KTR 26.04.2005 13:50:43 | |
---|
Kirkan kasarihitit ja Abba auton kasettimankassa pianonsoittotunnille mennessä pienenä poikana. Ooh muistoja. |
...And Justice For All 26.04.2005 17:53:43 | |
---|
Offtopikkia kylläkin mutta hauskaa mielestäni. Mä olin joku ~2v kakara, Nirvana oli just pinnalla. Totta jösses Nirvanan keikkoja/videoita näkyi myös telkussa laajalti. Isä kerto tässä taannoin, että siihen aikaan katselin telkasta aina pelkkää Nirvanaa. Yhtään mitään en tiennyt musiikista, ja telkasta en muuta kattellut kuin Nirvanaa. Moshailin sitten nappulana siellä tv:n edessä taustalla Smells like teen spirit.... :) Kaikkea sitä pienenä tekee. Copyright ...And Justice For All.
All Rights Reserved. |
tuluppa 26.04.2005 21:17:45 (muokattu 26.04.2005 21:23:46) | |
---|
Hyvä aihe! Itsekin tätä olen usein miettinyt. Mm. The Turtlesin happy together ja Procol Harumin a whiter shade of pale on biisejä, jotka tuottavat itselleni sellaisia jänniä sanoinkuvaamattomia fiiliksiä, jotka muistuttaa ihan varhaislapsuuttani. |
Kapina 26.04.2005 21:42:39 (muokattu 26.04.2005 21:44:38) | |
---|
Itselläni voimakkain kokemus on ollut kun kuulin joitain vuosia sitten David Bowien Starman-biisin ja yhdistin sen välittömästi lapsuudenkotiini (4 vanhana muutettiin sieltä pois) sekä syystä tai toisesta vielä ylen TV2:teen. Juuri tämä! Aivan sama! Uskomatonta! Minulle kävi juuri noin. Onkohan Starmanissa ollut jotain lapsiin aivan erityisesti vetoavaa.. Muitakin kyllä on, no, esimerkiksi Alice Cooperin Poisonista tuli jokunen vuosi sitten samanlainen fiilis. On näitä vaikka kuinka paljon, kun kehtaisi miettiä. E: Mulla on aika selkeenä vieläkin se jonkun esittämä Lemon tree. Son Fool's Gardenin. Kuka sammutti palon? |
pira 26.04.2005 23:42:13 | |
---|
mun vanhemmat ei ole kovin musiikillisia tai ainakaan ne ei ikinä ostaneet uusia kasetteja autoon. oli vain muutama kasetti joita kuunneltiin lomareissuilla viikkotolkulla ympäri Sama juttu. Matit ja Tepot yms suomimeiningit on kuunneltu mökkimatkoilla aika moneen kertaan takapenkillä ihan pienestä pitäen. Ehkä tästä syystä en tunne vastenmielisyyttä näitä kaikenmaailman Katri-Helenoita ja kumppaineita kohtaan, kun on jo pienestä pitäen aivopesty. Kymmenen vuotta vanhempi veli kuunteli aika paljon musiikkia. Kaikenmaailman Kissit ja Mötikät se kuunteli. Ei tarttunut se innostus. Ne kun oli liian sekavia alta kymmenen vuotiaalle jantterille. Neljä Ruusua kolahti paremmin. Vibrato lähtee syrämmestä. |
Ou Zei 26.04.2005 23:47:11 | |
---|
Broidilla oli 80- luvun puolivälin paikkeilla sen ajan kuumimmat levyt hyllyssä ja soivat usein meillä kotona. Eniten flashbackejä aiheuttaa ainakin: Van Halen - Jump ZZ Top - Gimme All Your Lovin' Europe - The Final Countdown Dire Straits - So Far Away Jean Michell Jarre (se joku Oxygen(?)- levy) Aivan ehdoton "lapsuudenbiisi" mulla on Mr.Mister - Kyrie Meil on jopa semmonen videokamerapätkä jossa hakkaan sohvaa "rumpukapuloilla" ja laulan tätä biisiä - tietysti sanat ovat mitä ovat :) |
pira 26.04.2005 23:50:20 | |
---|
