![]() 10.12.2003 11:24:17 | |
---|---|
Jos on niin ihmettelen, koskahan aletaan Iltalehdessä kirjoittamaan, että päiväkotien lapset maksoivat Maijan taksin baarista kotiin :) Hoho. | |
![]() 10.12.2003 11:24:47 (muokattu 10.12.2003 11:27:49) | |
Alkuperäiseltä ehdokaslistalta puuttui mies, jolle koko palkinnon yksin olisi suonut: Impaled Nazarenen Luttinen. Tinkimätön, näkemyksellinen jne..."All that you fear" hieno kokonaisuus. Oman tiensä tinkimätön kulkija! Edit: että mitä ne on kimmopohjoiset ja yrjänätkään tämmöisen rinnalla. Sen minä kyllä myönnän, että salonkikelpoista haastattelua ylen uutisiin ei Luttiselta saa - onnistuihan taannoin syksyllä närkästyttämään suurimman osan Metalliliiton kuuntelijoistakin. Viimeinen kapinallinen, joka saa keskiverron ruutupaita-rock-väen näyttämään sosiaalitanttakerholta. | |
![]() 10.12.2003 11:30:41 | |
Mun mielestä Teoston jakama palkinto on pelkästään hyvä juttu. Se tuo yleisön tietoon esim. Kimmo Pohjolan, joka tekee musiikkia "yli rajojen". Enkä usko, että Pohjonenkaan ihan rahassa ui, joten palkintorahat tuliovat varmasti ihan tarpeeseen. "Sähköurku!!!" (nuoren J. Karjalaisen äänellä) | |
![]() 10.12.2003 11:30:43 (muokattu 10.12.2003 11:31:48) | |
Joo-o. Ehkä tällaisen palkinnon tosiaan voi laitata Tesoton markkinointibudjettiin, julkisuutta ainakin tuli. Sinänsä Vilkkumaa oli ihan hyvä palkinnonsaaja, osoitus siitä että muutakin kuin "taidetta" voidaan ja pitääkin arvostaa. Mä en oikein noista "taidepalkinnoista" oikein...no jääköön sanomatta. Ja tottakai nuo palkinnot menee niille jolla jo ennestään on sukseeta. Sehän on koko länsimaisen ideologian perusta :) | |
![]() 10.12.2003 11:50:39 | |
Vilkkumaa on niin ihku että sille pitää antaa kaikki palkinnot mitä irti lähtee. Muut M.netin jäsenet ovat vakioita, mutta Mahe ja Turbo ovat muuttujia. - Lähde: MAOL - taulukot. | |
![]() 10.12.2003 12:48:36 | |
-Käsittääkseni Maija on säveltänyt about kaikki biisinsä (korjatkaa jos olen väärässä) Olet vain vähän väärässä. About-sana on turha. Maija on säveltänyt ja sanoittanut kaiken soolomateriaalinsa. (Paitsi tietysti ekan levyn erikoispainoksella ollutta Siekkareiden Peltirumpua) Bändiä on kiittäminen sovituksista. En jaksa lisätä mielipidettäni siihen, menikö teostopalkinto oikeisiin vain vääriin osoitteisiin, mutta toteanpahan vain että käsittämätöntä katkeruutta on taas ilmassa. Tehkää itse musaanne älkääkä itkekö kun joku onnistuu ja saa siitä vielä tunnustuksen. How d'you know I was lookin' at you if you weren't lookin' at me? (Mr Bungle) | |
![]() 10.12.2003 13:12:07 (muokattu 10.12.2003 13:16:05) | |
Tehkää itse musaanne älkääkä itkekö kun joku onnistuu ja saa siitä vielä tunnustuksen. kysehän on: - että onnistuiko Vilkkumaa enemmän kuin joku muu tuon 40 000,-/3 arvosta. - rahnaa siirrettiin musiikintekijöiden yhteisestä kassasta jollekin "eliittimusiikkiporukalle" eli maksettiin "bonus" -tekijänoikeuskorvauksia muiden tekijäoikeuskorvausrahoista. Jos palkinnon olisivat antaneet levy-yhtiöt/musiikkikustantajat niin sitten olisi ollut ok. Itse en käytännössä juurikaan ole musiikkia julkisesti tehnyt so. en ole ollut tyrkyllä enkä kaivannut tunnustuksia - ei siis semmoista katkeruutta lainkaan. Kyse on Teoston roolista. Teoston "virkamies" -porukalla alkaa mennä käsitys omasta tehtävästään sekaisin. On mukava esiintyä "sponsorina" kun jakaa toisten rahoja. Edit: onpa varmaan esim. iskelmämusiikin tekijöiden kiva omista korvauksistaan tukea näitä taiteellisen omaperäisen musiikin tekijöitä. | |
