Aihe: Korvat soivat keikan jälkeen
1 2 3 4
fuzz
06.06.2012 17:49:57 (muokattu 06.06.2012 17:53:08)
Vappuna erään keikan jälkeen vasen korva huuti melko infernaalisesti muutaman päivän, hyvä kun unta sai. Tämä + päivittäinen krapula oli aika sietämätön yhdistelmä. Meinasin jo lääkärille mennä, mutta sitten kuulo palautui. Sai olla viimeinen kerta keikalla ilman kuulon suojausta.

Foo Fightersissa viime kesänä oli päässä parin kympin kuusitulpat, ja päinvastoin oikeastaan vain paransivat elämystä kun korvat ei olleet niin kovilla.
elämän tarkoitus on 42
J.Nikkanen
06.06.2012 20:01:37
Heissask: Veikkaisin että velipesonen tulee tänne kohta kertomaan kuinka sinun pitäisi unohtaa korvatulppien käyttö koska se pilaa taiteen.

Aij vittu! Totaalinen repeäminen!!!
Ostakaa rumpui!
J.Nikkanen
06.06.2012 20:09:06
rintapek: On bändejä ja bändejä. Oikeesti jos bändin saundit paranee työntämällä tuppoa korvaan, niin semmoinen bändi vois työntää niit tuppoja äänentoistokamoihinsa.

On myös kuuntelijoita ja kuuntelijoita sekä paikkoja ja paikkoja, toki täytyy muistaa että on myös saundeja ja saundeja, eikös?

Jäähalli/Hartwall areena keikoilla aina mukana earin peruskeltaiset sekä hifit. En mä ala pilaamaan keikkafiiliksiä sillä että saundit on paskat, vaan teen oman henk. koht. miksauksen tulppien avulla tai ilman. Ei mua haittaa että korkeat kihinät ja jäähallissa permannolla se hassu kaiku joka vissiin tulee takaseinästä jää poijes, päinvastoin.

Jos ilman tulppia on hyvä, niin sitten ilman tulppia, mutta aina olen testit tehnyt ja yleensä tulpat korvassa keikan fiilistellyt. Niin joo, ja mulla on tinnitus enkä halua pahentaa sitä. Tulppien kanssa saundit on erilaiset, ja mun mielestä isoissa tiloissa monta kertaa paremmat kuin ilman. Eikä muuten satu korviin seuraavana päivänä, ja tinnituskaan ei ole pahentunut. Treenit ja omat keikat vetelen hifi-tulppien kanssa. Valinta- ja tottumiskysymys.
Ostakaa rumpui!
rintapek
06.06.2012 20:12:24

pahaeno: Aij vittu! Totaalinen repeäminen!!!

Ton ei todellakaan pitäis aiheuttaa mitään totaalirepeämistä, koska velipesonen on tossa kumminkin järjen poluilla.

Mä itte en tunne ketään, joka kotonaan luukuttais musaa tulpat korvissa kamat kybällä, sen vuoksi, et se siten saundaa paremmalta.
One kind of music only - the good kind
atheos
06.06.2012 20:16:23

rintapek: Ihan just hiljattain tos paikallisessa oli paikallisesta nuorisosta koostuva bändi keikalla. Äänenpaineet heillä oli epäilemättä asiaankuuluvat, mutta järjelliset. En tosiaankaan kaivannut tulppia, vaik musa ny ei ollu ihan mun genreä.

Kannattaa silti muistaa, että äänenpaine laskee aika paljonkin etäisyyden kasvaessa. Saliin voi olla ihan OK taso mutta lavalla silti sen verran meteliä, ettei kuulo tykkää yhtään hyvää.

Itselläni on soittaessa ihan aina tulpat, tosi usein myös kuunnellessa. Jos soundi kärsii niin ostaa sitten niin hyvät tulpat ettei kärsi tai ei haittaa. Jos haluaa bändinä vähän "hifistellä" niin desibelimittari lauteille ja jos menee yli about 90dB niin kannatttaa harkita tulppaa päähän ihan suosiolla.

Tuo korvien soiminen on siitä ikävä homma, että joku kaunis päivä se ei enää lakkaakaan itsestään vaikka korvat ovat saaneet levätä. Ennemmin pyrkii siihen, ettei näin tapahdukaan.
Laulaja on lyömäsoitin.
statistiÖ
06.06.2012 20:18:45 (muokattu 06.06.2012 20:19:30)

rintapek: Mä itte en tunne ketään, joka kotonaan luukuttais musaa tulpat korvissa kamat kybällä, sen vuoksi, et se siten saundaa paremmalta.

Muistelen että tunnen näitäkin luukuttajia (siis tulpitta, kukaan ei ainakaan hiljempaa soita kuin minä). Tai vaihtoehtoisesti: se asuu naapurissa..
Heissask
06.06.2012 20:19:10
rintapek: Mä itte en tunne ketään, joka kotonaan luukuttais musaa tulpat korvissa kamat kybällä, sen vuoksi, et se siten saundaa paremmalta.