Offtopikkia kylläkin mutta hauskaa mielestäni. Mä olin joku ~2v kakara, Nirvana oli just pinnalla. Totta jösses Nirvanan keikkoja/videoita näkyi myös telkussa laajalti. . Olin just teini Nirvanan ollessa pinnalla. Se oli mulle jotain teiniangstimusaa mitä angstaajat, vaikeat ihmiset, kuunteli. Mä kuuntelin mieluummin Leevi and the leevingsiä :D. Ja sitä ennen vielä isompi juttu muille oli Gunnarit, mutta se meni multa silloin vähän ohi. Vibrato lähtee syrämmestä. |
Volume 27.04.2005 01:05:10 (muokattu 27.04.2005 01:07:09) | |
---|
R.E.M. - Shiny Happy People Vuosi oli 91 tai 92 (kyllä, olen näitä 80-luvun loppupuoliskon loppurykäisyjä) ja paikka Hämeenlinnan Parolannummen sotilaskoti, tarkemmin sanottuna vanha sotilaskoti, eli vanha sode, ja sen seinällä oleva skriini jolle heijastettiin päivät pitkät MTV:tä. Muistan ne videon iloiset värit ja kappaleen iloisuuden muutenkin. Ajattelin aina että "REM on kyllä helkkarin hyvä bändi, niillähän oli niitä hyviä biisejä mitä näytettiin musateeveellä", mutta vasta reilu vuosi sitten tutustuin yhtyeeseen kunnolla ja tarttuipa käteen Out of Time, jolta kyseinen kappale löytyy. Sitä iloista teemaa, oijoi. Oli hetkittäinen "TÄÄ ON TÄÄ BIISI!"-fiilis. Ainiin, unohdin mainita että silloinen koti löytyi heti sotkun takaa, eli armeijan poikia ollaan kun paskallakin piti käydä kulkuluvalla. Eli ruutua tuli tarkkailtua aika usein, ja taskurahat hankittiin alakerran tyhjien pullojen varaston panttipulloja kähveltämällä. Ei myyjät tajunneet, että palautettiin jo kerran palautettuja putiloita. Soundgarden - Black Hole Sun Sama paikka, samat vuodet. Muistan kun ensimmäisen kerran näin videon. Oli ukkonen ja pyöräilin pitkin panssariuria kunnes alkoi sade. Menin vanhalle sodelle sateensuojaan, ja kappaleen musiikkivideo vei mukanaan. Sitä käryävän barbien tuoksua jonka pystyin aistimaan videon kautta, sekä ihmisiä joilla oli pelottavat suut. Neon 2 - Supernova Oli silloinen radiohitti - ja rokkasi aivan helvetisti! Sanatkin muistan koska niitä tuli laulettua 4-vuotiaan falsetilla aikoinaan oikein olan takaa. Muistan kun oltiin kerran huutokaupassa, ja seinällä oleva radio nakkasi supernovaa, siinä lähti sukat pyörimään jaloissa, vaikka ei ollutkaan ensimmäinen kerta kun sen kuulin, ei lähimainkaan. Ressu Redford - Kato mitä sä teit Kappale joka meinasi tehdä tästä tallaajasta laulajan. Videota katseltiin iltasella kun se tuntui tulevan vähän joka ohjelman välissä. Myöhemmin Use Your Illusion -albumit kuitenkin korjasivat tilanteen ja käännytti kiihottumaan kitaranvarresta enemmän kuin sirpaleista laulamisesta. Anna Hanski - Jos et sä soita En helvetissä osaa sanoa minkä takia, mutta muistan niin sanat kuin melodian ja vielä videonkin. Muistan myös kun eräänä päivänä laskettelin mäkeä veljelle pieneksi jääneillä suksilla ja lauloin samalla tätä. Kaaduin ja jatkoin silti laulamista, samana päivänä taisin oksentaa myös sylin täydeltä punajuurisalaattia. --- Listaa vois jatkaa varmasti loputtomiin, seuraavaksi olisin sanonut Puolikuun erään levyn jonka nimeä en suoraan muista, mutta jonka tahdissa tuli annettua Rocky-merkkisen kitaran kautta Fenderin Vibro Champille kyytiä (jostain kirpputorilta