Aihe: V*tun rokkipoliisit
1 2 3 4
Lähikauppias
28.05.2003 13:27:20

Tottakai, mutta kunhan avosoinnut eivät resonoi. Se on siis ihan... voi vitsi!

Joo, myönnetään. Mutta sattuu sitä kaikille. Yhdenkin kerran soittelin kitaraa huoneessani, kun yhtäkkiä avosointuni alkoi resonoimaan. Arvatkaa vaan nolottiko?
funkypick
28.05.2003 13:33:43

Joo, myönnetään. Mutta sattuu sitä kaikille. Yhdenkin kerran soittelin kitaraa huoneessani, kun yhtäkkiä avosointuni alkoi resonoimaan. Arvatkaa vaan nolottiko?

Tää meni kyllä ihan alusta asti jo naurettavaksi. Minusta tuollainen avosoinnun resonoimisen mainitseminen on ihan aiheellista, jos se häiritsee. Ja tuskin se kaverikaan siitä pahastui. Oma ongelma jos salakuuntelee toisten juttuja. Paha saa palkkansa. Ja tuskin tässä mistään kateudesta oli kyse. Ja ihan varmasti jos kyseinen 'rokpoliisi' olisi Lääkkölän kanssa asiasta keskustellut, olisi tämä ollut samaa mieltä. Kaikista ikävintä on se, että "sä soitit väärin.", ihan niinku sitä ei itse huomais. Plääh. Ihan turhaa. Rokkarit on ihan perseestä kuitenkin :)
You can play anything on any chord as long as you phr^H^H^H play it fast enough.
Lähikauppias
28.05.2003 13:44:48

Enemmän mua ärsyttää kyllä sellaset truerokkarit, jotka ei osaa soittaa paskan vertaa, mutta silti ollaan niin rok ja näytetään niin pirun hyvältä.

Olen myös sitä mieltä, että soittotaito on aivan yliarvostettu asia. Se on suureksi osaksi teknistä, motorista osaamista, eikä välttämättä kerro hirveästi ihmisen/bändin musiikillisista lahjoista. Hyvät biisit on se mikä ratkaisee. Jos biisi on hieno, voin tykätä siitä vähän lepsummin soitettunakin.

Imagoasiassa olen hyvin pitkälti samaa mieltä. Tyhjästä luotujen, valheellisten imagojen kohdalla siis. Jokaisella on toki oikeus näyttää hyvältä.
Lennu
28.05.2003 13:51:28

Hehee. Kyllä lepsusti soitettu mikä tahansa on aika perseestä.

Ja ennemminkin Absoluuttisessa häiritsee se Charvel ja paska valvestate, kuin soittotekniikka.

Lepsusti soittamalla ei enää biisilläkään ole väliä. Päin vastoin, timmisti soitettu paska biisikin kuulostaa jo joltain.
www.lennu.tk , www.whoax.tk
Muokattu 09.05.1975 18:44:26.
Lähikauppias
28.05.2003 13:57:10

Lepsusti soittamalla ei enää biisilläkään ole väliä. Päin vastoin, timmisti soitettu paska biisikin kuulostaa jo joltain.

Niin, en toki väitä että timmisti soittaminen olisi mitenkään huono juttu. Onhan se komiaa. Mutta ei välttämätöntä.
Rappion Apostoli
28.05.2003 13:58:05
Ja ennemminkin Absoluuttisessa häiritsee se Charvel ja paska valvestate, kuin soittotekniikka.

Ja tästä päästiinkin takaisin asiaan. :)
Lennu
28.05.2003 14:06:23

Ja tästä päästiinkin takaisin asiaan. :)

Se on taitolaji :)

Ja timmisti soittamisesta: Luulen, että puhutaan nyt vähän eri asiasta. Tarkoitan, että voihan sitä soittaa rokkitatsilla, kunhan se ei laahaa.

Ja jos avosoinnut resoilee ihan omissa millisekunneissaan, niin onhan se aika jäykkää. Ennemminkin se on siis varmaan soundikysymys, ja sillä ihan viaton (ehkä vähän asiantuntematon) kommentti kyseiseltä kriitikolta.

