![]() 16.08.2003 14:15:19 (muokattu 16.08.2003 14:16:09) | |
---|---|
Todellakin jos hiinnat olis vaikka edes muutaman euron elampana niin osto kynnys olisi paljon pienempi. Nykyään en mene ostamaan levyä jonka sisällöstä minulla ei ole miltein kristallin selkeää kuvaa. Tosin pitää sanoa että kaikenlaisia demoja ostelen vaika en tiedä mitä on sisällä. Juuri sen vuoksi että hinta ei ole niin hirveä että harmittais. Ja tulee suoraan tuettua bändiä. Ja minä en kaipaa mitään hifi luokan ääniä. Pikku surinat sun muut ei haittaa jos homma pelittää. "...So croak the king of Grey." | |
![]() 16.08.2003 14:16:39 | |
Väkisin meinaa syöksyä tähän keskusteluun tunnepohjalta, se olisi vaarallista ja hölmöä. Itse en ymmärrä levyjen polttoa (varsinkaan muusikoiden kohdalla), enkä hyväksy piratismia. Toisilta en näitä ole kieltämässä, eihän se ole minun tehtäväni. | |
![]() 16.08.2003 14:27:58 | |
Mutta toisaalta, ostin ekan cd levyn joskus 80-luvun lopulla ja se maksoi silloin 115 mk. Eli hinnat ovat pysyneet suht Tosin onhan inflaatio syönyt tuosta jo aika paljon yli 10 vuodessa. | |
![]() 16.08.2003 16:11:09 | |
Väkisin meinaa syöksyä tähän keskusteluun tunnepohjalta, se olisi vaarallista ja hölmöä. Itse en ymmärrä levyjen polttoa (varsinkaan muusikoiden kohdalla), enkä hyväksy piratismia. Toisilta en näitä ole kieltämässä, eihän se ole minun tehtäväni. Anna tulla vaan tunteella. Sulla taitaa kuitenkin olla aivan erilaista kokemusta ja näkemystä kuin meillä tiskin toisella puolella hengailevilla. Opiksi meille muille... Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan) | |
![]() 16.08.2003 16:16:29 | |
Väkisin meinaa syöksyä tähän keskusteluun tunnepohjalta, se olisi vaarallista ja hölmöä. Itse en ymmärrä levyjen polttoa (varsinkaan muusikoiden kohdalla), enkä hyväksy piratismia. Minäkään en hyväksy piratismia missään nimessä, mutta myönnän kyllä polttavani itselleni sellaisia home-made-kokoelmia, joissa on a) biisejä joita en muuten saisi käsiini, b) biisejä joita on kehuttu mutta joita en ole kuullut. Molemmissa tapauksissa yritän hankkia aidotkin levyt. Toisilta en näitä ole kieltämässä, eihän se ole minun tehtäväni. Sama. Do you really want to funk with me? Hirvi on petoeläin. | |
![]() 16.08.2003 18:34:32 (muokattu 16.08.2003 18:36:11) | |
Onhan se ihan totta, että miksi maksaa, jos voi saada ilmaiseksi. Ainakin suurelle osalle ihmisiä. Mutta minä olen aina pitänyt "aidosta" tavarasta. Samaa mieltä Bonhamin kanssa, että aito on kuitenkin aina aito. Varsinkin suosikki bändien levyt haluan ostaa aitoina ja näin tukea heidän levymyyntiään. Olen piraattilevyjä vastaan, koska minusta on kohtuutonta että joku myy artistien tai bändien levyjä halvalla ja kerää tulot omat pussiinsa ja bändit jäävät nuolemaan näppejään. Poltettuja levyjä en erityisemmin kannata, mutta täytyy tunnustaa että on tullut itsekin poltettua muutamia levyjä, kun yli 20€ levystä tuntuu kohtuuttoman paljolta. Edit: Kirjotusvirheitä. Asenteella siitä selvitään.. | |