![]() 10.12.2003 13:20:16 | |
- rahnaa siirrettiin musiikintekijöiden yhteisestä kassasta jollekin "eliittimusiikkiporukalle" eli maksettiin "bonus" -tekijänoikeuskorvauksia muiden tekijäoikeuskorvausrahoista. Jos palkinnon olisivat antaneet levy-yhtiöt/musiikkikustantajat niin sitten olisi ollut ok. Ahaa, eli oli palkinto sitten myönnetty kenelle hyvänsä, se olisi silti ollut väärin kaikkia niitä Teoston jäseniä kohtaan jotka eivät palkintoa saaneet? Eli koko palkinto olisi tullut jättää jakamatta? How d'you know I was lookin' at you if you weren't lookin' at me? (Mr Bungle) | |
![]() 10.12.2003 13:26:45 | |
Ahaa, eli oli palkinto sitten myönnetty kenelle hyvänsä, se olisi silti ollut väärin kaikkia niitä Teoston jäseniä kohtaan jotka eivät palkintoa saaneet? Eli koko palkinto olisi tullut jättää jakamatta? Juuri noin! Ja kuten aiemmin jo totesin: jos palkinnon olisivat kustantaneet levy-yhtiöt/musiikkikustantamot niin palkinto olisi voinut mennä kenelle näkivät tarkoituksenmukaiseksi - näinhän esim. Finlandia -kirjallisuuspalkinto. Keskustelua kyllä käydään, mutta jokainen saa tehdä rahoillaan mitä lystää. Ja vieläpä kuten Saisio pisti rahat Setalle. Teostohan on todennut, että palkinnon jakoivat musiikintekijät omista korvauksistaan. | |
![]() 10.12.2003 13:36:31 | |
Juuri noin! Ja kuten aiemmin jo totesin: jos palkinnon olisivat kustantaneet levy-yhtiöt/musiikkikustantamot niin palkinto olisi voinut mennä kenelle näkivät tarkoituksenmukaiseksi - näinhän esim. Finlandia -kirjallisuuspalkinto. Keskustelua kyllä käydään, mutta jokainen saa tehdä rahoillaan mitä lystää. Ja vieläpä kuten Saisio pisti rahat Setalle. Teostohan on todennut, että palkinnon jakoivat musiikintekijät omista korvauksistaan. Juu, anteeksi kovasti kärkäs viestini, mutta vaikutti vaan siltä että keskustelun yleinen linja oli se, kuinka suuri vääryys oli että osa palkinnosta meni Vilkkumaalle. Ja kun kehiin vedettiin vielä hänen kollegansa joka tiettävästi ei sävellä itse lainkaan, oltiin mun mielestä jo aika käsittämättömissä sfääreissä... No, nyt päätti Teosto toimia näin. Voihan tästä jokainen Teoston jäsen esittää mielipiteensä ja vaikkapa pohtia parannusehdotusta ylimääräisten tunnustusten jakoon tulevaisuuden varalle. Vai miltä tuollainen kuulostaisi? How d'you know I was lookin' at you if you weren't lookin' at me? (Mr Bungle) | |
![]() 10.12.2003 13:39:00 | |
Voihan tästä jokainen Teoston jäsen esittää mielipiteensä ja vaikkapa pohtia parannusehdotusta ylimääräisten tunnustusten jakoon tulevaisuuden varalle. Vai miltä tuollainen kuulostaisi? Teoston tehtävä ei ole jakaa tunnustuksia vaan hoitaa musiikintekijöille kuuluvat korvaukset! P.S - en minä mitään kärkästä huomannut. | |
