobbaamat porsaanreiät tukkimatta.

Eli ollaan ainakin siitä samaa mieltä että uusi TO laki on persiistä.
Mua ainakin hieman huolestuttaa jos porukka alkaa oikeasti jakautua meihin ja teihin. Jotain on pahasti pielessä jos musiikkialan ammattilaiset näkee kuluttajat idiootteina joita viedään miten huvittaa.

Mun kohdalla nettilatailu ei ole ainakaan vähentänyt levyjen (CD ja DVD) ostamista. Ostan edelleen niiden bändien levyt joiden toimintaa haluan edesauttaa ja mulle on ihan se ja sama jos joidenkin smurffilevyjen myynti laskee latailun ansiosta.
Eikös tää waretusporailu ole lähtöisin amerikanmaalta jossa suurimmat levy-yhtiöt on huolissaan cd-myynnin laskusta, joka varmaankin suurimmalta osin johtuu siitä että juurikin noita Britneyn ja muiden sen kaltaisten tekemällä tehtyjen tähtien kertakäyttölevyt ovat eniten waretuksen kohteena.

Mun mielestä koko levyteollisuus on kussut kintuilleen lähtemällä tähän normaalikuluttajien oikeuteen haastamisiin. Käyttäisivät senkin tarmon johonkin oikeasti hyödylliseen. Sehän on jo varmasti selvää että cd alkaa olla elinkaarensa päässä. Sen huomaa ainakin omalla kohdalla siitä että aina uuden levyn ostettuani rippaan sen samantien mp3:ksi koska kuuntelen musaa etupäässä tietokoneen kautta. Ja mitä järkeä on tunkea toimimattomia kopiosuojauksia cd levyihin koska sehän mun mielestä vain lisää nettilatailua. Miksi ostaa toimimaton levy jos saman musan saa netistä A) Toimivassa formaatissa(ei drm tauhkaa) B) Helpommalla, ei tarvi lähteä levykauppaan C) Ilmaiseksi.

Toivottavasti ajan myötä myös suomeen tulisi tuollainen allofmp3:n tyylinen verkkokauppa musiikille jossa musa olisi helposti ostettavissa sekä kohtuuhintaista(nykyinen euro/drm sotkettu kappale ei ole oikea hinta).

Hm. Warettajien.netillä tarkoitin oikeastaan Afterdawnia, mutta kyllähän tuo mediatalojen maksama propagandabulvaani EFFI käy yhtä hyvin

Selvennätkö mikä intressi mediataloilla on tukea effin toimintaa?

Varastamista ei voi perustella sillä, että muutkin niin tekevät. Luultavasti se on silti harvinaisempaa kuin luulet

Nnojoo, voihan sitä latailua varastamiseksikin kutsua, mutta ainakaan minä en missään tapauksessa ostaisi kaikkea sitä kuraa mitä tulee netistä latailtua, kuten aiemmin totesin niin ostan edelleen niiden artistien levyjä jotka mun mielestä sen ansaitsevat.

Yksi asia on kuitenkin tullut selväksi, ja sun kannattaisi miettiä sitä vakavasti: Sä olet aktiivisesti kaikkia niitä vastaan, jotka yrittävät saada musiikista elantonsa, ja leuhotat sitä muusikoiden.netissä. Etkö sä näe tuossa mitään ristiriitaa?

En tokikaan ole musiikilla leipäänsä ansaitsevia vastaan vaikka mun sepostuksista varmasti sellaisen kuvan saa. Ottaa vaan päähän tää nykyinen meininki jossa suurimmasta osasta nuorisoa tehdään rikollisia vain siksi että suurten levy-yhtiöiden osakkeenomistajat pysyisivät tyytyväsinä. Tämä toimintaan on saatu puhuttua suuri osa artisteja mukaan sillä varjolla että tässä oltais viemässä leipää heidän suusta.

Olis mukavaa nähdä puolueeton tutkimus siitä että miten verkkolatailu vaikuttaa esim suomalaisten vakavasti otettavien artistien levymyyntiin. Vakavasti otettavilla muusikoilla tarkoitan nyt pitkän linjan puurtajia enkä näitä yhden hitin ihmeitä tyyliin pizzaenrico ja smurffit.
Tällä tarkoitan edelleen sitä että oikeat levyt ostetaan ja epämääräinen huttu waretetaan. Mikä taas on huttua ja mikä ei on kuluttajana jokaisen itsensä päätettävissä.