Väitätkö nyt, että on sama asia kuunnella nauhoitettua musiikkia kuin kuunnella musiikkia joka on soitettu paikan päällä? Kattos kun studiossa voidaan tehdä sellasia pikkukikkoja että vaikka runpalistiti soittais kuinka kovaa ja sitä vastoin kitaristi soittais just ja just kuuluvasti, saadaan se kitara silti kuulumaan kovempaa kuin rummut, ja niihin saadaan just se saundi mikä halutaan.
Keikoilla taas on hiukka eri asia koska rummut tuottaa aina tietyn minimiäänen ja jos soitat eri voimakkuudella tulee hiukka erilainen saundi. Muut soittimet on laitettava tän mukaan.
Muutenkin keikalla kaikkia ääniä joita halutaan siivota pois ei voida siivota, joten tämäkin on aivan eri asia. Ja keikkapaikkakin vaikuttaa siihen miten soitetaan (ainakin joillain ja ainakin joskus).

Ei ehkä ollu maailman selkein selitys mutta josko siitä joku ottais selvää.
"Jokaista sairautta tulee muutenkin aina hoitaa kiveksen kiertymisenä kunnes toisin todistetaan." -hullu_ukko
rintapek
06.06.2012 20:21:24

Heissask: Väitätkö nyt, että ...

Äläpä nyt edes yrittää opettaa isääsi naimaan.
statistiÖ
06.06.2012 20:24:19

Heissask: Ja keikkapaikkakin vaikuttaa siihen miten soitetaan (ainakin joillain ja ainakin joskus).

Siis pitäisi vaikuttaa. Pieni keikka ja sopivan hiljainen tuuttaus paras.
Heissask
06.06.2012 20:25:49
rintapek: Äläpä nyt edes yrittää opettaa isääsi naimaan.

No mutta kun selvästi mennään kirjotuksessas ihan mettään. Puhutaan keikoista ja sää rupeet kiskoon mukaan nauhotetun musan soittoo.
"Jokaista sairautta tulee muutenkin aina hoitaa kiveksen kiertymisenä kunnes toisin todistetaan." -hullu_ukko
atheos
06.06.2012 20:27:26

Öö, nyt meni kyllä lujaa ohi, miten kotikuuntelu liittyy liveääneen jos kyse on äänenvoimakkuudesta?
Laulaja on lyömäsoitin.
rintapek
06.06.2012 20:46:53

Heissask: No mutta kun selvästi mennään kirjotuksessas ihan mettään...

Niin varmasti joo...

Olen tähän ikään mennessä soittanu muissakin bändeissä kuin nykyisessä stressiklubissa tai edesmenneessä hanuripartiossa.

Liialta äänenpaineelta voi ja tulee suojata omat korvansa.

Mut jos joku mulle väittää, et bändin saundit paranee tunkemalla tulpat korviinsa, niin kyl mä sit kysyn, et miks hemmetissä niit tulppien suodatuskäppyröitä ei semmoisenaan lyödä bändin PA- prossuun?
Heissask
06.06.2012 23:28:26
rintapek: Niin varmasti joo...

Olen tähän ikään mennessä soittanu muissakin bändeissä kuin nykyisessä stressiklubissa tai edesmenneessä hanuripartiossa.

Liialta äänenpaineelta voi ja tulee suojata omat korvansa.

Mut jos joku mulle väittää, et bändin saundit paranee tunkemalla tulpat korviinsa, niin kyl mä sit kysyn, et miks hemmetissä niit tulppien suodatuskäppyröitä ei semmoisenaan lyödä bändin PA- prossuun?

Luitko sää edes mun viestejä? Ajatuksella? Loppuun?
J.Nikkanen
07.06.2012 07:22:37

En minäkään ja siitä tässä ei käsittääkseni keskustella, joten mikä idea tässä oli?
Ostakaa rumpui!
O.J.
07.06.2012 19:46:13
pahaeno: On myös kuuntelijoita ja kuuntelijoita sekä paikkoja ja paikkoja, toki täytyy muistaa että on myös saundeja ja saundeja, eikös?

Jäähalli/Hartwall areena keikoilla aina mukana earin peruskeltaiset sekä hifit. En mä ala pilaamaan keikkafiiliksiä sillä että saundit on paskat, vaan teen oman henk. koht. miksauksen tulppien avulla tai ilman. Ei mua haittaa että korkeat kihinät ja jäähallissa permannolla se hassu kaiku joka vissiin tulee takaseinästä jää poijes, päinvastoin.

Jos ilman tulppia on hyvä, niin sitten ilman tulppia, mutta aina olen testit tehnyt ja yleensä tulpat korvassa keikan fiilistellyt. Niin joo, ja mulla on tinnitus enkä halua pahentaa sitä. Tulppien kanssa saundit on erilaiset, ja mun mielestä isoissa tiloissa monta kertaa paremmat kuin ilman. Eikä muuten satu korviin seuraavana päivänä, ja tinnituskaan ei ole pahentunut. Treenit ja omat keikat vetelen hifi-tulppien kanssa. Valinta- ja tottumiskysymys.

