Aihe: Nykymusiikin uskottavuus 1 2 | |
---|---|
![]() 03.05.2004 00:59:21 (muokattu 03.05.2004 00:59:59) | |
Ossi: Häh.. ja kaikki nämä vuodet olen ollut siinä uskossa että Elvis oli musikaalinen, hyvä-ääninen ja ammattitaitoinen artisti :( ´ Jees, niin mäkin. Ja etenkin uran alun Sun-levytykset ovat kokolailla niin uskottavia, kuin rock nyt ylipäätään voi olla. - It takes booze and blues, Lord, to carry me through - | |
![]() 03.05.2004 03:00:19 | |
siis paskaa musiikkia tehdään siksi, koska sen ei tarvi sen parempaa ollakkaan. tai siis meinaan vaan, että esim. jonku antti tuiskunkin keikalle tulleista ihmisistä suurin osa on tod.näk. jotain alkoholisteja, jotka menee sinne lähinnä riehumaan ku siellä on kauhea mökä ja biittiä, jonka tahtiin voi koettaa valssata ja luulla itseään maailman parhaaksi tanssijaksi jnejne.. on nähny niin monesti se. mitä väliä on musiikilla kun "kuuntelija" on kuitenkin niin humalassa, ettei se siitä tajuaisi hevonvittuakaan. suomessa on hirveä ryyppäyskulttuuri ja se on erittäin valitettavaa. ihmisiä ei voi tavata ja hauskaa ei voi pitää ilman alkoholia. jos ois kieltolaki voimassa, niin pakko ois tehä parempaa musaa ku ihmiset ei ois enää niin saatanan tukossa ja erottaisivat ehkä musiikista jotain muutakin kuin bassorummun mökästyksen. "Siitä puhe mistä puhutaan" | |
![]() 03.05.2004 06:56:54 (muokattu 03.05.2004 12:22:47) | |
Häh.. ja kaikki nämä vuodet olen ollut siinä uskossa että Elvis oli musikaalinen, hyvä-ääninen ja ammattitaitoinen artisti :( Lanteen vatkaukset yms. sinänsä tois'aikaiset jutut voi jättää omaan arvoonsa, jollei sitten satu kuulumaan siihen ryhmään joka "katselee" musaa. Joo, eikä ulkonäkö varmaankaan vaikuttanut mihinkään. EI naiset sen näköisestä voi tykätä. Jostain olen saanut käsityksen Elvis istui myös valmiiksi katetussa pöydässä. edit. kirijootusvihre Sacred excrement | |
![]() 03.05.2004 10:27:00 | |
siis paskaa musiikkia tehdään siksi, koska sen ei tarvi sen parempaa ollakkaan. tai siis meinaan vaan, että esim. jonku antti tuiskunkin keikalle tulleista ihmisistä suurin osa on tod.näk. jotain alkoholisteja, jotka menee sinne lähinnä riehumaan ku siellä on kauhea mökä ja biittiä, jonka tahtiin voi koettaa valssata ja luulla itseään maailman parhaaksi tanssijaksi jnejne.. on nähny niin monesti se. mitä väliä on musiikilla kun "kuuntelija" on kuitenkin niin humalassa, ettei se siitä tajuaisi hevonvittuakaan. suomessa on hirveä ryyppäyskulttuuri ja se on erittäin valitettavaa. ihmisiä ei voi tavata ja hauskaa ei voi pitää ilman alkoholia. jos ois kieltolaki voimassa, niin pakko ois tehä parempaa musaa ku ihmiset ei ois enää niin saatanan tukossa ja erottaisivat ehkä musiikista jotain muutakin kuin bassorummun mökästyksen. Tästä saisi itseasiassa väännettyä jo kokonaan uuden aiheenkin... Nimittäin tuo sama tuntuu pätevän festareihinkin. Suurin osa yleisöstä on niin pahassa kännissa, ettei bändeille juurikaan jää vastuuta soittamisestaan. Joka tapauksessa yleisö kuvittelee nähneensä hyvän keikan... Paitsi ne muutamat