Saa kai sitä nyt mielipiteensä sanoa. Mä oon aina tiskillä gainien päällä röhnöttämässä ja örisemässä "pist lisää napsuu basarii, hei, pist lisää lätinää", mutta mä saankin keskiverto rivimiestä enemmän kuonooni tekniikalta.
Sebastian
28.05.2003 14:09:37

Niin, en toki väitä että timmisti soittaminen olisi mitenkään huono juttu. Onhan se komiaa. Mutta ei välttämätöntä.

Mulla ainakin usein fiilikset lässähtää jos rokki bändi soittaa liian timmisti. Elävään musaan kuuluu se että välillä soitetaan vähän eteen ja välillä taakse. Esimerkkinä mainittakoon esimerkiksi Dream Theaterin Metallica coveroinnit. Kyllä se Larsin epätarkkuus kuuluu siihen Metallica soundiin. Räkäisemmistä bändeistä puhumattakaan.

Mitä noihin rokkipoliiseihin tulee, Niin Firevisionin Tavastian keikalla joku älypää huusi joka biisin välissä että "teillä on tosi kova basisti!". Mitähän sekin siitä sai? Nyt varmaan kaikki ajatteli et siinäpä on todellinen musiikin asiantuntija kun huomasi että bändillä ei ole basistia ;)
hörhö
28.05.2003 14:13:40

Määritelkääs mulle, mitä yhtyeitä saa mennä kuuntelemaan musiikillisesti ja mitä ei saa kuunnella, vaan keikan ajan juoda kaljaa ja pomppia päättömänä. Osaisin minäkin sitten keikoilla käyttäytyä. Tähänasti olen mennyt keikoille kuuntelemaan musiikkia, mutta ilmeisesti se ei olekkaan kovin tärkeä osa keikkaa, mikäli tilaisuudessa soitettavaa musiikkia ei ole soveliasta arvostella.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara
flimtrick
28.05.2003 14:38:49
Toi soundijuttu riippuu täysin musatyylistä. Kyllähän nyt jotain räkärokkia ja punkkia kuuntelee vaikka kuinka paskoilla soundeilla kun ei se musa muutenkaan ole mitenkään kauhean selkeetä. Eri juttu jos vaikka menee kuuntelee jotain bändiä jossa ehkä nyansseilla ja soundeilla on enemmän merkitystä. Kyllä mulla ainakin menee helposti fiilikset keikasta jos soundit on paskat. Eikä se tarkoita että jos seisoo ja kattoo ja KUUNTELEE bändiä niin et silloin on joku v...n rokkipoliisi. Mä meen keikalle kuuntelee musaa enkä vain juomaan kaljaa(tottakai teen sitäkin mutta se ei ole päätarkoitus) ja heilumaan.
Roberto
28.05.2003 15:03:48

Olinpa kerran Tavastialla katsomassa jotain maineikasta Ruotsalaista progeyhtyettä. Eräs tuntematon henkilö siinä sitten ohimennen korosti orkan taitoa vaihdella soljuvasti tahtilajeja kesken biisin. Jaksoin odotella 45min tätä tapahtuvaksi, mutta sitten se keikka jo loppuikin. Kuulikohan se sama jätkä noita resonanssejakin? :)
Veikko
28.05.2003 15:51:19
Terve

Mitä on avosointujen liika resonointi?

Tämä asiahan opetetaan jo ennen kuin aletaan paneutumaan siihen miten kitara viritetään.Hoho.

Jos ihan rehellisiä ollaan niin ei ole mitään tietoa mitä avosointujen liika resonointi tarkoittaa. Jotain pirun tärkeää se luultavasti on.
Suojele Suomen metsiä - tapa tikka.
hörhö
28.05.2003 15:55:26

Luultavasti sanoja tarkoitti sitä, että kuulostaapi tosi vittumaiselle, kun pitä noita avoimia sointuja hakata niin perkeleen kovasti, että ei oo nättiä. Rämisee ja särisee.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara
Cathi777
28.05.2003 16:26:30

Oikeesti, menkää nyt jumalauta itseenne tai pysykää kotona, kunnes voitte pitää miittiä dream theaterin, yesin, pekka pohjolan, cmx:n jne. jne. keikoilla, joille ei kukaan taatusti eksy hauskanpitomielessä.

