Aihe: Mielipiteenne "bändiskaboista"
1 2 3
bedlam
30.01.2012 09:59:29

Joskus 90-luvun lopulla noihin osallistuttiin ja ihan hauskaa meillä oli. Saipahan kuunnella yhden illan aikana täysin erilaisia bändejä. Kerran voitettiinkin, studioaikaa tuli palkintona ja käytiin yksi biisi nauhottamassa ja silläkään tuotoksella ei kyllä tehty yhtään mitään.

Kerran arvovaltainen tuomari soitti kostean kilpailuillan jälkeisenä aamuna meidän basistille, että mikä bändi sen eilisen kilpailun nyt voittikaan, kun pitäis antaa haastattelu paikallislehteen kohta...
http://www.petrified-eye.net
Terry Pantheras
30.01.2012 10:25:11
No siis kyllähän nuo nuorempana ja teininä varsinkin oli oikein hauskoja tapahtumia. Sai vähän keikkakokemusta ja näki muita bändejä ja soittajia tositoimissa - parempia ja huonompia. Sai vähän perspektiiviä ja inspiksiäkin, sekä vähän muutakin tekemistä viikonloppuisin kuin notkua kaupungilla.
MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ BANDCAMP

Kahta en vaihda: Soldano, Guild & Celestion G12-80 Rola
Arkka
30.01.2012 15:30:24

Terry Pantheras: No siis kyllähän nuo nuorempana ja teininä varsinkin oli oikein hauskoja tapahtumia. Sai vähän keikkakokemusta ja näki muita bändejä ja soittajia tositoimissa - parempia ja huonompia. Sai vähän perspektiiviä ja inspiksiäkin, sekä vähän muutakin tekemistä viikonloppuisin kuin notkua kaupungilla.

Nii mut nää saa ihan normaaleistakin bändi-illoista. Noihin kilpailuihin on tietty helpompi päästä soittamaan.
Epämuusikko
30.01.2012 15:45:35
Paskaa köyhille.
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Terry Pantheras
30.01.2012 15:49:46
Arkka: Nii mut nää saa ihan normaaleistakin bändi-illoista. Noihin kilpailuihin on tietty helpompi päästä soittamaan.

Nimenomaan paino ja pointtini oli tuossa sun jälkimämisessä lauseessa.

LaMotta
30.01.2012 15:56:44

Yhtä hyödyllisiä ja tarpeellisia kuin missikisat, F1, BB ja Idols.
"Hyvä ja halpa? Osta molemmat!"
ganesha
30.01.2012 18:17:10
LaMotta: Yhtä hyödyllisiä ja tarpeellisia kuin missikisat, F1, BB ja Idols.

mut olisko hienoo jos nää kaikki vois jotenkin yhdistää?

- suljetaan bändit keskenään BB-taloon ja annetaan niille viinaa
- sit pidetään uimapukukierros
- seuraavana päivänä krapulassa ajetaan kierros F1-hengessä mikroautoradalla
- ne bändit jotka viel on jäljellä vedetään Idols-meiningillä finaaliin

kyllä katsoisin!
http://ganesha-firstnewraysoftherisingsun.blogspot.com/
maelstorm
30.01.2012 22:28:17
ganesha: mut olisko hienoo jos nää kaikki vois jotenkin yhdistää?

- suljetaan bändit keskenään BB-taloon ja annetaan niille viinaa
- sit pidetään uimapukukierros
- seuraavana päivänä krapulassa ajetaan kierros F1-hengessä mikroautoradalla
- ne bändit jotka viel on jäljellä vedetään Idols-meiningillä finaaliin

kyllä katsoisin!

vielä kun saisi shakkinyrkkeilyn tuohon mukaan niin avot. maailman paras tv-sarja.
gibsonette
31.01.2012 12:40:02

Kyllä se niin on, että nuorille ne on tosi hyviä paikkoja! Itsekin olen joskus Ääneen ja Vimmaan osallistunut ja kokemuksena se oli loistavaa treeniä bändille, joka ei ollut ennen tehnyt keikkaa. Bändi pääsi käymään ulkona kellarista ja parasta oli palautteen saanti. Tietysti on hyvä jos sattuu sellainen raati, joka ymmärtää jotain aiheesta... Nuorelle bändille tekee hyvää vaan päästä esiintymään ja näkemään muita bändejä, kunhan ei ota kilpailemista liian vakavasti.

Aikuisten kisoissa en ole vielä ollut, mutta tuntuu, että jatkuvasti saa olla äänestämässä jotain skabaa Facebookissa. Niissä usein bändin aktiivisuus ratkaisee paitsi silloin kun mukana kisassa on joku bändi, jolla on valmiiksi suosiota. Nettiäänestykset on mun mielestä usein epäreiluja ja niissä hyvin harvoin on edes mitään musanäytettä. Ihmiset äänestää sitä yhtä bändiä jonka on nähnyt livenä tai josta tykätään FB:ssa. Musiikin laadulla ei välttämättä ole mitään tekemistä asian kanssa.

