Aihe: Remua vähän jännittää
1 2 3 4
pwallin
05.09.2004 11:53:27

Jos nämä tämän päivän huipputiluttelijat soittais samalla laite politiikalla kuin Jimi aikoinaan, voisi arvostelijan ääni olla toinen. Ja turha selitellä että ei kitara ja vahvistin rintamalla ole kehitytty niin paljon. Ehkei olekaan mutta se muu tilpehööri jolla saa aikaan vaikka mitä. Siihen aikaan käytössä oli lähinnä efekteinä wah ja fuzz. Ei näitä nykyajan viuuuh tilulilu sshhhhhzummm diadau vermeitä.

Itse asiassa yllättävän moni tiluherra soittaa ihan simppelillä systeemillä. Jopa ilman wahia tai Fuzzia, jolloin systeemi onkin simppelimpi kuin Henkalla. Lisäksi kama-arsenaali voi näyttää hurjalta kun räkki on pullollaan, mutta perus-soundia varten on vain simppeli systeemi ja niitä muita laitteita käytetään vain tiettyjen biisien erikoisvaatimuksiin.

Sitäpaitsi Henkalla oli vaikka mitä efektiä aikoinaan ja mieluusti kokeili kaikkea uutta.
Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin...
PomppoK
05.09.2004 14:48:11 (muokattu 05.09.2004 14:50:14)

Liekö Henkka vs. nykypäivän kitarauroot -väittelyn alulle panija tarkoittanut, että Henkka oli onneton kitaristi, koska ei saanut vermeistään ulos sitä überkliiniteflonpannukakkuhigain -soundia, joka nykypäivänä on enemmän in... samoin kuin lappuihin tuijottelu.

Taidettu sanoa jo miljoonaan kertaan, ainakin tuolla 'vanhat parrat'-threadissa, mutta omalta kohdaltakin ajatellen, jos saisin mahdollisuuden käydä katsomassa jotakin legendaa, joka itsellenikin on merkinnyt jotain, vähintäänkin puolet siitä tapahtumasta kiteytyisi nimenomaan sen itse henkilön/bändin ympärille.

Tässä tapauksessa tietenkin oli hieman kyseenalaista lähteä tekemään juttua Hurriganes -nimellä vanhaa lämmitellen, sattuneista syistä, mutta yhtä lailla yleisön luulisi tiedostavan, ettei mitään Hurriganesia ole eikä tule Albert Järvisenkin jo oltua poissa tovin... unohtamatta Remun onnettomuutta, joka varmasti on vienyt terän mukanaan.

Mutta Scorpions oli vireessä ja pateilla riitti energiaa heilua ja soittaakin siinä ohella. Jeppis.
"I've been busier than a one-armed bass player."
    Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä!
L.Ruoska
05.09.2004 15:36:45 (muokattu 05.09.2004 15:40:35)

Tuohon ekaan kirjoitukseen; tuommoisia ne Remun keikat on jo pitkään ollut, ne on sitä tasoa, että jos joku nimetön artisti menisi semmoista esittämään niin ekan biisin jälkeen sähköt poikki. Aivan sama mitä se ukko on tehnyt minkäkin hyväksi. Paska on aina paskaa.

Jees, tältä pohjalta mäkin lähdin siis koska Remu äijänä ei merkkaa mulle mitään...tietenkin joillekkin Hurriganes on legenda mutta esim en mä tienny skidinä Hurriganesista yhtään mitään. Kuunneltiin jotain Ugly Kid Joeta ja White Zombieta, mun kaveriporukasta kukaan ei ollu kuullukkaan Hurriganesista.

Remun mä oon nähny sellasena samanlaisena pöllönä julkkiksena niinkun Andy ja Matti, niitä näkee Citymarketin kassajonossa seistessä ni jossain Iltalehden otsikoissa, "Remun talo palo!" tai "Remu jäi säppiin doupista!".

Nyt kun mä näen tän hehkutetun "rokkikuninkaan" ekaa kertaa livenä niin se näyttää ja soittaa kun joku retardo, jotain mulle pääosin tuntemattomia biisejä. Daah..