rohkeat, jotka eivät ole juoneet ainakaan liikaa ja ovat oikeasti kuulleet, mitä se humalainen pääesiintyjä on soittanut siellä lavalla... Ja kyllähän tuo sivuaa varsinaista aihettakin... Onko humalassa soittava bändi uskottava? Omasta mielestäni ei.. Se on säälittävää, kuinka jotkut artistit kehtaavat esiintyä yleisön edessä armottomassa kännissä. Yleisö on kuitenkin maksanut pääsylipun nähdäkseen hyvää musiikkia. Ja toisaalta esim. tuo Antti Tuisku pystyy varmasti olemaan täysin uskottava pop-artisti ja sitä hän varmasti faniensa keskuudessa onkin. Ei se tee artistista uskottavaa, että hän tekee itse biisinsä. Ja pop-musiikissa käytetään kuitenkin aika paljon ulkopuolista säveltäjää/sanoittajaa. Mikään huipputason laulaja Tuisku ei välttämättä ole, mutta eipä ole esimerkiksi Hynysen Jounikaan ja Kotiteollisuutta kuitenkin pidetään ihan uskottavana bändinä... Eli ei ole laulutaidostakaan kiinni tuo uskottavuus... Ja Antti Tuiskun kohderyhmä taas on varmasti hieman erilainen kuin esim. Kotiteollisuuden. Anttia kuuntelevat todella nuoret ihmiset, toki varmasti löytyy täysi-ikäisiäkin, jotka Tuiskun levyn menevät ilomielin ostamaan... Tuo uskottavuus riippuu hyvin pitkälti näkökulmasta, josta sitä tarkkailee. Jokaisen suosikkiartisti on jonkun toisen mielestä epäuskottava... Niin se vaan menee... ”Mä en mene siihen lankaan että alkaisin haalimaan jotain omaisuutta.” -Matti Nykänen | |
![]() 03.05.2004 11:58:20 | |
Nykymusiikin uskottavuus Kuulin eilen radiossa yhden nykypoppia edustavan biisin..en ikävä kyllä kuullut kappaleen nimeä, mutta suomeksi siinä joku anemisen kuuloinen poika lauloi. Mieleen juolahti vain kysymys: Kuka helvetti näitä biisejä sanoittaa!? Lyriikat ovat kuin suoraan jonkun 13-vuotiaan teinitytön päiväkirjasta! Pelottavinta on, että niitä silti laulaa poika(tai luojaparatkoon, jopa mies!). Se joka pieruaan pidättellöö, tekköö muutaki vilpillistä. | |
![]() 03.05.2004 12:40:23 | |
Ja jopa niin paskaa että sitä on _pakko kuunnella_ ja sitten toitottaa sitä vielä mnetissä? Mutta kun se soi radiossa koko ajan! Ja radiot ovat päällä kaikkialla julkisissa tiloissa! ARGH! "Nimismies saa ajaa pihaan"(koska hän kuuluu sisäpiiriin) -Absoluuttinen Nollapiste: Suvannossa Ylpeä Ilme | |
![]() 03.05.2004 12:52:43 | |
Mutta kun se soi radiossa koko ajan! Ja radiot ovat päällä kaikkialla julkisissa tiloissa! ARGH! Miksihän minä en sitten törmää samaan ongelmaan? Sacred excrement | |
![]() 03.05.2004 14:15:49 | |
pakko ois tehä parempaa musaa ku ihmiset ei ois enää niin saatanan tukossa ja erottaisivat ehkä musiikista jotain muutakin kuin bassorummun mökästyksen. Noh tämä näitten suomalaisten "menomestojen" musiikki on sitä soidinmenojen rytmiä. Ketä nyt kiinnostaa onko hyvä biisi, jos lattialla on lihatiski. Kohderyhmänsä niin baarilla, kuin musallakin. Mutta "sanomasta". Tämä on kyllä kauhistuttavaa. Ensinnäkään sanoituksiin ei ole mitään taitoa. Pelkkää tätä suomalaisen dekadentin elämäntavan "ylistystä. Isot miehet laulavat itsemurhasta ja muuten huonosta elämästä. Toisaalta samaa näkyi esimerkiksi singer/songwriter aikaan paljon. Sitten herra Asikainen korostaa sanoitusten runouden tarpeutta. Ehkä "päätin leffaan lähtee katsoo uutta tähtee" -tyyli on hänestä erittäin korkeatasoista runoutta. Aina on valittamista. Keltanen eteen, ruskea taakse. | |