Keikkojen tekeminen on aina ollut paras tapa päästä näkyviin, mutta nykyään bändien oma promootiotyö on korostunut. Hyvät biisit ei vältsyyn riitä. Pitää löytää ne väylät keikkapaikoille ja keksiä ne keinot saada sinne yleisöä. Ihmiset ei jaksa kiinnostua, kun niille tarjoillaan musat mistä kuuluu tykätä valmiina radion soittolistoilta.
Äänitä legendaarisella Finnvoxilla edullisesti ja ammattitaidolla! Ota yhteyttä: oona(at)finnvox.fi
Coran
31.01.2012 12:58:57 (muokattu 31.01.2012 13:00:54)
gibsonette: Kyllä se niin on, että nuorille ne on tosi hyviä paikkoja! Itsekin olen joskus Ääneen ja Vimmaan osallistunut ja kokemuksena se oli loistavaa treeniä bändille, joka ei ollut ennen tehnyt keikkaa. Bändi pääsi käymään ulkona kellarista ja parasta oli palautteen saanti. Tietysti on hyvä jos sattuu sellainen raati, joka ymmärtää jotain aiheesta...

Kyllähän nuo skabat toimii hyvänä ponnahduslautana, mutta mikäli raati ei ole ajan tasalla tai kyseessä on yleisöäänestys, mun puolesta voisi järjestää yhtä hyvin pelkän bändikatselmuksen kuin kilpailun. Yleisöäänestykset kun keskimäärin menee eniten kamujen ääniä haaliville porukoille ja asiantuntijat kommentoivat puolestaan asian vierestä, jos ollenkaan. Kahden biisin perusteella on toki joskus hankala suurempia sanoa, mutta kyllä mua ois Äänessä ja Vimmassa huvittanu kuulla enemmänkin palautetta kuin "ekassa biisissä oli kiva intro, pukeutumista voisitte vähän miettiä". :)
Niin, Popeda on vähän sellainen Suomen Tool. Jos ei diggaa, nii ei vaan ymmärrä. -dixi19
Rubuinen
01.02.2012 00:23:10

Widescreen Mode

Voittiko tää bändi jonkun skaban? Mä käsittänyt että lähinnä noilla latauslistoilla pärjänneet, jostain kumman syystä, vaikkei moni koko bändiä tiedäkään...
Terry Pantheras
01.02.2012 09:49:23
Rubuinen: Voittiko tää bändi jonkun skaban? Mä käsittänyt että lähinnä noilla latauslistoilla pärjänneet, jostain kumman syystä, vaikkei moni koko bändiä tiedäkään...

Kenties ovat käyttäneet vanhaa kikkaa: ladataan omaa sinkkubiisiä satasella/parilla. Sinkkulistoille pääsy ei vaadi ihmeempää myyntiä. Kyseinen bändi oli ainakin kauhea meili- ja myspace-spämmääjä.

gibsonette
10.02.2012 14:56:30

Coran: "kyllä mua ois Äänessä ja Vimmassa huvittanu kuulla enemmänkin palautetta kuin "ekassa biisissä oli kiva intro, pukeutumista voisitte vähän miettiä". :)

No joo! Hyvä raati täytyy tosiaan osua kohdalle. Meille tuli valtavasti rakentavaa palautetta soitosta ja biiseistä. Kävi varmaan hyvä mäihä!
Legendaarisella Finnvoxilla edullisesti ja ammattitaidolla! oona(at)finnvox.fi
Terry Pantheras
12.03.2012 21:09:29 (muokattu 12.03.2012 21:50:31)
Siitä sitten ilmoittautumaan!

http://www.lions.fi/index.php/fi/arvosteluperusteet

Rockin raatoa potkitaan ympäri kyliä...

MUOX: sanoinko että tuo on kaikkien bändiskabojen äiti.
Vitustako minä tiijän!?!
Saappineste
13.03.2012 18:01:07
Nuorille bändeille aivan hyvä tapa hommata näkyvyyttä. Kuitenkin mitä nuita nyt on seurannut niin aika laiha hyöty siitä kisan voittamisestakin on. Kylläpä se on melkeen niin että se oikean tyylinen maine hommataan juurikin niitä räkälöitä vuodesta toiseen kiertämällä.
BubbleBob
13.03.2012 18:49:52

Kailis: Tän voi sit lukita...

Öh, voittajan repliikkinä aiempi on kuin ateisti kieltäisi saatanan :-) Toki, SL:n tapauksessa maineesta oli enempi haittaa.

Kisa on aloittelevalle bändille jonkin sortin kokeilu. Muuten kilpailu musiikin saralla on kuin valitsisi maailman kauneinta orkideaa ! Parhaimmillaankin pelkkää showta.
Musan valtamerestä on mistä ammentaa.
Sick Planet
15.03.2012 14:26:32

Terry Pantheras: Siitä sitten ilmoittautumaan!

http://www.lions.fi/index.php/fi/arvosteluperusteet

Rockin raatoa potkitaan ympäri kyliä...

