Aihe: pop ja jazz konservatorio?
1 2
skebajaba
15.12.2004 00:08:20
ei oo varmaan hirveesti mahdollisuuksia päästä sisään ilman teorioita?
pakko se kai sit mennä johonkin aikuis opistoon ja vetää ne teoriat jotta voisi tuonne hakea
-kakka hakkaa kaasaria!!!-
mr.muzak
15.12.2004 05:14:22
ei oo varmaan hirveesti mahdollisuuksia päästä sisään ilman teorioita?
pakko se kai sit mennä johonkin aikuis opistoon ja vetää ne teoriat jotta voisi tuonne hakea

No pääasia on että korvat toimii, mutta harvemmalla näin on ilman treeniä. "Lahjakkaat" nimittäin pääsevät lähes aina, muiden pitää treenata enemmän.

Tsemppiä vaan kaikille pääsykoelaisille!
gogo
15.12.2004 13:24:57
toi kiinnostais toi nauhotushommeli... eli minkälaatuista kamaa sinne pitäs lähettää..? riittääkö ihan himassa nauhoitettu matsku jos on hyvin soitettu vai pitäskö sitä ihan johkin studioon raahautua..?? ja mitä se päällekkäissoitto niinkun periaatteessa meinaa.. haittaako esmes jos on bändin kaa livenä nauhoittanu studiossa demobiisin mis ei oo kitaroita päällekkäin mut muita soittimia (rummut ja bassot jne.)...
Dr Dominant
15.12.2004 15:30:57

Äänitteeltä ei vaadita mitään muuta laatua kuin se, että siitä saa selvää miten pyrkijä soittaa. Eli arvioinnissa on henkilökohtainen instrumentin soitto, ei sovitukset, hulppeat skoundit yms.

Tyyliin: pistäkää mikrofonilla varustettu minidisc-soitin johonkin lähettyville ja vetäkää biisi sinne vaikka duona metronomin kanssa. Se riittää aivan mainiosti. Voi tietysti väsätä jotkut taustatkin jos haluaa, mutta pitäkää huolta että oma soitto on framilla, koska raati haluaa kuulla juuri sitä.

Päällekkäisäänitysjutuilla tarkoitetaan sitä, että dubbausmahdollisuutta ei tule käyttää siten, että sillä saa oman soiton kvaliteettia keinotekoisesti ylöspäin.

Periaatteessa nykytekniikalla editointi on niin helppoa, ja sen voi tehdä niin ettei raadilla voi olla mitään mahdollisuutta havaita taiten tehtyä "leikkaan ja liimaan parhaat licksini, viritän epäpuhtaat venytykseni ja pistän ohi menneet sävelet taimiin"-tuotantoketjua. 8P Toisaalta saavutettu etu hupenee viimeistään siinä vaiheessa kun ollaan livenä soittamassa raadin edessä. Siellä pätee vaan se mitä saa aikaiseksi sillä hetkellä ilman tietotekniikan apuja.

Eli toi nauhakarsinta on siinä alussa sitä varten, että hakijamäärä on aivan valtaisa ja siitä kasasta halutaan seuloa varsinaisiin pääsykokeisiin kutsuttaviksi ne joilla voi olettaa olevan edellytyksiä päätoimiseen opiskeluun musiikkialalla. Huom! Tämä tarkoittaa sitä, että pääsykokeisiin pääsee moninkertainen määrä verrattuna siihen paljonko loppujen lopuksi otetaan sisään taloon. Pääsykokeet ovat tosi iso ja kallis proggis, ja kaikkien hakijoiden (useimmiten ainakin 300 hakijaa) henkilökohtainen testaaminen eri tavoilla söisi paljon resursseja (=tunteja, rahaa) itse opetusduunista.

Toisen asteen ammatilliseen koulutukseen voi hakea ilman mitään papereita mistään kurssitutkinnoista yms. Itse hakeuduin alalle juuri tätä kautta aikoinani, ilman mitään suorituksia ja pääsin pääsykokeiden perusteella taloon sisään.

Eli vaikkei olisi mitään paperilla, se ei ole este millään muotoa. Pohjimmiltaan pyrkijällä on oltava kaksi ominaisuutta jotka vie perille asti: (sitten työelämässäkin...)

a) Hyvät korvat
b) Hyvä asenne

Kun nämä havaitaan, olet periaatteessa "vois ottaa sisään"-listalla. Jos kussakin instrumentissa on enemmän nimiä "vois ottaa sisään"-listalla kuin montako mahtuu taloon, pyrkijöitä pitää verrata keskenään ja parhaiten pääsykokeissa menestyneet pääsevät sisään. Siis panostakaa täysillä siihen mitä tiedätte ja osaatte oikeasti, älkääkä murehtiko sitä onko teillä jotain todistetta siitä paperinpalasella.
"Dr Dominant, I Presume?!"
jazzmies
15.12.2004 21:30:03
onko kokemuksia kyseisestä koulusta?millaista se meiniki
siellä on?.T:PYRKIJÄ

On kokemusta pitkän kaavan mukaan: 3 vuotta ammatillista peruskoulutusta, 4 vuotta opettajalinjaa ja 4 vuotta opettajana. Täytyy siis olla kiva paikka (tai minun perverssi). Hyvä työpaikka, jossa palkka tulee ajallaan, hyvät ja asianmukaiset tilat, motivoituneita opiskelijoita, mukavia kolleegoita ja kehittyvä talon johto. Opetussuunnitelmatkin ovat kehittyneet käsittämättömän paljon hyvään suuntaan - toivotaan että henkilökunta pysyy perässä.