![]() 16.08.2003 19:23:42 | |
Muuten sellainen seikka on varsinkin nykyisissä poppilevyissä, että levyllä voi olla ehkä 1-2 hyvää (hitti)biisiä, ja muut on oikeastaan vain täytettä. Silloin ei varsinkaan innosta ostaa sitä levyä, vaan mieluummin imuttaa sen biisin netistä ja polttaa jotain omia kokoelmalevyjä. | |
![]() 16.08.2003 19:31:47 | |
Muuten sellainen seikka on varsinkin nykyisissä poppilevyissä, että levyllä voi olla ehkä 1-2 hyvää (hitti)biisiä, ja muut on oikeastaan vain täytettä. Silloin ei varsinkaan innosta ostaa sitä levyä, vaan mieluummin imuttaa sen biisin netistä ja polttaa jotain omia kokoelmalevyjä. Saman olen itsekin huomannut. Asenteella siitä selvitään.. | |
![]() 16.08.2003 19:34:05 | |
Muuten sellainen seikka on varsinkin nykyisissä poppilevyissä, että levyllä voi olla ehkä 1-2 hyvää (hitti)biisiä, ja muut on oikeastaan vain täytettä. Silloin ei varsinkaan innosta ostaa sitä levyä, vaan mieluummin imuttaa sen biisin netistä ja polttaa jotain omia kokoelmalevyjä. No mitä täällä on jauhettu siitä kertakäyttömusiikista? Tää on just sitä. Lisäksi pitää muistaa, että muualla maailmassa single-levyjen myynti on aivan toista kaliiperia kuin Suomessa. Hyvällä singlellä saadaan onnettomat kuluttajat ostamaan myös se huono pitkäsoitto, ja massia tulee. Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan) | |
![]() 16.08.2003 19:59:19 | |
kyllähän se levyjen osto on sellaista suosikkien tukemista nykyään. Oman tilanteeni ratkaisin sillä, että laitoin 1300e kiinni stereoihin ja pidän ne tarpeeksi kaukana koneesta etten voi kuunnella ämppyjä sen kanssa, vaan pelkästään levyjä. Ja saundaakin paljon paremmalta kuin nuo luurit joilla yleensä musaa tietokoneen äärellä kuuntelen, vaikka aika kalliit oli luuritkin.. Mulla ei kyllä ole tullut hirveäksi rasitteeksi levyjen korkea hinta teinivuosien jälkeen, yleensä sitä voi olla levykaupassa nykyään useammankin tunnin aktiivisesti etsien ja koekuunnellen, mutta ei löydä kuin puoliksi mielenkiintoisia levyjä jotka jättää ostamatta, koska ei jaksaisi pitemmän päälle niitä kuitenkaan kuunnella paljoa. Haluan elämyksellisempiä, visionäärisempiä levyjä. Jotka ilmaisevat enemmän, ja syvempiä tunnelmia tai tunteita. Sellaista ei ole tarpeeksi, että mulla tulis rahankulumisesta estettä. the Mystic may release maelstorms of fire, delete freewill, enter the land of the Spirit, or even stop time. | |
![]() 16.08.2003 20:39:36 (muokattu 16.08.2003 20:40:38) | |
Levyt on levyjä... tyhmä vastaus, mutta niin se ainakin mulle on. Ja minulle ainakin on merkitystä noilla kansilehdilläkin, jotka tulevat aidon CD:n mukana... Usein törmää noilla bändien nettisivuilla kysymyksiin, että "miten sen ja sen biisin sanat menee?". Vastaus on usein että "katso siitä kansilehdestä", mutta harmittavan usein taitaa kysyjä olla sellainen, joilla ei noita kansilehtiä olisikaan vaikka levy löytyisikin hyllystä... En toki pysty väittämään, että itse kuuntelisin ainoastaan kaupasta ostettuja aitoja levyjä, mutta niiden kannattaja kuitenkin olen. Ja tuo kansilehtinen tekee albumista musiikin lisäksi taiteellisemman paketin, sillä ainakin joissain tapauksissa nuo lehtiset ovat varsin tyylikkäitä... Edit: Poltettu CD-levy on helvetin ruma... ~Duurisointu on fantasiaa, mollisointu on realismia~ | |
