sub zero 20.12.2011 08:51:55 | |
---|
Juho L: Elektroninen musiikki olisi ollut parempi Ja tämäkö on vähemmän typerän kuuloinen termi? |
novo 20.12.2011 10:24:58 | |
---|
PasiB: Ei auta tuo konsti, kokeiltu on. Olen tämän vaivan kanssa käynyt kahdella korvalääkärillä ja molemmat on sitä mieltä, että tämä on tinnituksen yksi tyyppi. Sitä miksi tämä välillä vaivaa enemmän ei kylläkään osattu selittää. Tuo korkea tinnitus kun kuuluu koko ajan. Onneksi ei haittaa nukkumista, ei tulis kolmivuorotöistä mitään jos ei voisi nukkua silloin kun on tarvis. Mulla tinnituksen kuulemista lisää esimerkiksi pyöräily tai kova tuuli ulkona. Itsellä siis sitä vinkuvaa mallia, mutta josko sullakin jokin altistaisi siihen meteliin? Landstr: "En kuitenkaan osaa selittää asioita niin, että ne tuntuisivat järkeviltä, joten annan olla." |
Kefiiri 20.12.2011 11:38:16 (muokattu 20.12.2011 11:40:56) | |
---|
sub zero: Ja tämäkö on vähemmän typerän kuuloinen termi? Ehkä toiveikkaasti ajateltiin että Stockhausenkin olisi vastaajien joukossa. |
_Petri_ 20.12.2011 12:00:23 | |
---|
sub zero: Ja tämäkö on vähemmän typerän kuuloinen termi? Oiskohan tässä haettu lähinnä laajempaa kattavuutta. Sähkösurinaa kun on muutakin kuin teknoa ja dancea. PROG OUT WITH YOUR FROG OUT |
Thothmes 20.12.2011 14:59:57 | |
---|
Samaa mieltä kuin moni muu, ostakaa nyt saatana ne tulpat. Alta kahdenkympin saa vaikka tällaiset http://www.noitarumpu.fi/Korvasuojaimet-ER-20-S joilla minä olen soittanut jo vuosikaudet. En enää ikinä halua soittaa akustisten rumpujen kanssa ilman tai vaahtomuovitulpilla. Noilla kuuntelee keikallakin mieluummin kuin ilman. Yhtä juhlaa ja kestävät ikuisesti. Eikä ollut maksettu mainos, varmaan muutkin vastaavat tekevät ihan saman. Nuo eivät edes kauhean paljon hiljennä, eli edelleen kovaa soittaminen kuulostaa siltä että on edes jonkinlaista rokkenrollia. Mua kiinnostaa ainakin soittaa myös vanhana äijänä eikä kuunnella jatkuvaa ininää tai huminaa ja miettiä kuinka kivaa olisi soittaa jos kuulo kestäisi. |
elon arska 20.12.2011 15:33:59 | |
---|
Ainoat tulpat, joita voisin kuvitella pitäväni soittaessa, on valetut tulpat, mutta nekin on niin saatanan kalliita, että enpä taida hommata niitäkään hävitettäviksi. Tokelaa lainatakseni: Rokkia pitää voida soittaa kovaa. |
LaMotta 20.12.2011 17:06:30 (muokattu 20.12.2011 17:06:40) | |
---|
Rokkia pitää voida soittaa kovaa. Aika kivikautinen asenne. "Hyvä ja halpa? Osta molemmat!" |
Kalmo 20.12.2011 18:49:23 | |
---|
Surkiaa on se, että joidenkin arvioiden mukaan jo kohta 40%:lla alle 25 vuotiaista on kuulovaurio nappikuulokkeilla meluamisen vuoksi. Jos haluatte sijoittaa rahanne hyvin, sijoittakaa kuulolaiteteollisuuteen. Tällä menolla 20v-kuluttua kuulolaite on yhtä normaali vempain kuin silmälasit. Tiesittekö muuten, että kuulovamma/kuurous haittaa pahemmin sosiaalista kanssakäymistä ja aiheuttaa enemmän psyykkisiä ongelmia, kuin sokeus? (Tällaisen tiedon luin jostain lääkärilehdestä joskus) Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. |
Sirmakka-ukko 20.12.2011 23:25:45 | |
---|
Kalmo: Surkiaa on se, että joidenkin arvioiden mukaan jo kohta 40%:lla alle 25 vuotiaista on kuulovaurio nappikuulokkeilla meluamisen vuoksi. Jos haluatte sijoittaa rahanne hyvin, sijoittakaa kuulolaiteteollisuuteen. Tällä menolla 20v-kuluttua kuulolaite on yhtä normaali vempain kuin silmälasit. Tiesittekö muuten, että kuulovamma/kuurous haittaa pahemmin sosiaalista kanssakäymistä ja aiheuttaa enemmän psyykkisiä ongelmia, kuin sokeus? (Tällaisen tiedon luin jostain lääkärilehdestä joskus) Tinnitys voi viedä järjenvalon ja itsetuhoon. Rock-muusikkosukupolven ongelmia nyt ja tulevaisuudessa muiden ohella. |
baron 21.12.2011 00:54:35 (muokattu 21.12.2011 00:55:19) | |
---|
