![]() 30.09.2003 10:50:30 | |
---|---|
Se riippuu kuun asennosta, napajäätiköiden senhetkisestä vahvuudesta ja dollarin maailmanmarkkinahinnasta. Ja auringonpilkuista Kaikkea (musiikkia) pitää kokeilla aina(kin) kerran. | |
![]() 30.09.2003 12:22:41 | |
Kyllä kyllä, mutta kun Teosto on siitä hauska laitos, että joka kerta sieltä tulee hieman erilaista tietoa samaan kysymykseen... Ajattelin, että olisivat puhelimessa antaneet jotain yksinkertaisia ohjeita. Olikoha jotain vuosi sitten kun täällä oli kans jamppa, joka tinkas vastautta johonkin tekijänoikeuskysymykseen. Kun sille oli tarpeeksi monta kertaa vastattu, niin se rupes selittään, että te ette tajuu, kun en mä haluu kysyä noin. Mutta jos sä TOSIAAN oot puhelimeitse kyselemässä noinkin vakavista aiheista "yksiselitteisiä ohjeita", niin mä en voi välttyä ajatukselta, että sä HALUAT saada vastauksen, jonka kanssa sä voit sitten "jäsentää". Toinen asia on tietysti, että tekijänoikeuskysymykset yksityiskohdissaan eivät ole mitään maalaisasianajoa. Johtuen aika pitkälle ihmisistä, jotka tekevät mitä tahansa voidakseen rikkoa niitä ja "käsittää väärin". Se, ettei "käsitä", on hyvin suosittu taktiikka olla tekemättä sitä mitä pitäisi. | |
![]() 30.09.2003 12:23:14 | |
Se riippuu kuun asennosta, napajäätiköiden senhetkisestä vahvuudesta ja dollarin maailmanmarkkinahinnasta. Roskaa. | |
![]() 30.09.2003 12:27:46 | |
Olikoha jotain vuosi sitten kun täällä oli kans jamppa, joka tinkas vastautta johonkin tekijänoikeuskysymykseen. Kun sille oli tarpeeksi monta kertaa vastattu, niin se rupes selittään, että te ette tajuu, kun en mä haluu kysyä noin. Mutta jos sä TOSIAAN oot puhelimeitse kyselemässä noinkin vakavista aiheista "yksiselitteisiä ohjeita", niin mä en voi välttyä ajatukselta, että sä HALUAT saada vastauksen, jonka kanssa sä voit sitten "jäsentää". Toinen asia on tietysti, että tekijänoikeuskysymykset yksityiskohdissaan eivät ole mitään maalaisasianajoa. Johtuen aika pitkälle ihmisistä, jotka tekevät mitä tahansa voidakseen rikkoa niitä ja "käsittää väärin". Se, ettei "käsitä", on hyvin suosittu taktiikka olla tekemättä sitä mitä pitäisi. Niin, siis minä en kirjoittanut kyselleeni näitä asioita puhelimessa, vaan alkuperäinen kirjoittaja... Mutta se ei vissiin sua haittaa. Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan) | |
![]() 30.09.2003 12:28:54 | |
Olikoha jotain vuosi sitten kun täällä oli kans jamppa, joka tinkas vastautta johonkin tekijänoikeuskysymykseen. Kun sille oli tarpeeksi monta kertaa vastattu, niin se rupes selittään, että te ette tajuu, kun en mä haluu kysyä noin. Muistan tuon minäkin, siinähän taisi olla kysymys siitä, että piti löytää sellainen muoto kysymykselle, että saisi puljattua vastauksen omien päämäärien mukaiseksi :) Nimenomaan ettei haluttu edes kuulla selkeää vastausta, joka ei miellyttänyt. Se, ettei "käsitä", on hyvin suosittu taktiikka olla tekemättä sitä mitä pitäisi. Syyntakeettomuuden tila on monelle rikolliselle mielelle unelma. | |
![]() 30.09.2003 13:00:58 | |
Kyllä kyllä, mutta kun Teosto on siitä hauska laitos, että joka kerta sieltä tulee hieman erilaista tietoa samaan kysymykseen... Tästä olis kiva kuulla joku ihan omakohtainen esimerkki. Mikä oli kysymys ja millaisia vastauksia sait? miten käy Kekkoselta rock'n'roll? | |
![]() 30.09.2003 13:40:21 | |