![]() 17.08.2003 02:02:30 | |
Itse imuroin ja poltan aivan helvetin paljon levyjä. On hienoa kun ne saa ilmaiseksi. Aiemmin ostelin paljon älppäreitä kun ei ollut mahdollista niitä hakea netistä. Mulla on varmaan 500 ostettua levyä, osan oon hakenut netistä CD-formaattiin. Viiteen vuoteen en oo ostanu kuin muutaman CD:n, eikä paljon kiinnostakaan. Ovat sen verran kalliita. well there outta be a law with no bail
smash a guitar and you go to jail | |
![]() 17.08.2003 03:19:43 | |
Levyjen hinta on kyllä aivan liian korkea uusien levyjen hintaluokka pitäisi olla noin 10-15€ ja vanhempien noin 5€. Jos noin olisi ostaisin levyjä noin 3-4 kertaa enemmän. Piratismista en pidä levyjä poltan mutta jos löytyy hyvä levy niin kyllä sen ostan. Netistä otan biisejä mutta vain "koekuuntelu" biiseiksi ja jos tykkään ostan levyn. Niin ja ne kansilehtiset (ja yleensäkin kannet) ovat taideteoksia. Hallelujah Rock 'N' Rollah | |
![]() 17.08.2003 12:32:19 | |
10 ekee ois oikee hinta uutuus levylle piste Die Eier Von Satan! | |
![]() 17.08.2003 15:40:06 | |
Levyjä on kiva ostaa, mutta voisivat ne uudet olla hiukka halvempia. mp3-fileissa ottaa kaaliin huono äänenlaatu. Sen takia käytän nettiä lähinnä levyjen kokeiluun. Ja tietysti, onhan se eräänlaista varastamista muusikoilta, jos ei osta levyjä, vain hakee niitä verkosta. Miksi muusikoiden pitäisi antaa työtänsä ilmaiseksi? Einhän minäkään tehnyt kesällä ilmaiseksi töitä. Pitää olla maha tai selkäranka näkyy | |
![]() 17.08.2003 15:41:15 | |
Kuka siihen levyjen hintaan voisi vaikuttaa? Levy-yhtiöt, valtio vai kauppiaat? Artisteilta ei taida oikein voida ottaa enempää pois. | |
![]() 17.08.2003 16:23:59 | |
On outo ajatus, että uusia levyjä pitäisi ostaa tavan vuoksi riippumatta täysin sisällöstä. Jos levyt eivät mene kaupaksi, syy on siinä, että musiikki on huonoa! Tietysti asiaan on vaikuttanut se, että CD:n tultua markkinoille levyjen arvo tuotteena romahti täydellisesti. 200 vinyylin kokoelma on jotenkin arvokkaamman oloinen verrattuna 200 CD:n kokoelmaan, joka on identtisesti kopioitavissa. Tietenkin fani on valmis ostamaan suosikkinsa levyn alkuperäisenä, jotta tuntisi itsensä aidoksi faniksi. Valitettavasti todellisia musiikkidiggareita on hyvin harvassa, vaikka kaikki levyjä kuuntelevatkin. Suurimmalle osalle riittää radio tai mp3 tai poltettu levy, eihän niitä paria viikkoa kauempaa kuunnella. | |
![]() 17.08.2003 16:36:26 | |