EDIT: Niin ja siis koska en maksanu keikasta mitään ja sain ilmaset ruoatkin niin eihän mulla ole mitään valittamista ja olen ilonen että lähettiin paikan päälle mutta olin vaan vähä pettyny, enemmänkin oikeastaan huvittunut että se äijä ei sitten paljon pystynykkään soittamaan.
Uutta bändiä kasaan. Diggailen Helmet, RATM, FNM. Kato mun tiedot =)
Safaweb
05.09.2004 15:54:59
Voisko joku selittää, mikä tämä koiravaljakko-onnettomuus oikein oli.
Ukko
05.09.2004 19:19:34

Itse asiassa yllättävän moni tiluherra soittaa ihan simppelillä systeemillä..
Itse asiassa liki kaikki tiluherrat soittavat mielikuvituksetonta sormi harjoitusta. Se mitä soitto pitää sisällään, on jo toinen juttu. Ja siitä on nimenomaan kyse soittajan kyvyistä puhuttaessa. Ihan esimerkkinä tämä Scorpions bändin ykkös kitaristi. Äijän soitto on juuri sitä mielikuvituksetonta tekniikan näyttämistä kun sitä vertaa edeltäjäänsä eli Michael Schenkeriin ( meniköhän nimet kirjaimelleen oikein mutta hällä väli ). Mikellä on tekniikan lisäksi soitossa rutkasti sisältöä. Näin ikään kuin esimerkkinä.
moottorisaha
05.09.2004 20:55:46

Itse asiassa liki kaikki tiluherrat soittavat mielikuvituksetonta sormi harjoitusta.

Joopa joo, on siinä meillä taas varsinainen asiantuntija. "Liki kaikki"? Voitko mainita joitakin esimerkkejä. Eikä sitten mitään Fareria, kiitos. ;)
HaloOfFlies
05.09.2004 21:28:07

Ja mitä soittotaitoon tulee....

Kyllä se Jimi Henriksin soitto taito esim, tämänpäivän mittapuun mukaan on aika surkeáa/alkeellista.

mutta toki ensimmäisten joukossa oli kehittämässä tyyliä,
miten sähkökitalla soitetaan rockkia, mutta rehellisyyden nimissä täytyy sanoa, että nykyaikaan verrattuna hänkin on teknisesti täysin paska.!!

Ai että teknisesti paska? Veikkaanpa että nykykitaristeista yksikään ei pystyisi vetämään samanlaista kitara-akrobatiaa kuin Hendrix Woodstockissa, kun soitti sen uskomattoman improvisaation.
Löytäisi mieluummin vaikka Jeesuksen. Tai Buddhan. Tai vittu vaikka kalkkunanpalvonnan, kunhan vain pitää manikyroidut kyntensä saatanan kaukana southern rockista. - Jani The Rock
The Boss
05.09.2004 22:10:49 (muokattu 05.09.2004 22:11:46)
Henkka on kyllä kovin kitaristi mitä maan päällä(tai pikemminkin alla) kantaa tai tulee koskaan kantamaan.

Kuinka monta muuta kitaristia tiedät joka laulaa samalla, komppaa ja vetää liidejä, improvisoi ja vielä kaiken päälle tekee upeita mestariteoksia.

Kaikki kunnioitus Remulle varsinkin tuon onnettomuuden jälkeen.
Hallelujah Rock 'N' Rollah
Risto Mustalisä
06.09.2004 09:09:33 (muokattu 06.09.2004 12:30:31)
Ihan esimerkkinä tämä Scorpions bändin ykkös kitaristi. Äijän soitto on juuri sitä mielikuvituksetonta tekniikan näyttämistä kun sitä vertaa edeltäjäänsä eli Michael Schenkeriin ( meniköhän nimet kirjaimelleen oikein mutta hällä väli ). Mikellä on tekniikan lisäksi soitossa rutkasti sisältöä. Näin ikään kuin esimerkkinä.

Vähän huono esimerkki - ehkä.Matthias Jabsin edeltäjä oli Ulrich Roth (eli Uli Jon Roth) yksi merkittävimpiä rock-kitaristeja kautta aikain.Ja aliarvostetuin (tsekatkaa uusin Metamorphosis-cd)ehkä myös.M.Schenker soitti vain ekalla Scorpions-levyllä ja Lovedrive-levyllä "vierailevana tähtenä".Tuolloin miehen piti liittyä bändiinkiin muttei siitä ilmeisesti tullut sitten mitään.

Jabs on näitä "ihan hyviä" kitaristeja muttei mielestäni mikään "tilu-mies"jos tällä termillä halutaan kuvata ns.neo-klassista kitarointia (eli herra Malmsteenin seuraajat/kopiot).Enemmänkin perinteinen hevikitaristi tyyliin:K.K Downing,Glenn Tipton,Dave Murray,Adrian Smith jne.Eli enemmän bändi- kuin soolomiehiä.

