Aihe: Vinyylilevyn puhdistaminen
1 2 3 4 5
Mr.Babbit
22.12.2004 10:52:15
tuo liima-systeemi kuulostaa hurjalta.. pitää ehkä kokeilla jonkun finnhits-kokoelman kanssa..
mulla on purkillinen sellaista oivaa ainetta kuin Tiskijukka. sitä ei luultavasti valmisteta enää, harmi, sillä hyvin on toiminut. jotain sinistä litkua jossa alkoholia kai kun haihtuu tehokkaasti ja haisee jännälle..
Henkeen ja Vereen
22.12.2004 10:57:11
Eikö aikoinaan käytetty jotain "öljyä" vinyylien hoitamiseen jolloin viinyylit säilyisivät paremmin. Nyt sitä saa sitten pestä irti levyistä, koska siihen on vuosien varrella tarttunut lika ja pöly.
I like people who shake other people up and make them feel uncomfortable. -J.Morrison-
Feggy
22.12.2004 11:45:53

tuo liima-systeemi kuulostaa hurjalta.. pitää ehkä kokeilla jonkun finnhits-kokoelman kanssa..
mulla on purkillinen sellaista oivaa ainetta kuin Tiskijukka. sitä ei luultavasti valmisteta enää, harmi, sillä hyvin on toiminut. jotain sinistä litkua jossa alkoholia kai kun haihtuu tehokkaasti ja haisee jännälle..

Suosittelen kokeilemaan ensin jonkun jämäsinkun kanssa...Finnhitsejä pitää varjella!
Less is more.
Mr.Babbit
22.12.2004 11:55:32
Suosittelen kokeilemaan ensin jonkun jämäsinkun kanssa...Finnhitsejä pitää varjella!

Jäi äiti itkemään, vielä kuolevan sikaaakon nääääään!
kivi
22.12.2004 11:59:25
Jäi äiti itkemään, vielä kuolevan sikaaakon nääääään!

Moniveri yöstä vaikenee... (toi on ehkä vaikein kohta ymmärtää).
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Mr.Babbit
22.12.2004 12:07:49

siel on ollut italialaiset, russialaiset ja alabamalaiset mafiosot (ja sit tää yks suomalainen jamppa vahingossa), ottamassa toisistaan mittaa, luulenma.
shagriml
22.12.2004 12:35:59 (muokattu 22.12.2004 12:36:11)

mikäs se oli se kikka jossa tulitikulla saatiin poistettua napsu levystä ? tuosta frendi joskus tiedusteli levykaupan ukkoo mut ei suostunu neuvoo ku kuulemma tosi helposti saa pilattua levyn jos kämmää operaation...
aikavaikea
22.12.2004 12:44:49

Moni verityöstä vaikenee... (jopas helpotti).
And I don't give a damn if you don't like me Cause' I don't like you cause you're not like me
mooch
22.12.2004 13:18:37
Kyllä taas hyviä vastauksia tullut, kiitoksia. Toistaiseksi en kyllä mitään isompaa kunnostamista tarvitse millekään levylle, mutta noita pölyjä ja muuta sellasta kyllä siinä on.. Muistaakseni kotoa löytyisi noita mikrokuitiliinoja, niillä siis voi pyyhkiä?
Rämppy
22.12.2004 13:29:36
Isopropyylialkoholi on just oikea aine vinyylilevyjen puhdistukseen, jos haluaa pitää levyt sellaisessa kunnossa että niitä viitsii kuunnella kuulokkeillakin. Se on suunnilleen ainoa liuotin, jota kannattaa käyttää, koska se on puhdasta ja haihtuu välittömästi eli siitä ei jää levyn uriin töhnää. Puhdistusbensa, asetoni, tärpätti jne. ovat huonoja, koska niistä jää helposti levyn pintaan kalvo, joka pahimmillaan ei enää irtoa millään konstilla. Astianpesuaineestakin jää uriin rahisevan kuuloinen kalvo, mutta sen saa yleensä pois miljoonaharjalla, isopropyylillä tai soittamalla levyä muutaman kerran. Erityisen tuhoisia ovat useimmat vinyylilevyjen puhdistusaineina myytävät tuotteet, kuten ennenmuinoin suosittu Tiskijukka-merkkinen litku, jolla jengi iloisesti tuhosi äänilevyjään 70- ja 80-luvuilla. Kraanavesikään ei ole vinyylihommiin aina riittävän puhdasta tavaraa. Tislattu vesi menettelee, mutta puhdistusteho ei ole lähellekään isopropyylialkoholin luokkaa.
Yleensä levyä ei kannata kokonaan pestä, vaan ongelmakohdat (tahrat, roskat) puhdistetaan täsmäpuhdistuksena. Loppuhoitona irronnut kuona harjataan miljoonaharjalla. Levyn tiskaaminen on tarpeen, jos se on kauttaaltaan paskainen. Eli puhdasta vettä puhtaaseen tiskialtaasen ja hieman astianpesuainetta. Pyyhintä urien suuntaisesti pehmeällä liinalla ja kunnon huuhtelu, ettei uriin jää astianpesuainetta. Sen päälle muutama kerta läpisoittoa, jolloin neula kaivaa kakkaa urista, miljoonaharjalla pyyhkäisyjä ja mahdollista isopropyyli-täsmähoitoa.
Isopropyylialkoholia eli isopropanolia saa apteekeista ilman reseptiä. Se on halpaa, tehokasta ja turvallista levyille. Muita aineita ei tosiaan kannata edes kokeilla.