![]() 03.05.2004 14:20:17 (muokattu 03.05.2004 14:20:33) | |
Mutta "sanomasta". Tämä on kyllä kauhistuttavaa. Ensinnäkään sanoituksiin ei ole mitään taitoa. Aika pahaa yleistystä. Kyllähän suomestakin löytyy iso läjä todella kovia lyyrikoita, joilla on paljonkin sanottavaa.. Mutta kuten jo aiemminkin taisin todeta, ei kaikkien kappaleiden lyriikoissa tarvitse olla välttämättä mitään elämää suurempaa viestiä. Esim. viimekesän hittibiisi, PMMP:n Rusketusraidat oli kaikkine rääkymisineen loppujen lopuksi ihan toimiva kappale... ”Mä en mene siihen lankaan että alkaisin haalimaan jotain omaisuutta.” -Matti Nykänen | |
![]() 03.05.2004 14:22:26 | |
Mutta kun se soi radiossa koko ajan! Ja radiot ovat päällä kaikkialla julkisissa tiloissa! ARGH! Kiinnittääkö jengi oikeasti yleisissä tiloissa huomiota siihen mitä musiikkia radiosta soi? Itse en ainakaan ole samaan ongelmaan törmännyt juurikaan... Autossa sitten voi aina vaihtaa kanavaa, jos ei musiikki miellytä... ”Mä en mene siihen lankaan että alkaisin haalimaan jotain omaisuutta.” -Matti Nykänen | |
![]() 03.05.2004 14:32:46 | |
Kiinnittääkö jengi oikeasti yleisissä tiloissa huomiota siihen mitä musiikkia radiosta soi? Kun on pakko! Se on helvettiä kun ei voi kääntää "musiikinystävä"-vaihdetta pois päältä tai jättää soivaa musiikkia noteeraamatta. Se ei vain ole mahdollista. "Everyone is entitled to his own opinion but not his own facts." -- Daniel Patrick Moynihan | |
![]() 03.05.2004 15:09:03 | |
Kun on pakko! Se on helvettiä kun ei voi kääntää "musiikinystävä"-vaihdetta pois päältä tai jättää soivaa musiikkia noteeraamatta. Se ei vain ole mahdollista. Tämä on itseasiassa aika jännää, koska itse en juurikaan kiinnitä esim. jossain tavaratalossa huomiota siihen, mikä kanava siellä soi. No ehkä parempi niin, niin säästyy tuoltakin ongelmalta. Onhan se ikävää kun ei pysty itse sitä kanavaa vaihtamaan... Toki saattaa sitä sen verran tiedostaa, että "ahaa, täällä soi tuo Antti Tuiskun hittibiisi", mutta sen enempää siihen ei sitten kiinnitä huomiota... ”Mä en mene siihen lankaan että alkaisin haalimaan jotain omaisuutta.” -Matti Nykänen | |
![]() 03.05.2004 19:39:12 | |
pitää vähän kaivaa. mielestäni esim petri wallin ajatukset/sanoitukset ottavat loistavalla tavalla kantaa. Eli yrittävät kehottaa ihmistä ajattelemaan järjellä. Kaikki asiat joihin yleensä otetaan kantaa johtuvat selvästi ihmisten ahneudesta ja kusipäisyydestä. Pitäis vähän katsoa peiliin välillä ja tajuta että yhdessä täällä elellään, joten eikö kannattais yrittää tullla toimeen edes itsensä kanssa Hieno tavallaan kantaaottava kappale on muuten king crimsonin coda: i have a dream, todella kaunista Ei kai se sulle kuulu mitä sä teet | |
![]() 03.05.2004 22:23:45 (muokattu 04.05.2004 03:54:14) | |