Matthias Jabs on siis Scorpionsin tämnhetkinen pääasiallinen soolokitaristi.
Born to be wild! - paitsi kotona..
leather rebel
06.09.2004 12:42:47
Jos nämä tämän päivän huipputiluttelijat soittais samalla laite politiikalla kuin Jimi aikoinaan, voisi arvostelijan ääni olla toinen. Ja turha selitellä että ei kitara ja vahvistin rintamalla ole kehitytty niin paljon. Ehkei olekaan mutta se muu tilpehööri jolla saa aikaan vaikka mitä. Siihen aikaan käytössä oli lähinnä efekteinä wah ja fuzz. Ei näitä nykyajan viuuuh tilulilu sshhhhhzummm diadau vermeitä.

Henkka veti stratolla marsuun.
Yngwie vetää stratolla marsuun.
"If rocks's dead, then bury me with it." -Blackie Lawless
Fortissimo
06.09.2004 14:40:19
Ei mikään muuta sitä et Remu on ollu kaikkein kovin rokkijätkä mutta kyllä noi nykypäivän toilailut harmittaa tämmöstä vanhaa fania. jäis eläkkeelle vaan. Huumeet kai ne sen on sekottanu.
Ukko
06.09.2004 17:23:42

Joopa joo, on siinä meillä taas varsinainen asiantuntija. "Liki kaikki"? Voitko mainita joitakin esimerkkejä. Eikä sitten mitään Fareria, kiitos. ;)

"Asiantuntija" voin olla siinä mielessä ( en voi kehua kovalla soittotaidolla ) että soiteltua on tullut yli kolmekymmentä vuotta ja kuunteluakin tullut harrastettua aika aktiivisesti. Ja jos ei siinä ajassa opi edes jossain määrin tunnistamaan tyylikästä soittoa niin on jo kumma. Kovina kitaristeina ei voi pitää soittajaa joka sahaa tilulilua ilman päämäärää. Tilulilu soittaja nimistä on turha lähteä laatimaan mitään listaa koska siitä tulisi aika pitkä. Oikeasti hyvien soittajien lista on taas ( luonnollisesti ) huomattavasti lyhyempi. Siinä se lyhyesti.
moottorisaha
06.09.2004 18:02:13 (muokattu 06.09.2004 18:06:35)

Kovina kitaristeina ei voi pitää soittajaa joka sahaa tilulilua ilman päämäärää.

Ai että kitaristi tulee automaattisesti paskaksi, jos hän esimerkiksi sahaa asteikkoa johonkin kohtaan sooloa keskimääräistä nopeammin (tilulilu)? Aika ahdasmielistä ajattelua mielestäni. Kaikki kitaristit eivät tee välttämättä itselleen rajoituksia tyyliin "nopealle soittamiselle absoluuttinen ei, koska muuten olen paska ja tyylitajuton kitaristi". Mielestäni nopeassa tilutuksessa ei ole mitään vikaa sen enempää kuin hitaassa soitossakaan. Jokatapauksessa soitto pitää toteuttaa tyylillä, oli kyseessä sitten nopeampaa tai hitaampaa soittoa. En näe perustetta sille, että nopea soitto sulkee automaattisesti tyylitajun mahdollisuuden pois. Itseasiassa en ole kuullut tiluvastustajilta tähän yhtäkään perustelua. Fakta on se, että joihinkin kohtiin sooloa voi sopia nopeampia lickkejä, ja toiseen kohtaan taas pidempiä nuotteja, bendejä, vibraattoa ym. Monipuolinen soitto, ilman tuollaisia ahdasmielisiä rajoituksia ja rajanvetoja on sitä mielenkiintoisinta mielestäni. Ja monet näistä "tiluherroiksi" tuomituista soittajista on hyvinkin monipuolisia. Tuo tilutuksen absoluuttinen vastustaminen on helvetin suuri asennekysymys(/-ongelma), tuollaista turhaa egoilua.

Tuo "tilulilua ilman päämäärää" myös hämäsi. Millä perusteella siinä on sen vähemmän päämäärää kuin hitaassakaan soitossa? Mitkä ovat niitä kyseisiä päämääriä sooloa soittaessa? Se "tilulilu" on vain yksinkertaisesti nopeampaa soittoa, en tajua mihin ne jotkin hämärät "päämäärät" siinä katoavat (jos sellaisia ylipäätään musiikin soittamisessa on).
Kassu
06.09.2004 18:38:35
Mäpä heitin läppää remun kanssa tosa kuukausi sitten ja sain siltä nimmarit paskan keikan jälkeen. Yehh.
PomppoK
06.09.2004 18:44:27 (muokattu 06.09.2004 18:47:37)