Mutta jos haet ammatilliselle puolelle, muista esseessä aloittaa virkkeet isolla kirjaimella, kysymysmerkin jälkeen välilyönti, ei kahta välimerkkiä peräkkäin (?.) sekä erisnimessä tai nimimerkissä pelkästään ensimmäinen kirjain isolla. Äidinkieli kunniaan ja kunnioitusta äidinkielenopettajallesi.

Onnea pääsykokeisiin, hyvää joulua ja uutta vuotta toivottaa Onni Oikeinkirjoittaja, alias jalkapallomaisteri
Säilyke
skebajaba
15.12.2004 22:17:20
No pääasia on että korvat toimii, mutta harvemmalla näin on ilman treeniä. "Lahjakkaat" nimittäin pääsevät lähes aina, muiden pitää treenata enemmän.

Tsemppiä vaan kaikille pääsykoelaisille!

sithän uskallan pyrkiäkkin, meinaan korvat toimii aika hyvin...on tullut treenattua ja korvakuulolta opeteltua biisejä, ja aika pian löytää kyllä oikean sävelen kun kuule ensin esim.basso linjan tms.
-kakka hakkaa kaasaria!!!-
mr.muzak
16.12.2004 05:37:10
sithän uskallan pyrkiäkkin, meinaan korvat toimii aika hyvin...on tullut treenattua ja korvakuulolta opeteltua biisejä, ja aika pian löytää kyllä oikean sävelen kun kuule ensin esim.basso linjan tms.

No ehdottomasti kannattaa pyrkiä jos mielenkiintoa löytyy. Pahimmassa tapauksessa se on opettavainen kokemus, parhaimmassa opiskelupaikka.
Meisseli
18.12.2004 14:16:33

Ei ole totta että joutuu soittamaan pelkkiä Jazz-stankkuja.
Alussa jouduin kun ei ollut hajuakaan hankalammista soinnutuksista etc. se on uutta. Ei kouluun kannata mennä soittamaan sitä minkä jo osaa. Jos olet kova Stevie ray Vaughan-mies(esim.) niin ei sen soittamisesta ole niin paljon hyötyä sinulle kuin vaikkapa lattarien vetämisestä.
Itse olen saanut soittaa omiakin juttuja ja niihin myös olen saanut niihin opastusta.

Koulu on myös innostanut ja opettanut pitämään monenlaisesta musasta. Pidän lähes kaikesta(poikkeuksena ooppera ja radio Nova-kama)
Koulussa saat soittaa eri musatyylejä ja niiden soittaminen laajentaa esimerkiksi Stevie Ray vaughan-soittoasi.

Olen saanut jazz-stankkujen lisäksi soittaa esim:

Puoli vuotta Abbaa ja Queeniä
Puoli vuotta DiscoStankkuja
Vuoden Rhythm and Bluesia.
Puoli vuotta iskelmää.
Puoli vuotta fuusiota.
Puoli vuotta Ultra Brata

3 ja puoleen vuoteen on mahtunut myös omia viritelmiä
mm. bluegrassin, progen,folkin,kansanmusan,freejazzin, bluesin,kasarihevin,bluusion ja iskelmän saralta.

Myös lattari ja musikaalibiisit ovat olleet soitossa.

Näin Tornion Ammatti-instituutin musapuolella.
Moses on kova bändi, mutta Strange fruit kovempi! osta levy josta mediat kohahtelevat! www.strangefruitband.net
benson
20.12.2004 13:08:31
Millaisia ovat pyrkijämäärät vuosittain ihan perusopetukseen?
paranoid android
20.12.2004 13:16:34
Minulla on vähän huono tilanne kun en ole kiinnostunut mistään muusta kuin musiikista. Olen ottanut soittotunteja ja käynyt teorioita jonkun 7-8 vuotta konsalla, mutta luulen ettei tuo ammattiopiskelu ole minua varten. Kauhealta puurtamiselta kuulostaa ja varsinkin koska en ole koskaan pitänyt musiikinteoriasta. Ainoa toivoni tienata elantoni tulevaisuudessa on sitten varmaankin bändin kautta... Ja meidän musalla kun ei ole listoille asiaa. Voi perskule!
Nahkaliivit paukkuu.
let J.
20.12.2004 14:22:12
Itse olen myös tuolla PJK:lla ensimmäistä vuotta. Täytyy sanoa että jos asenne ja ns. bisnesvaisto ovat kohdallaan, niin työllistyy varmasti ihan mukavasti. Koko ajan on tarjolla kilpailuja ja muuta ja olen itse tutustunut suureen joukkoon etenemiselleni hyödyllistä porukkaa.

