Aihe: musiikki kallis harrastus
1 2 3
Executioner
26.09.2004 23:23:14

Miulla menee nykyisin ihan mielettömästi rahaa musiikkiharrastukseeni. Poikaystäväni on opettanut miut pahoille (hyville) teille, kun pitää ostella noita levyjä ja nyt sitten vielä dvd:itäkin aika paljon. Noiden lisäksi pitää aina silloin tällöin ostella kangasmerkkejä farkkutakkiin ja pakkohan niitä uusia bändipaitojakin on välillä saada. Ja noiden lisäksi tulee käytyä aika usein kattelemassa bändejä. Ja vielä noidenkin lisäksi pitää ostella kitarankieliä ja kitaroita ym. sellaista sälää. Onneksi en ole yksin tässä tilanteessa.
Explicit gore is what I need.
Paijukainen
27.09.2004 00:33:43
- kaiken maailman lehtien tilaamiseen/irtonumeroiden ostamiseen,
- kitarankielet
- plekut (olis kiva löytää se paikka minne ne katoaa)
- keikoilla käynti.
- uusien levyjen ostaminen
- ja uudet soittimet, mutta harvoin menee niihin rahaa.

Kaikkeen tähän, + fonin kielet sun muut tarvikkeet, ja tosiaan noihin levyihin kuluvaa rahamassaa en edes uskalla miettiä.. liikaa tekee jokatapauksessa.
Ja nuottikirjoihinkin saa loppuenlopuksi uppoamaan aivan tarpeeksi vaikka harvoin noita ostelisikaan..
kallista on.
soittaminen on ainakin tapa unohtaa kaikki muu
pitk
27.09.2004 00:45:16

mihin kaikkeen teillä uppoaa rahaa musiikkiharrastuksessa?

itellä menee.
- kitarankielet
- piuhat, (ei jaksa kovinkaan montaa kertaa kolvata samoja piuhoja)
- keikoilla käynti.

Off topic, mutta näin tänään eräällä muusikolla pojalleen ostamansa jääkiekkomailan. Se oli alennuksessa 119€! Ovh oli 169€! Siis v***u jääkiekkomailasta! Olen syvästi järkyttynyt.
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Vilhelmus
27.09.2004 00:54:20

Off topic, mutta näin tänään eräällä muusikolla pojalleen ostamansa jääkiekkomailan. Se oli alennuksessa 119€! Ovh oli 169€! Siis v***u jääkiekkomailasta! Olen syvästi järkyttynyt.

No perkule, joku likka on kinunnu hevoisen..
"Akvaari jossei o kaloja eikä vettä vaan hämyheikkeijä."
- Steelin kuvaa terraariota
pitk
27.09.2004 02:05:37

No perkule, joku likka on kinunnu hevoisen..

No on mulla siitäkin kokemusta... kengitys maksaa about 100€. Neljä kertaa vuodessa. Taidan olla väärällä alalla.
pitk
27.09.2004 02:09:15

No on mulla siitäkin kokemusta... kengitys maksaa about 100€. Neljä kertaa vuodessa. Taidan olla väärällä alalla.

Ai joo ja siihen päälle eläinlääkärit, tallimaksut, opetukset, varusteet, kuljetuskopin vuokrat etc. etc.

Johtopäätös: Kyllä Rock 'n' roll kannattaa ja on halpaa ;-)
Eddy
27.09.2004 04:06:47

Toisaalta kun on pätevät vehkeet, niiden arvo säilyy hyvin ja voi jopa kasvaa.

Ton kun sais vielä pätemään sähköisiin kosketinsoittimiin.Synan arvo tippuu jo kaupasta ulos kannettaessa sen 20% ja puolittuu ensimmäisen vuoden aikana ja kuitenkin pitäis olla myllyt vimpan päälle.Bändin palkkajaossa voisi asiaan kiinnittää hieman huomiota.Kaluston päivittämiseen menee helposti se muutama tuhat euroa vuodessa.Mä en oo päivitelly pilailuvälineitäni enää miesmuistiin,mitäs tilasitte :-)
Koskettelen soittimia...
Billsner
27.09.2004 08:28:42
Musiikki on kallis harraastus. Itsellä tosin ei nyt mene hirveästi rahaa musiikin harrastamiseen, koska tyhjästä on vaikea nyhjästä.

Ratsastaminen se vasta kallista onkin. Serkkuni halusi alkaa ratsastamaan. No eipä siinä mitään, mutta siinä missä he asuivat ei ollut hevostallia lähellä. Pakkohan tytön oli päästä ratsatamaan, joten setäni myi talonsa, osti isomman talon jossa oli paljon pihaa, rakensi sinne tallin ja osti tytölle hevosen. Problem solved.
You cannot rest here. Either find an inn, or rest outside.
Meisseli
27.09.2004 08:52:53

Kieliin menee kun on kolme kitaraa joihin pyrin vaihtamaan kielet kerran tai kaksi kuukaudessa. keikkareissuilla rahaa menee bensaan ja huoltoasemille (kirottu tuplapotti!) levyihin menee rahaa. samoin erinäisten soitinten,vahvarien ja spedujen osamaksuihin.
Goddamn It! I Need this place like I need a shotgun blast in my face! -Tony Clifton
Angus
27.09.2004 09:08:12

Kaikki raha menee kyllä oikeastaan musiikkiharrastukseen. Eniten menee ehdottomasti levyihin, tarkemmin sanottuna harrastukseen nimeltä AC/DC. Aina silloin tällöin kitaran kieliin, mutta niitä en kyllä usein katko vaikka kovaa tuleekin soitettua (taitoa vai tuuria?). Keikkoihin menee myös rahaa aika paljonkin, siis muiden bändien keikkoihin (matkat raumalta helsinkiin ym. ei käy koskaan halvaksi).

