Aihe: YLE, Gramex ja nettiradion loppu
1 2
Tympee Huttunen
29.01.2005 00:01:54
Mulla on tullut se mieleen, että nykyään on varmaan mahdollista nähdä (nettiradioissa) kuinka suuri on kuulijakunta. Eli määrä josta pitää maksaa teostoja sun muita. Miksei sitä lasketa sen mukaan? Vai lasketaanko se?
Johnny Buzz
29.01.2005 01:01:38

Mulla on tullut se mieleen, että nykyään on varmaan mahdollista nähdä (nettiradioissa) kuinka suuri on kuulijakunta. Eli määrä josta pitää maksaa teostoja sun muita. Miksei sitä lasketa sen mukaan? Vai lasketaanko se?

Juu, voidaan sopia tietty kuuntelijamääräkatto, jonka mukaan se Gramex sitten menee. Eli kaista on rajoitettu esim. 200 yhtäaikaiseen kuuntelijaan. Kaupallisella puolella muutama kanava onkin hoitanut homman näin ja rahoittaa Gramex kulut yhteiskumppanin näkyvyyden kautta. Tsekkaa: www.taajuus.fi .

Mutta YLE:n tapauksessa oli muistaakseni kyse siitä, että rahastettiin kuuntelijapotentiaalin mukaan, joka oli tässä tapauksessa koko Suomi. Ja nykyään joutuu nettiradiot rajoittamaan kuulumaan vain Suomessa, jotta Gramexit ei pomppais ihan taivaisiin. Nettiradion kuuluvuus ulkomaille=lisää potentiaalisia kuuntelijoita=lisää Gramex kustannuksia.
www.soulstab.com
Soulstab live @ Operaatio:Live, Down Town, Turku 18.2.2005 w/ Rozzy Randall and the Roller Bastards
HaloOfFlies
29.01.2005 22:24:49

Minua ihmetyttää se, että jos kerran Yle ei maksa Gramexille korvauksia, niin miksi sen nettiradiossa voi kuunnella klippejä eri ohjelmista? Eikös niistäkin pitäisi mennä maksut?
Give the monkey a brain and he'll swear he's the center of the universe
MattiAuer
30.01.2005 10:15:35

Minua ihmetyttää se, että jos kerran Yle ei maksa Gramexille korvauksia, niin miksi sen nettiradiossa voi kuunnella klippejä eri ohjelmista? Eikös niistäkin pitäisi mennä maksut?

a) Kyllä Yle maksaa aika paljonkin, johdossa ei vain ole tahtoa maksaa niin paljon kuin Gramex olisi tässä tapauksessa haluamassa.

b) Jos niissä pätkissä ei ole musiikkia, ei mene Gramexeja. Jos on, tekijänoikeusmaksut maksetaan varmasti täysimittaisina.
"Uniikki unikorni olikin korni koni"

DISCLAIMER: en tiedä tästä asiasta mitään.
Tupuna
31.01.2005 10:55:45
Onhan toi linkissä mainittu Gramexin repimä korvaus ihan järkyttävän suuri. Toivoa sopisi, että Gramexillakin saataisiin pikkasen järkeä tohon toimintaan etenkin nettiradioiden suhteen. Onko järkeä hinnoitella nettiradion kustannukset niin suuriksi, ettei kukaan ole valmis niitä maksamaan? Olisiko fiksumpaa alentaa taksaa ja saada sitä kautta lisätuloa, vaikkakin jonkin verran vähemmän?

Näiltä osin samaa mieltä. Vaikkei kysynnän ja tarjonnan lakia voi kulttuuriteollisuuteen muun teollisuuden tapaan aivan yksi yhteen soveltaa, niin minun mielestäni Gramex on nyt tässä asiassa kehitystä junnaava taho. Jottain pitäis tehdä! Tässä alkaa käydä niin, että nettiradiot ovat pelkkiä mainosradioita... mutta nykyisellään kyllä tuntuu, että netinkin kautta kuultava Radio Helsinki on musiikillisena edistäjänä valovuosia Yleä edellä. Ja eikös Yleisradion pitäisi olla se markkinoiden volyymista välittämätön yleisfoorumi, jossa myös vähemmistöt huomataan?

Mie sanon notta perkele.
ROCK OUT WITH YOUR COCK OUT!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)