Teijo K. 04.12.2009 00:04:19 | |
---|
m/: Meikästä ihan hieno homma tällanen, vaikken itse käytäkään kännyä muuhun kuin puheluihin ja tekstailuun. Hifistelijöille tiedoksi: En ole testannut, mutta waveina biisit lähetettiin joten hyvää laatua pitäisi olla. En tiijä mimmosia viihdekeskuksia jengin kännykät on, mutta mun kännyllä on ihan sama millasta matskua se kuunneltava musa on, paskalta kuulostaa kaikki siitä nuppineulanpään kokosesta kajarista. |
south_of_heaven 04.12.2009 05:02:30 | |
---|
Teijo K.: En tiijä mimmosia viihdekeskuksia jengin kännykät on, mutta mun kännyllä on ihan sama millasta matskua se kuunneltava musa on, paskalta kuulostaa kaikki siitä nuppineulanpään kokosesta kajarista. No saahan moniin kuulokkeet kiinni, eiköhän enemmän sellaista kuuntelua tarkoitettu. Life in plastic, it's fantastic! |
Teijo K. 04.12.2009 11:47:04 | |
---|
south_of_heaven: No saahan moniin kuulokkeet kiinni, eiköhän enemmän sellaista kuuntelua tarkoitettu. No noilla mun napeillakin kyllä kuuntelee irvistelemättä lähinnä jotain puheohjelmaa. Ja normaaleja luurejahan tohon ei saakaan liitinsyistä laitettua. |
Icy-Sun 04.12.2009 18:47:03 | |
---|
Yllättävän moni sitä puhelinta käyttää etenkin nuorten osuudesta musiikin kuunteluun, mitä noita on tullut seurailtua. 15-16-vuotias käyttäjäkunta ainakin. Vaikken itsekään ole kuin hikisesti täysi-ikäinen, kuuntelen toki itsekin mieluummin musiikkini vinyyliltä tai cd:ltä. |
nirzin 04.12.2009 19:04:44 | |
---|
m/: En ole testannut, mutta waveina biisit lähetettiin joten hyvää laatua pitäisi olla. Jos ne tosiaan wav-tiedostoina tulee, niin mitähän ihme läppää tämä "Äänenlaatu on perinteisiä pakattuja ääniformaatteja huomattavasti monipuolisempi. Ääni on rikkaampi, koska siitä ei ole poistettu mitään. Se ei perustu korvan huijaukseen, vaan uuteen algoritmiin" sitten on? wav-tiedostoja "uudella algoritmilla"? Ja mitähän tarkoitta että äänenlaatu on "huomattavasti monipuolisempi"? |
elsewhere 05.12.2009 15:31:00 (muokattu 05.12.2009 15:33:14) | |
---|
WAV-tiedosto on raakaa pakkaamatonta äänidataa eikä perustu häviölliseen pakkaukseen kuten esimerkiksi mp3 tai ogg. Sitä ei siis ole pilattu poistamalla sieltä taajuuksia, joten tässä mielessä väite pitää varmasti paikkansa. Uudesta algoritmista en tiedä, mutta myös WAV-tiedostoa vastaavan tiedoston voi tietysti pakata erilaisilla tavoilla häviöttömästi tiedonsiirron helpottamiseksi. Yleisin käytössä oleva pakattu häviötön formaatti lienee FLAC. Purettuna se siis toistuu täsmälleen samalla tavalla kuin CD, toisin kuin mp3. ~ Love broke out and I forgot it's war. |
jannu 06.12.2009 01:41:35 (muokattu 06.12.2009 01:42:44) | |
---|
elsewhere: WAV-tiedosto on raakaa pakkaamatonta äänidataa eikä perustu häviölliseen pakkaukseen kuten esimerkiksi mp3 tai ogg. Sitä ei siis ole pilattu poistamalla sieltä taajuuksia, joten tässä mielessä väite pitää varmasti paikkansa. Uudesta algoritmista en tiedä, mutta myös WAV-tiedostoa vastaavan tiedoston voi tietysti pakata erilaisilla tavoilla häviöttömästi tiedonsiirron helpottamiseksi. Yleisin käytössä oleva pakattu häviötön formaatti lienee FLAC. Purettuna se siis toistuu täsmälleen samalla tavalla kuin CD, toisin kuin mp3. En nyt haluaisi sodomoida pilkkua, mutta cd-laatuinen ääni on syvyydeltään 16-bittistä ja näytteenottotaajuudeltaan 44.1 kHz. Aivan takuuvarmasti silloin äänidata "on pilattu poistamalla taajuuksia" muunnosvaiheessa. |
elsewhere 06.12.2009 12:35:13 | |
---|
jannu: En nyt haluaisi sodomoida pilkkua, mutta cd-laatuinen ääni on syvyydeltään 16-bittistä ja näytteenottotaajuudeltaan 44.1 kHz. Aivan takuuvarmasti silloin äänidata "on pilattu poistamalla taajuuksia" muunnosvaiheessa. Ei siitä käytännössä tärkeitä taajuuksia poistu, koska 44.1kHz sampleratella voidaan kaapata kaikki 22050kHz pienemmät eli ihmiskorvin kuultavat taajuudet ( http://en.wikipedia.org/wiki/Nyquist%E2%80%93Shannon_sampling_theorem ). Analogisen datan kvantisoiminen 16 bittiin muuttaa kyllä hieman taajuuksien keskinäisiä suhteita, koska yksittäinen sample pyöristetään lähimpään 1/65536 osaan, mutta en usko että maailmassa on kovinkaan montaa ihmistä jotka kykenisivät moisen kuulemaan. Häviölliset formaatit sen sijaan vetävät raa'asti äänidatan uusiksi, usein hyvin huomattavallakin tavalla. Tunnen erään ihmisen, jolla on aivan liikaa rahaa käytettäväksi erilaisiin äänentoistovehkeisiin, ja vaikka ko. tyypin kotistereot minun Tivoli Audioni hakkaavatkin, en minä ainakaan kuule minkäänlaista eroa CD:n ja korkeampiresoluutioisen SACD:n välillä. ~ Love broke out and I forgot it's war. |