Kyllähän niitä sitten muuhunkin musiikkiin liittyvään varmaan menee, mutta enempää ei nyt tule mieleen maanantai-aamuna kello 9.
"AC/DC:tä koskevissa hätätapauksissa ottakaa välittömästi yhteys nimimerkkiin Angus"! 8-) - JaniTheRock
waihen84
27.09.2004 09:10:46

itellä menee.
- kitarankielet
- keikoilla käynti.

- ostan silloin tällöin
- ehkä 4-6 kertaa vuodessa
- minulla on ollut sama plektra jo vuoden
- minulla on aina ollut sama piuha, toimii hyvin
- käyn silloin tällöin
- jep, noin 4+ levyjä kuukaudessa
- no ei ehkä soittimet, mutta muita juttuja kyllä

Onneks minulla on duuni.
Teijo K.
27.09.2004 11:41:56 (muokattu 27.09.2004 11:42:52)

itellä menee.
- kitarankielet
- keikoilla käynti.

Maksaahan se, näin harrastuksena. Työnä se toki monia elättääkin, ei siis minua tosiaan. Tosin ei mulla mahdottomasti kulu...

-Lehtiä en tilaa / osta. Pääsin kerran ympäri sen Kivenkin mainostaman syklin. Ei löydy mitään uutta.
-Bassonkieliä ei ole tarvinnut ostaa sen jälkeen, kun löysin noi hiotut kielet. N. 5vuotta sitten.
-Plekut. Ostin pari vuotta sitten 5kpl. Kyllä niillä vielä soittaa.
-Piuhat teen itse. Tuolla on sellaiset varastot nyt, että basistina riittää loppuiäksi mulle.
-Keikat. Ainoa jotenkin toimiva oma bändi on tällä hetkellä tuo akustinen poppoo. Ei tule promomielessä varmaan lähdettyä kovin tappiollisille kinkereille. Keikkoja katsomaan olen laiska.
-Uusia levyjä noin 1 kuussa. Vähänpä niihin menee. Käytettynä kun ostaa vielä. Lähinnä vinyylejä taas vaihteeksi.
-Soittimia en enää osta. Vaihtokauppoja on vireillä, mutta täysin ilman rahaa ne. Ylimääräisiä PA-romppeita ja ritsoja möin jopa. Vähän makkaraa leivän päälle.

Eli tällä hetkellä näyttää kohtuu halvalta. Jos pääsen taas vaihteeksi sähköistä musiikkia soittavaan bändiin, tulee treenismaksut tuohon päälle.
Feggy
27.09.2004 12:14:18

-Lehtiä en tilaa / osta. Pääsin kerran ympäri sen Kivenkin mainostaman syklin. Ei löydy mitään uutta.

Siis koskeeko tämä vain soittolehtiä vai sisältyykö siihen myös musiikin aikakausilehdet ja tabloidit?
Less is more.
armadillo
27.09.2004 12:48:26
Eipä sitä rahaa oikeastaan mene muuhun kuin levyihin. Keskimäärin noin 100-150 levyä vuodessa, eli 2-3 levyä viikossa.
Life is a vacuum cleaner, it sucks.
Teijo K.
27.09.2004 12:52:36 (muokattu 27.09.2004 12:59:01)

Siis koskeeko tämä vain soittolehtiä vai sisältyykö siihen myös musiikin aikakausilehdet ja tabloidit?

Vain soittolehtiä. Aikakausilehdet ja tabloidit ei kiinnosta minua ihan muista syistä sitten. Ei musiikkilehtinä eikä missään muussakaan muodossa. Eli en kyllä niistä paljoa tiedäkään.

Niin. Bass playeriä ostin säännöllisesti muutaman vuoden, siitä kun se alko ilmestymään. Kokolailla niillämain kun se muuttui kuukausittaiseksi, alkoi kiinnostus hiipumaa. Vähän aikaa luin sen vielä kirjastossa, mutta nykyään ei jaksa sitäkään. Eikä ole vähään aikaan uutta BP. kirjastossa näkynytkään.
hörhö
27.09.2004 13:06:15

Eikös ne maalivahdin "patjat" oo yli 2000e. Saisi kivan kitaran sillä rahalla...

Niin, mutta kaikki mahdolliset seuramaksut, jäämaksut, jne. päälle. Ja tuossa hinnassa ei varmaan ole mitään luistimia ja mailaa mukana. Ja varmaan löytyy lisää kuluja.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara
weelie
27.09.2004 14:16:51 (muokattu 27.09.2004 14:21:53)

itellä menee.
- kitarankielet
- keikoilla käynti.

