Aihe: Hei Sivarimuusikot?
1 2 3 4 5 6
Lähikauppias
20.08.2003 09:33:55

Käsittääkseni tuon vuokrakysymyksen kanssa on sama, käykö intin vai sivarin (ainakin se olisi oikeudenmukaisinta), eli valtio maksaa vuokran asunnosta, jossa olet asunut ennen palveluksen alkua tietyn ajan (oliko se nyt 3kk)

Ei mene näin. Tai tavallaan kyllä, mutta sinällään valtio maksaa vuokran ainoastaan Lapinjärven koulutuksen ajalta.

Palveluspaikka on velvollinen joko hommaamaan sivarille kämpän tai maksamaan sivarin itse hommaaman kämpän vuokran.

Jos palveluspaikka osoittaa sivarin asumaan paikan omaan kämppään, ja sivarilla on toinen kämppä jo valmiina, Kela maksaa vanhan kämpän vuokran (ettei siis kämppä menisi pois alta palveluksen vuoksi). Tähän perustuu se, että monet palveluspaikat huijaa osoittamalla sivarin asumaan nimellisesti vaikkapa palveluspaikan siivouskomeroon, jolloin Kela siis maksaa sen vanhan kämpän vuokran, jossa sivari oikeasti asustelee. Monet paikat eivät edes ota sivaria, ellei tämä voi asua vanhempiensa luona, mikä on esim. maalta tuleville suuri epäkohta. Maalla kun ei niitä palveluspaikkoja juuri ole, ja kaupunkiin on täten hankalampi lähteä.

Onnea vuokrat maksavan palveluspaikan etsintään. Mulla kävi tuuri. Toivottavasti sinullakin.
Fortune
20.08.2003 09:38:51
Ei mene näin. Tai tavallaan kyllä, mutta sinällään valtio maksaa vuokran ainoastaan Lapinjärven koulutuksen ajalta.

Palveluspaikka on velvollinen joko hommaamaan sivarille kämpän tai maksamaan sivarin itse hommaaman kämpän vuokran.

Jos palveluspaikka osoittaa sivarin asumaan paikan omaan kämppään, ja sivarilla on toinen kämppä jo valmiina, Kela maksaa vanhan kämpän vuokran (ettei siis kämppä menisi pois alta palveluksen vuoksi). Tähän perustuu se, että monet palveluspaikat huijaa osoittamalla sivarin asumaan nimellisesti vaikkapa palveluspaikan siivouskomeroon, jolloin Kela siis maksaa sen vanhan kämpän vuokran, jossa sivari oikeasti asustelee. Monet paikat eivät edes ota sivaria, ellei tämä voi asua vanhempiensa luona, mikä on esim. maalta tuleville suuri epäkohta. Maalla kun ei niitä palveluspaikkoja juuri ole, ja kaupunkiin on täten hankalampi lähteä.

Ihmeellistä säätämistä. No, kaipa se toimii, itsellä ei ole tarvista enää ikinä.
"Water refinery machinery, lubrication of motors and gearboxes, functionality checks"
Billsner
20.08.2003 09:45:28
Jos palveluspaikka osoittaa sivarin asumaan paikan omaan kämppään, ja sivarilla on toinen kämppä jo valmiina, Kela maksaa vanhan kämpän vuokran (ettei siis kämppä menisi pois alta palveluksen vuoksi). Tähän perustuu se, että monet palveluspaikat huijaa osoittamalla sivarin asumaan nimellisesti vaikkapa palveluspaikan siivouskomeroon, jolloin Kela siis maksaa sen vanhan kämpän vuokran, jossa sivari oikeasti asustelee.

Näinhän se menee. Minullakin on nyt kaksi kämppää (oma ja palveluspaikan antama). Palveluspaikan osoittamassa asunnussa säilytän saamaani vaatepakettia ja muutamaa omaa vaatetta.
fridgebuzz
20.08.2003 10:06:20

Lisätäänpä vielä että Kelalla ei ole mitään yhteistä käytäntöä tämän asian kanssa, eli riippuu ihan paikkakunnasta ja Kelasta miten näihin asioihin suhtautuvat. Joillain paikkakunnilla on kuulemma tosi nihkeää ja joillain ei mitään ongelmia.

Nyt kun tuli sivari puheeksi, täytyy vähän hehkuttaa; tänään viimeinen sivariduunipäivä!
"Majatalossa, huonossa hapessa; teen matkan, untani jatkan."
OSTETAAN: True Bypass -boksi, Volume-boosteri (itsetehdytkin kelpaavat)
Bonham
20.08.2003 10:40:01
Off topic; on muuten kohtuullisen vaarallisen näköinen tämän keskustelun otsikko... eihän siitä puutu kuin sana homo:)
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
Bassballs
20.08.2003 11:41:17

Tietääkö kukaan muuten miten helpolla pääsisi kirjastolle tai johonkin kouluun sivariin?
Mitäs muita paikkoja olisi?
En ole päättänyt viellä menenkö sivariin vai armeijaan..