Kieroja äänilevyjä voi suoristaa riittävän isossa sähköuunissa erittäin miedolla lämmöllä ja erittäin suurella varovaisuudella. Eli levyä lämmitetään uunissa, mutta vain pikkuhetken. Sitten nostetaan paistos pöydälle ja laitetaan hetkeksi sopiva paino päälle. Tässä puuhassa on oltava hyvin varovainen ettei lätty sula. Mutta taitavissa käsissä homma toimii. Meikäläisellä onnistumisprosentti on ollut 50.
Eikö tähän rämpyttämiseen koskaan kyllästy?
Kimmo72
22.12.2004 17:01:01
Onhan se hienoa laittaa niitä levyjä 200 asteiseen uuniin. Saa hienon Dalimaisen "valuvat levyt" taidepläjäyksen :)

Niin.. oftopik
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
Mr.Babbit
22.12.2004 23:03:42
Noniin, nyt kerrotte kaiken, miksi Tiskijukkaa ei enää myydä? Mitä se tekee levyilleni? Kaadanko viemäristä alas? Mistä se on tehty?
Velli
23.12.2004 00:15:54
Voi kacka! Tuli viikko sitten sössittyä vähän steariinia tuikusta AC/DC:n LIVE-lätylle. Onko tuo isopropyylialkoholi nyt sitten paras keino myös näiden mömmöjen puhdistamiseen (sitä steariinia on siinä levyn pinnassa kohtuullinen määrä)?
Myynnissä mm. Ibanez S540ltd.
kivi
23.12.2004 00:36:38
Voi kacka! Tuli viikko sitten sössittyä vähän steariinia tuikusta AC/DC:n LIVE-lätylle. Onko tuo isopropyylialkoholi nyt sitten paras keino myös näiden mömmöjen puhdistamiseen (sitä steariinia on siinä levyn pinnassa kohtuullinen määrä)?

Mun kokemuksen mukaan steariini saattaa lähteä ihan vesihanan kuumalla vedellä, jonka ei vielä pitäis levyä vahingoittaa. Sen jälkeen sitten vasta pesu.

Mutta mitä muut sanoo? Mulla ei oo tästä varmaa tietoa, itse vain putsaan kynttilänjaloista jämät kraanan alla, ja hyvin irtoaa.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Henkeen ja Vereen
23.12.2004 11:59:34
Mun kokemuksen mukaan steariini saattaa lähteä ihan vesihanan kuumalla vedellä, jonka ei vielä pitäis levyä vahingoittaa. Sen jälkeen sitten vasta pesu.

Mutta mitä muut sanoo? Mulla ei oo tästä varmaa tietoa, itse vain putsaan kynttilänjaloista jämät kraanan alla, ja hyvin irtoaa.

Steariinin pitäisi lähteä tosiaan kuumalla vedellä. Tosin siitä jää se rasvatahra levyyn, joka pitää pestä em. tavoilla.
I like people who shake other people up and make them feel uncomfortable. -J.Morrison-
Rämppy
23.12.2004 15:00:29
Onhan se hienoa laittaa niitä levyjä 200 asteiseen uuniin. Saa hienon Dalimaisen "valuvat levyt" taidepläjäyksen :)

Niin.. oftopik

Jep. Mä olen tahattomasti tehnyt muutaman surrealistisen äänilevyn. Siis sellaisen veistoksellisen.

Se Tiskijukka-puhdistusneste on tosiaan täyttä paskaa. Siinä on jotain antistaattista ainetta ja muutakin asiaankuulumatonta. Se lähinnä polttaa liat kiinni uriin. Sillä saa kyllä vinyyliin kauniin kiiltävän ja raikkaan tuoksuisen pinnan, mutta soundi menee pilalle. Tämä on varoituksen sana.
Saattaisi ehkä toimia vinyylihousujen hoitoaineena. Postaa sähköisyyden palleista ja tuoksuu miehekkäälle.
Eikö tähän rämpyttämiseen koskaan kyllästy?
Velli
23.12.2004 20:12:11
Kiitos vinkeistä, mutta eikö tuossa juuri aiemmin varoiteltu veden käyttämisestä LP-levyyn?
Myynnissä mm. Ibanez S540ltd.
poppamies
23.12.2004 21:19:49

Kiitos vinkeistä, mutta eikö tuossa juuri aiemmin varoiteltu veden käyttämisestä LP-levyyn?

Ei vedellä! Olen pilanut muutaman pitkäsoiton Fairyllä ja vedellä.
Isopropanooli (alkoholi), tai puhdistettu bensa (apteekista). Ei mikään pesubensiini niinkuin joku asian oli ymmärtänyt vaan puhdistettua bensaa.
"G-strings are for strippers"
Jackie
24.12.2004 16:17:38
Vältä kaikinkeinoin sitä tiskijukkaa. Levy näyttää hyvältä hetken, mutta jo seuraavana päivänä levy on ihan täynnä pölyä ja kakkaa eikä lähe millään irti. Siinä lähti Suzi Quatron vinyyli seinään ku kävi vituttamaan.
Vittu siks ku mul on parempi saundi!!
TurOl
28.12.2004 22:29:48 (muokattu 28.12.2004 22:30:22)
Putsasin pari levyä isopropyylialkoholilla (laimensin maustamattomaan kivennäisvetee, siinä ei ole etiketin mukaan kalkkia) ja nukkaamattomalla liinalla. pöly ja lika lähti mutta rätinää on entistä enemmän! missä vika? vai lähteekö se muutaman kuuntelun jälkeen?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)