-En osta lehtiä. Joskus kirjoja. Pääosin lainaan nekin kirjastosta. Kyllä tohon ny kolme euroo ainakin kuussa menee (keskimäärin).
-Kielet ostan netistä, 3€ setti. Niitä settejä menee kuussa pari.
-Plekuja en juuri ostele. Tosin viikonloppuna just ostin ekan kerran vuoteen 6kpl: 3€.
-Piuhan ostin tänä vuonna: 9€.
-Keikoilla käynti ja kaljan juonti... no nää nyt on jo ihan eri piikki mulla. Ai omat keikat vai? En keikkaile.
-uusia levy ostan nykyisin harvemmin, mutta nekin netistä. Sanotaan vaikka 2 levyä kuussa, eli 30€/kk.
- uuden kitaran tai jonkun muun suuremman hankinnan teen ehkä kerran vuodessa. Tänä vuonna olen ostanut ja myynyt yhden telen (menoja ei tullut tuosta). Toisen telen olen juuri ostamassa (ja mikit siihen ostin juuri). Vahvarin myin ja toisen ostin alkukesästä (600€), siihen hankin uuden kajarin (100€). Niin no ehkä nyt on vain sellainen vaihe että ostelen enemmän kuin kerran vuodessa. Mutta tiukalla putjetilla menen kuitenkin, ihan vain sisäisestä pakosta.
- kitaraliikkeissä saa ilmaiseksi soitella.
- Kirjastosta saa ilmaiseksi levyjä lainaan.
- Netistä saa livekeikkoja nykyisin suht sujuvasti (bootlegarchive, bt.etree, sharingthegroove jne), niitä tulee latailtua.

EDIT:
Mulla on kaksi DVD:tä. Toinen JJ Cale in Studio, toinen Bireli Lagrene live. Kummatkin must ostoksia, ja ostettu viimeisen kahden vuoden aikana. Niihin meni noin 45 euroa. Eipä ole DVD:itä tarkoitus sen enempää ostella.
Ronnie Earl: 'Music is not a sport, there's no competition'
efunkelist
27.09.2004 14:46:07

No todella... Kaikki rahat menee ja yritän siksikin päästä halvalla ja rakentaa itse sen minkä kannattaa tai muuten kikkailla... Tässä menokohteita:

Soittimet:
Tähän mennessä on kaksi akustista kitaraa, ehta strato, sähköbasso, sähkörummut ja akustinen setti. Midikoskettimet, sitten on improvisoituja puhaltimia ja kolistimia. Lisää pitäis saada kitaroita ja rumpuja ja kunnon koskettimet.

Äänentoisto/käsittely:
Tähän mennessä löytyy H&K putkicombo. Pitäis hommata lisäkaappia, aktiivimonitoria, (koti)studiomonitoria, ehkä pieni lisämikseri, kitaraspeduja, etuasteita, MIKROFONEJA, parempi PC-kokonaisuus (musamylly, erikseen on surffikone. pelejä en harrasta), softaa

Kulutustuotteita:
Rumpukapuloita, kitarankielie, plekuja, piuhoja&liittimiä, CD-R-levyjä, kuulonsuojaimia (on kestotuotteitakin), paristoja. Joskus harvakseltaan muiden levyjä, jotain lehtiä tai opuksia. Riffiäkin tilaan.

Keikoilla:
Bensaa, jesseteippiä, ruokaa mitähän kaikkea...

Ja jos jostain rahaa vielä jäisi yli niin kyllä sille jotain käyttöä keksisi enemmän tai vähemmän musaharrastukseen liittyen. Olkoon sitten vaikka keikkarihkamaa, valoja, tai kotiin koristeita.

Summasummarum:
Kaikki rahat menee :)
aleksi
27.09.2004 19:13:13
Kyllähän tähän harrastukseen saa rahaa tuhlattua, mutta kyllä kai aika moneen muuhunkin harrastukseen voi samanlaisia summia laittaa.

Tässä omia kulutuskohteitani:
-CD-levyt, ym. tallenteet.
-Soittimet ja niiden tarvikkeet.
-Keikat ja niiden yhteydessä suoritetut vaateostokset.
"open hands to the wind"
Minstrel
27.09.2004 19:24:44
Ylivoimaisesti eniten rahaa kuluu levyihin, joita on yksinkertaisesti saatava lisää. Hankintalistani on taas syksyn mittaan venähtänyt loputtomaksi.

Soitinkamoihin ei ole mennyt alkuhankintoja lukuun ottamatta oikeastaan ollenkaan rahaa, sillä minulle riittää perussetti, jolla tavan basisti tulee toimeen. Kieliä pitää tietenkin ostella aika ajoin.

Keikoillakin aika vähän käyn, varsinkaan millään kalliimmilla, paitsi juuri hurahti 55 euroa R.E.M.:n keikkalippuun.
Kyllä skitsofrenia aina yksin olemisen voittaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)