Kehittämällä skandinaavista musiikkimaailman yhteistyötä. Eli ruotsalaisten peesaaminen näin heti alkuun olisi suotavaa. Myöskin kulttuuriministeriö voisi suunnata tukiasiaan paljon enemmän vientikelpoisille artisteille ja muille sellaisille, eli poppia ja rokkia pitäisi siis luotsata iskelmän ja muiden vastaavien kustannuksella. Sosoiologinen fakta onse, että jos joku bändi on vaikka saksan ykkönen, niin kyllä se silloin täälläkin myy. toinen juttu on mediahypetys. enemmän lehtiä, ja etenkin televisoi-ohjelmia uusia kykyjä puffaamaan. markkinakohdeyleisöä pitää kusettaa ja roimasti ja saada tuntea olonsa kuulumaan johonk9in itseään ja elämää suurempaan tukemalla juuri tätä bändiä jne... . Saattaisiko olla mitenkään mahdollista, että nimenomaan nouriso-ohjelmien puute jyrki/moontv-eran jälkeen vaikuttaisi mitenkään musiikilliseen myyntii? Ja totta kai netti, mutta siitä en jaksa. | |
![]() 17.08.2003 16:36:52 | |
Kuka siihen levyjen hintaan voisi vaikuttaa? Levy-yhtiöt, valtio vai kauppiaat? Artisteilta ei taida oikein voida ottaa enempää pois. Varsinaiseen kysymykseesi en osaa vastata, mutta räpeltelen taas jotain. Itse ajattelen, että voisiko markkinoinnista (levy-yhtiöt maksavat suurimman osan) olla nipistettävissä ainakin hieman, sillä juuri kyseisen keinon avulla tehdään aiemmin mainitsemiani turhia "tähtiä". Se miksi olen taas täällä, koskee tuota kauppiaan osaa. Kauppiaana en tietenkään tahtoisi omasta osastani luopua. Varmaan siinä on ylimääräistä monen mielestä. Varmasti vähemmälläkin selviäisin, mutta se tarkoittaisi lähinnä sitä, että levykauppaa pitäisi tehdä harrastuksena. Minun mielestäni jokaisen pitää työstään palkka saada, myös levykauppiaan. En ainakaan itse tunne yhtään levykauppiasta* joka tällä työllä olisi Suomessa varsinaisesti rikastunut. Monta levykauppansa lopettanutta tunnen kyllä. Ei antanut toimeentuloa se. Myös moni levykauppias painii tälläkin hetkellä taloudellisissa ongelmissa. Harvaanasuttu Suomi ei liene paras markkina-alue tällä alalla. Paitsi ehkä Tampere ja Helsinki. Siellä sitten kilpailu pitää katteita alhaalla. Tällä poraamisella en tarkoita, että katteita pitäisi nostaa. Minä rakastan työtäni ja teen sitä niin kauan kun pystyn tällä itseni elättämään. Kiitos asiakkaillemme! * Pari ihmistä tunnen levybisneksestä jotka ovat ehkä vaurastuneet myös levyjä myymällä. Pääkkösen Riku (Spinefarm) ja Heleniuksen Epe (Epe's) ovat kumpikin myös levykauppiaita (ainakin olleet), mutta epäilen heidän kuitenkin isommat ansiot saaneen onnistuneella levy-yhtiötoiminnallaan. Kunnia (ja rikkaudet) siitä heille. | |
![]() 17.08.2003 16:41:18 | |
Kuka siihen levyjen hintaan voisi vaikuttaa? Levy-yhtiöt, valtio vai kauppiaat? Artisteilta ei taida oikein voida ottaa enempää pois. Lopetetaan välittömästi toinen toistaan typerämpien videoiden kuvaaminen ja käytetään siitä säätyvä massi levyjen hintaan... Valtio voisi myös alentaa verotusta kotimaisten artistien levyjen osalta, tasaisi puntteja ulkomaisiin nähden... Valtion syytämät miljoonat urheilulle jaetaan uudestaan. Samaten korkeakulttuurin älytön subventointi kohdistetaan populaarimusiikkiin... Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan) | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)