MUOX: sanoinko että tuo on kaikkien bändiskabojen äiti.

Nohjaah. Lukasin noita kohtia läpi ja oli taas sellasta liianliianliianpilkunnussintaa.

Onko perustekniikka hallinnassa, äänenväri tervettä ja löytyykö tyylinmukaista muuntautumiskykyä; rockiin rock-soolo, lattareihin lattarisoolo j.n.e.

Tarkoitetaanko "rock-soololla" nyt Lässin tyylistä. Miksei voi repästä vaikka klassistatyyliä rock-kappaleeseen?

Bändin imagon mukainen linja, tai esiintymistilaisuuteen kuuluva asu.
Orkesterin tulisi pukeutua aina paremmin kuin yleisö.

Eli jos soitetaan esim. häissä missä muut(kin) ovat puvut päällä, mitä vittua itse bändi pukee päälle?

En ole suuri bändikisojen kannattaja ja juurikin esim. Rock-starba on hyvä osoitus siitä että itse musiikilla ei ole vittuakaan väliä. 2010 osallistuin aikasemman bändin kanssa ja huomasin että ilman rekisteröitymistä tms. voi lätkiä sitä kymmentä tähteä vartin välein itselleen, jätin homman siihen.

Toinen on sitten nämä "tietyille ikäryhmille/musatyyleille/tms. suunnatut kisat" ja koska nykyään eletään internetin sun muun älypuhelimen paskameressä, vaikuttaa itse bändin "suosioon" vain facebookissa olevien kavereiden määrä. Ja mitä nuorempia ollaan niin sitä enemmänhän sieltä niitä löytyy, kun ei olla vielä omaksuttu sitä, ei valtavirran mukana kulkemista.

Itse olen sitä mieltä että kova työ, niin keikka kuin myös promootiopuolella (omalla kohdallani hoidan asian wanhan ajan käyntikortein, sekä levyjä kuskaamalla keikkamestoihin) onse paras kisa. Otetaan esimerkki:

Hesalainen bändi tulee Raaheen keikalle ja päinvastoin. Toisella on facebookissa 5780,89 liittyjää toisella bändin jäsenet ja jos sattuu sieltäpäin kavereita olemaan. Lopputulos - > Suuren "fani"määrän fb:ssä keräänyt soittaa henkilökunnalle sekä paikalliselle Kolikko-Tanelle, toinen vetää lähes täydelle baarille. Miksi? Toinen on hoitanut promootion julisteiden yms. levityksessä(delegoinut homman), musan levityksessä(demon lähetys). Omalle kohdalleni on sattunut juurikin kyseinen tapaus, siksi sen tänne lätkäsin, mutta sivuaa aihetta kyllä aika rankasti.
Terry Pantheras
15.03.2012 14:28:48
neuvone: Nohjaah. Lukasin noita kohtia läpi ja oli taas sellasta liianliianliianpilkunnussintaa.

No shit! :D Tuo kisahan on kuin suoraan Pahkasiasta...
Vitustako minä tiijän!?!
LL
15.03.2012 19:14:36
Terry Pantheras: No shit! :D Tuo kisahan on kuin suoraan Pahkasiasta...

Tekstin, kun luke Simo Frangenin äänellä niin jo toimii. Totaalinen repeaminen nyanssit-kohdassa. "Tanssiorkesterin rumpali on avainasemassa tässä tehtävässä.Ei ole hyvä, että soitto kuulostaa tasapaksulta." Ihan kipeetä settiä.

"Välispeakit tulisi olla hyvin harkittuja, fiksuja ja informoivia, tilaisuuteen sopivia. Esim. kappaleen nimi, säveltäjä, sanoittaja ja mitä rytmilajia on tulossa. Orkesterit ovat tärkeitä suuren yleisön valistajia eri musiikkityylien suhteen."
Hyvä yleisö seuraavaksi soitamme Metallica-yhtyeen vuonna 1986 julkaistun kappaleen Master of Puppets. Kappaleen säveltämiseen ja sanoittamiseen ovat osallistuneet Metallica-yhtyeen jokainen jäsen: herrat Burton, Hammett, Hetfield ja Ulrich. Yhtyeen sävellys edustaa aikakaudelleen tyypillistä trash metallia. Kappaletta tanssitaan niin, että pää heiluu nopeaan tahtii ylös ja alas, jolloin varsinkin pitkät hiukset näyttäisivät ikään kuin leijuvan ilmassa. Jos tämä tanssi ei ole tuttu, bändi soiton yhteydessä osallistuu tanssiin.
Kahviakiitos
15.03.2012 22:41:13
LL: "Välispeakit tulisi olla hyvin harkittuja, fiksuja ja informoivia, tilaisuuteen sopivia."

Sain heti mielikuvan pitkätukkahipistä joka kröhii kurkkuaan, tokaisee mikkiin, että "Kyrpä" ja alkaa soittamaan.
There are some less likeable things, like the badguys (who are evil) and the women (who are female).
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)