Funkånaut 17.01.2015 12:55:01 | |
---|
Kailis: 80 dB treenikämpällä? Kutsukaa poliisi! Vakavasti puhuen, vaikka rumpali soittaisi kuinka hiljaa niin rock-musiikista puhuttaessa siinä on tietty minimi jonka jälkeen se ei vaan toimi. Itse olen pyrkinyt kehittämään dynamiikkaa niin että tarpeen vaatiessa lähtee hiljaakin mutta kyllä sen pyssyn pitää tarvittaessa tulla ja silloin suojaus on tarpeen. Aina. Niinhän se on. Kokonaisäänitaso voi olla kohtuullinen, mutta pitää olla mahdollisuus tarvittaessa päästä kovemmallekin. ""Everything I know about morality and the obligations of men, I owe it to football." - Albert Camus
Elämän tarkoitus |
jukkajylli 17.01.2015 13:03:55 | |
---|
Entropia666: Toisaalta taas osaaminen ei auta siihen että rummut soi paskasti hiljaa. Jos meinaa jotain muuta ku hissuttelujazzia vispilöillä veistellä niin se laiskasti lyöminen takaa huonon soundin. Sillee se vaan menee. Eihän mene. Sä olet tota mieltä, mutta ei se ole totuus. Kyllä rumpuja voi soittaa hyväsoundisesti ja kevyellä tatsilla, jos homma on hallussa ilman että se on "hissuttelujazzia". And it's just a waste of time.. |
Entropia666 17.01.2015 13:08:28 (muokattu 17.01.2015 13:11:13) | |
---|
Kailis: 80 dB treenikämpällä? Kutsukaa poliisi! Vakavasti puhuen, vaikka rumpali soittaisi kuinka hiljaa niin rock-musiikista puhuttaessa siinä on tietty minimi jonka jälkeen se ei vaan toimi. Tää on rummuissa jo ihan fysikaalinenkin juttu. Sähkörummut erikseen. Itse olen pyrkinyt kehittämään dynamiikkaa niin että tarpeen vaatiessa lähtee hiljaakin mutta kyllä sen pyssyn pitää tarvittaessa tulla ja silloin suojaus on tarpeen. Aina. Kyl. Sama pätee myös kitarastyrkkareihin. Itse kartoitin tätä asiaa tekemällä objektiivisen testin. Soitin loopperiin riffin pätkän ja mikitin kaapin. Sit nauhotin useemman klipin muuttaen vain styrkkarin volumea. Myöhemmin kotona normalisoin klipit ja suoritin analyysin. Tuloshan ei ollut mitenkään yllättävä, päätteen ja vaihteenkääntäjän säröytyminen vaikuttaa soundiin erittäin paljon. Oman osansa tekee myös elementin saama virta, sitäkin tarvitaan tiettyyn rajaan asti. Rokkihommissa sitä meteliä vaan nyt sattuu lähtemään ja itellään ei ainakaan korvat kestä ilman suojausta. En kuitenkaan tarkota että kaikki styrkkarit pitäis olla täysillä (omasta pömpelistä paras soundi lähti kolmosella (0-11 asteikolla), pienemmällä oli tuhnu ja isommalla tuli liikaa pääteastesaturaatiota messiin. Vola on kuitenkin jo tolla kolmosella semmonen että suojaus on tarpeen. Tää on myös usein se volataso jonka miksaajat toivoo saavansa lavalta. Korva on kuitenkin muusikon tärkein työkalu ja sitä olisi syytä suojata. |
Entropia666 17.01.2015 13:09:48 | |
---|
jukkajylli: Eihän mene. Sä olet tota mieltä, mutta ei se ole totuus. Kyllä rumpuja voi soittaa hyväsoundisesti ja kevyellä tatsilla, jos homma on hallussa ilman että se on "hissuttelujazzia". No okei, ehkä vähän kärjistetysti. Me veivataan thrashiä ja meidän rumpalia on sanottu kevytkätiseks, mutta kyllä noista akustisista paljuista lähtee sen verta metakkaa anyhoo että tulpat on tarpeen. |
