Aihe: Mitä koet musiikkia kuunnellessasi?
1 2
KaRa
22.09.2020 12:00:50
Vitality & faith.
Offtopic on paras topic.
Tuomoo
23.09.2020 15:10:09
Yleensä en koe mitään, en ole koskaan kokenutkaan. Ainoana poikkeuksena tilanteet, jossa on juuri nukahtamaisillaan ja horjuu unen ja valveen rajamailla, silloin jotkut kappaleet kuulostavat erityisen mahtavilta.

Vessajono: Muistan kun kuulin Accelerating Universen ekaa kertaa. Ensin mietin että "ok, ihan hyviä riffejä". Sit kun laulu lähti niin olin että "mitä VITTUA?"

Laitoin soimaan, reaktio oli vähän samankaltainen.
If You cant stand the get out of the kitchen" -Tami, Lion # 79
seppo69
23.09.2020 15:49:38
Heroin: Kuuntelin viikonloppuna autossa Vektoria ekaa kertaa. Nauroin ääneen kun tuli niin siisti riffi ja taisin sanoa myös "VITTU JES!" aika kovaa.

Joo, oon dorka. Ei paljo haittaa enää tässä iässä :)

Tämä on täysin normaali reaktio Vektorin kohdalla (toki monen muunkin).

Terminal redux on widun kova.
megatherium
23.09.2020 17:05:16 (muokattu 23.09.2020 17:35:49)
Adolf Goldschmittin kirjoittama Mozart-biografia, "Mozart - nero ja ihminen", teki minuun aikoinaan, 15 - 16 vuoden ikäisenä suuren vaikutuksen ja sai näköjään herkistettyä hyvin Mozartille vastaanottaivaiseen olotilaan, jossa erästä Mozartin pianokonserttoa (n:o 19, F-duuri, Maurizio Pollini, piano ja Karl Böhmin johtama Berliinin filharmonikot), ja etenkin sen 2 ensimmäistä osaa LP:ltä stereokuulokkeilla kunnellessani, koin erään syvimmistä ja vaikuttavimmista musiikillisista ja ylimalkaan emotionaalisista kokemuksistani milloinkaan, jolloin musiikkiin syvälle kätkeytynyt syvin tunne, jonka säveltäjä itse on pakostakin kokenut teosta luodessaan oli nouseva esiin ja jäävä jäljelle, tuntien ikään kuin joutuneeni näköaistimuksena mieleeni voimakkaasti hahmottuneen hehkuvan kirkkaan ja kuumottavan, auringon tai hehkulampun kaltaisen valoilmiön, valoa loistavan pallomaisen objektin sisälle, musiikin syvällisen vaikutuksen täysin valtaamana, fyysisinä oireina jonkin verran kylmää hikeä valuneessa, kauttaaltaan muutoin paikoilleen kiven lailla jähmettyneen, ja yhtä kylmässä, mutta äärimmäisen levollisessa ruumiissani sydämeni ja valtimoni nivustaipeita myöten, voimakkaasti jyskyttäen, kuin valon ja rakkauden hengen vaikuttamana syvässä transsin-tai ekstaasinkaltaisessa hurmioituneessa psykofyysisessa olotilassa, muistamatta tuosta musertavan voimakkaasta, lähinnä aivojen ja sydämen alueelle keskittyneestä psykofyysisestä olotilasta vähitellen toivuttuani, juuri kuulemastani tutusta musiikista tuon taivaallista nuottiakaan vaan juoksi parvekkeelle ja osoitin sormella kohti kirkasta tähtitaivasta sanoen: tuolla minä kävin äsken.

Silloin en voinut olla ajattelematta, vaikkakin lapsellisuuttani, että olin nähnyt jumalan, kuin Händel Messiaan Halleluja-kuoroa säveltäessään. "Pyhän Jumalan loistavat kasvot". Jumala näet kun on vain uskon asia.