![]() 10.12.2003 13:58:31 (muokattu 10.12.2003 13:59:06) | |
Teoston tehtävä ei ole jakaa tunnustuksia vaan hoitaa musiikintekijöille kuuluvat korvaukset! Samaa mieltä! Mä menin Teoston jäseneksi vain ja ainoastaan sen vuoksi että se hoitaa mun tekijänoikeuksia, en siksi että se antaa mun rahoista palkintoja, oli ne sitten mun pussista kuinka vähän hyvänsä. | |
![]() 10.12.2003 14:01:53 | |
Turhaa paskaa kaikinpuolin. Lowriding appeals to bad dudes. | |
![]() 10.12.2003 14:03:02 | |
Turhaa paskaa kaikinpuolin. Aion lainata tuon lauseen ja käyttää sitä useassakin yhteydessä! Nerokasta ja kiteyttävää. How d'you know I was lookin' at you if you weren't lookin' at me? (Mr Bungle) | |
![]() 10.12.2003 14:08:23 (muokattu 10.12.2003 14:18:07) | |
kysehän on: - että onnistuiko Vilkkumaa enemmän kuin joku muu tuon 40 000,-/3 arvosta. Ööö, en mä oo huomannut sun mihinkään muuhun vetoavan kuin siihen, että Vilkkumaa ei ole hyvä. Sen sijaan... Alkuperäiseltä ehdokaslistalta puuttui mies, jolle koko palkinnon yksin olisi suonut: Impaled Nazarenen Luttinen. ...tää jamppa olisi saanut ko. iskelmäntekijöidenkin maksaman tunnustuksen saada? No, tommoset palkinnot palkintoina ovat dorkia. Apurahat taas eivät. PS. Mä vaan sitä Leikari, että olit jo ehtinyt vetää maton myöhemmin esittämiesi kommenttien alta. Aivan niinkuin ne juolahtaneet mieleen vasta yleisen Teosto - ja Vilkkumaa -inhon jälkimainingeissa. | |
![]() 10.12.2003 14:32:24 | |
Samaa mieltä! Mä menin Teoston jäseneksi vain ja ainoastaan sen vuoksi että se hoitaa mun tekijänoikeuksia, en siksi että se antaa mun rahoista palkintoja, oli ne sitten mun pussista kuinka vähän hyvänsä. Itse hain vain tuota samaa. Anteeksi, jos sorruin huonoon vitsailuun. Oikeasti mua ei kiinnosta tippaakaan, kuka ne palkinnot saa (kun lähdetään siitä, että joku ne nyt sitten kuitenkin sai), joten en ole lainkaan katkera tai kateellinen siinä mielessä. Mä en vaan ymmärrä, mitä pointtia on jakaa palkintoja musiikintekijöiden yhteisestä kassasta. Kun todella Maijakin saa lähes kaiken teostorahan omista levyistään - ja se ei enää ole pieni summa. Enkä ymmärrä täysin palkitsemista muullakaan tavoin. Eikö annettaisi yleisön palkita hyvät musiikintekijät ihan omalla tavallaan? Hyvä pointti on toki se, että tuodaan omaperäisiä ja korkeatasoisia artisteja ihmisten tietoisuuteen (mutta sekään ei ollut mielekäs seikka useimpien ehdokkaiden kohdalla). Jotenkin luulen, että useimmat noista ehdokkaistakin pitävät koko ideaa älyttömänä. Käsittääkseni A.W. Yrjänäkin on tästä lausunut julkisen mielipiteensä ennen kuin voittajat oli tiedossa - ainakin rivien välistä. Lopuksi täytyy mainita, että itse en ole perehtynyt kovin syvällisesti musiikkibisneksen maailmaan ja olisin hyvin kiinnostunut kuulemaan hyviä perusteita tälle Teoston palkitsemislinjalle. Taidan tiedustella asiaa suoraan Teostoltakin. I know the pieces fit | |
![]() 10.12.2003 14:39:45 | |
Aion lainata tuon lauseen ja käyttää sitä useassakin yhteydessä! Nerokasta ja kiteyttävää. Siittä vaan. Mutta muistat sitten ilmoittaa lähteen, kun käytät sitä. Lowriding appeals to bad dudes. | |
![]() 10.12.2003 14:41:03 | |
