Aihe: betasalpaajat? 1 2 | |
---|---|
![]() 09.03.2005 20:25:40 | |
Auttaisi eteenpäin, jos osaisit sanoa vähän tarkemmin, mikä kyseisessä tilanteessa hermostuttaa eniten? En kyllä osaa vastata tuohon faktatietoa. Voi olla että jännitän sitä että nuo oireet tulee. Mitä nyt aikaisemmista kokemuksista muistan, niin se tärinä ja vapina ja ahdistus alkaa vasta silloin kun minulle sanotaan että nyt on sinun vuorosi. Ja siinä esittelyä pidettäessä ajattelee vain että pääsisipä äkkiä pois. | |
![]() 09.03.2005 20:31:48 | |
En kyllä osaa vastata tuohon faktatietoa. Voi olla että jännitän sitä että nuo oireet tulee. Mitä nyt aikaisemmista kokemuksista muistan, niin se tärinä ja vapina ja ahdistus alkaa vasta silloin kun minulle sanotaan että nyt on sinun vuorosi. Ja siinä esittelyä pidettäessä ajattelee vain että pääsisipä äkkiä pois. Eiköhän toi ole aika luonnollista. Ainoa keino on mennä vaan ja esiintyä. Eihän se pelko siitä välttämättä mihinkään häviä, mutta muutaman kerran jälkeen ainakin tietää, että se kohtaus on tulossa ja se ei tapa. Sitä voi hallita. | |
![]() 09.03.2005 21:36:02 (muokattu 09.03.2005 21:37:13) | |
Mitä nyt aikaisemmista kokemuksista muistan, niin se tärinä ja vapina ja ahdistus alkaa vasta silloin kun minulle sanotaan että nyt on sinun vuorosi. Ja siinä esittelyä pidettäessä ajattelee vain että pääsisipä äkkiä pois. Kuulostaa tutulta. Jännittämisestä ja sosiaalisten tilanteiden pelosta voi oikeesti oppia pois, joten eikun harjoittelemaan. Yksi hyvä tapa noiden edellä mainittujen lisäksi on mennä ennen esitystä vaikka vessaan ja liioitella noita oireita peilikuvalle ja nauraa niille. Siis pistää ittensä tärisemään ja pumpata naama ihan punaseksi ja änkyttää ihan pirusti. Silloin ne oireet ei tunnu enää niin pelottavilta ja isoilta jutuilta. Jos jännittäminen rajoittaa elämää todella paljon, kannattaa mennä esim. terveydenhoitajalle tai terveyskeskukseen juttelemaan. Siihen saa apua ihan kuin muihinkin vaivoihin. Lääkitys ja käyttäytymisterapia vissiin yleisimmät avut. Tsemppiä! Ei se ole niin vakavaa, vaikka siltä tuntuukin. Ja miettikääpä näitä mun neuvoja tuon mun allekirjoituksen valossa :) "Trying is the first step towards failure." --Homer Simpson | |
![]() 09.03.2005 22:50:36 | |
Minähän olen tuolta tekniikan puolelta, mutta jonkun verran harrastukseksi soitan ja samalla esiinnyn. Mulla on sellanen tapa että aina kun esiinnyn teen sen silleen "haistakaa vittu" periaatteella. Tämä ei tarkota sitä että haistattelisin yleisölle vaan sitä että menen ja teen oman juttuni niin hyvin kun osaan, jos ei yleisöä kiinnosta niin suksikoon sitten kuuseen. Minä soitan nyt! Auttanut mulla! Roadari "Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa." | |
![]() 10.03.2005 00:12:27 | |
Koululla näkyi olevan kurssi joka oli suunnattu esiintymistä jännittäville. Vois olla rok. "Helevetin nopia kairata, ku on näin ohut jiä!" RÖYTÖ!!1 Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :) | |
![]() 10.03.2005 13:07:43 | |
Enpä oikein tiedä noitten betasalpaajien käytöstä keikkajännitystä poistamaan. Tässä muutama vuosi sitten kävi pieni 'vahinko' ja edessä oli aika mittava vierailu hammaslääkärillä. No, itsehän en oikein tunne oloani kovin mukavaksi siinä hampilääkärin tuolissa(kuka tuntee?) ja mainitsin asiasta esitarkastuksessa. Lääkäri sanoi vain, että älä huoli, ota tästä resepti ja mene apteekkiin hakemaan vähän rauhoittavaa lääkettä(siis näitä betasalpaajia), niin et huomaakaan koko operaatiota. Hain lääkkeet ja otin pari pilsua ohjeen mukaan operaatiota edeltävän illan aikana. Tuli semmonen raukee olo. Emäntä sanoi, että olin ihan sekaisin, mutta se nyt liioittelee aina. Ajattelin, että eihän tässä mitään... Seuraavana aamuna nappasin vielä yhden, ja ennen lekuriin lähtöä toisen. Olo oli vielä ihan ok, mutta voi helvetti, kun siihen tuoliin joutu istumaan, niin ei ollut kyllä tietoakaan, että oli tullut jotain rauhottavia popsittua. Päinvastoin, olin hyvin tietoinen kaikesta, mitä ympärilläni tapahtui ja roiskui... Eli pointti on se, että omalla kohdalla se jännitys kyllä säilyi kaikista salpaajista huolimatta, mutta en tiedä, olisinkohan vain pystynyt kovin hyvää keikkaa vetämään. "Every day there is another/ Band that got big by playing a cover" -ST | |