Niin, siis minä en kirjoittanut kyselleeni näitä asioita puhelimessa, vaan alkuperäinen kirjoittaja... Mutta se ei vissiin sua haittaa. Kyllä se sikäli haittaa, että jos mä ymmärsin väärin, niin olen pahoillani. Kumminkin, mikäli luen noita taaksepäin, niin: Aluksi sä ihmettelit, onko Teostolla vielä mitään kantaa nettiradioon. Mikael oli jo linkin pistänyt esille. Pistin saman linkin uusiksi. Sä vastasit, että kyllä kyllä, mutta Teosto vastailee samaan kysymykseen eri tavoin. Tästä voi päätellä, että sulla on siitä kokemuksia. Sitten sä ihmettelit, että eikö puhelimessa voisi saada yksinkertaisia ja selviä ohjeita. Ethän sä tietenkään kirjoittanut, että just sä olet soittanut ja kysynyt, mutta kyllä mä uudellakin lukukerralla ymmärrän sun ajattelevan, että puhelimessa pitäisi saada yksinkertaisia ja selviä ohjeita. | |
![]() 30.09.2003 13:47:55 (muokattu 30.09.2003 13:48:29) | |
Roskaa. Ei sitten mennyt hyymori läpi, no ei siinä, vakavia asioita nämä ovatkin, eikä niistä saisi pilailla. Koskaan. Missään olosuhteissa. Huumori pois. Anteeksi. Meillä tosiaan kaatui tuo demokokoelma osittain Teostoon, mikä oli harmi, koska mainosta ei koskaan ole liikaa. Silloin harmitti koko Teostoon liittyminen. Ja harmittaa tavallaan vieläkin, koska meidän bändillä ei ole mitään asiaa mihinkään näistä nettiradioista, pikku demokokoelmista ym. puuhasteluista, jotka voisi hyvinkin edistää bändin eloa. Mutta asiasta kysyttiin silloin suoraan Teostolta, ja saatiin hyvin suora vastauskin. Käytännössä se oli, että: koska olette meidän asiakkaita, voimme estää teidän pääsyn tuolle promolle, ja sen myös teemme. Suoraan kysymykseen suora vastaus. Kun kuudes eukko oli pudonnut ikkunasta, kyllästyin katselemaan heitä, ja lähdin Maltsevskin torille, missä sokea mies oli kuulemma saanut lahjaksi villasaalin. (Daniil Harms) | |
![]() 30.09.2003 14:15:11 | |
Teostostahan voi käsittääkseni myös erota. Ainakin asiakassopimuksessa lukee seuraavaa: "Sopimus on voimassa kunnes jompikumpi osapuoli irtisanoo kirjallisesti sopimuksen, jolloin sopimus päättyy irtisanomisvuoden joulukuun 31. päivänä klo 24.00" miten käy Kekkoselta rock'n'roll? | |
![]() 30.09.2003 14:22:35 | |
Teostostahan voi käsittääkseni myös erota. Ainakin asiakassopimuksessa lukee seuraavaa: "Sopimus on voimassa kunnes jompikumpi osapuoli irtisanoo kirjallisesti sopimuksen, jolloin sopimus päättyy irtisanomisvuoden joulukuun 31. päivänä klo 24.00" Jep, ja sata €uroa on hukassa. Ja meidän bändin tapauksessa siitä olisi apua vain, jos kaikki erottaisiin, koska kaikki myös osallistumme biisien tekemiseen. Ja sitten saisi olla taas liittymässä takaisin jos sattuisi niin hullusti että bändi alkaisi yllättäen menestymään. Ja taas kaivamaan kuvetta. Ei, turhaa olisi sekin. Liian kiireellä tuli vain liityttyä. Järkevää olisi ollut odottaa jos jotain oikeasti alkaisi ensin tapahtumaan, ja liittyä vasta sitten. Muttakun koko muu bändi oli jo asiakkaina tuntui minun aika turhalta olla ainoa ei Teostolainen. Tämä ihan käytännön huomiona niille bändeille jotka eivät Teostossa vielä ole. Kun kuudes eukko oli pudonnut ikkunasta, kyllästyin katselemaan heitä, ja lähdin Maltsevskin torille, missä sokea mies oli kuulemma saanut lahjaksi villasaalin. (Daniil Harms) | |
![]() 30.09.2003 14:42:01 | |
Kyllä se sikäli haittaa, että jos mä ymmärsin väärin, niin olen pahoillani. Kumminkin, mikäli luen noita taaksepäin, niin: Aluksi sä ihmettelit, onko Teostolla vielä mitään kantaa nettiradioon. Mikael oli jo linkin pistänyt esille. Pistin saman linkin uusiksi. Sä vastasit, että kyllä kyllä, mutta Teosto vastailee samaan kysymykseen eri tavoin. Tästä voi päätellä, että sulla on siitä kokemuksia. Sitten sä ihmettelit, että eikö puhelimessa voisi saada yksinkertaisia ja selviä ohjeita. Ethän sä tietenkään kirjoittanut, että just sä olet soittanut ja kysynyt, mutta kyllä mä uudellakin lukukerralla ymmärrän sun ajattelevan, että puhelimessa pitäisi saada yksinkertaisia ja selviä ohjeita. No juu. En tosiaan ole ollut tästä kyseisestä asiasta itse yhteydessä Teostoon, vaan aivan muista ja siitä tuo kommenttini... Mutta vierestä seurannut kyllä juuri noiden nettiasioiden selvittelyä netissä esitettävien videoiden kanssa ja ainakin vielä about vuosi sitten ohejeistus vaihteli kovasti. Mutta uuttahan se oli kaikille... Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan) | |
![]() 30.09.2003 14:46:18 | |
Teostoon en itse liittynyt ensimmäistä levyä julkaistaessa, koska silloin olisin joutunut pulittamaan teostolle jotain per levy. Viisaampaa onkin liittyä teostoon vasta kun musa alkaa menestyä, jolloin on säästänyt todella merkittävän summan tuohnaa ensimmäisestä levy mällistä. Teostohan nappaa omansa levyjä painettaessa. | |
![]() 30.09.2003 17:17:40 | |
Mutta asiasta kysyttiin silloin suoraan Teostolta, ja saatiin hyvin suora vastauskin. Käytännössä se oli, että: koska olette meidän asiakkaita, voimme estää teidän pääsyn tuolle promolle, ja sen myös teemme. Suoraan kysymykseen suora vastaus. -Jos promon julkaisija maksaa teoston mekanoimismaksun (tai mikä se nyt on), niin ei teosto estä teidän pääsyä promolle. Eikös tuo vastaus kuuluisi oikeammin: 'koska olette meidän asiakkaita(mme), tulee meidän valvoa ettei kukaan julkaise musiikkianne maksamatta siitä teille kuuluvia korvauksia. Tähän olette itse meidät velvoittaneet asiakkuudellanne.' I want to be the king and queen of cheese | |
![]() 30.09.2003 20:30:50 | |
-Jos promon julkaisija maksaa teoston mekanoimismaksun (tai mikä se nyt on), niin ei teosto estä teidän pääsyä promolle. Tuollaisia promoja ei tehdä tienuumielessä. Ne tehdään että saisi julkisuutta, ja sitä kautta ehkä keikkoja jne. Tässä on se tilanne, että joko sitä musiikkia julkaistaan ilman Teostoa, tai sitä ei julkaista ollenkaan. Ensin julkisuus, sitten raha. Kukaan ei maksa koko levyn teostoja yhden bändin takia. Eli käytännössä meidän pääsy tuolle promolle estyi, koska olemme Teoston asiakkaita. Teosto ei välitä aloittelevan bändin markkinointiongelmista, joustoa ei tule. Me oltaisiin voitu vaikka maksaa se maksu itse jos se olisi koskenut vain meidän osuutta. Mutta... Jos promokokoelman yksikin orkesteri on Teoston asiakas, on koko kokoelmalta maksettava ne maksut. Kokoelman kasaajalle on paljon helpompi ja halvempi vain raakata Teostoon kuuluva bändi pois, niitä vapaita orkestereita kun on satoja vain odottamassa moista onnenpotkua. Eikös tuo vastaus kuuluisi oikeammin: 'koska olette meidän asiakkaita(mme), tulee meidän valvoa ettei kukaan julkaise musiikkianne maksamatta siitä teille kuuluvia korvauksia. Tähän olette itse meidät velvoittaneet asiakkuudellanne.' Siis noinhan ne sanoivat sieltä teostosta. Ei niiltäkään löytynyt vastausta siihen, kun sanoimme että sitten ne tekevät vain sen promon ilman meitä, ja joku muu bändi saa siitä mahdollisesti koituvan mainosedun itselleen. Teosto valvoo etujamme niin kiihkeästi että meillä ei siis ole asiaa tähänkään nettiradioon, mitä tässä nyt aloitellaan. Kuka tietää miten paljon hyvää julkisuutta silläkin saisi. Mutta kun ei voi osallistua ei. Kaikki ilmainen mainostaminen on mahdotonta. Periaatteessa en voi laittaa muusikoiden nettiinkään musiikkia arvosteltavaksi. Olisi kiva laittaa demopalstalle jotain, mutta kun kuulun Teostoon, se ei oikein onnistu. En ole oikein varma edes musiikkinäytteestä. Siitäkin on sääntö että OMILLA sivuilla saa julkaista ilmaiseksi, mutta siihenkin pitää pyytää lupa. Linkitysvaihtoehtoa en ole vielä tutkinut. Kun kuudes eukko oli pudonnut ikkunasta, kyllästyin katselemaan heitä, ja lähdin Maltsevskin torille, missä sokea mies oli kuulemma saanut lahjaksi villasaalin. (Daniil Harms) | |
