Aihe: Klikin käyttö
1 2 3
Jabe
05.10.2004 17:36:47

Klikki on ihan kiva jos rumpali on paska.

Onneksi olkoon! Voitit juuri m.netin "Vuoden asiantuntija" -palkinnon!

Palkintona on ulkomaan-matka! Sen saat tehdä valitsemaasi kohteeseen missä tahansa maailmalla, ja itse valitsemanasi ajankohtana! Matkan voit tehdä omalla polkupyörälläsi.

Rok.
kivi
05.10.2004 19:38:28
Kiven maalaama rumpali on jo eritt. kova.

Jep, ja kun muutaman sellaisen kanssa saa soittaa, ei keskinkertaisten rumpaleiden kanssa enää haluakaan. Mulla on ollut ilo ja kunnia työskennellä viime vuosina vain hyvien tai todella hyvien rumpaleiden kanssa, ja harvat poikkeukset aikoinaan ihan toimivilta tuntuneisiin kuvioihin vain paljastivat, mitä silloin ei uskaltanut tunnustaa - että kun homma ei kulje, se ei kulje. Jos rumpali hörhöilee, ei muukaan bändi voi kuulostaa tiukalta vaikka soitto olisi kuinka taimissa.

Itse lähdin studioon vuosi sitten koskaan aiemmin klikin kanssa soittaneena. Suht' yksinkertaiset 4/4-biisimme menivät yhtä vaikeaa kohtaa lukuunottamatta (midirummut apuun) puolessatoista päivässä ilman kummempaa heilumista.

Niinno, alku on tietysti hankalaa, mutta kyllä hyvä soittotaito on ajan mittaan saavutettavissa (treeniä, treeniä ja sitten lepoa). Bändikavereillani on oletusarvoisesti aina pidempi bändihistoria ja useampi levytys plakkarissa, sekä tietysti parikymmentä vuotta puoliammattimaista soittamista. Tää ei ole kehumista, vaan kysymys on siitä, etten mä jaksaisi itse soittaa bändissä, jossa tavoitteet ja kunnianhimo olisivat ristiriidassa, kaikkien täytyy tietää että keikoille mennään ja levyjä tehdään, oli siihen varaa tai ei. Samanlaiset hakeutuvat toistensa seuraan.

Totta kai kannattaa silti treenailla klikkiä jo ennen studiota :p

Kaikki äänitykseen liittyvät asiat pitää treenata, olipa kysymys sitten siitä, miten kappaletta kuljetetaan tai siitä, mitä studiossa soitetaan silloin kun livenä soitetaan soolo tai riffi. Joka ikinen asia pitää miettiä, siitä lähtien, jääkö kertsikitaran sointu soimaan säkeistön ensimmäisten iskujen päälle, vai eikö. "Studiosovittaminen" on taito, jonka opittua äänittäminen helpottuu olennaisesti.

Mutta lähinnä mä asetuin nyt omien bändikuvioideni ulkopuolelle, ajatuksenani, missä tilanteessa pistän äänitettävän bändin soittamaan klikin kanssa? Jos musa on jonkinlaista rokkia, kuten se mun tapauksessani yleensä aina on, en hevin mene pilaamaan fiilistä klikillä, ellen tiedä, että rumpali sen kanssa klaaraa. Huonomman rumpalin soitosta klikki kuuluu pahalla tavalla läpi, parempi vain ajatella, että temponvaihdokset, kiilailut ja sleepaukset kuuluvat musiikkiin. Musiikkihan ei oo mikään suoritettava asia, jossa jaetaan pisteitä onnistuneista osasuorituksista (vai onko?), vaan tavoitteena on saada aikaan eheä ja tekijänsä näköinen kokonaisuus, jossa magia on sitä, että homma pelaa paremmin kuin osiensa summa.

Jos klikkiä on pakko käyttää (esim kiinteän tempon tai editoitavuuden takia), sen voi pistää kuulumaan jollekulle muullekin kuin rumpalille. Epävarmemman rumpalin saattaa olla helpompi soittaa klikkiäkuuntelevan basistin tai komppikitaristin kanssa kuin itse klikkiä kuunnellen.