Mitä ihmettä Cmx teki tuolla kyseisellä listalla...? Ne ei todellakaan ole mitään maailman mahtavimpia soittajia ja niiden keikoilla on aina ihan järjetön meno. Todella hikistä ja paskaista kunnon punkmeininkiä.
Veri on vettä sakeampaa
Uli Con Carne
28.05.2003 16:34:34

Hämmenetääs lisää... niinku joku jo sanokin ohimennen, niin ei se enää itellä teiniangstivuosien jälkeen välttämättä ole ollut se keikalle menon pointti se järjetön itsetarkoituksellinen pogoaminen, daivailu ja vouhkasu vaan se orkesterin musiikki mitä milloinkin menee kuunteleen ja kahtoon. Monesti saanut siitä rockpoliisin leiman otsalohkoon että rauhassa seisoskelee jossain taaempana naattien musasta. Jos näin on, niin meikä pistää oman Rottweiler K-9 yksikön pystyyn Tavastian yläkertaan. Hakemuksia otetaan vastaan.
"I suppose you could tie a piano to your crotch, but would it be the same thing?" -Kim Thayil
ANTEMERIDIEM
Notefix
28.05.2003 16:36:59

Olen myös sitä mieltä, että soittotaito on aivan yliarvostettu asia. Se on suureksi osaksi teknistä, motorista osaamista, .

Sä et varmaan ole koskaan ollut studiossa soittotaidottomien tyyppien kanssa?

Älä huolehdi, olet hyvässä seurassa. Suurin osa levy-yhtiöistä on samoilla linjoilla kanssasi. Ja kun kuuntelin Janina Frostellin uusinta levyä, ei tuota laulutaitoakaan näemmä tarvita.

Tuosta resonoinnnista...voihan olla tuossa keskusteli kaksi alan asiantuntijaa, äänittäjiä tai jotain. Tolta se usein kuulostaa kun jotkut keskustelevat ihan aidosti ns. alan slangilla. Joskus olen itsekin vain nyökkäillyt kiltisti kun jotkut tyypit selittää juttuja, joissa itselläni ei termit ole niin hyvin hallussa....vai mitä Kivi :)
booster
28.05.2003 19:38:11
Olen myös sitä mieltä, että soittotaito on aivan yliarvostettu asia. Se on suureksi osaksi teknistä, motorista osaamista

Luin Flean haastattelun, ja hän ihmetteli miksi nykyää soittotaitoa aliarvostetaan niin prkleesti.
Mä oon ihmetellyt ihan samaa. Joku/jotkut osaa soittaa, niin toiset dissaa ihan kympillä.
Soittotaito ei aina tarkoita sitä, että soittaa mahdollisimman monta nuottia sekunnissa, vaan että soittaa hyvin sen, minkä soittaa, ja hyvällä tatsilla.
Ja bändin yhteensoitto teknistä, motorista osaamista? Huhhuh, eipä voisi olla paljon kauempana totuudesta IMO.
Kitarakamakaavio
Haetaan rumpalia Tampereella!!
RawknRawl
28.05.2003 20:59:13
No johan nyt on persettä. Suomessa on satoja ja satoja levyttäneitä laulaja-artisteja paskempia laulamaan kuin Janina. Täti laulaa kelvosti, jopa hyvin. Herätys nyt.
Kuka tahansa voi hypätä järveen.
superfly
28.05.2003 21:01:10 (muokattu 28.05.2003 21:01:27)
No johan nyt on persettä. Suomessa on satoja ja satoja levyttäneitä laulaja-artisteja paskempia laulamaan kuin Janina. Täti laulaa kelvosti, jopa hyvin. Herätys nyt.

Puhut asiaa. Ja ainahan voi äänen laittaa pois, toimii aika hyvin noinkin :) Siis musavideo.
Harppu on alaston piano
Lennu
28.05.2003 21:24:37

Sillä onkin hyvät resonaattorit. Niitä katselee avona ihan mielellään.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)