Mielestäni mä en mitenkään senkummemmin leuhota täällä, eikö tää ois aika tylsä mesta jos kaikki vaan kuorossa toitottais kuinka pahoja verkosta latailijat ovat.
mll
14.05.2006 10:46:15
Eli ollaan ainakin siitä samaa mieltä että uusi TO laki on persiistä.
Mua ainakin hieman huolestuttaa jos porukka alkaa oikeasti jakautua meihin ja teihin. Jotain on pahasti pielessä jos musiikkialan ammattilaiset näkee kuluttajat idiootteina joita viedään miten huvittaa.

En viitsi lainata koko tekstiä, mutta komppaan kaikkea mitä sanoit tekstissäsi.

MLL
Feggy
14.05.2006 10:47:34 (muokattu 14.05.2006 10:50:34)

Panenttivertaus on sikäli huono, että nepä ovat määräaikaisia. Kun patenttisuoja raukeaa, on härpäke vapaasti kopioitavissa. Musiikissa tekijänoikeus on ihmiseloon verrattuna ikuinen.

No ei nyt sentään, kyllä tekijänoikeuskin raukeaa aikanaan. Jäykkiksellä Teoston toimintaperiaate on ilmeisesti edelleenkin täyttä hepreaa. Henkilö voi valvoa tekijänoikeuttaan liittymällä Teostoon, joka valvoo sitä hänen puolestaan. Aika lailla samalla tavalla kuin patenttivirasto valvoo keksijän puolesta hänen keksintönsä oikeuksia.

Viitaten karttaesimerkkiin, niin haluan tietenkin piirtää niin hyvä kartan kun pystyn. Mitä ihmeellistä siinä on?

Toisin sanoen haluat levittää sellaista tietoa nettiin, joka on tekijänoikeudella suojeltua.
"Ymmärryksenpuutteemme päälähde on siinä, että meillä ei ole yleisnäkemystä sanojemme käytöstä" - Ludwig Wittgenstein: Filosofisia tutkimuksia
M-Juhana
14.05.2006 10:50:52 (muokattu 14.05.2006 10:56:21)

No ei nyt sentään, kyllä tekijänoikeuskin raukeaa aikanaan.

10 vs 70 vuotta on kyllä aikas eri asia niinku ihmiseloon verrattuna.....

LIS: 70 vuotta olikin liian vähän:

Tekijänoikeus on voimassa tekijän elinajan ja vielä 70 vuotta tekijän kuolinvuoden päättymisestä.

-teosto-
Zammy
14.05.2006 11:25:03
Tuota karttavertausta on täällä nyt pyöritelty monelta taholta. Jokainen lienee vapaa koettamaan piirtää karttaa vaikka kotikaupungistaan, käyttämättä mallina jo valmista karttaa. Veikkaanpa että jo ensimmäisen sadan metrin alueella heitot alkaa olla suuria ja kartta ei ole enää edes sinnepäin. Ellei teillä ole käytössä jotain maanmittauslaitteistoa ja helikopteria.
Susikoira Roi Orbison
PekkaM
14.05.2006 12:20:08
Tuota karttavertausta on täällä nyt pyöritelty monelta taholta. Jokainen lienee vapaa koettamaan piirtää karttaa vaikka kotikaupungistaan, käyttämättä mallina jo valmista karttaa. Veikkaanpa että jo ensimmäisen sadan metrin alueella heitot alkaa olla suuria ja kartta ei ole enää edes sinnepäin. Ellei teillä ole käytössä jotain maanmittauslaitteistoa ja helikopteria.

No pyöritetään nyt sitten edelleen. Jos minun pitäisi piirtää jollekin ajo-ohje vaikkapa täältä kotoani Otaniemeen, voisin tehdä sen aivan yksiselitteisesti loukkaamatta kenenkään kartanvalmistajan tekijänoikeutta tai edes vilkaisematta karttaa.