Erittäin hyvä kirjoitus.

Eihän tästä yleispätevää kommenttia voi heittää, mutta itselle ainakin suurin osa keikoista saundaa parhaalta valettujen tulppien kanssa, mutta ehkä tulee useammin kuitenkin käytyä sellasilla keikoilla, joissa särökitara on aika isossa roolissa ja äänenpaine on inan liian iso, jos ei katsele ihan sieltä takimmaisesta kalja-alueen pöydästä.
Heitä rahaa tuleen.
Master-x
10.06.2012 08:32:13
rintapek: Äläpä nyt edes yrittää opettaa isääsi naimaan.

hoho.... +
Ei se mitä, vaan miten...
Kalmo
10.06.2012 10:11:54
Hmmm... Vanhaa hämää, kun puhutaan vain "keikalla olemisesta" eikä erotella, ollaanko soittamassa keikkaa vai kuuntelemassa.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
rintapek
10.06.2012 10:41:12

Kalmo: Hmmm... Vanhaa hämää, kun puhutaan vain "keikalla olemisesta" eikä erotella, ollaanko soittamassa keikkaa vai kuuntelemassa.

Näinpä.

Jos itte soittaa, niin tilanteesta ei oikein pääse karkuun. Mut se lavaälämölö on asia, joka kandee ja tulee sopia soittajaplanttujen kesken jo ennen kuin sinne lauteille kiivetään.

Siel yleisön puolella taas mä olen vanha kalkkis, joka kumminki tykkää kaikenmoisesta musiikista, mut mä en tosiaankaan uhraa hetkeäkään siihen, et jäisin kuuntelemaan bändiä jonka saundit paranee tunkemalla sormet korviin. En o semmoista paikkaa nähny, mist etsimällä ei löytyisi ulko- ovea. Melko suurella todennäköisyydellä ihan naapurikippolassa on jo bändi, joka osaa soittaa.
statistiÖ
10.06.2012 18:28:14

rintapek: Melko suurella todennäköisyydellä ihan naapurikippolassa on jo bändi, joka osaa soittaa.

Tässä villikortti, mikä kannattaa muistaa, tsekata. Ihan peruskippolassa saattaa olla ammattimuusikot isolla Aalla esiintymässä. Pienehkössä tilassa musiikki on selkeästi musiikkia, kun ei tarvita kajarikaappeja sun muita välikäsiä. Tila on akustisesti parempi kuin iso halli tai ulkoilma (eikö). Todennäköisesti ei tuutata täysillä vaan laadulla.

Muistelen lukeneeni muutamaan kertaan lausuntoja, ettei edes kippolaa kummempaan paikkaan haluta/ mennä esiintymään.
J.Nikkanen
10.06.2012 18:40:38
rintapek: Näinpä.

Jos itte soittaa, niin tilanteesta ei oikein pääse karkuun. Mut se lavaälämölö on asia, joka kandee ja tulee sopia soittajaplanttujen kesken jo ennen kuin sinne lauteille kiivetään.

Oli miten oli, koskaan en ole rumpalin crashiä karkuun päässyt, china on ehdoton nou nou, siksi hifit. Lavavolume saattaa olla kova, siksi hifit. Haluan suojella kuuloani, siksi hifit. Toimiiko mulla? -Toimii. Saako selvää? -Saa. Meneekö fiilis? -Ei. Jos pärjää ilman niin mikäpä siinä, mutta asian julistaminen jonkinmoisena "the only truth and nothing but the truth" on pelkkää Mnet munstailua.

Mä meen sillä millä olen mennyt tähänkin asti ja sillä hyvä, en ole pro, ihan vaan tämmönen harrastelija, mutta tuossa kohtaa jos kommentti on tasoa rintapek: Äläpä nyt edes yrittää opettaa isääsi naimaan. ollaan mun mielestä aikaslailla pöpelikössä. Äkkiseltään veikkaan että mä voisin opettaa omalle isäukolle muutamatkin muuvssit mitä naimiseen tulee, mutta se siitä ja ei siitä sen enempää. Toteampa vain että ikä ja ns. kokemuksen määrä ei automaattisesti tee kenestäkään gurua, se on tullut työelämässä huomattua muutamaankin kertaan kun on joutunut "neuvomaan isäänsä naimaan".

Pienenä vinkkinä mainittakoon vielä että hyvien tulppien kanssa saattaa kuulla treeniksellä sellaista mitä ilman tulppia ei välttämättä hoksaa. Aina se ei kuitenkaan ole kiva juttu kun huomaa soittavansa epäpuhtaasti tai virheitä satunnaisesti viljellen.

Jokatapauksessa rok rok, tulpilla tai ilman!
Ostakaa rumpui!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)