oli ostettu se ja kierrepiuha, halvalla sai siihen aikaan). Sitten Michael Jackson, joka aiheutti monesti itkua rasistisen isän homokommenteilla, mutta ylpeästi kuuntelin silti. Edelleen löytyy Dangerous ja Bad -vinyylit jotka aikoinaan kopsasin kasetille. Sitten oli tietysti näitä lastenlaulukasetteja, kuten Rölliä jne. Aki ja Turo on pakko mainita myöskin, veli kuunteli monesti kaverinsa kanssa, ja minä kuuntelin toisella korvalla samalla kun leikin He-Maneilla. No niin, eiköhän tää ollut tässä. Tämä viesti oli 100 % totuus. |
miccomalliton 27.04.2005 01:11:06 | |
---|
Kekkonen. Juuri ja juuri muistan pressana. "Ylistäkää häntä rumpua lyöden ja karkeloiden...ylistäkää häntä helisevillä symbaaleilla, ylistäkää häntä kumisevilla symbaaleilla!" psalm. 150
kalamies#24 >-)))> olen Hulkki! ESTR #1 Punttisika #1 |
Juugeli 27.04.2005 06:27:55 | |
---|
Rednexin Wish you were here tuo muistoja mieleen, kun ihan nassikkoina kotibileissä tanssittiin hitaita. Tämän tahdissa muistaakseni 3-4 kertaa putkeen saman tytön kanssa. Oli se vaan niin ihQ biisi silloin. Here we are nowhere, nowhere left to go/Here we are nowhere, maybe that's where we belong - Jake Burns IHKK #3, IMIK #28, ÄRLÄ #020, Bella Italia #8
Pastilli? |
wrshredder 27.04.2005 09:38:19 | |
---|
Kyllä.. Kuuntelin viimeksi joskus n.6 vuotta sitten isoveljen Bob Marleyn - Rastaman Vibration cdtä. Ja nyt kun pari viikkoa sitten sain käsiini tämän levyn ,kuuntelin sen ehkä 4 kertaa läpi ja pystyin jo laulamaan levyn mukana. Aika outoa että kappaleet palasivat noin nopeasti takaisin muistiin. Ja minulla on vieläkin jossain Deep Purplen- Slaves and masters kasetti , jonka olen kuunnellut läpi ehkä mljrd kertaa.. "Syö pullia se kasvattaa ..." |
Dull Finn 27.04.2005 13:03:07 | |
---|
olen niin vanha että lienee kuunnellut 4-6 vuotiaana CCR:a ja Beatlesia kun sitten 70-luvun loppupuoliskolla niiden levyjä ekaa kerta tietoisesti kuunnellessa suuri osa biiseistä tuntui tutulta. Toisaalta voi olla että ne on klassikkoja juuri siksi että ne on niin peruskamaa, tuttuja heti kättelyssä. Suomen vanhan radiomaailman muistavana nimittäin en oikein usko vahingossa kuulleeni paljoakaan rockmusiikkia 60-luvulla, eivätkä vanhemmat sitä ostaneet. Meille hommattiin levarikin vasta 1975! |
ravensoul 27.04.2005 13:33:21 | |
---|
Pave Maijasen 'Lähtisitkö' -biisi aiheuttaa voimakkaimman flashbackin pentuaikoihin, soi usein radiosta ja joltain vanhempieni kokoelmakasetilta ja muistan itsekin tykänneeni tuosta. Ja Kake Randelinista tulee aina myös mieleen automatkat kesäkuumalla Coronan takapenkillä. Aah, tätä nostalgiaa. "Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein |
Eemil 27.04.2005 13:40:07 | |
---|
Metallican Metallica-albumin tuotanto on läheisessä tekemisessä sen kanssa että jäätelöauto ajoi pihaamme ensimmäistä kertaa kun satuin kuuntelemaan sitä. Eli mieleen tulee jätskiauto siitä. 10v 1991. Europen final countdown tuo mieleen tarhassa järjestämämme "konsertin" jossa sen ajan muodikkaat takatukat heiluivat. eli 5v, 1986. Phil Collinsin yhdestä biisistä tulee mieleen meidän vanha valkoinen paska radio. "Kuka muuten on se punapaitainen kalju ja parroitettu heppuli joka pilaa monta otosta heiluttamalla pahvista viinipänikkää yleisössä?" -Jaristoteles