Äh, tulipa taas filosofoitua. Toivottavasti tää antoi jollekulle jotain, edes yhden uuden ajatuksen.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Basismi
05.10.2004 21:34:26

Ei vaan klikki on hyvä, jos rumpali on hyvä. Jos rumpali on paska, ei kellään ole hauskaa.
It's hard to be humble when you're so fucking big!
Conrad Lant
05.10.2004 21:42:23

-Mielellään kuulisi mielipiteitä klikin käytöstä sellaisilta, jotka ovat klikkiä keikkatilanteessa käyttäneet.

Kröhöm.

Klikkiä on tullut käytettyä niin treeneissä kuin studiossakin aika pitkään, ja viimeiset kolme-neljä vuotta myös keikoilla. Hemmetin kiva verme se on. Rauhoittaa kummasti pitäessään yksinäiselle rumpalille seuraa yön pimeinä tunteina nakuttaessaan.

Tik-tak-tak-tak-tik-tak-tak-tak.

Yhdessä ääntä eristävien luurien kanssa tulee jotenkin kohtu mieleen.

Mutta näin siis vain ja ainoastaan siinä pääasiallisessa hevipumpussa jossa tulee roiskittua ja laahattua, ja siinäkin vain siitä yksikertaisesta syystä että ko. soittaja penkin ja pönttöjen välissä on ns. paska. Kaikki muut punk/iskelmä/rokkiklassikkovedot ja treenit ovat menneet ja menevät vastaisuudessakin tarpeeksi sinnepäin ilmankin. Toivottavasti.
No one prayed for Sodom
Jami
05.10.2004 22:23:39 (muokattu 05.10.2004 22:25:24)

Klikki voi olla hyvä renki. Isännäksi siitä ei ole. Hyvälle soittajalle se toimii renkinä joka antaa varmuuden, huonon soittajan isäntänä se tappaa lopunkin menon.

edit: aloittelevan bändin ohjenuorana se on kuitenkin hyvä olla. Kyllähän biisi elää saa mutta joku rääpy siinäkin.
Kyllä Härmäs turistejaki ymmärretähän. Jos ei tykätä nii tapethan.
Ossi
05.10.2004 23:35:09

Musiikkihan ei oo mikään suoritettava asia, jossa jaetaan pisteitä onnistuneista osasuorituksista (vai onko?), vaan tavoitteena on saada aikaan eheä ja tekijänsä näköinen kokonaisuus, jossa magia on sitä, että homma pelaa paremmin kuin osiensa summa.

Harvoin, ja kuitenkin taas ollaan asian ytimessä. Olkoonkin käytössä mitkä hyvänsä heikut ja keikut, lopputulos on se mikä ratkaisee. - Mikäli verkko ei heilahda, ei maalia kohti ammutuilla laukauksilla ole mitään merkitystä. -
"..ttu tästä mitää tuu. Saako muuten kaupunkialueella pitää siipikarjaa?"
Dumb
06.10.2004 10:21:16

Me teimme viimeksi studiossa klikin kanssa demokitaran (ja lisättiin siihen sitten bassoa ja lauluakin loppuvaiheessa), jota ajettiin rumpalin korviin klikin ohella, mutta eipä onnistunut siltikään klikin kanssa soittaminen kuin yhdessä biisissä. On ilmeisesti vaan rumpalille vaikea paikka mennä jonkun muun asettaman temmon mukana, toisin kuin yleensä.

Tuosta klikin käytöstä livenä pitää sanoa sen verran, että minua se ei ainakaan haittaisi yhtään, jos joutuisi klikin tahdissa vetämään. Siis, jos olisi taustanauhoja käytössä, muuten en näe mitään tarvetta keikoilla klikin tahdissa soittaa. Ja korvamonitorointi olisi tuossa tapauksessa myöskin aiheellinen. Vetäähän esim. Apulanta nykyään aika paljonkin biisejä livenä klikin tahdissa (kuten Raumanmeri 2002 -livetaltioinnin katsoneet huomasivat, heh), eikä meininki biiseistä silti ole vähentynyt mitenkään.

