Aihe: Jeesatkaas vähän!
1 2 3
pitkätukka
31.05.2003 12:58:52
Ei muakaan jääkökkö kiinnosta. Kuningaslaji jalkapallo on se lajien ykkönen.
jj86
31.05.2003 13:11:34
Soita sille vaikkapa... ööh, beatlesia!
Mun Äidinkieli kusee aika rankasti.
Nimismies
31.05.2003 14:27:44
Hoho. Minulla on ollut tuollainen tyttö. Vaikka mitä yritti kuunnelluttaa niin ainoa josta se diggasi oli Kwan. Kaikki muut olivat 'no joo' - tasoa.

Ai niin, kyllä Trooper oli sen mielestä ihan hyvä biisi:)
Mitäpä teen vanhuksella, joka puhelimeenkin sanoo vain että 'möö möö'?
Xebeche
31.05.2003 19:42:11
Helsingin Sanomien Nyt-liitteessä oli taannoin artikkeli ihmisistä, jotka ovat ns. musiikkivajavaisia - lyhyesti ilmaistuna heidän säveltaajuuserottelukykynsä oli keskimääräistä huomattavasti heikompi. Tällöin musiikki tarjoaa harvemmin riittäviä kiinnekohtia minkäänlaista kiinnostusta varten. Olipa jutussa haastateltukin joitakin, jotka totesivat voivansa melkeinpä pahoin musiikin kuuntelemisen takia.

Toinen asia - jota näemmä Ukko sivusikin aiemmin - on tietysti orientoituminen - siis se, kiinnittääkö eniten huomiota melodiaan, rytmiin, intensiteettiin vai äänensävyyn. Joitakin vieraannuttaa liian voimakkaasti rullaava rytmi, toiset eivät jaksa keskittyä melodioihin. Tällöin voi vallitseva kiinnostuksen alue jäädä muiden aspektien jalkoihin: vaikka esimerkiksi itse pyrin keskittymään kokonaisuuteen, näiden kaikkien osa-alueiden yhteistyöhön, on melodia ja rytmi ensisijainen tekijäpari. Esim. intensiteetti ei ole tällöin tärkein kiinnekohta ellei itse teos näin vaadi. Tässä kyllä tuleekin jälleen tuo maku- ja genrerajan kysymys eteen...

Mutta se siitä pohdinnasta. Tb, kenties voisitkin soittaa poikaystävällesi jotain erittäin kelluvaa ja melodisesti vähäeleistä ambientia. (Mikäli se siis sinua itseäsi lainkaan kiinnostaa.) Se voisi minun nähdäkseni soveltua erittäin hyvin ihmiselle, joka sanoo mainitsemistasi artisteista että volyymi voisi olla hieman pienempi.
Always speak your mind and the base man will avoid you. - William Blake
Tb
31.05.2003 21:28:28
Oho! Ei tommosta olekkaan.

onpas, sitä sanotaan insinööriksi..
mene siitä missä aita on matalin (tai jos haasteet pelottaa, niin siitä, missä aidassa on aukko)
Pluto
31.05.2003 21:53:56
miten joku ei voi välittää ollenkaan musiikista?!
mulle sen tekeminen, soittaminen, kuuleminen, tunteminen on koko elämä.........

No, kaikki eivät vaan ole samanlaisia kuin sinä. Itse asiassa musiikinhan pitäisi (siis vain minun mielestäni) kuvastaa elämää, kertoa siitä ja havainnollistaa ihmisen ajatuksia - eikä toisinpäin. Eli musiikki tulee elämästä, ei elämä musiikista. Tämä on vain minun mielipiteeni tietysti, kuten jo taisin mainitakin.

Joskus muutama vuosi sitten sitä jaksoi toivoa elämältä hyvää bändiä, levytyssopimusta ja muusikon uraa. Nykyään kaukaisessa tähtäimessä on omakotitalo ja "hyvä" työpaikka, musiikkia kuuntelen ja soitan vain kun siltä tuntuu.
Olli
31.05.2003 22:24:47