Kailis 17.01.2015 13:21:24 | |
---|
jukkajylli: Eihän mene. Sä olet tota mieltä, mutta ei se ole totuus. Kyllä rumpuja voi soittaa hyväsoundisesti ja kevyellä tatsilla, jos homma on hallussa ilman että se on "hissuttelujazzia". Mutta kyllä akustisissa rummuissa on se tietty minimi ennen kuin kalvo/runko soivat hyvin. Sama symbaaleissa, joskin ohuemmat aukeavat vähemmällä voimalla. Mutta tää minimikin on jo taso joka vaatii suojauksen. Älkää pitäkö jos ette halua. TRAUM: mua vituttaa idiootit...tai siis ei muuten mutta kun niillä on äänioikeus siinä missä meikäläiselläkin. |
jukkajylli 17.01.2015 13:38:49 (muokattu 17.01.2015 13:40:00) | |
---|
Kailis: Mutta kyllä akustisissa rummuissa on se tietty minimi ennen kuin kalvo/runko soivat hyvin. Sama symbaaleissa, joskin ohuemmat aukeavat vähemmällä voimalla. Mutta tää minimikin on jo taso joka vaatii suojauksen. Älkää pitäkö jos ette halua. Tietty minimi on kaikessa. Esim. puhevolassa kun jututtaa basistia joka ei ole eläissään pitänyt keikoilla tulppia päässä. And it's just a waste of time.. |
Vessajono 17.01.2015 16:22:23 | |
---|
Antti1: Tietty pienen budjetin kanssa ei valettuja saa hommattua mitenkään, ne maksaa sen n. 200€. Useimmilla puljuilla on jotain kimppa-alennuksia, me tehtiin aikanaan koululla porukka ja saatiin poljettua muistaakseni johonkin n. 150 euron pintaan kun oli jotain toistakymmentä ihmistä mukana. Ei toki paljoa mutta vähän kuitenkin kotiinpäin sekin. Tietysti pitäis saada sit vielä ne ihmiset jostain. Kaikki mahdolliset kaverien ja niiden kaverien bändit, ehkä? käsi: Tässä on totuudensiemen, vaikka silti suosittelen jokaiselle valettuja tulppia käytettäväksi. Kuulo voipi kärsiä muuallakin kuin treeniksellä. Eikä pelkästään se kuulon kärsiminen vaan mukavuus. Mä pidän itse nykyään melkein aina tulppia esim. siinä tapauksessa jos pitää purkaa jo yöllä silleen että yleisöä on vielä paikalla ja DJ pyörittelee vielä levyjä siinä. Kipukynnys ei välttämättä vielä ylity mutta kun on kuitenkin sen kolme settiä veivannut alle niin ei siinä enää oikein jaksaisi kuunnella yhtään mitään. Lähetetty Windows Phonesta |
Kailis 19.01.2015 13:45:31 | |
---|
jukkajylli: Tietty minimi on kaikessa. Esim. puhevolassa kun jututtaa basistia joka ei ole eläissään pitänyt keikoilla tulppia päässä. Itse en nuorempana suojausta käyttänyt kun en ymmärtänyt. Nyt siitä kärsii; tinnitus, meluarkuus ja puheen ymmärtämisen vaikeus varsinkin taustahälyssä. Tähän viimeiseen voi toki olla muitakin syitä. TRAUM: mua vituttaa idiootit...tai siis ei muuten mutta kun niillä on äänioikeus siinä missä meikäläiselläkin. |
StJerky 20.01.2015 10:43:35 | |
---|
Kailis: Itse en nuorempana suojausta käyttänyt kun en ymmärtänyt. Nyt siitä kärsii; tinnitus, meluarkuus ja puheen ymmärtämisen vaikeus varsinkin taustahälyssä. Tähän viimeiseen voi toki olla muitakin syitä. Ihan samat sanat. |