Mielestäni tabulatuuri vastaa enemmän ajo-ohjetta (700m Mannerheimintietä, käänny risteyksestä Tukholmankadulle jne.) kuin karttaa. Jos joku omin korvin blokkaa jonkun soolon kappaleesta x, josta ei edes ole julkaistu tabuja joista prujata, miten tekijänoikeus tulee loukatuksi? Onko leffan juonen referointikin tekijänoikeusloukkaus?
Haluan ostaa CD:n Ambeon - Fate of a Dreamer. Katso ilmoitukseni jäsenkuvauksesta.
jäykkis
14.05.2006 12:20:48
Jäykkiksellä Teoston toimintaperiaate on ilmeisesti edelleenkin täyttä hepreaa.

No mutta, pystyt kyllä parempaan kun vain haluat. Sä alat aina pontevasti ja sitten se lässähtää.

Ymmärrän kyllä halun ja tarpeen kansantajuistaa, mutta ellei ole valmis puolustamaan väittämiään, niin kannattaisi ehkä hiukan miettä minkälaisia rinnastuksia tekee.

Ei kai tällä ole mitään merkitystä asian kannalta? Jos joku levittää netissä luvatta tabeja/nuottia bändin X biisistä Y rikotaan tekijänoikeutta, riippumatta mistään virheiden määrästä. Right?

On sillä. Itte olen melko oikeamielinen ja rehellinen ihminen ja nyt vain yritän selvittää ittelleni, että mitä voin tehdä ilman että "rikotaan tekijänoikeutta".

Raati on aijemmin tuntunut olevan sitä mieltä, että pienet riffinpätkät on ok, melodia - ehkä, sointukierto - tottakai jne.

Kuten aijemmin kerroin, niin näiden saamieni 40 000 tabin joukossa oli tavaraa joka lähtöön. Oli viimesen päälle laadukasta ja oli laadullisesti ala-arvoista, mutta kuitenkin selvästi tunnistettavaa. Ja tietenkin sitten niitä jotka tunnisti vain nimen perustella (joiden osalta tässä MSB tapauksessa on kyse tekijänoikeuden kappauksesta, kts. http://www.tkvk.org/).

Siis, missä kohdin asia muuttuu tekijänoikeuden rikkomiseksi?
Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ-
Janus
14.05.2006 12:27:03
Jos joku omin korvin blokkaa jonkun soolon kappaleesta x, josta ei edes ole julkaistu tabuja joista prujata, miten tekijänoikeus tulee loukatuksi? Onko leffan juonen referointikin tekijänoikeusloukkaus?

Sitaattioikeus on säilynyt muuttumattomana. Itseasiassa olisi mielenkiintoista tietää, onko täysin laillista tehdä nettiin esim. kotisivuilleen vapaasti ladattavaksi oppimateriaaliksi plokattuja ja hyvin nuotinnettuja sooloja, joihin liittää mukaan myös asteikko-, hajasävel- ym. analyysin.
Feggy
14.05.2006 13:12:47

No mutta, pystyt kyllä parempaan kun vain haluat. Sä alat aina pontevasti ja sitten se lässähtää.

No enpä huomannut lässähtämistä.

Ymmärrän kyllä halun ja tarpeen kansantajuistaa, mutta ellei ole valmis puolustamaan väittämiään, niin kannattaisi ehkä hiukan miettä minkälaisia rinnastuksia tekee.

Olen puolustanut väittämiäni jo noin vuoden. Tietäis vain minkä takia.

On sillä. Itte olen melko oikeamielinen ja rehellinen ihminen ja nyt vain yritän selvittää ittelleni, että mitä voin tehdä ilman että "rikotaan tekijänoikeutta".

Porsaanreikien etsiminen ei mielestäni ole oikeamielisyyttä ja rehellisyyttä, mutta tästä voi olla montakin mieltä.
"Ymmärryksenpuutteemme päälähde on siinä, että meillä ei ole yleisnäkemystä sanojemme käytöstä" - Ludwig Wittgenstein: Filosofisia tutkimuksia
Tommi S.
14.05.2006 16:49:21
Ihan sama koskee esim. sitä, jos kuvailen patentoitua laitetta yleisesti kuten vaikka että siinä on selvästi sellaisia ja sellaisia osia jne.
Jos sen sijaan laitan nettiin yksityiskohtaisen piirustuksen tai manuaalin laitteen rakenteesta, jolloin kuka hyvänsä voi rakentaa samanlaisen, se on patenttilainsäädännön rikkomista...