![]() 10.03.2005 13:29:06 | |
Asiaa auttaa roimasti jos osaa hommansa Tämä on ainakin mua auttanut esiintymiskammon kanssa. Vastikään jouduin pitämään pitkähkön esitelmän (ohjeena oli 15 min, +/- 5 min) lopputyöstä. Jonkun muun tekemästä siis, eli asia piti opetella itse. Asiaa auttoi omalta osaltaan aiheen mielenkiintoisuus, varsinkin muiden aiheisiin verrattuna. Jaksoin lukea aiheesta ja tärkeimmät kohdat oli helppo napsia mukaan ja turhat karsia. Kannattaa opetella asia kunnolla ja harjoitella esitys läpi ainakin pari kertaa. Tuntuu tyhmältä esittää tyhjälle huonelle biometrisiä tunnisteita käsittelevää lopputyötä, mutta siitä oli helvetisti apua. Jos teille on annettu joku aikaraja, kannattaa mitoittaa esitys jonkinverran ylimittaiseksi jos vain mahdollista. Esityksen aikana kuitenkin unohtuu jotain. Missään nimessä ei kaikkea ylös paperille. Selkeästi jäsennelty esitys, niin että asiat tulevat "kuin itsestään" itse esityksen aikana. Korkeintaan ranskalaisilla viivoilla ydinkohdat ylös, muuten menee paperiin tuijotteluksi ja pahimmillaan selaat papereita miettien mihin jäit kun vähänkin pasmat sekoaa. Ensimmäiset pari minuuttia ovat ne pahimmat. Sen jälkeen jännitys yleensä helpottaa ja homma alkaa mennä omalla painollaan. Harjoittele esityksen alku viimeisen päälle kuntoon, sillä jos alussa tekee virheen, alkaa helposti ajattelemaan, että kaikki menee päin veetä paitsi kyr. Rennosti ja varmuudella. Pieni omahyväisyys, "osaan hommani" -asenne on hyvästä. Ja David Hasselhoffin kuva esitykseen. Mulla se ainakin auttoi. Jos joku osaa sen yhdistää biometrisiin tunnisteisiin, saa minulta plussan... Pieni huumori irroitti naurut ja auttoi ymmärtämään, että yleisö ei ole se vihollinen. Toivottavasti tästä nyt on jotain hyötyä. Muista Hasselhof. The downward spiral never ends. | |
![]() 10.03.2005 17:21:25 (muokattu 10.03.2005 17:24:29) | |
Musta tuntuu että ikä/kokemus helpottaa näissäkin hommissa. Ainakin omalta osalta voin sanoa että kouluaikoina moiset asiat saatto aiheuttaa tykytystä, mutta nykyisin töissä nää presikset jne. menee kyllä aika heittämällä. TSEMPPIÄ! nim. m/29v Elämä on ihmisen parasta aikaa!
- M.Nykänen | |
![]() 11.03.2005 14:44:07 | |
En nyt jaksanu lukea koko threadia.. Mutta kumminkin, betasalpaajiin ei kasva toleranssia eli annosta ei tartte kasvattaa. Betasalpaaja hidastaa sydämen lyöntitiheyttä. Itelläni oli reseptillä noita erään asian takia, mutta heitin ne mäkeen muutaman napin jälkeen. Ei ne ainakaan mulle tehonnut. Mutta ei siinä mitään, voihan ne toimia vaikka pseudolääkkeenä, jos uskoo niiden toimivan. (En väitä etteivätkö ne toimisi) Voi ottaa vaikka sen kalkkitabletin, jos uskoo sen auttavan jännitykseen. Tätähän tapahtuu lääketeollisuudessa paljon. Maksat hunajaa jostain lääkkeestä, mutta oikea arvo on tuhannesosa maksamastasi arvosta. Ei se ole kusetusta, jos oikeasti uskot sen toimivan. Psyyke on ihme juttu. Samalla tavalla tuntuu vaikka se yksi pakollinen nalleolut olevan tärkeä ennen esiintymistä. Se on ikäänkuin rituaali, joka helpottaa enemmän kuin itse aine. Vibrato lähtee syrämmestä. | |
![]() 11.03.2005 14:53:52 | |
Betasalpaaja ei ole rauhoittava, kuten tuolla ylhäällä joku mainitsi sen olevan. Se rauhoittaa sykettä, jolloin muuttuu rauhallisemmaksi. Rauhoittavat taas vaikuttavat keskushermostoon estämällä jännityksen auheittamien ärsykkeiden pääsemistä aivoihin (noin niinkuin suurinpiirteisesti. Vibrato lähtee syrämmestä. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)