Ai että kitaristi tulee automaattisesti paskaksi, jos hän esimerkiksi sahaa asteikkoa johonkin kohtaan sooloa keskimääräistä nopeammin (tilulilu)? Aika ahdasmielistä ajattelua mielestäni. Kaikki kitaristit eivät tee välttämättä itselleen rajoituksia tyyliin "nopealle soittamiselle absoluuttinen ei, koska muuten olen paska ja tyylitajuton kitaristi". Mielestäni nopeassa tilutuksessa ei ole mitään vikaa sen enempää kuin hitaassa soitossakaan. Jokatapauksessa soitto pitää toteuttaa tyylillä, oli kyseessä sitten nopeampaa tai hitaampaa soittoa. En näe perustetta sille, että nopea soitto sulkee automaattisesti tyylitajun mahdollisuuden pois. Itseasiassa en ole kuullut tiluvastustajilta tähän yhtäkään perustelua. Fakta on se, että joihinkin kohtiin sooloa voi sopia nopeampia lickkejä, ja toiseen kohtaan taas pidempiä nuotteja, bendejä, vibraattoa ym. Monipuolinen soitto, ilman tuollaisia ahdasmielisiä rajoituksia ja rajanvetoja on sitä mielenkiintoisinta mielestäni. Ja monet näistä "tiluherroiksi" tuomituista soittajista on hyvinkin monipuolisia. Tuo tilutuksen absoluuttinen vastustaminen on helvetin suuri asennekysymys(/-ongelma), tuollaista turhaa egoilua.

Tuo "tilulilua ilman päämäärää" myös hämäsi. Millä perusteella siinä on sen vähemmän päämäärää kuin hitaassakaan soitossa? Mitkä ovat niitä kyseisiä päämääriä sooloa soittaessa? Se "tilulilu" on vain yksinkertaisesti nopeampaa soittoa, en tajua mihin ne jotkin hämärät "päämäärät" siinä katoavat (jos sellaisia ylipäätään musiikin soittamisessa on).

Ok, perustelen kykyjeni mukaan, miksi en pidä tiluliluista.

Ensinnä tietenkin pitää määritellä kohde:

Tilulilu = Saman säännönmukaisen kuvion toistaminen junamaisesti vakionopeudella (yleensä se maksimi) vailla dynamiikkaa, yleensä vieläpä liikkuen asteikossa orjallisesti järjestyslukujen mukaan.

Jos halutaan lähteä nussimaan vielä tarkemmin käsitteiden kanssa, niin toki:

Tiluttelu = Koostuu useasta tilulilusta ja saattaa etäisesti muistuttaa luovaa työtä, parhaimmillaan.

Nopeaan soittaminen on toki paikallaan toisinaan, mutta sekään ei mielestäni oikeuta unohtamaan sitä yksinkertaista seikkaa, että kappaleen ehdoilla edetään eikä lähdetä tekemään soiton suhteen mitään ylimääräistä show-offia ellei sitten itse biisikin ole tehty moiseen tarkoitukseen, jolloin musiikillinen sisältö on joka tapauksessa kyseenalaistettu.

Nopeaan soittaminen ei sulje pois mahdollisuuttaa käyttää hyödykseen mm. taukoja ja dynamiikan vaihteluita. Villit huhut kertovat, että myös nuottien eri aika-arvoja saisi käyttää yhden biisin, tai miksei jopa väliosan, sisällä.

Joka tapauksessa, tuossa vallitsevassa "tilu-kulttuurissa" on aivan liikaa itselle vastenmielisiä seikkoja, jotta siitä voisi todella nauttia muutoin kuin naurun muodossa (eikä sitäkään kauaa jaksa). Omiensa keskuudessa huippujätkät ovat varmasti tyylitajuisia kavereita, mutta machoilusta ei heru pisteitä tästä suunnasta.
"I've been busier than a one-armed bass player."
    Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä!
burning wee
06.09.2004 19:10:23
Tämänpäivän remun soitolla ei ole mitään tekemistä hurriganesin loistonpäivien kanssa, se oli sillon yx kovimmista rockrumpaleista, mutta aika on ajanu ohi. Kyllä jää nuorisolle paska maku jos ei oikeeta hurriganesia o kuullu ja nykyisen perusteella luo mielikuvan niin ei o ihme jos ei kiinnosta hurriganesit.
Härski
06.09.2004 19:31:56
yx

Tämä pilasi muuten ihan pätevän kommentit täysin.
-J
06.09.2004 20:09:56
Loogista. Keskustelu alkaa Lenkkareiden konsertista ja Remusta ja nyt jo lentää sylki siitä että kuka on kovin kitaristi.

WAY TO GO PEOPLE!!! :D
http://www.hintalappu.com
Kassu
06.09.2004 20:45:11
Tämä pilasi muuten ihan pätevän kommentit täysin.

Toivottavasti se oli läppä.
Härski
06.09.2004 20:53:11
Toivottavasti se oli läppä.

Tätä toivoo varmasti moni muukin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)