K100 #2
Ärlä #018 |
Herra Rapu 27.04.2005 13:43:12 | |
---|
Metallican Metallica-albumin tuotanto on läheisessä tekemisessä sen kanssa että jäätelöauto ajoi pihaamme ensimmäistä kertaa kun satuin kuuntelemaan sitä. Eli mieleen tulee jätskiauto siitä. 10v 1991. Europen final countdown tuo mieleen tarhassa järjestämämme "konsertin" jossa sen ajan muodikkaat takatukat heiluivat. eli 5v, 1986. Phil Collinsin yhdestä biisistä tulee mieleen meidän vanha valkoinen paska radio. Kyllähän näitä riittää. Megadethia kuulin ekan kerran mökillä kun radiosta tuli Symphony Of Destruction. |
pira 27.04.2005 15:17:39 | |
---|
Ensimmäisen mankan ja kaksi kasettia sain ensimmäisinä lamavuosina joululahjaksi. Kasetit oli Dire Straitsilta ja Roxetelta. Dire Straitsista en tykännyt, mutta Roxette oli huippu. Tais vanhempia lämmittää sisältäpäin jouluiltana kun nukahdin mankka sylissä :). Vibrato lähtee syrämmestä. |
Artist 27.04.2005 17:08:29 | |
---|
Heh, mullakin tuo Bowien "Starman". Se ei kuitenkaan ollut se ehdoton lapsuusmuistobiisi mulle, mutta kuitenkin kun kuulin sen pitkästä aikaa, muistin heti kaikenlaista lapsuudestani, mitä jo luulin unohtaneeni. Alice Cooperin "Poison" on se kovin lapsuusmuistobiisi mulle. Muistan hämärästi videon, diggasin biisistä kovasti joskus n. 5 vuotiaana, eli silloin kun se tuli. Sitten en vuosikausiin sitä kuullut, ja aina kun sen sattumalta kuulin edes osittain jostain radioista tuli heti loistava fiilis ja lapsuusmuistot mieleen. Nostalgiamielessä myöhemmin hommasin kokoelman, jossa tuo biisi on, ja kyllä se edelleen loistobiisi on. Nyt vaan kun sitä on parina viime vuonna kuullut niin paljon, se ei aiheuta enää samoja fiiliksiä... paitsi livenä! I'm a never ever gonna be a nothin' but a reggae rocker!
*Bella Italia #10* |
Hohhoijaa 27.04.2005 17:42:44 (muokattu 27.04.2005 17:44:42) | |
---|
Jimi Hendrix: Foxy Lady (live at monterey) Joskus, olisiko pari vuotta sitten kuuntelin isäpapan levyhyllystä löytynyttä henkka-levyä Jimi Plays Monterey ja sieltä tämä sitten pärähti. Vahvoja muistoja nousi lapsuudesta esiin, isä oli tätä joskus kuunnellut. Ja nimenomaan tämä biisi. Toinen, minkä pienenä muistan kuulleeni, on Scatmanin Scatman's World... hehe :-) |
Jii 27.04.2005 17:52:08 | |
---|
Faija oli duunissa 70-luvulla Pitäjänmäellä. Kun Piirpauken versio Konevitsan kirkonkelloista soi, näen työpaikkarakennuksen ja melkein muistan, miltä sisällä tuoksui. Tuo muisto/tunnelma on todella vahva. 8-) Birth, copulation, and death.
Is this your life? |
sax machine 27.04.2005 22:06:16 | |
---|
Art Gartfunkel - Bridge Over Troubled Water J.Karjalaisen - Melkein koko tuotanto Dire Straitsin - Making Movies Rainbow - Lähes koko tuotanto Brian Adamsin tuotanto ihan pienestä asti olen isän levyhyllyjä kaivellu... kaikesta musiikista mitä isä kuuntelee tulee lapsuuden muistoja mieleen... "Hot can be cool and cool can be hot and each can be both but hot or cool, man, jazz is jazz."
-Louis Armstrong- |