Vasara: Joo, eikä ulkonäkö varmaankaan vaikuttanut mihinkään. EI naiset sen näköisestä voi tykätä. Jostain olen saanut käsityksen Elvis istui myös valmiiksi katetussa pöydässä. En mä näkis että pienelle, riippumattomalle neekerimusiikkia julkaisevalle yhtiölle pääsy v. -54 olis mikään valmiiksi katettu pöytä. Totta kai rock'n'roll hyödynsi mustan rhythm'n'bluesin suosiota valkoisten kuulijoiden keskuudessa mutta mielestä Sam Phillips yhdessä Elviksen, Scotty Mooren ja kumpp. kanssa loi silti uskottavaa ja jopa "uutta" musiikkia. Mun mielestä uskottavuus musiikissa tarkoittaa sitä, että esittää itsensä näköistä musiikkia, keinoilla jotka on sisäistänyt. Valkoinen mies laulamassa "neekerimusiikkia" oli silloin valkoisen Amerikan mielestä oikeasti vaarallista ja turmiollista ja järkytti samalla tavalla kuin punk myöhemmin. Totta kai toi kuulostaa naurettavalta mutta mitään tuon uskottavampaa "kapinallisuutta" mä en pysty rockista juurikaan löytämään ja se, että sitä kaupallisesti hyödynnettään on sen musiikin luonne ja ollut siellä alusta asti, kuten säkin aiemmin kirjoitit. - It takes booze and blues, Lord, to carry me through - | |
![]() 04.05.2004 03:02:58 | |
Mistä tahansa sanoista saa kantaaottavaa kun vaan alkaa tulkitsemaan. Itse kyllä iloitsen suuresti et näitä varsinkin poliittisesti kantaaottavia pändejä ei kauheasti ole esillä. Kun alkaa tuntemaan aina myötäsääliä näitä pändejä kohtaan kun sanat on ihan jumalattoman naiiveja ja täynnä äärettömän yksipuolista näkemystä. Varsinkin vasurille päin kallistuvat pändit on jättänyt todellisuudentajun jonnekin tienposkeen. | |
![]() 04.05.2004 07:46:11 | |
En mä näkis että pienelle, riippumattomalle neekerimusiikkia julkaisevalle yhtiölle pääsy v. -54 olis mikään valmiiksi katettu pöytä... Pointtinahan oli valmiin musiikin esittäminen ja se kuinka paljon ulkonäkö vaikuttaa siihen että miten paljon menestyy. Eli jostain syystä tässä olen nyt puolustamassa Antti Tuiskua koska ihmiset näyttävät olevan sitä mieltä että tämä kaikki on lähtöisin hänestä, niinkuin kukaan muu aikaisemmin ei olisi esittänyt muiden tekemää musiikkia ja sitten vielä menestynyt ulkonäkönsä vuoksi. Kuten sanoin, muistelen että Elviskään ei paljon biisejä tehnyt, mutta se ei kiinnostanut sen ajan Elvis-fanaatikkoja. Ja jos nyt aletaan oikein viilaamaan niin samalla tavallahan Tuiskukin tuli valituksi helvetin monen joukosta. En usko että tänä päivänä kun kaikki on jo nähty että olisi kovin helppoa päästä sellaiselle jalustalle jossa Idolit nyt on. Kai siihen piti osata jo jotain tehdäkkin. Sacred excrement | |
![]() 04.05.2004 09:23:18 | |
Vasara: En mä näkis että pienelle, riippumattomalle neekerimusiikkia julkaisevalle yhtiölle pääsy v. -54 olis mikään valmiiksi katettu pöytä. Kyllähän Elvis oli hyvä, mutta IMHO hän ei ollut lähellekkään samaa tasoa kuin Chuck Berry, Little Richard, Fats Domino, Johnny Cash, Jerry Lee Lewis, Johnny Burnette ja tuhat muuta rumempaa ihmistä... Siitä tässä kai oli kyse. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)