Zammy 14.05.2004 14:48:41 | |
---|
Täs on semmonen juttu että ainakin mun mielestä köyhilläkin pitäis olla oikeus kuunnella musiikkia ihan yhtä lailla kuin rikkailla. Miten yksinkertainen voi olla? Mun mielestä kanssa köyhällä pitäs olla yhtäläinen oikeus kantaa kultaketjuja + timantteja, eli köyhän on ihan ok varastaa ne kaupasta. |
Spiralmind 14.05.2004 14:54:22 | |
---|
Ihan kakkaa puhut. Missäs se tuloraja on määritelty minkä jälkeen ei ole enää oikeuksia omiaan vaatia? Ei missään. Mikä sitten on oikeus... oikeus ja kohtuus... mitä ne semmoset on... Tekijänoikeudet eivät ole mikään absoluuttinen luonnonvakio vaan toimintamalli kapitalistisessa yhteiskunnassa jotta artistit voisivat ansaita työllään. Myös tervettä järkeä voi käyttää sen sijaan että nojaa sokeasti moraalisiin dogmiin. Ja kenenkäs tienaamista rahoista ne pienet nimetkin monesti saavat tukensa, ellei näistä isoista nimistä? Levy-yhtiöt ohjaa osan voitoistaan nouseviin tähtiin. Niin, tähän mtv-roskaan... Te olette minun unessani. Käyttäytykää siivosti tai saatan nipistää itseäni. |
JKantonen 14.05.2004 14:57:47 | |
---|
Ei tule kuunneltua. MP3 on varmasti näppärä niille, ketkä viihtyvät tietokoneen ääressä. |
Spiralmind 14.05.2004 15:01:36 | |
---|
Miten yksinkertainen voi olla? Mun mielestä kanssa köyhällä pitäs olla yhtäläinen oikeus kantaa kultaketjuja + timantteja, eli köyhän on ihan ok varastaa ne kaupasta. Noniin taas tämä varastamis-vertaus... Ihanteellisessa tapauksessa kaikki vois kantaa niitä kultaketjuja ja timantteja jos haluais. En minä ajatuksessa mitään väärää näe. Mutta siks kulta ja timantit just on arvokkaita kun niitä ei riitä kaikille. MP3:t ei kopioidessa lopu kesken. Hmm... minä ainakin muusikkona pitäisin tärkeämpänä että mahdollisimman moni kuulee mun musiikkia enkä sitä että mahdollisimman moni maksaa musiikistani. Te olette minun unessani. Käyttäytykää siivosti tai saatan nipistää itseäni. |
Zammy 14.05.2004 15:01:54 | |
---|
Ei missään. Mikä sitten on oikeus... oikeus ja kohtuus... mitä ne semmoset on... Tekijänoikeudet eivät ole mikään absoluuttinen luonnonvakio vaan toimintamalli kapitalistisessa yhteiskunnassa jotta artistit voisivat ansaita työllään. Myös tervettä järkeä voi käyttää sen sijaan että nojaa sokeasti moraalisiin dogmiin. Elikkä tarkoitat, että artistien ja levy-yhtiöiden pitäisi jossain vaiheessa tajuta, että eiköhän tota massii oo nyt tarpeeks, että köyhätkin voi jo ilmaiseksi kuunnella? Niin, tähän mtv-roskaan... Kyllä siitä osansa saa myös kunnianhimoiset artistit. Ja eihän se levy-yhtiöiden vika ole, että parhaiten uppoaa tuollainen "roska" |
Zammy 14.05.2004 15:03:07 | |
---|
Hmm... minä ainakin muusikkona pitäisin tärkeämpänä että mahdollisimman moni kuulee mun musiikkia enkä sitä että mahdollisimman moni maksaa musiikistani. Silloinhan sitä levyä ei laitetakaan myyntiin vaan ilmaisjakeluun. Ei levystä pakko ole rahaa pyytää. |
Kulkunen 14.05.2004 15:03:21 | |
---|