Sellaista olen joskus miettinyt, että käyttäisi livenä klikkiä biisin introssa asettamaan tietyn lähtötemmon, jolloin varsinkin laahaaminen estettäisiin. Meillä kun on aika paljon biisejä, jotka lähtevät minun aloituksella, niin tuo "aloitusklikki" voisi soida vaikka vaan sen aikaa, kun soitan yksin, ja loppua sitten, kun muu bändi tulee mukaan (jolloin voisivat seurata minun tempoani). Tiedä sitten, olisiko tuo sitten loppujen lopuksi miten kätevää. Varsinkin kulmamonitoroinnin kanssa voisi olla vähän hankalaa kun klikki vuotaisi melkein väkisinkin yleisöön.
Basismi
06.10.2004 10:28:05
Vaikka ei klikkiä muuten käyttäisikään, pitäisi rumpalin silti aina katsoa lähtötempo klikistä. Mikään ei ole sen hajottavampaa, kuin huomata ensimmäisessä tahdissa, että nyt mennään kyllä ihan liian lujaa/hiljaa. Sitten kun tätä väärää lähtötempoa yrittää joku lähteä muuttamaan suuntaan tai toiseen... huhhuh!

Metronomin/klikin tahdissa soittaminen pitäisi olla kaikille rumpaleille niitä ensimmäisiä asioita, mistä treenaaminen aloitetaan.
It's hard to be humble when you're so fucking big!
Prowleri
06.10.2004 10:54:10 (muokattu 06.10.2004 10:56:01)
Olen ollut sellaisten suomalaisten jossainmäärin nimekkäiden bändien keikoilla jossa on ollut klikkiraita käytössä ja bändi onnistui kuulostamaan harvinaisen munattomalta ja tylsältä. Oikeasti alkaa jälkeenpäin naurattaa miten pitää olla taustanauha jonkun parin hikisen perkussionrääppeen mukaansaamisen takia ja sitten koko bändi kusee klikin takia, mutta eipä naurattanut silloin kun 8e maksoi sisään :)

Metronomi on kyllä hyvä treenikapine ja studiossakin tietty auttaa kun saadaan otot samaan tempoon mutta keikalle en kyl ottaisi jollei sitten ihan poikkeuksellinen syy sattuisi.
Eläkeläiset Euroviisuihin!
Tympee Huttunen
06.10.2004 11:38:12
Henkilökohtaisesti vituttaa niin suuresti kaikki ne demotukset mitä on tullut bändin kanssa tehtyä, kun rumpaleilla tempo nousee aina loppua kohden enemmän tai vähemmän. Oli tarkoitus klikin kanssa äänittää, mutta rumpali vain sanoi, ettei ole hänen juttu ja jätti treenaamatta sillä. Harva klikin tahtiin heti osaa soittaa. Treeniä se vaatii, mutta kyllä se kannattaa.

Livenä en koe niin tärkeäksi klikin käyttöä. Joey Jordisonhan kertoi, että Slipknotille sattuu ja tapahtuu koko keikan aikana niin paljon, että klikin käyttö on mahdottomuus.
"Osa kirjeestä Macrolle:...voisit tulla oikeestaan käymään siel sit autol, selvinpäin ihan käymää mun kans vaik kahvil, niin voitais keskustella ihan kunnol, kun nyt kun sua oon nähny niin oot aikas tuiskees ollu".
hirvoksi
06.10.2004 11:58:51

Henkilökohtaisesti vituttaa niin suuresti kaikki ne demotukset mitä on tullut bändin kanssa tehtyä, kun rumpaleilla tempo nousee aina loppua kohden enemmän tai vähemmän. Oli tarkoitus klikin kanssa äänittää, mutta rumpali vain sanoi, ettei ole hänen juttu ja jätti treenaamatta sillä. Harva klikin tahtiin heti osaa soittaa. Treeniä se vaatii, mutta kyllä se kannattaa.

Juurikin samoilla linjoilla ollaan ...
Kyllä sen klikin/metronomin kanssa pitäisi kaikkien treenata soittoa joskus. Muidenkin kuin rumpaleiden.