Ööö, en mä oo huomannut sun mihinkään muuhun vetoavan kuin siihen, että Vilkkumaa ei ole hyvä. Sen sijaan... PS. Mä vaan sitä Leikari, että olit jo ehtinyt vetää maton myöhemmin esittämiesi kommenttien alta. Aivan niinkuin ne juolahtaneet mieleen vasta yleisen Teosto - ja Vilkkumaa -inhon jälkimainingeissa. Eikun: peruspointtini on ollut, että ei Teoston pidä jaella tuommoisia palkintoja. Olen myös kritisioinut aiemmin http://muusikoiden.net/keskustelu/p … amp;o=0&x=85a9b9c306&co=120 ehdokaslistaa - ja siinäkin siltä kannalta, että mikä tekee ko. muusikintekijöistä jotenkin muita niin tärkeämpiä, että pitäisi palkita so. saada suurempi osuus tekijänoikeuskakusta kuin jakosääntöjen mukaan kuuluu. Onko Teoston tehtävä jotenkin kantaa huolta musiikin omaperäisyydestä - ei! Samoin voisi jakaa palkinnot turvallisimmalle hutulle - tai vain eniten myyneelle. Semmoinenhan on tuonut Teoston toimistokulujenkin peittämiseksi eniten rahaa. Onko siis sen saman tutun iskelmän tekijä jotenkin vähäarvoisempi kuin hampaat irvessä erikoista "omaperäistä" vääntävä. Luttisen nimen yhteydessä minulta jäi puuttumaan, että "jos palkinto sitten on pakko myöntää" - ja Luttisen kun kerran teosto oli omaperäisyyttä kaivannut. Muuten palkinto olisi voitu myöntää vaikka Risto Asikaiselle - miksi ei? Teosto on tehnyt selvän arvovalinnan - musiikin hyvyyden ja normittamisen sijasta Teoston pitäisi keskittyä matematiikkaan eli jakolaskuun. | |
![]() 10.12.2003 14:56:17 | |
Eikun: peruspointtini on ollut, että ei Teoston pidä jaella tuommoisia palkintoja. Ahaa? Ketjun aloitusviestissä se oli kumminkin vielä näin: Kertokaas kommentteja. Omasta mielestäni Maija Vilkkumaan palkinnolle olisi ollut parempiakin ottajia. Tervomaa, Yrjänä, Martikainen tms. Hyvähän se on, että ihminen kehittyy. Eikä se palkintojen jakaminen Teostolle kuulukaan. En nyt tarkkaan tiedä nykykäytäntöjä, mutta ennen vanhaan Teostolle kertyi ns. diskokassaa esimerkiksi ulkomaille tms syystä tilittämättömistä maksuista. Tämmöisen kehittely vaikka jonkinlaiseksi työskentelyapurahajutuksi voisi kyllä olla OK. Tää oli ihan ex tempore tullut ajatus, en tiedä onko edes mahdollista tai järkevää. | |
![]() 10.12.2003 15:03:03 | |
En nyt tarkkaan tiedä nykykäytäntöjä, mutta ennen vanhaan Teostolle kertyi ns. diskokassaa esimerkiksi ulkomaille tms syystä tilittämättömistä maksuista. Tämmöisen kehittely vaikka jonkinlaiseksi työskentelyapurahajutuksi voisi kyllä olla OK. Tää oli ihan ex tempore tullut ajatus, en tiedä onko edes mahdollista tai järkevää. tuon diskokassan voisi liittää siihen normaaliin jakopottiin - vaikkapa hyvitykseksi piratismin aiheuttamista menetyksistä. Ja kellehän ne työskentelyapurahat myönnettäisiin: raadin parhaille kavereille, jotka tekevät "kunnianhimoista" musiikkia. Ja sanottava on: Vilkkumaa sai palkinnon vain siksi, että piti olla kiintiönainen. Pop-musiikin tekijälle ei voi palkintoa omaperäisyydestä antaa. Samoilla kriteereillä kun Vilkkumaa sai, pitäisi palkinto myöntää kaikille, jotka eivät ole suoranaiseen plagiointiin syyllistyneet ;-) | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)