... Jäykkiksellä Teoston toimintaperiaate on ilmeisesti edelleenkin täyttä hepreaa. Henkilö voi valvoa tekijänoikeuttaan liittymällä Teostoon, joka valvoo sitä hänen puolestaan. Aika lailla samalla tavalla kuin patenttivirasto valvoo keksijän puolesta hänen keksintönsä oikeuksia.

Minusta tuntuu että nimimerkki Feggylle on patenttilainsäädäntö täyttä hepreaa.
Minun käsitykseni mukaan patenttivirasto ei valvo kenenkään oikeuksia. Jos joku alkaa myymään laitetta jonka joku muu on patentoinut, pitää keksijän itse haastaa patenttirikkoja oikeuteen. Oikeus tutkii tapauksen ja määrää rikkojan lopettamaan laitteidensa myymisen tai antaa sakkoja tms.
Nettiin saa laittaa yksityiskohtaisen piirustuksen laitteesta täysin vapaasti patenttilakia rikkomatta. Kenenkään ei edes tarvitse odottaa että joku rohkea laittaa patentoitua tietoa kotisivuilleen, sillä useat patenttivirastot jakelevat itse patenttien tietoja nettisivuillaan. Patenttiviraston olemassaolon tarkoitus on patentoidun tiedon jakelu kaikille jotka sitä haluavat.

Patenttijärjestelmän perusajatus on se että yhteiskunta hyötyy siitä että kaikki uudet keksinnöt tehdään julkisiksi mahdollisimman tehokkaasti. Jos joku keksii jonkun hienon laitteen ja perustaa liiketoimintansa tälle hienolle keksinnölle, niin hänen etujensa mukaista on pitää keksintö salassa mahdollisimman tehokkaasti. Tämä salailu ei ole kuitenkaan koko yhteiskunnan etu, joten keksijä houkutellaan paljastamaan keksintönsä antamalla hänelle rajatuksi ajaksi yksinoikeus keksintönsä hyödyntämiseen, eli jokainen halukas voi tilata laitteen piirustukset patenttivirastosta, mutta keksintöä ei saa hyödyntää kaupallisesti patentin voimassaoloaikana.

Tekijänoikeudet perustuvat samanlaiselle ajatukselle. On yhteiselle edulle parasta että taideteoksia voi esittää julkisesti ilman pelkoa siitä että joku voi kopioida teoksen omiin nimiinsä, joten tekijöille on annettu yksinoikeus teokseensa rajatuksi ajaksi.
Itsessään ajatus siitä että ihmiset eivät saa esimerkiksi laulaa lauluja esityslavalla on täysin naurettava, mutta se muuttuu järkeväksi kun otetaan edellämainitut tekijät huomioon. Yksi huomattava ero patenttijärjestelmään on se että tänä vuonna patentoitua keksintöä voi kuka tahansa hyödyntää kahdenkymmenen vuoden päästä vapaasti, mutta tänä vuonna sävellettyä kappaletta ei meidän elinaikanamme voi hyödyntää vapaasti kukaan, paitsi tekijä.
Feggy
14.05.2006 17:00:06

Hyvä, myönnetään.

Tekijänoikeudet perustuvat samanlaiselle ajatukselle. On yhteiselle edulle parasta että taideteoksia voi esittää julkisesti ilman pelkoa siitä että joku voi kopioida teoksen omiin nimiinsä, joten tekijöille on annettu yksinoikeus teokseensa rajatuksi ajaksi.

Tätä siis ajoin takaa.
kivi
14.05.2006 17:26:21
---
Itsessään ajatus siitä että ihmiset eivät saa esimerkiksi laulaa lauluja esityslavalla on täysin naurettava, mutta se muuttuu järkeväksi kun otetaan edellämainitut tekijät huomioon.

Tommi S tuntee kyllä kiitettävästi patenttilainsäädännön, mutta nää musajutut taitavat olla vähän hepreaa hänelle.

Lavalla saa näet laulaa ihan mitä lauluja vain, lupaa kyselemättä, kunhan muistaa täyttää esitysilmoituksen jälkikäteen. Konsertin järjestäjä maksaa joka tapauksessa esitettävästä ohjelmasta korvausta.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
McNulty
14.05.2006 17:49:49 (muokattu 14.05.2006 17:50:50)
MSB:n korvaaja löytyy edelleen verkosta. Sieltä saa kaikki samat tabit kuin MSB:n sivuilta. Etsivä löytää. Myös torrentteina löytyy yli 30000 tabin zippejä joita voi latailla.