Kuuntelen mp3:sia, lähes kaikki ostamani levyt ovat koneella laadulla 192-256 kbps jolloin suurta eroa äänenlaadussa ei CD:hen tule. Joitakin levyjä on koneella, joita en omista itse, mutta vakaana tarkoituksena on ostella niistä hyvät ihan aitoina levyinä kun vain rahaa on. Huonot levyt jäävät omaan arvoonsa (kuten Cannibal Corpsen Vile... hyi prse). Omat levyt ovat koneella DC:n jakorajan vuoksi ja ehkä enemmän siitä syystä, että ei tarvitse levyjä hakea erikseen omasta huoneestani. Mp3:t ovat hyvä keino kuulla bändin materiaalia ja tutustua bändiin. Suosin kuitenkin aitoja levyjä ja vaikka joitakin levyjä löytyy poltettuina, ostan sitten oikeat versiot myöhemmin. Tuli taas sekavaa tekstiä, sori hei. The downward spiral never ends. |
tuomittu 14.05.2004 15:04:11 | |
---|
Koneella on n. 1200 ämppäriä. Ostettuja levyjä en jaksa laskea, mutta poltetut voin: niitä on 0. Koneella on kyllä ämppäreinä sellaisiakin levyjä, joita en omista. Kavereilta ja siskolta lainannut ja sitten muuttanut ämppäriksi. Olen paha. While hunting in Africa, I shot an elephant in my pajamas. How an elephant got into my pajamas I'll never know. |
Metallityöläinen 14.05.2004 15:11:27 | |
---|
ämpeekolmosii on joku pari tuhatta (kyllä, olen rikollinen) ja poltettuja levyjäkin jonkun verran. MUTTA!!! Mä en yhteenkään niistä levyistä olisi tuhlannut rahaa jos en olisi saanut niitä netistä. Ne on kaikki sillä rajalla, että tykkää jonkun verran mut ei niin paljon et niitä ostaisi. Joten kenenkään on turha tulla selittämään mitään että mä vien muusikoilta elinkeinon. Vitusta tänne tultiin ja päin vittua täällä mennee! -Tommy Taberman |
Spiralmind 14.05.2004 15:11:59 | |
---|
Elikkä tarkoitat, että artistien ja levy-yhtiöiden pitäisi jossain vaiheessa tajuta, että eiköhän tota massii oo nyt tarpeeks, että köyhätkin voi jo ilmaiseksi kuunnella? En oo täs ehdottamassa mitään käytännön toimintamallia nykyisen tilalle. Ei mulla semmosta ole. Ja vaikka olisi niin sen ehdottaminen olisi utopistista haihattelua, ei joku muutu yhtäkkiä joksikin toiseksi, asiat kehittyy ja kaikki vaikuttaa kaikkeen. Kerroin vain miksi toimin niinkuin toimin ja miksi en näe siinä mitään väärää. Kyllä siitä osansa saa myös kunnianhimoiset artistit. Ja eihän se levy-yhtiöiden vika ole, että parhaiten uppoaa tuollainen "roska" Itseasiassa on. Kyllä se toimii kahteen suuntaan. Liian monelle lapselle se ainut musiikillinen todellisuus on esim. MTV ja NRJ, yms. Te olette minun unessani. Käyttäytykää siivosti tai saatan nipistää itseäni. |
Lähikauppias 14.05.2004 15:13:25 | |
---|
Toisaalta mihin tarvitsetkaan niitä silloin? Jos biisit ovat hyviä niin ostat levyn, jos biisit ovat huonoja niin miksi silloin kuunnella niitä? Niin, eihän niitä sen levyn oston jälkeen mihinkään tarvitse. Mutta yhden kuuntelun jälkeen on usein aika vaikea päättää, oliko biisi sitten hyvä vai ei. Monet jutut aukeaa hitaasti ja niitä täytyy kuunnella monta kertaa voidakseen täysin niitä arvostaa. "No one ever plans to sleep out in the gutter / Sometimes thats just the most comfortable place." |
Zammy 14.05.2004 15:18:55 | |
---|
Itseasiassa on. Kyllä se toimii kahteen suuntaan. Liian monelle lapselle se ainut musiikillinen todellisuus on esim. MTV ja NRJ, yms. Kyllä se on ihan niiden ihmisten omasta idioottimaisuudesta kyse. Ei ole pakko tyytyä siihen helpoimpaan tarjolla olevaan vaihtoehtoon. Mistäs sinäkään omaa musiikkimaailmaa olet onnistunut laajentamaan, ellet sitten omatoimisuudella ja aidolla kiinnostumisella? |