elon arska: : Rokkia pitää voida soittaa kovaa. Meluvammat on sikäli erilaisia että ne ovat pysyviä. Eli meet hautaan myös sen vamman kanssa jonka kenties nuorena hankit. On monia duuneja joissa vaaditaan hyvää kuuloa eli ammatinvalintakin tulee osittain tehtyä. Tinnitus voi olla alkuun hyvä joke mutta vuosikymmenten kuluessa muuttuu tylsäksi ja saa joidenkin latvan sekoamaan. Edit: Sirmakka juuri edellä kertoi tuosta viime mainitusta, en huomannut. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Kefiiri 21.12.2011 07:30:38 (muokattu 21.12.2011 07:32:14) | |
---|
Sirmakka-ukko: Tinnitys voi viedä järjenvalon ja itsetuhoon. Rock-muusikkosukupolven ongelmia nyt ja tulevaisuudessa muiden ohella. Olen optimisti ja luotan siihen, että tulevaisuudessa tilanne paranee. Porukan täytyy jossain vaiheessa hokata miten säälittävän typerää on se, että sekä soittajien että yleisön täytyy käyttää korvatulppia selviytyäkseen konsertista ilman kuulovaurioita. Ikään kuin musiikin äänenvoimakkuus olisi jokin luonnonvoima joka ei ole ihmisen hallittavissa. |
StJerky 21.12.2011 08:43:44 | |
---|
Kalmo: Tiesittekö muuten, että kuulovamma/kuurous haittaa pahemmin sosiaalista kanssakäymistä ja aiheuttaa enemmän psyykkisiä ongelmia, kuin sokeus? (Tällaisen tiedon luin jostain lääkärilehdestä joskus) Olen huomannut, että kaikenlainen puhe ja muu taustamelu häiritsee esim. TV:n kuulemista paljon pahemmin kuin ennen. Ja meinaa hermo mennä kun ei kuule mitä ihmiset sanoo. Sinällään tinnitus ei ole vielä häirinnyt nukkumista tai muutenkaan niin ärsyttänyt. Sen voi jotenkin ainakin vielä jättää huomiotta. |
kiriminni 21.12.2011 13:17:37 (muokattu 21.12.2011 13:20:40) | |
---|
Vastasin myös kyselyyn. En ole varma onko tinnitusta pieni kuulonalema on vasemmassa korvassa. Joskus nukkumaanmennessä alkaa pirunmoinen vinkuna joka loppuu 10s. Nykyään on aina korvatulpat keikoilla 25€ etymoticit vaimentaa 20dB. Ps.Tiede lehdessä oli juuri artikkeli uudesta hoitomenetelmästä josta saattaa olla tulevaisuudessa apua. Ääni jää aivoissa soimaan ja jotenkin aivoihin vaikuttamalla saadaan tinnitus poistettua?Toivoa siis on parantua. |
2randpo 21.12.2011 16:03:39 (muokattu 21.12.2011 16:06:40) | |
---|
kiriminni: Vastasin myös kyselyyn. En ole varma onko tinnitusta pieni kuulonalema on vasemmassa korvassa. Joskus nukkumaanmennessä alkaa pirunmoinen vinkuna joka loppuu 10s. Nykyään on aina korvatulpat keikoilla 25€ etymoticit vaimentaa 20dB. Ps.Tiede lehdessä oli juuri artikkeli uudesta hoitomenetelmästä josta saattaa olla tulevaisuudessa apua. Ääni jää aivoissa soimaan ja jotenkin aivoihin vaikuttamalla saadaan tinnitus poistettua?Toivoa siis on parantua. Vastasin kyselyyn. Tinnitusta voi esiintyä myös ilman kuulovaurioita ja melualtistusta. Toisaalta kuulonalentumaan ei välttämättä liity tinnitusta. Itselläni on myös hieman alentunut kuulo oikeassa korvassa, mutta se on lievä perinnöllinen vaiva eikä seurausta melulle altistumisesta. Tinnitusta minulla on aika ajoin, surinaa, piipitystä jne, mutta kuten sanottua olen huomannut että se voi saada alkunsa muustakin kuin melualtistuksesta, yleisimmin stressistä/henkisestä ponnistelusta. Korvatulppien jatkuva käyttö voi kuulemma herkistää kuuloa liikaa. Käytän niitä silti aina kun on tarpeen. Kaipa kaikkien korvat jonkin verran suhisevat, jos on pidempään tarpeeksi hiljaisessa ympäristössä. Korvalegurin mukaan minulla ei ole kuulovaurioita, mikä on oikeastaan hämmästyttävää. Sama leguri viittaili joihinkin tuoreisiin tutkimuksiin, joiden mukaan vaurioiden syntyyn vaikuttaa se, kärsiikö melualtistuksesta vai onko se niin sanotusti miellyttävää melua. No, itse ajattelen, että mistä tahansa kovaäänisestä musiikistakin kärsii, jos sille altistuu jatkuvasti. |
humppahanuristi 21.12.2011 16:11:45 | |
---|
PasiB: Paskaminen vaiva, tosin tuo kimeä piipaaminen ei enää omaa elämää haittaa, siihen on jotenkin tottunut. Hankalampi on tämä matalataajuinen humina mikä ajoittain aktivoituu, sen kanssa ei tahdo jaksaa mitenkään. Parikin korvalääkäriä on tätä tutkinut ja ei taida lääkettä löytyä. Saa nähdä, tottuuko tähän jossain vaiheessa. SUOJATKAA SIIS KUULOANNE. Kaulavaltimon tukkoisuutta? Voi olla synnynnäistä. Humpasta rautalankaan...
