baron 20.01.2011 18:04:51 | |
---|
Epämuusikko: Burt Bacharach perkele. The Look Of Love: Yksi 6/4 tahti joukossa joka amatöörirumpalit sotkee heti! You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
akuankkakomppi 20.01.2011 19:10:01 | |
---|
Rushin piisin "Alien shore" alku, ekat n. 20 sekuntia, hujahtaa komeasti yli hilseen. Mitä ja miten ne siinä oikein soittaa? sum ergo cogito |
Epämuusikko 20.01.2011 19:21:56 | |
---|
baron: The Look Of Love: Yksi 6/4 tahti joukossa joka amatöörirumpalit sotkee heti! tuota juuri mietin. sehän se oli. hieno biisi sekin. I'm way deep into nothing special (SD: West of Hollywood). |
Piepe 02.02.2011 05:27:45 | |
---|
Audioslaven Drown Me Slowlyn kertsi on paljon menevämpi ku kuuntelee sen niin että... ööö... niin että kertsi lähtee etupotkulla ja sana "Drown" tulee kakoselle. Kun oikeastihan se tulee yköselle. Olen alusta asti kuunnellut sen "mielummin" tällä tavalla, rokkaa ihan erillai. |
harigata 27.07.2011 23:37:48 | |
---|
Joo, vanha ketju mut hauska aihe. Eaglesin Take it Easyn alku on ollut mulle vähän hämärän kuuloinen vaikka siinä ei ole mitään hankalaa. Oon kuvitellut et biisi alkaa ykkösellä tahdin alusta ja sit vika tahti ennen kompin käynnistymistä olis 9/8. Mutta kun se intro tietenkin lähtee 8-osa ennakolla niin sit se onkin ihan selkee. Enkä oo ainoa tämän biisin väärin kuullut kun oon jopa nähnyt nuottijulkaisun, mihin on laitettu se 9/8-tahti! |
HaloOfFlies 28.07.2011 11:12:09 | |
---|
Creamin Sunshine Of Your Loven rumpukomppi on aina ollut tällainen. Alun kanssa nyt ei niinkään, mutta sitten kun itse biisi varsinaisesti lähtee käyntiin... Aina tulee ihmeteltyä, että miten helkkarissa Ginger Baker saa sen kompin kulkemaan niin nurinkurisesti. Itse kun on yrittänyt, niin aina on peruskompiksi kääntynyt. We're like migrating birds, we smell the air and scratch our arses and say, "Hmm think it's time." - Brian Johnson S.M.A.K.-jäsen #5 |
S3k7u 10.08.2011 18:45:08 | |
---|
Gojiralla on biisi "Vacuity" Mä kuulen sen yhen riffin jonain 7/4 osana, mutta oikeesti se biisi menee iha standardi 4/4 osina. Keskityn niin paljon siihen kitaran rytmitykseen, että alan toistamaa mielessä sitä rytmitystä laskien. |
Progressor 10.08.2011 19:47:01 | |
---|
akuankkakomppi: Rushin piisin "Alien shore" alku, ekat n. 20 sekuntia, hujahtaa komeasti yli hilseen. Mitä ja miten ne siinä oikein soittaa? Tämä kommentti vähän ihmetytti tuolla seassa, koska ainakin näin rumpalin näkökulmasta tuo on varsin suoraviivainen biisi. Introssa on täysin sama rytmi kuin säkeistössä, ja koko ajan mennään tasaisesti 4/4:ssä. Ehkä tuo on tällä välin jo kysyjälle selvinnytkin? Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään. S.M.A.K. |
Arkka 13.08.2011 21:15:15 | |
---|
|
HaloOfFlies 13.08.2011 21:45:57 | |
---|
Jethro Tullin No Lullabyn ensimmäinen säkeistö. Tuntuu että rumpali vetää ihan eri tahtilajissa kuin muut. We're like migrating birds, we smell the air and scratch our arses and say, "Hmm think it's time." - Brian Johnson S.M.A.K.-jäsen #5 |
Jucciz 13.08.2011 22:03:05 | |
---|
harigata: Joo, vanha ketju mut hauska aihe. Eaglesin Take it Easyn alku on ollut mulle vähän hämärän kuuloinen vaikka siinä ei ole mitään hankalaa. Oon kuvitellut et biisi alkaa ykkösellä tahdin alusta ja sit vika tahti ennen kompin käynnistymistä olis 9/8. Mutta kun se intro tietenkin lähtee 8-osa ennakolla niin sit se onkin ihan selkee. Enkä oo ainoa tämän biisin väärin kuullut kun oon jopa nähnyt nuottijulkaisun, mihin on laitettu se 9/8-tahti! Heh, samoin kävi mulle pikkupoikana. Mulle se oli sinänsä ihan jees: "intro menee neljään paitsi vika tahti neljään ja puoleen, sit lähtee komppi oikein". Sama hommahan on Drive My Car:issa: http://www.youtube.com/watch?v=W7dkn1ZnIPkJärjettömän hieno intro ja muutenkin koko biisi kyllä kolisee. Samoin joissakin Metallican Justicen-levyn biiseissä on kyllä tullut aluksi ymmärrettyä tahtilajit eri tavalla kuin bändi itse, vaikka kärryillä onkin pysynyt - on välillä ihmetellyt, miks tahti jää iskun verran liian lyhyeksi tai menee saman verran pitkäksi. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