No onneksi en oo vielä valmistunut...
Tohon sitten vaan nimi alle, ja se on sillä selvä.
Timesby
01.06.2003 12:42:30

mä voin vaa kuvitella minkälaiselta tuntuu, ku joku yrittää pakkosyöttää musiikkia :s. en ihmettele yhtään sen reaktioita ku sille tuolla tavalla musiikkia tyrkytit. huono makuhan siitä jää...
~Ensi kerralla, Ikaros lentää yöllä~ J. Tervo
Timesby
01.06.2003 12:46:54

joo, no ei sitten muuta kun tapaamaan mun poikakaveria. sitä ei kiinnosta myöskään jääkiekko.. siinä on toinen asia, jolle täytyy tehdä jossain vaiheessa jotain..

miks ihmeessä sun pitää muuttaa sun poikakaverias. haluutko et se on täysin samanlainen ku sinä?
~Ensi kerralla, Ikaros lentää yöllä~ J. Tervo
bedlam
01.06.2003 13:20:25 (muokattu 01.06.2003 13:23:10)

mä voin vaa kuvitella minkälaiselta tuntuu, ku joku yrittää pakkosyöttää musiikkia :s. en ihmettele yhtään sen reaktioita ku sille tuolla tavalla musiikkia tyrkytit. huono makuhan siitä jää...

Jep, ihan samaa ajattelin. Yrittäminen ei saa muuttua pakottamiseksi.
http://www.mikseri.net/kiasma
KooAa
01.06.2003 13:31:34
Se mun edellinen muija yritti muuttaa mua. Suhde loppui sen takia aika alkuunsa.
Koo(Aa)lla ei ole väliä !
hörhö
01.06.2003 15:32:26

Olin vähän yllättynyt, kun kuulin tyttöystäväni musiikkimausta. Hyllystä löytyi suurinpiirtein kaikki samat levyt vinyyleinä, mitä mulla on seedeellä(progeklassikot ja avantgardea). Tykkää myös klasarista, kansanmusiikista, funkista ja jazzista, kuten mä, mutta jostain syystä ei ole vielä lämmennyt hiphopille.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara
PekkaRii
02.06.2003 14:03:22
Monet tykkää kun saa ite keksiä jonkin asian, eikä nielasta jotain syötynä.

Kokeile jotain oikeasti tajunnan räjäyttävää kuten Voodoo Chile (Slight return) tai Pink Floydia tai Yesiä, tai sitten vaan annat musan soida ja odotat kunnes se jossain välissä kysyy, että mitä tää on ku soi.
M-Juhana
02.06.2003 14:33:17

Kaikki ihmiset eivät ole millään tavalla musiikki orjentoituneita. Tuttavapiirissäni on monia jotka eivät pidä musiikista ollenkaan, pyytävät sammuttamaan soittimet, tai eivät kiinnitä mitään huomiota soivaan musaan.

Eivät nämä ihmiset silti ole mielestäni mitenkään poikkeavia. Monilla on jokin muu kiinnostuksen kohde/intohimo. Jollakin urheilu jollakin autojenrakentelu yms.

Eli tämän ketjun aloittajalle: Hyväksy kaveri sellaisena kuin hän on tai jos vaatimuksesi musiikin "ymmärtämisen" suhteen on ehdoton, tee sitten ratkaisut sen mukaan.
Koskaan ei ole myöhäistä......soittaa rokkia ...
SURf
02.06.2003 14:35:03

Heiheihei, eipäs yleistetä...
Jaa, ei muakaan kyllä jääkiekko sytytä...
Mussiikki onkin sitten eri juttu...
Insinööri kaatui heinikkoon
se_julle
02.06.2003 19:30:49
Joo no semmosta se on että ihmiset on erilaisia. Mun poikaystävä taas tuntuu tietävän välillä liikaakin musiikista ja ylipäätään kaikesta. En ikinä kuvittelisikaan muuttavani miestäni tai edes yrittäväni sellaista koska mistä sitä tietää mikä muukin siinä samalla muuttuu. Toisen pienet omalaatuisuudet pitää vain opia hyväksymään.

Ymmärrän toisaalta ongelmasi, koska musiikki on kovin suuri tekijä omassakin elämässäni.