http://www.myspace.com/tanssiorkesterigalaxie |
baron 21.12.2011 16:30:05 | |
---|
2randpo: Korvatulppien jatkuva käyttö voi kuulemma herkistää kuuloa liikaa. Eihän niitä ole tarkoitus käyttää kuin melualtistuksessa. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
2randpo 21.12.2011 16:42:09 | |
---|
baron: Eihän niitä ole tarkoitus käyttää kuin melualtistuksessa. "Jatkuvalla käytöllä" tarkoitin tietysti korvatulppien päivittäistä, useita tunteja kestävää käyttöä. Itse en tosin tunne ketään, jonka korvat olisivat tulppien käytön seurauksena herkistyneet. Mutta kai se mahdollista on, ainakin lääkärien väitteiden mukaan. |
baron 21.12.2011 16:49:54 (muokattu 21.12.2011 16:51:17) | |
---|
2randpo: "Jatkuvalla käytöllä" tarkoitin tietysti korvatulppien päivittäistä, useita tunteja kestävää käyttöä. Itse en tosin tunne ketään, jonka korvat olisivat tulppien käytön seurauksena herkistyneet. Mutta kai se mahdollista on, ainakin lääkärien väitteiden mukaan. Jos olet jatkuvassa melualtistuksessa niin jatkuvasti on käytettävä, esim jotkut tehdasduunarit, metsurit ym. Niille kuulo on tärkeää päinvastoin kuin monille rock-muusikoille. Oot tainnut kuunnella jotain valelääkäreitä? Käyttämisestä ei tule kuulon herkistyminen mutta käyttämättä jättämisestä meluvamma. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
2randpo 21.12.2011 17:39:30 (muokattu 21.12.2011 17:52:04) | |
---|
baron: Jos olet jatkuvassa melualtistuksessa niin jatkuvasti on käytettävä, esim jotkut tehdasduunarit, metsurit ym. Niille kuulo on tärkeää päinvastoin kuin monille rock-muusikoille. Oot tainnut kuunnella jotain valelääkäreitä? Käyttämisestä ei tule kuulon herkistyminen mutta käyttämättä jättämisestä meluvamma. Kyllä kai kuulo on kaikille tärkeä. Ei tarvitse olla lääkäri ymmärtääkseen, että oman kropan äänet saattaa kuulua helpommin, jos tottuu täydelliseen hiljaisuuteen. Eri asia on, saako tulpilla aikaiseksi täydellistä hiljaisuutta (paitsi ehkä jossain matalataajuisessa huminassa). Siihen sillä herkistymisellä kuitenkin viitataan. Toki se on vain teoreettinen mahdollisuus. Mutta kannattaa siis käyttää aina korvatulppia, jos altistuu kovaääniselle musiikille tai melulle. Ja silloinhan täydellisestä hiljaisuudesta ei ole pelkoa. |
Orbiter 21.12.2011 20:19:11 | |
---|
Thothmes: Samaa mieltä kuin moni muu, ostakaa nyt saatana ne tulpat. Alta kahdenkympin saa vaikka tällaiset http://www.noitarumpu.fi/Korvasuojaimet-ER-20-S joilla minä olen soittanut jo vuosikaudet. En enää ikinä halua soittaa akustisten rumpujen kanssa ilman tai vaahtomuovitulpilla. Noilla kuuntelee keikallakin mieluummin kuin ilman. Yhtä juhlaa ja kestävät ikuisesti. Eikä ollut maksettu mainos Vahvistan. Elacin ER-20 -tulpat löytyvät omistanikin korvista treeneissä ja keikoilla. Musiikki kuulostaa musiikilta eikä vaahtomuovitetulta tohjolta. Ilman tulppia (siis minkäänlaisia tulppia) en kestäisi esim. treenejä ollenkaan - ja olen koko ikäni ihmetellyt, kuinka kukaan voi kestää esim. rock-volyymilla soitettujen rumpujen äänentasoa tulpitta. Keikan kuuntelu tai soittaminen ilman tulppia? Sattuu, sattuu... Vinkki, jos on muutamasta eurosta kiinni: Ebaysta taitaa löytyä joltain kv. myyjältä tuota tulppamerkkiä postikuluineen 10-12 eurolla, suomalaisista kaupoista ~20 euroa. |