Aihe: Lisää asiaa radiokanavista - persoonat
1 2
Basismi
18.08.2003 22:57:30
Satuin tänään kuuntelemaan ohjelmaa nimeltä 100% ylexiltä. Ohjelmatietojen mukaan juontajina oli DJ K2 & Skem. Voi herranjumala mitä paskaa! Edes radio Simpsiöllä saatikka Paitapiiskassa ei ole noin huonoa ohjelmaa kuultu. Koittakaa joskus kuunnella, jos pystytte.
Bonham
19.08.2003 08:26:25 (muokattu 19.08.2003 08:27:29)
Mitenköhän nuoriin "toimittajat" mahtavat mennä seuraavan kanavauudistuksen myötä?

On se kumma, että aikuisia ei lasketa enää ollenkaan radioiden kohdeyhmäksi. Nyt kuitenkin on ikäpolvi, joka on kuunnelleet koko ikänsä rockia ja on kohtuullisen aikuista... meitä ei lasketa miksikään ja humpaa tahi iskelmää en suostu kuuntelemaan. Omituista.

Ai niin, se piti vielä lisätä, että noi Peltsit ja Juusot eivät todellakaan ole minun käsitykseni hyvästä radioviestinnästä tai viihteestä.
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
Notefix
19.08.2003 08:36:27

Yksi asia, jota oikeasti kadehdin jenkkien touhuisssa, on juuri tämä tapa tehdä radio-ohjelmia.

Nojaa....jenkeissä formaattitoiminta on maksimissaan ja tämä tiukka soittolista-ajattelu tulee juuri sieltä. Yksi yritys myös omistaa ison osan ketjuista ja laskuttaa biisien soitosta. Mä olen paljon kuunnellut joskus jenkkien radioita ja aivan hirveää soopaa ovat.

Esim, Radio Nova, joka on muuten on aikuisille suunnattu kanava, on tiukan jenkkikonseptin avulla tehty kanava.
Unworthy Knight
19.08.2003 08:43:03
Mainittakoon, että Klaus Flaming YleXin Metalliliitossa on mies paikallaan!
Se on kyllä sellanen ukko, että jos se sanoo jotakin niin sen sanalla on yleensä painoarvoa ja vinopino faktaa taustalla.
Mutte se ukko onkin jo jonkin asteen legenda.
"...So croak the king of Grey."
Bonham
19.08.2003 08:46:38
Nojaa....jenkeissä formaattitoiminta on maksimissaan ja tämä tiukka soittolista-ajattelu tulee juuri sieltä. Yksi yritys myös omistaa ison osan ketjuista ja laskuttaa biisien soitosta. Mä olen paljon kuunnellut joskus jenkkien radioita ja aivan hirveää soopaa ovat.

Esim, Radio Nova, joka on muuten on aikuisille suunnattu kanava, on tiukan jenkkikonseptin avulla tehty kanava.

Niin, eihän mulla hirvesäti kokemusta ole jenkkilän radioista, mutta ilmeisesti siellä kuitenkin on enemmän valinnanvaraa... toki populaakin riittää jokaiselle.

Olisiko kuitenkin käynyt niin, että tuo formaattiradio ei välttämättä ole sopiva suomalaiseen makuun...?

Onko tuo mainitsemasi iso yhtiö muuten sama, jolla on tukevat lonkerot myös paikalliseen tapahtumajärjestämisen?
Notefix
19.08.2003 08:56:44

ilmeisesti siellä kuitenkin on enemmän valinnanvaraa...

Eiköhän se mene niin, että mitä enemmän on kanavia, sitä vähemmän on valinnanvaraa :)

Olisiko kuitenkin käynyt niin, että tuo formaattiradio ei välttämättä ole sopiva suomalaiseen makuun...?

Päinvastoin, on on osoittautunut erinomaisen toimivaksi, siis kaupallisesti.

Onko tuo mainitsemasi iso yhtiö muuten sama, jolla on tukevat lonkerot myös paikalliseen tapahtumajärjestämisen?