Livenä en koe niin tärkeäksi klikin käyttöä. Joey Jordisonhan kertoi, että Slipknotille sattuu ja tapahtuu koko keikan aikana niin paljon, että klikin käyttö on mahdottomuus.

Tätä on joskus tullut mietittyä. Mitäs sitten kun koko bändin pitäisi orjallisesti seurata taustaraitoja ja jotain yllättävää tapahtuu ...
- miksaaja lyö "koneet seis" ja homma jatkuu ilman?
- biisi poikki ja "... sitten seuraava laulu" ?
- jotain muuta ...?

Olen ollut sellaisten suomalaisten jossainmäärin nimekkäiden bändien keikoilla jossa on ollut klikkiraita käytössä ja bändi onnistui kuulostamaan harvinaisen munattomalta ja tylsältä.

Erilailla kyllä tosiaan toimii hommat keikalla ja studiossa. Jos livenä seurataan samaa tempoa koko biisin läpi, tulee varmasti helposti juuri esim. kertosäkeen kohdalla fiilis että nyt pitäisi lähteä, mutta ei vaan lähe ...
Jos olis ohjelmoitu kertosäettä pikkasen nopeammaksi vois lähteä ihan eri tavalla.

- Pete
"Älä koskaan tee samaa erehdystä kahdesti, ellei se kannata." - Mae West
bedlam
06.10.2004 14:04:56

Meidän bändillä oli aikoinaan pari biisiä, jotka VAATIVAT sen että biisi kiihtyy ja rytmi elää. Tämä huomattiin levytystä tehdessämme, kun klikin kanssa kokeilimme. Draivi puuttui. Osiin biiseistä se taas sopi oikein mainiosti.
http://www.mikseri.net/kiasma
MK73
06.10.2004 19:09:12
On aivan sama, ollaanko keikalla vai studiossa. Olennaista on, mitä halutaan. Jos halutaan esittää kaavamaista ja ennalta tarkasti suunniteltua (tuotettua) musaa, klikki on apuväline (tuki), joka helpottaa lopputuloksen saavuttamista. Sehän mahdollistaa just kaiken ennalta valmistellun taustamateriaalin käytön. Jos taas ollaan enempi jamipohjalta liikenteessä ja kaivataan spontaania otetta - silloinhan klikki ei tule kysymykseenkään.

Mutta kummassakin tapauksessa hyvä soittaja kuulostaa hyvältä ja huono huonolta. Kyllä luonteva klikkisoittokin vaatii vähintään tottumusta paitsi rumpalilta, myös koko bändiltä. Ja ainahan on vaarana tekniikan pettäminen, joten konepeleihin ei pitäisi turvautua liiaksi. Siinä mielessä olen vanhan kunnon pelimannihengen kannalla.
Keppis
07.10.2004 16:16:41
Henkilökohtaisesti vituttaa niin suuresti kaikki ne demotukset mitä on tullut bändin kanssa tehtyä, kun rumpaleilla tempo nousee aina loppua kohden enemmän tai vähemmän. Oli tarkoitus klikin kanssa äänittää, mutta rumpali vain sanoi, ettei ole hänen juttu ja jätti treenaamatta sillä.

Kuulostaa tutulta. Mun bändillä on ens viikolla studio ja tällä viikolla rumpali kans soitellessa pistin klikin pa:sta yhteen biisiin ja oikee tahti pysyi, kunnes rumpali alotti soittaan. sano, ettei osaa soittaa sen kans. pistin metronomin äänettömäks ja seurasin siinä heiluvaa viisaria biisin aikana eipähän vieläkään menny tahdissa... Kattoo ny sit miten sielä studiossa käy... Toivottavasti helpottaa, että voin ite pistää klikin korvaan rumpuja äänitettäessä.
Huonomuistisilla on vähemmän stressiä.
vn
07.10.2004 23:22:21

Vastustan!!! Jos kamaa tulee kovalevyltä ja rumpali on huono niin APUA...voi sitä "flämien" määrää.Se kun vaan ei riitä että "pysyy klikissä".Pitää soittaa koko biisi samassa groovessa, jos yhtään meinaa olla basistin ystävä.Valitettavasti "Biittietsivä" kun ei toimi livenä...
Teijo K.
08.10.2004 12:48:47 (muokattu 08.10.2004 12:49:26)

Toivottavasti helpottaa, että voin ite pistää klikin korvaan rumpuja äänitettäessä.