Ensimmäiset kaksi kuukautta olin kyllä kriisissä siitä, että törmäsin omaan saamattomuuteeni ja syyttelin siitä opettajia. Nykyisin teen työn itse ja koetan etsiä ne hyvät opettajat käsiini.

PJK ei sovi laiskoille. Työ on kieltämättä kovaa, mutta jos jaksaa jotenkin tasapainoilla sen kolmisen vuotta niin että suurin piirtein on tunneilla paikalla, niin siitä jää kyllä hyvät eväät jatkoa ajatellen.

Epätoivoisimpana hetkenä mietin, että jos tästä koulusta selviää pää ehjänä, selviää kyllä muusikon ammatista kaikkine ikävine haittapuolineen. Nimeltä mainitsemattomat hankalat tyypit opettavat suhtautumaan ihmisiin niin, ettei työelämässä menetä turhaan hermojaan.

Joka tapauksessa musiikillinen anti on suuri, jos jaksaa nähdä vaivaa. Suosittelen.
Ja vaikka pianotunneilla käydäänkin melko paljon jazzia(joka siis myös kiinnostaa minua), olen törmännyt syksyn aikana moneen muuhunkin ihastuttavaan ilmiöön kuten Yes-paja. (Terveisiä Säilykkeelle.)
Dr Dominant
20.12.2004 16:04:08

Millaisia ovat pyrkijämäärät vuosittain ihan perusopetukseen?

Perusopetuksen pääsykokeisiin ilmestyy vuosittain 400-450 pyrkijää. Taloon mahtuu hieman riippuen siitä, minkä verran paikkoja aukeaa n. 50 oppilasta. Koska sisäänotto on kiintiöity instrumenttiryhmittäin, niihin soittimiin joihin on paljon pyrkijöitä on vaikeampi päästä kuin niihin soittimiin mihin on vähän pyrkijöitä.

Lauluun pyrkijöitä on selkeästi eniten, viime keväänä 180. Seuraavaksi suosituimmat ovat kitara, rummut ja piano. Bassoon ja puhaltimiin on vähiten tunkua. Sisäänotossa on lisäksi omat kiintiöt alle 16-vuotiaille ja jo 16 täyttäneille. Alle 16-vuotiaiden kiintiö on selvästi suurempi kuin 16 täyttäneiden, jotka katsotaan peruskouluiän ohittaneina aikuisoppilaiksi.
"Dr Dominant, I Presume?!"
J_Mikkonen
22.02.2005 12:41:24 (muokattu 22.02.2005 13:58:04)
Ite haen nyt Kajaanin pop/jazz puolelle. Jos pääsen pääsykokeisiin soitan pakollisena After you've gonen ja omavalinta on vähän hukassa. Mielessä on käynyt vaikka mitä mutta nuotitkin pitäisi löytyä. Ehdotuksia tarvitaan kun meinaa tulla vähän paniikki. Näitä olen ajatellut:
Purple Haze
Dee(ozzy osbourne)
Scuttle Buttin'(SRV,pitäs löytää nuotit)
Hey Joe

Ehdotuksia ihmeessä, graafinen viestintä ei enää kiinnostaa.

Jazz, fuusio, etno, proge, latin, reggae-osastolla on myös toinen kysymys tuota stankkua koskien.
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … hp?c=5&t=85566&o=0&co=0

edit:Tarkennan vielä että olen hakemassa ammattimuusikkolinjalle eli kolmeksi vuodeksi.
Käynks mä täällä usein?
J_Mikkonen
22.02.2005 12:42:12 (muokattu 22.02.2005 12:42:49)
Siis ehkä joku nuista biiseistä.
Käynks mä täällä usein?
Ville81
22.02.2005 14:49:14
Ite haen nyt Kajaanin pop/jazz puolelle. Jos pääsen pääsykokeisiin soitan pakollisena After you've gonen ja omavalinta on vähän hukassa. Mielessä on käynyt vaikka mitä mutta nuotitkin pitäisi löytyä. Ehdotuksia tarvitaan kun meinaa tulla vähän paniikki. Näitä olen ajatellut:
Purple Haze
Dee(ozzy osbourne)
Scuttle Buttin'(SRV,pitäs löytää nuotit)
Hey Joe

Ehdotuksia ihmeessä, graafinen viestintä ei enää kiinnostaa.

Jazz, fuusio, etno, proge, latin, reggae-osastolla on myös toinen kysymys tuota stankkua koskien.
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … hp?c=5&t=85566&o=0&co=0

edit:Tarkennan vielä että olen hakemassa ammattimuusikkolinjalle eli kolmeksi vuodeksi.

SRV:n biisillä itse hakisin, jos noista pitäisi valita.
Itse opiskelen justiinsa Kajaanissa.
Jos on kysyttävää, pistä vaik pikaviestiä.
*wink wink*
Lepra
22.02.2005 16:51:46
Onko kellään kokemusta/tietoa harrastus- ja musiikkiopistopuolella soittamisesta?

Oiskohan vähän eri palstalla? ;)
Shake dreams from your hair pretty child, my sweet one (Jim Morrison)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)