Yksi entinen "poppari" ystäväni kääntyi hevimusiikin ystäväksi eräällä viikon mittaisella mökkireissulla jossa kuunneltiin kuulemma heviä 24/7. Mutta toisaalta tällainen aivopesu ei ehkä toimi henkilölle joka ei ole musiikkia ollenkaan kuunnellut.
Tuuli on kiireistä ilmaa.
Jani The Rock
02.06.2003 19:53:20

Kyllä olisi vaikiaa, jos ei elämänkumppani ymmärtäisi musiikista mitään. Onneksi tuo oma avopuoliso on musiikillisesti valistunut, ja ymmärtää muitakin meikäläisen juttuja. Tietenkään ei toiselta voi liikaa ymmärrystäkään vaatia ja odottaa että toinen innostuu automaattisesti kaikesta... Mutta täytyy kyllä sanoa, että mulle olisi ihan sama, vaikka tuo oma darling haistattaisi pitkät prätkille ja autoille sun muille (jota hän ei tosin tee), kunhan vaan hänen kanssaan voisi kuunnella ja diggailla musiikkia. Sen verran tärkeä asia se kuitenkin mulle on. Enpä tiedä, mitä vastaavassa tilanteessa tekisin. Ehkä kannattaa tosiaan vaivihkaa kuunteluttaa useanlaista musaa, jos joku sattuisi iskemään.
"I don`t wanna be a rock`n roll star, just wanna play my honky guitar..." -Peer Gynt
Tb
02.06.2003 20:13:00
Eli tämän ketjun aloittajalle: Hyväksy kaveri sellaisena kuin hän on tai jos vaatimuksesi musiikin "ymmärtämisen" suhteen on ehdoton, tee sitten ratkaisut sen mukaan.

juu, en minä halua muuttaa poikakaveriani mitenkään radikaalisti. ei minustakaan olisi mukavaa jos joku haluaisi minua muuttaa mieleisekseen. tuo musiikkihomma on vaan vähän ongelmallinen, koska musiikki on aika iso osa mun elämää ja se vie aika paljon aikaa. ja jos toisella on hiukan negatiivinen suhtautuminen siihen, mihin mulla menee suuri osa ajasta niin ongelmia saattaa olla tiedossa..
mene siitä missä aita on matalin (tai jos haasteet pelottaa, niin siitä, missä aidassa on aukko)
JulGubbe
03.06.2003 01:40:58
No ei nyt ainakaan Children of Bodomia kannata kuunteluttaa. Ethän halua kullanmurullesi aiheuttaa elinikäisiä traumoja musiikkia kohtaan heti kättelyssä.

Kyllä se siitä. Muistaakseni nytissä oli juttu ihmisistä jotka eivät ymmärrä musiikkia lainkaan. Jotkut taisivat jopa voida pahoin musiikista.
Kyllä pukki tietää!
Teijo K.
03.06.2003 02:03:31

juu, en minä halua muuttaa poikakaveriani mitenkään radikaalisti. ei minustakaan olisi mukavaa jos joku haluaisi minua muuttaa mieleisekseen. tuo musiikkihomma on vaan vähän ongelmallinen, koska musiikki on aika iso osa mun elämää ja se vie aika paljon aikaa. ja jos toisella on hiukan negatiivinen suhtautuminen siihen, mihin mulla menee suuri osa ajasta niin ongelmia saattaa olla tiedossa..

Toisaalta ei sen puolison tarvitse ymmärtää jos vain hyväksyy. Sitten voi olla ongelmia edessä jos poikakaverisi on sitä ihmistyyppiä jolla ei ole mitään omia harrastuksia. Ne ei monesti ymmärrä/ hyväksy niitä toistenkaan juttuja. Mutta jos hän nyt harrastaisi vaikkapa kalastusta, tai tietokonepelejä on teillä jo enemmän yhteistä kokemuspintaa kuin äkkiä katsoen uskoisikaan. Harrastukset monesti kasvattavat toleranssia hyväksyä toisellakin harrastuksia.

Alkuvaiheessa ihastusta tuntuu että pitäisi olla aina yhdessä, ja silloin yhteiset harrastukset voivat tuntua tärkeiltä. Mutta sitten kun on seurustellut useamman vuoden ja asunut vaikkapa yhdessäkin, niin voi jo tuntua kivalta päästä harrastamaan jotain ihan puolisosta erillään. Ja tämä ei tarkoita sitä että tykkäisi vähemmän, se on vain ihmisen normaalia käytöstä. Ja niiden yhteisien juttujen ei tarvitse enää olla niin suuria. Vaikkapa kävelyretki tai ihan toisen läheisyys on jo tarpeeksi.
"You have to give some skin to get some tone.": Will Lee
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)