Ei noin. Kyllä sun on pyrittävä siihen rumpalin timeen, vaikka horjuvaankin. Jos sinä soitat klikin tahdissa ja rumpali omassaan, niin siinähän hajoaa rumpalin ja muun rytmiryhmän yhteys kokonaan. Siten ei groovaa ainakaan.
Lilli
08.10.2004 21:23:58
Mitä mieltä olette klikin käytöstä keikoilla/studiossa?
Riippuuko musiikkityylistä tms.? Olis kiva saada eri soittimien edustajien mielipiteitä. Itsen mielestä ei Jazzissa, funkissa, bluesissa tai vastaavissa, (eikä välttämättä kunnon punkissa) kuulu olla klikkiä studiossakaan, koska se vaan jotenkin syö henkeä niistä. Muissa tyyleissä studioklikki on ehkäpä ok, kunhan rumpali osaa soittaa sen mukana. Jos on progeilua ja tahtilajit vaihtuu, niin koko biisi pitäis ohjelmoida rumpukoneeseen, vähän vaikeetako? Keikoilla ei koskaan eikä missään. No niin, jyrätkää mun ajatukset:mielipiteitä.

No lueskelin tätä aiheistusta jonniimmatkaa, mutta ei vielä selvinnyt, mikä se kliki oikein on?
- Minne hoppu, poju ?
Keppis
09.10.2004 16:37:48
Ei noin. Kyllä sun on pyrittävä siihen rumpalin timeen, vaikka horjuvaankin. Jos sinä soitat klikin tahdissa ja rumpali omassaan, niin siinähän hajoaa rumpalin ja muun rytmiryhmän yhteys kokonaan. Siten ei groovaa ainakaan.

Mutta jos rumpali soittaa minun tahdissani?
Huonomuistisilla on vähemmän stressiä.
kivi
10.10.2004 16:09:49
Mutta jos rumpali soittaa minun tahdissani?

Ei.

Ajatuksena tietysti toimii, että soitetaan missä järjestyksessä tahansa, mutta käytännössä toi ei kuulosta kovin kulkevalta reseptiltä.

Sellaista toki voitte kokeilla, että ensin sä soitat klikkiin vaikka vain demokitaran, sitten rumpali soittaa samaan klikkiin ja siihen demokitaraan.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
sormunen
11.10.2004 14:07:36
Ei.

Ajatuksena tietysti toimii, että soitetaan missä järjestyksessä tahansa, mutta käytännössä toi ei kuulosta kovin kulkevalta reseptiltä.

Joskus viisitoista vuotta sitten olin jonkinnäköisessä roolissa sessiossa, missä senkertaisen biisin master mind halusi lähteä siitä (vaihtelun vuoksi), että ekaksi otetaan laulu ja loput virkataan ympärille. Aivan perkeleen hankalaa, mutta mut kyllä vakuutti siitä, että jos on aikaa ja viitseliäisyyttä, niin sopivaan fiilismusaan kyllä toimii.

Mitä tulee klikkiin, niin ennenkaikkea jos keikoilla on koneita käytössä, niin alkulaskut ovat hyvälle rumpalille välttämättömät. Paska rumpalihan ei niistäkään mitään tajua.

Mutta sitten minusta oli vähän outoa aikoinani, kun olin töissä raskaamman puolen bändissä, missä rumpali koteloi itsensä ulos kaikesta ulkopuolisesta todellisuudesta ja korvaan kuului puolitoista tuntia: tok-tok-tok-tok...

En tiedä, ehkä hän nautti. Jotenkin minusta tuntuu, että bändiin kuuluva yhteisfiilis olisi hänelle ollut vaikea hahmottaa?

Mutta siis ajatus oli se, että ainoastaan hyvä rumpali pystyy soittamaan koneitten (mitä nyt klikkikin on) kanssa kimpassa niin, että toimii.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)