Arkka 21.08.2011 12:02:04 | |
---|
Nyt keksin hyvän. Jäätelöauton tunnari. Kuulin sen pitkän aikaa niin, että alkais ykkösellä. Sama juttu Säkkijärven polkan kännykkäversiossa. |
jigsore 21.08.2011 22:31:17 | |
---|
Arkka: Nyt keksin hyvän. Jäätelöauton tunnari. Kuulin sen pitkän aikaa niin, että alkais ykkösellä. Hahaa, sama. Ja kuulen sen vieläkin niin. Loppuosa vaan kääntyy oikein päin. |
L.Ruoska 21.08.2011 23:25:56 | |
---|
Helmetin Vaccination c-osassa on semmonen virveli-basari-tykytys. Kuulen kyllä miten se menee, mutta jotenkin täytyy aina ottaa väärästä kohtaa kiinni ja kuunnella sitä hetki myös niin että komppi on umtsii-komppi :P Oikeastaan pätee tosi moneen tollaseen missä virveli nasahtaa eka (täky-täky-täky), että rupean kuuntelemaan sitä diskobiittinä. Ajattelin joskus että näin käy vaan mulla mutta näemmä tämän threadin olemassaolo todistaa toisin, heh :) |
doktorkoo 21.08.2011 23:40:27 | |
---|
Minä en bussilla aja. Minä olen minä! -Frank
http://www.myspace.com/themisbeats |
Jucciz 22.08.2011 23:45:49 | |
---|
doktorkoo: Mulla hämää aina tämä versio Mellow Saxophonen alusta...jotenkin oottaa ton kompin olevan "toisinpäin" http://www.youtube.com/watch?v=Vs7EYNSmt3M En tiiä, oonko kuunnellu ite liikaa (riittävästi?) rytmimusiikkia, mutta mulle tuo aukesi heti ekalla kertaa "oikein". Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
Numbie 23.08.2011 16:23:47 | |
---|
Itellä on välillä vaikeuksia hahmottaa tasajakoista musaa jos on kuunnellut hetkeä aikaisemmin jotain rytmisesti monimutkaisempaa. Kai sitä jotenkin orientoituu etsimään sitä aksenttia "väärästä" paikasta. |
Xae 23.08.2011 19:16:04 (muokattu 23.08.2011 19:18:35) | |
---|
hampsir: Maybe im a Leo (Deep Purple) alkaa riffillä, josta puuttuu ensimmäinen 1/4. Kuulin penskana kyseisen riffin siis "väärin". Myöhemmin jouduin opettelemaan sinänsä yksiksertaisen kuvion kokonaan uudelleen. Nykyäänkään en uskalla soittaa biisiä, ellei ekalle ykköselle isketä vaikkapa basaria. Kummallista kuinka täydellisen erilaiselta teema voikaan kuullostaa, jos korva "lipsahtaa" 1/4 tahdin verran. Ite myös onnistun jotenkin aina kuulemaan että lähtee ykkösellä. Purplelta on Wring that neck on myös sellainen jonka intron urkumelodian luulin pitkään (itse asiassa aina tähän iltapäivään saakka) kuulevani väärin, mutta kyllä se oikeasti taitaa olla ihan juuri niin outo kuin miltä kuulostaakin. Eli että ne triolit on siinä alussa ykkösiä mutta sitten väliin tulee yksi 5/4-tahti, jolloin iskutus muuttuu. Hämäävää joka tapauksessa. Creamin NSU:n kuulin aina ennen niin, että säkeistöissä se viimeinen säe lauletaan myöhässä, mutta se onkin niin että ne kaksi edellistä tulee liian "aikaisin" (ennen ykköstä siis) ja viimeinen "oikein" (eli ykköselle). On näitä vielä lisääkin mutta ei nyt tähän hätään muistu mieleen. "Boy, you guys sound like a drunken cripple walking up a flight of stairs, man... drunken flight of stairs." |
Xae 23.08.2011 19:16:54 (muokattu 23.08.2011 19:17:52) | |
---|
(vahinkopostaus) "Boy, you guys sound like a drunken cripple walking up a flight of stairs, man... drunken flight of stairs." |
bedlam 23.08.2011 22:51:38 | |
---|
Diamond Headin Home on yks esimerkki biisistä, josta ei tiedä miten päin se komppi nyt oikein meneekään: http://www.youtube.com/watch?v=m2DJGr9iwCE& Jo mainittu Metallican Fight Fire with Fire on aina kans nyrjäyttäny aivot. Annihilatorin debyytillä on kans pari riffiä, jotka lähtee väärinpäin päässä. |