Mihin tämä kuluttajien ja veronmaksajien rahoilla suunnattu anti-piratismi siis todellisuudessa vaikuttaa? Onko se tuulimyllyjä vastaan tappelemista ja rahan tuhlausta?

Minä olen sitä mieltä että kyseessä on nyt kulttuuri ja koneisto, jonka tuotteina on näitä erilaisia järjestelmiä internet väärällään. Me saadaan ikuisesti tapella näitä järjestelmiä vastaan, mutta jos panostaisimme kulttuurimuutokseen ja itse koneiston "alasajamiseen" niin tuloksia voisi seuraavan 10 vuoden aikana tapahtua.

Mitä olette mieltä? Minun mielestäni tämä nykyinen valittu "polku" on ihan väärä. Vastarinta lietsoo vastarintaa... koitetaan silittää myötäkarvaan ja siinä samalla ohjailla koko koiraa :)
Oman käsitykseni mukaan olen "Kitaransoiton kehitysmaa" -bonecrusher
Feggy
14.05.2006 17:51:31

Me saadaan ikuisesti tapella näitä järjestelmiä vastaan, mutta jos panostaisimme kulttuurimuutokseen ja itse koneiston "alasajamiseen" niin tuloksia voisi seuraavan 10 vuoden aikana tapahtua.

Mitä ne tulokset voisivat olla?
McNulty
14.05.2006 17:53:07
Mitä ne tulokset voisivat olla?

Esimerkiksi vähenevä nettilatailu ja piraattikopioiden merkityksen väheneminen kuluttajien keskuudessa.
Feggy
14.05.2006 17:57:34

Esimerkiksi vähenevä nettilatailu ja piraattikopioiden merkityksen väheneminen kuluttajien keskuudessa.

Tuota..kerropas koko ajatuskulku, en oikein pysy perässä.
McNulty
14.05.2006 18:38:36
Tuota..kerropas koko ajatuskulku, en oikein pysy perässä.

No siis, ihan yksi käytännön esimerkki voisi olla se että vanhempainilloissa vanhempia valistetaan siihen että netistä lataaminen on laitonta ja että he valistavat lapsiaan tästä. Seuraavan 10-15 vuoden aikana kasvava sukupolvi oppii uuden kulttuurin ja ideaalina tuloksena olisi nettilatailujen väheneminen ja kiinnostus piraattikopioihin.

Siis, pyritään vaikuttamaan kulttuuriin, ei näihin netissä oleviin järjestelmiin. Kyllä sitä saa rahaa hassata ja haastaa DC++:n käyttäjiä ja Napsteria oikeuteen... totuus on että tilalle tulee jatkuvasti uusia jollei itse kulttuuriin puututa.
Feggy
14.05.2006 18:41:53 (muokattu 14.05.2006 18:43:46)

No siis, ihan yksi käytännön esimerkki voisi olla se että vanhempainilloissa vanhempia valistetaan siihen että netistä lataaminen on laitonta ja että he valistavat lapsiaan tästä. Seuraavan 10-15 vuoden aikana kasvava sukupolvi oppii uuden kulttuurin ja ideaalina tuloksena olisi nettilatailujen väheneminen ja kiinnostus piraattikopioihin.

Siis, pyritään vaikuttamaan kulttuuriin, ei näihin netissä oleviin järjestelmiin. Kyllä sitä saa rahaa hassata ja haastaa DC++:n käyttäjiä ja Napsteria oikeuteen... totuus on että tilalle tulee jatkuvasti uusia jollei itse kulttuuriin puututa.

No, musta tuo on hyvä idea, vanhemmistahan asia pitkälle lähtee. Mutta eikös tuo ole ollutkin tavoitteena koko ajan? Esimerkiksi tää sarjakuvahan tähtää just tuohon:

http://www.piraattitehdas.fi/

Musta tässä on kuitenkin sekä valistus että voimatoimet tarpeen. Sen näkee vaikka katsomalla tämänhetken liikennekuria. Jos jengi on tottunut siihen, että levyt saa netistä, niin eipä siinä välttämättä moraalisaarnat auta (kuten on vaikka tässäkin keskustelussa nähty).
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)