![]() 30.09.2003 21:01:37 | |
Olisi kiva laittaa demopalstalle jotain, mutta kun kuulun Teostoon, se ei oikein onnistu. Linkitä, se onnistuu. En ole oikein varma edes musiikkinäytteestä Kyllä me ainakin saimme viimeksi ihan veloituksetta laittaa levy-yhtiön sivuille lyhyen teaserin uudesta sinkusta. Koko biisiä ei olisi saanut, eikä olisi laitettukaan (kyllä se myynti sen verran kumminkin houkuttaa). En sitten tiedä, miten määräaikaiset teaserit, joissa koko biisi on jossain soneraplazassa ladattavana päivän verran? Siitäkin on sääntö että OMILLA sivuilla saa julkaista ilmaiseksi, mutta siihenkin pitää pyytää lupa. Linkitysvaihtoehtoa en ole vielä tutkinut. Omilla sivuilla saa, ja linkittäminen on käsittääkseni hyvinkin luvallista, jopa suotavaa - mites muuten sitä promotaan. Mulla on tässä edessä Teoston kaavakkeet oman kotisivun musiikkiin, ja peruste luvallisuuteen on: "Teosto/NcB:n perimä normaali musiikin käyttökorvaus tilitettäisiin tällaisessa tapauksessa suoraan takaisin tekijäasiakkaille, koska teoksilla ei ole muita oikeudenhaltijoita." Kun olet ilmoittanut sivun osoitteen Teostoon, saat käsittääkseni ihan vapaasti laittaa sinne mitä tahansa ikiomaa musiikkiasi. Ei kuitenkaan covereita eikä käännösbiisejä. Ja Bonham: Tosi on, että toi nettijuttu ei tällä hetkellä toimi. Mutta se ei oo hyvän tahdon puutteesta kiinni, kuvio on vaan tällä hetkellä aivan maalaisjärjen ulottumattomissa. Nyt luodaan näetsen ennakkotapauksia. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 30.09.2003 21:09:20 (muokattu 30.09.2003 21:11:33) | |
Teosto valvoo etujamme niin kiihkeästi että meillä ei siis ole asiaa tähänkään nettiradioon, mitä tässä nyt aloitellaan. Lopettakaa asiakkuussuhde. So simple. Ja valvokaa itse etujanne, niinkuin esmes sitä, että joskus äänittämänne biisi ei ole vuoden päästä sadalla kokoelmalla ympäri maailmaa. Niin U2:kin tekee. Tää on sopimusyhteiskunta ja se mimmosia sopimuksia tekee, on sopimuksen teosta kiinni. Eihän ne tekijänoikeudet herran jumala mihinkään katoa vaikka ei kuulukaan Teostoon. Meinaako tää nettiradio esmes neuvotella jokaisen kanssa erikseen sopimuksen? Vai onko idea se, että LUULLAAN, että tekijänoikeuksia (ja niistä juontuvia, neuvottelunalaisia korvauksia) ei ole olemassa jossei kuulu Teostoon? Mitähän tääkin jäbä tekee, kun ensimmäinen artisti esittää laskun? Jos nimittäin sopimusta ei ole tehty. Käytännössä tietty näin saattaakin olla, koska harvalla artistilla on resursseja valvoa oikeuksiansa itse. Sitä vartenhan koko Teosto on olemassa; se on järjestö, jonka artistit ovat perustaneet, jotta heillä olisi yhteistuumin tarpeeksi rahkeita valvoa etujansa. Se satasen maksu ei ole mikään vero, vaan ikäänkuin asianajajan palkkio. Mutta sä (ja monet muut) haluavat sitä, että kun sä teet biisin, niin Teosto valvoisi sitä - levyillä paitsi ton kaverin kokoelmalla ja sit tosta ihan vähän ja tosta vaan jos sitä ei feidata ja hetki pieni, toi brassikokoelma, siitä voisi olla hyötyä, siis sitä ei valvota mut hei perkele toihan rupes myymään eli tästä hetkestä valvotte sitäkin - radiosoitossa paitsi tosta, kun se on kaveri ja sit ton Jaken nettiradiosta paitsi jos se rupee saamaan mainoksia ja sit vielä toi ja vittu hei vähän joustoo, mä haluun muuttaa tota käytäntöä - jne - ja miksei hei me voida by the way myydä keikkoja itse