Jep, ja moneen muuhunkin toimintaan.
AP
19.08.2003 09:19:37

Mutta on varmaan niin, että jenkkilän helvetillinen määrä radiokanavia pitää sisällään myös hurjasti vaihtoehtoja. On nämä soittolistakanavat ja sitten erikseen metalli-, kantri-, ajankohtais- ym. kanavat eli ken oikeasti haluaa kuunnella radiota ja saada siitä jotain, löytää kyllä oikean kanavan -- samoin kuin markan vitsejä ja easy listening-kamaa haluavat. Suomeen on sitten vaan valittu apinoitavaksi tämä jälkimmäinen malli, jolle on arveltu olevan enemmän kuulijoita. Mikä tietysti mainosrahoitteisen (Nova!) kanavan kyseessä ollen loogista onkin.

Itse en jaksa uskoa, että kopiointi olisi pidemmän poäälle hyvä juttu. Munaa, suomalaiset radion ammattitoimittajat! Kyllä voitte vaatia mahdollisuutta tehdä työnne kunnolla, ajatuksella ja niin että jälki on taidolla tehdyn kuuloista.
Bonham
19.08.2003 09:45:01
Mutta on varmaan niin, että jenkkilän helvetillinen määrä radiokanavia pitää sisällään myös hurjasti vaihtoehtoja. On nämä soittolistakanavat ja sitten erikseen metalli-, kantri-, ajankohtais- ym. kanavat eli ken oikeasti haluaa kuunnella radiota ja saada siitä jotain, löytää kyllä oikean kanavan -- samoin kuin markan vitsejä ja easy listening-kamaa haluavat. Suomeen on sitten vaan valittu apinoitavaksi tämä jälkimmäinen malli, jolle on arveltu olevan enemmän kuulijoita. Mikä tietysti mainosrahoitteisen (Nova!) kanavan kyseessä ollen loogista onkin.

Itse en jaksa uskoa, että kopiointi olisi pidemmän poäälle hyvä juttu. Munaa, suomalaiset radion ammattitoimittajat! Kyllä voitte vaatia mahdollisuutta tehdä työnne kunnolla, ajatuksella ja niin että jälki on taidolla tehdyn kuuloista.

Tasapäistäminen on ilmeisesti päivän sana myös radioiden kohdalla, valitettavasti.

Pääsen taas yhteen lempiaiheeseeni, eli YLE:n rooliin suomalaisessa radiokentässä.

Ymmärrän jenkkien hyväksikokeman formaattiradion kaupallisten kanavien kohdalla, koska voittoa yrityksen tulee tekemän.

Mutta miten hitossa YLE???

YLE on ilmoittanut tehtäväkseen päivänpolttavien listahittien riemun viemisen myös sinne, missä kaupalliset asemat eivät kuulu. Tämä on sitten tehty niin perinpohjaisesti, että kaikki mielenkiintoinen on karsittu pois ja ollaan samalla viivalla taspäisten asemien kanssa...

Aikoinaan oli melkoinen voitto saada maahan asema, joka soitti säännöllisesti rokkia kolme kertaa viikossa. Ei silloinkaan jyrätty koko kanavaa pelkällä rokilla muiden lajien kustannuksella. Miksi siis nyt niin voidaan tehdä?

Ja aivan turha vedota siihen, että myös YLE joutuu seuraaman kuutelijalukuja on ja on tilitysvelvollinen. Tämän mä jo tiedän, mutta en saata uskoa sen olevan syy...
jogo3000
19.08.2003 09:56:36

Eikös YLE pitäisi olla kansaa sivistävä radioasema? Tai yleensäkin laitos.
I'm a whiskey rock'n'roller.
Notefix
19.08.2003 10:09:58

soittolistakanavat ja sitten erikseen metalli-, kantri-, ajankohtais- ym. kanavat eli ken oikeasti haluaa kuunnella radiota ja saada siitä jotain, löytää kyllä oikean kanavan -- samoin kuin markan vitsejä ja easy listening-kamaa haluavat.

Joo, mutta useimmissa niistäkin on soittolistat, jos nyt ei ihan mennä tuolla spesulinjalle. Formatointi on mennyt pidemmälle, koska siellä ei enää tarvitse ollenkaan kuulla musiikkia, josta ei saattaisi pitää.

Jenkeissä voi pysytellä ihan omassa ghetossaan, jota tosin myös valvotaan tarkkaan, että mainostajat olisivat tyytyväisiä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)