Puhelin käteen ja soittelemaan!
Ainahan kaikki haluaa kouluihin sun muihin, mutta se on turhaa toiveiden elättelyä.. Kehareiden pariin me kaikki joudutaan!
Itse suoritan juuri palvelusta kehari-keskuslaitoksella, eikä tässä hommassa mitään pahaa ole...paitsi että laitos on 16kilometriä lähimmästä kaupungista, eikä täällä metsässä ikinä tapahdu mitään!!
Ei sekuntiakaan liian aikaisin.
fridgebuzz
20.08.2003 12:43:50

Tietääkö kukaan muuten miten helpolla pääsisi kirjastolle tai johonkin kouluun sivariin?
Mitäs muita paikkoja olisi?

Ei mitenkään. Paikan eteen saa yleensä tehdä pirusti hommia. Soittelin viime kesänä valehtelematta sataan-kahteensataan paikkaan, sitten melko hyvällä säkällä sain tämän (yliopistolla mikrotuessa). Paikat ovat todella kiven alla, sivareita on paljon ja paikkoja vähän. Aina löytyy vanhainkoti-/sairaalapaikkoja, koska niitä ei kukaan halua.
Ei muuta kun tosiaan puhelin käteen ja soittelemaan. Varaudu sataan "ei"-vastaukseen. Ja melko rankkaan v*tutukseen.
"Majatalossa, huonossa hapessa; teen matkan, untani jatkan."
OSTETAAN: True Bypass -boksi, Volume-boosteri (itsetehdytkin kelpaavat)
Kostello
20.08.2003 14:42:36

Jep, sitähän se on. Huhtikuusta lähtien hain paikkaa Jyväskylästä heikolla menestyksellä. Kuukauden ehdin olemaan legioonassakin, jossa ei olisi kestänyt niinkään kauaa, ellei olisi ollut hyvää porukkaa kanssakärsijöinä. Sitten juuri kun olin valmis ottamaan lykkäystä tai hösseliä, tuli ilmoitus vapaasta paikasta ja vajaa viikko, niin olin hommissa. Että aika paljon on tuuristakin kiinni tuo paikan saanti. Vielä olisi 11 kuukautta jäljellä, pääasiassa tietokoneen ääressä istumista.
Veikko
20.08.2003 16:52:30
Ei maksa. Siviilipalveluspaikka on velvollinen järjestämään sinulle asunnon. Käytänössä homma vaan ei välttämättä pelaa niin. Mutta, astele KELAan ja kerro huolesi siellä. Kelalla asia ei periaatteessa kuulu, mutta eri KELAt voivat tehdä erilaisia päätöksiä. Minun vuokrani maksoi KELA, mutta siitä on aikaa jo kymmenisen vuotta.
Suojele Suomen metsiä. Tapa tikka(Picoides arcticus).
sticky fingers
20.08.2003 18:04:13
tarkentava kysymys...:Onko ilman muuta selvää, että KELA maksaa vuokran ARMEIJA ajalta(olen asunut asunnossani 4-5 kk mennessäni armeijaan)? Kun tuon sivarin kanssa näyttää olevan erimielisyyttä..
Stain
20.08.2003 19:07:12
No milloinkahan tuota sivaripaikkaa kannattaisi alkaa kyselemään, kutsunnat olisi syyskuussa. Varmaan niiden jälkeen? Siellähän se päätetään et menetkö inttiin vai sivariin. Ensi heinäkuussa alkaisi mulla intti/sivari.
Koulu on harjoitusta tulevaisuutta varten. Harjoitus tekee täydellisen. Kukaan ei ole täydellinen joten miksi vaivautua harjoittelemaan?
waskikaarme
20.08.2003 19:29:32
No milloinkahan tuota sivaripaikkaa kannattaisi alkaa kyselemään, kutsunnat olisi syyskuussa. Varmaan niiden jälkeen? Siellähän se päätetään et menetkö inttiin vai sivariin. Ensi heinäkuussa alkaisi mulla intti/sivari.