kun niitä nyt sais hyvin kaupaksi kun toi ohjelmatoimisto on promonnut valmiiksi ja on niin kornii maksaa niitä provikoita Että kannattis kyllä vähän myös miettiä sitä, mistä sen satasen maksaa ja paljonko se on. Ja sitäpaitsi, ainahan kannattaa kysyä erillissopimuksen mahdollisuutta. Näin usein tehdään, kun on vaikkapa joku taiteellisempi produktio meneillään. Mutta ei silloinkaan olla sitä sitten vartin välein muuttelemassa sen mukaan mimmosta buumia pitää. Mutta siis ihan totta, ei se mikään huono idea ole valvoa itse etujansa. Pitää vain neuvotella kaikki sopimukset erikseen ja silloin olisi syytä olla semmonen myytävä, josta voi neuvotella. | |
![]() 30.09.2003 21:21:29 (muokattu 30.09.2003 21:21:41) | |
Nämä ristiriitaisuudet yms taitavat aina tapahtua ns. pienemmille bändeille ja projekteille Teoston kanssa (näin myös omalla kohdallani). Ilmeisesti Teoston koneisto on sen verran raskas ja yleispätevyyteen pyrkivä, että "joustoja" tai muita ei voida suorittaa. Se on ymmärrettävää, sillä jos kerran antaa "periksi", on heti sata jonossa. Ilmeisesti kuitenkin "suuremmat" etuuksien nauttijat ovat melko tyytyväisiä Teoston palveluihin. Tavallaan siis edetään lakien mukaan ja utilitarismin oppeja noudattaen... Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan) | |
![]() 30.09.2003 21:35:34 | |
Lopettakaa asiakkuussuhde. So simple. Ja valvokaa itse etujanne, niinkuin esmes sitä, että joskus äänittämänne biisi ei ole vuoden päästä sadalla kokoelmalla ympäri maailmaa. Niin U2:kin tekee. Tää on sopimusyhteiskunta ja se mimmosia sopimuksia tekee, on sopimuksen teosta kiinni. Minä sen voisin tehdäkin, mutta se ei auta kun koko muu poppoo kuuluu teostoon. No me ei vaan promota noilla helpoilla kokoelmilla, thats it. Koko loppuviesti pyyhki niin yli hilseen minulla, että ei mitään tolkkua. Latinokokoelma?? Baila vaan sinnekin. Minulle on aivan sama mitä kautta ihmiset tällä hetkellä kuulisivat bändistämme, kunhan kuulisivat. Alkuvaiheessa on vain tehtävä uhrauksia. Kakkua ei voi sekä säästää, että syödä. Joko ihmiset kuulevat meitä kokoelmalla joka on "riski" ja josta emme todellakaan tule ikinä tienaamaan penniäkään, tai he eivät kuule meitä att all. Se on aloittelevan pikkubändin todellisuutta. Kun kuudes eukko oli pudonnut ikkunasta, kyllästyin katselemaan heitä, ja lähdin Maltsevskin torille, missä sokea mies oli kuulemma saanut lahjaksi villasaalin. (Daniil Harms) | |
![]() 30.09.2003 21:50:08 | |
Kandeis varmaan lukea ne sopimuspaperit ensin läpi ja miettiä mihin sitä nimensä piirtää ja rahansa uhraa. Vähän nurinkurista hommaa sopia ensin jonkun kanssa jotain ja sit kiukutella ja syytellä joustamattomaksi osapuolta joka pitää sopimuksesta kiinni. miten käy Kekkoselta rock'n'roll? | |
![]() 30.09.2003 22:33:00 | |
Nämä ristiriitaisuudet yms taitavat aina tapahtua ns. pienemmille bändeille ja projekteille Teoston kanssa --- Ilmeisesti kuitenkin "suuremmat" etuuksien nauttijat ovat melko tyytyväisiä Teoston palveluihin. Tavallaan siis edetään lakien mukaan ja utilitarismin oppeja noudattaen... Heh, tarkoitatko sä nyt sitä, että mä olen Teoston suurasiakas kun kerran olen suurimmalta osalta tyytyväinen sen toimintaan? I wish... Mutta Mikaelilla on ihan oikee pointti tuossa, todennäköisesti Teoston toimintaan on sitä tyytyväisempi, mitä tarkemmin luki etukäteen sopparit ja esitteet läpi. Mä luin ne punakynän kanssa, ja halusin tarkistaa kaikki kohdat, joista oli pientäkin epäselvyyttä. Mulla on sellainen tapa :-) Luulee vähemmän - pettyy vähemmän:-D "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)