Nazareth 14.05.2004 16:11:43 | |
---|
kyllä kuuntelen. jos ostan uuden levyn pistän sen mp3:ksi ettei aina tartte rampata niite levyje kans "Yks kalja ja yks lapin kulta." |
Aminohappo 14.05.2004 16:17:02 | |
---|
Kyllä kuuntelen, tälläkin hetkellä. coz every girl grazy 'bout a sharp dressed man. |
Saami 14.05.2004 17:32:55 | |
---|
Mp3-tiedostoja lie vähän toista tuhatta. Ostettuja levyjä on varmaan ~50. Mp3-kopiot eivät ole pois keneltäkään, jos levyä ei ole mahdollista ostaa muutenkaan. Myös oma musiikkimakuni ja -tietämykseni on laajentunut todella paljon netin/mp3-formaatin kautta. Laitoin eilen ostamani Mokoman levyn koneelle, jotta voin sitä näppärämmin kuunnella, sillä oma CD-soittimeni ei meinaa jostain syystä soittaa kaikkia uudempia levyjä. Ja tämä on yksi niistä. Sitten minulla on joitain levyjä LP:nä ja osan niistä olen hommanut koneelle mp3 muodossa. Joku horoperse oli tuonkin (Tämän maailman ruhtinaan hovi(?)) jakanut jo DC++:aan. Mainiolta vaikuttaa parin kuuntelukerran jälkeen. Vaan olisi jäänyt oma kappaleeni kauppaan 100% varmasti, mikäli en olisi kuullut levyä etukäteen. Sanotaanko tuossa, että on kopiosuojattu jopa? :( |
Trigger 14.05.2004 18:28:14 | |
---|
Hävettää tunnustaa että, mul on 7500 mp3:sta aitoja levyjä vain 21 live DVD lättyjä 15 poltettuja levyjä ei oo yhtään. Ämppäreiksi hyväksyn laadun 192 - 320kbps Periaatteena on että, jos puolet levyn kappaleista on hyviä, niin ostan levyn myös aitona. Ois niin maan perkuleesti ostettavia levyjä. Ja onhan se ihan eri kiva katella hienoja kansipapereita ja kuunnella levy kokonaisuutena sanoja lueskellen. Tällä hetkellä olen töissä nakkipalkalla, joten ei ole aina varaa ostella levyjä, Mokoman uusin oli kuitenkin pakko hankkia, ens viikko meneekin sitten hernekeittoa ja tonnikalaa syödessä. |
Torniojaws 14.05.2004 18:35:28 | |
---|
mp3:n huono äänenlaatu on kyllä melkoista legendaa. Kunhan pakataan vähintään 192 kbit niin 90% ihmisistä ei erota CD:tä mp3:sta. Henkilökohtaisesti rippaan kaikki CD:ni 224 kbit mp3:ksi, jotta ei aina tarvitse vaihtaa CD:tä, puhumattakaan satunnaisesta soitosta. Soitan musiikkia melkolailla koko ajan kun olen koneella (8h päivässä keskinmäärin, monesti pidempään). A boon I ask thee, mighty shade, within this circle I have made, make me a werewolf strong and bold, the terror alike of young and old. |
kid ego 14.05.2004 18:58:52 | |
---|
Kuuntelen, enkä huomaa eroa äänenlaadussa. Just kid-ding. |
Michi 14.05.2004 20:00:32 | |
---|
Minä kuuntelen mp3sia. Kaikki bootlegit on toistaiseksi mp3sia. Joo, siis laittomia konserttitallenteita. Niitä. Poltettuja levyjä on varmaan reilu parikymmentä. Aitoja siis kaupasta ostettuja on karkeasti arvioituna 182. Ja unohdin jo kirjoittajan alkuperäisen pointin. Ja vastasin silti. 13 tunnin duunirupeamat alkavat ottaa veronsa. -Up The Irons!- |
askomiko 14.05.2004 20:21:43 | |
---|
Olen siirtänyt koko levyhyllyni koneelle, ja tykkään kuunnellakin. |