Ei se sivarin kanssa aivan noin yksinkertaista ole. Sivariin tulee uudet "alokkaat" kahden-kolmen viikon välein eli vuodessa noin parikymmentä saapumiserää. Se riippuu ja roikkuu aika monesta asiasta mihin erään joutuu ja millä aikajaksolla. Pääsääntöisesti siinä kai menee vuosi-puoltoista kutsuntojen jälkeen ennenkuin tulee lapinjärveltä viestiä, mutta asiaa voi yrittää jouduttaakkin olemalla itse henkilökohtaisesti yhteydessä sinnepäin ja kyselemällä mahdollisuuksistaan päästä johonkin tiettyyn aikaan. Myös lykkäykset hoituvat samalla kaavalla.

Kutsunnoissa muuten päätät ihan itse haluatko armeijaan vai estävätkö eettiset tai uskonnolliset syyt sinua suorittamasta normimuotoista asepalvelusta

Legioona on muuten tosimiesten hommaa!

t:ex-legioonalainen
Guderian
20.08.2003 19:51:57

Mistä ihmeen legioonasta te nyt puhutte? :)
Klotzen, nicht Kleckern!
MetalliHippi
20.08.2003 20:20:04
Muukalaislegioonaan liitytään silloin, kun on ryöstetty pankki tai juna, mutta tosimuusikko liittyy legioonaan välttääkseen armeijan ja kutsunnot. Aivan ilmiselvää.
So long, snapperhead.
Artu Pupunuss
20.08.2003 20:49:22

Legioona=ilman palveluspaikkaa jääneet sivarit, jotka suorittavat palveluksensa kokonaan Lapinjärven sivarikeskuksessa hanttihommia tehden.
rölli
20.08.2003 20:51:47 (muokattu 20.08.2003 20:52:34)

Legioonaan joutuu yleensä jos ei ennen sivarin koulutusjaksoa (tai sen aikana) ole onnistunut hankkimaan palveluspaikkaa. Käytännössä se meinaa puuhastelua Lapinjärven koulutuskeskuksessa.

--
Alkuperäiseen kysymykseen: Jos asut nyt vanhempien kans samalla paikkakunnalla kuin missä sun palveluspaikka on, taitaa olla hyvin todennäköistä, että ne määrää sut asumaan vanhempien kanssa. Asiaa on varmaankin toinen jos ehdit asua omassa asunnossa riittävän kauan (oliko se nyt 3 kk). Oon kuullut että Kela maksais tuossa tapauksessa vuokran koko palvelusajalta.

EDIT: Jaa, empä ehtiny ensin..
-steinkopf solutions inc. [steinkopf.n3.net]
Bonham
20.08.2003 20:57:34

Heräs mielenkiinto?
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
Jimmy Caven
20.08.2003 21:49:29
Kiitoksia vaan kaikille selvityksistä. Luen vielä pari kertaa uudestaan nämä kaikki, että varmasti nyt sitten tajusin.
Stain
20.08.2003 22:31:35
Ei se sivarin kanssa aivan noin yksinkertaista ole. Sivariin tulee uudet "alokkaat" kahden-kolmen viikon välein eli vuodessa noin parikymmentä saapumiserää. Se riippuu ja roikkuu aika monesta asiasta mihin erään joutuu ja millä aikajaksolla. Pääsääntöisesti siinä kai menee vuosi-puoltoista kutsuntojen jälkeen ennenkuin tulee lapinjärveltä viestiä, mutta asiaa voi yrittää jouduttaakkin olemalla itse henkilökohtaisesti yhteydessä sinnepäin ja kyselemällä mahdollisuuksistaan päästä johonkin tiettyyn aikaan. Myös lykkäykset hoituvat samalla kaavalla.

Kutsunnoissa muuten päätät ihan itse haluatko armeijaan vai estävätkö eettiset tai uskonnolliset syyt sinua suorittamasta normimuotoista asepalvelusta

t:ex-legioonalainen

Siis mitä helvettiä... puolitoista vuotta kutsuntojen jälkeen?
Eihän se nyt niin kauan voi olla. Ei siinä ole mitään järkeä. Siis jos minulle luvattaisiin sivaripaikka heti kutsuntojen jälkeen (vaikka koulusta) niin homma alkaisi vasta vuoden päästä? En oikein hokassu :)
Kertovatko ne kutsunnoissa sitten tarkemmin miten mun täytyy toimia jos/kun valitsen siviilipalveluksen?
Koulu on harjoitusta tulevaisuutta varten. Harjoitus tekee täydellisen. Kukaan ei ole täydellinen joten miksi vaivautua harjoittelemaan?
Guderian
20.08.2003 22:53:00

Heräs mielenkiinto?

Kas kas. Aina oppii. Mietin vain että mikä se on niin kauhea asia että on saanut liikanimen 'legioona' :) Ja kyllä, heräsi mielenkiinto. On tämä sivaritietous jäänyt vähemmälle...
Klotzen, nicht Kleckern!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)