Enpä näin ollen oikein jaksa uskoa, että kirjoja ja kirjallisuutta lukemalla, oli se sitten romaanitaidetta taikka runoutta, taikka että elokuvia ja maalaustaidetta katselemalla, voisimme kokea yhtä voimakkaita elämyksiä kuin musiikkia keskittyneesti kuuntelemalla parhaimmillaan on mahdollista.
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
megatherium
24.09.2020 10:03:03 (muokattu 24.09.2020 14:40:45)
Kuuntelin eilen illalla hölmistyneenä monttu auki Tuukkasen Meri sinfonian 3. ja 4. osaa joista olin melko vaikuttunut ja yritin pelata samalla shakkia josta ei näin ollen tullut oikein yhtään mitään musiikin aikaansaaman lumouksen särkymättä. Olen minä siitä paljon voimakkaampiakin emotionaalisia kokemuksia saanut tuntiessani rintakehän olevan musiikin voimasta kuin rusentumaisillaan sängyn patjaa vasten. Mutta yhtä usein se vaikuttaa myös mitäänsanomattoman laimealta ja lattealta. Harmittaa vain kun tuubista eikä Spotifysta voi kuunnella sen lumoavan kaunista 16 ja puoli minuuttista avausosaa largo-allegro lähes impressionistisen pehmeässä aaltomaisessa melodiikassaan kun sen tilalla soi lyhyt ja kepeä kestoltaan 3 ja puoli minuuttinen osin pandiatoninen intermezzo joka on vasta teoksen toinen osa ja soi siis näin ollen kahteen kertaan. Pöljää. Finlandia Recorsin levyllä kaikki osat ovat mukana. Tämä jousiorkesterikappale Tempus Festum on myös aika vaikuttava. Harmittaa vain se että Tuukkasen kaunista romanttista musiikkia on levytetty niin vähän. Viimeksi jousiorkesteriminiatyyrejä mutta esim. erästä hänen tärkeimmistä teoksistaan olympiahopeaa Lontoon olympialaisten taidemusiikkikilpailun orkesterimusiikkisarjassa 1948 voittanutta Karhunpyyntiä ei ole julkaistu koskaan CD:llä. Todellisuudessa karhunpyynti on vaikuttavampi kuin olympiakultamitaliteos, erään puolalaisen säveltäjän sinfonia.
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
megatherium
26.09.2020 14:19:03 (muokattu 28.09.2020 12:09:47)
Sibeliusta kuunnellessa en koe oikein mitään paitsi ikävystymistä sen musiikillisen kielen vivahteettomuuteen ja suuren ilmaisuvoiman ja emotionaalisen syvyyden puuttumiseen. Tuukkasen pikku kappaleista jousiorkesteriminiatyyritkin lumoavat enemmän kuin tämä Sibeliuksen 7. sinfonian urkuhymni jota nyt taustamusiikkina ja soivana äänitapettina kuuntelen puhtaasti viihdetarkoituksessa kun sen taiteellinen tulos on pyöreä nolla.
Jälleen äsken olin hyvin vaikuttunut Tuukkasen jälki madetojalaisesta Meri sinfonian 3. ja 4. osaa kuunnellessa vaikka olen kyllästymiseen saakka kuunnellut sitä ja välillä se vaikuttaa mitäänsanomattoman laimealtakin ja jopa heikolta teokselta mutta avausosan puuttuminen Spotifysta ja Tuubista vaikeuttaa teoksen kokonaisuuden arviointia.

Olen saanut suuria emotionaalisia kokemuksia seisaaltaan jotakin Melartinin sinfonioita kuunnellessa jolloin nousin varpailleni kurottautuen ekstaasissa kohti korkeuksia ja jopa äänekkäästi huohottaen musiikin romanttisesta ilmaisuvoimasta vaikuttuen mutta myös saanut voimakkaita kokemuksia A Merikannon Schott konsertosta.
RockFanatic
28.01.2021 12:30:43
Yksinkertaisesti iloa, rentoutuneisuutta ja hyvää oloa.
megatherium
25.07.2021 08:50:42 (muokattu 25.07.2021 09:40:40)
Vessajono: Hildesheimerkaan ei tainnut olla paikalla.

Vaikka olisi ollutkin niin Hildesheimerin mukaan elämysperäinen kokeminen ei ole sen enempää havaittavissa kuin mitattavissakaan vaikka fyysiset oireet siitä kertoisivatkin, pulssi lyö kahtasataa, kylmä hiki jne.
Calliope
25.07.2021 13:00:21
Paul Welleriä kuunnellessa epätoivoa.
https://www.youtube.com/watch?v=hmiQ9ZOAC6w
"Turn up the Eagles the neighbors are listening"
jukkajylli
25.07.2021 13:06:44
Että voi helvetti, tällanen biisi tällä kertaa ja mistä tää menee ja koska tää pitäis osata vetää?
Stidi alla.
Kefiiri
25.07.2021 21:39:23 (muokattu 25.07.2021 21:39:55)
Välillä koen harmistusta kun ilmeisen hyvä-ääninen laulaja pilaa esityksen muilta opetelluilla mukarankoilla maneereilla. Olen miettinyt että onko se myötähäpeä mikä pakottaa sulkemaan äänilähteen tuollaisessa tapauksessa, mutta kai se paremminkin on jonkin sorttista turhautumista, kun toinen haaskaa kykyjään. Hämmästyttää silti se voimakas reaktio minkä ilmiö synnyttää.
En ole musiikin asiantuntija.
Tuomoo
25.07.2021 21:41:54
Kefiiri: Välillä koen harmistusta kun ilmeisen hyvä-ääninen laulaja pilaa esityksen muilta opetelluilla mukarankoilla maneereilla. Olen miettinyt että onko se myötähäpeä mikä pakottaa sulkemaan äänilähteen tuollaisessa tapauksessa, mutta kai se paremminkin on jonkin sorttista turhautumista, kun toinen haaskaa kykyjään. Hämmästyttää silti se voimakas reaktio minkä ilmiö synnyttää.

Onko antaa esimerkkiä? Alkoi kiinnostaa että mitä tällä haet.
19.2.2021 never forget
Jucciz
25.07.2021 22:15:42
"Jaa, mitenköhän itte soittaisin tän?" - ja yleensä useammankin instrumentin vinkkelistä.
Kefiiri
25.07.2021 22:41:11 (muokattu 25.07.2021 22:52:05)
Tuomoo: Onko antaa esimerkkiä? Alkoi kiinnostaa että mitä tällä haet.

No hitsi... muutenkin jo mietin että onko minulla varaa arvioida kenenkään laulusuorituksia, mutta kirjoitin nyt kumminkin kun muistin tuommoisen kokemuksen.

Kesynä kaverina laitan vaan esityksen jossa tyyli toimii. Kun tätä meininkiä matkitaan liioitellusti, homma kiusaannuttaa.

Tajuttoman vakuuttava versio tämä. Big Mama Thornton ja Hound Dog:

https://www.youtube.com/watch?v=yoHDrzw-RPg
En ole musiikin asiantuntija.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)