Aihe: Sävelkorvan laatu ja musikaalisuus
1 2
kimurantti1
12.09.2008 17:48:06 (muokattu 12.09.2008 17:51:13)
Tämähän ei aivan pidä paikkaansa...

Ei, enhän mä nyt herranjumala tarkoittanut sitä, ettäkö ei jotain kappaletta pystyisi ensikuulemalta plokkaamaan. Mä itsekin pystyn siihen simppelimpien biisien kohdalla. Tarkoitin sitä, että kukaan ei opi sellaista taitoa laakista, vaan korvan harjaannuttamiseen sille tasolle, että pystyy plokkaamaan biisejä yhdellä tai kahdella kuuntelukerralla menee aika pitkä aika, eikä se kerro henkilön musikaalisuudesta tai sävelkorvasta yhtään mitään, jos ja kun se ei onnistu ensimmäisellä kerralla, kun yrittää plokata jotain. Kyse ei ole mistään salatieteestä tai ihmelapsesta, vaan harjoittelusta.
Kailis
12.09.2008 17:55:56

Mutta minun ongelmani on juuri se että en kuule sitä melodiaa. Tietenkin voin kuunnella kappaletta muuten mutta en kuule sitä mitenkään analysoiden.

Siinä tapauksessa hankit tabulatuurit ja kahlaat niiden kanssa. Sitten soitat musan kanssa ja sanot; Ahaa, näin! Ja kun teet tuota ahkerasti, huomaat yllätykseksesi jonain päivänä pystyväsi blokkaamaan ilman nuotteja. *rumpujen pärinää* PÄDÄÄ! Maailma on sinun!
Jazz2
12.09.2008 18:06:07
instrumenttina on piano
opaa
12.09.2008 22:33:03
instrumenttina on piano

No sitten sama pianon kanssa.
Jazz2
12.09.2008 22:39:16 (muokattu 12.09.2008 22:40:04)
Jotenkin en osaa soittaa pianolla yhtään minkään biisin kanssa. Jokin siinä vain ei mikään yhtään natsaa eikä mikään mene kohdilleen.

No enpä minä mitään biisiä olekaan opetellut mutta olen koettanut mukana plokata mutta ei onnistu.
kimurantti1
12.09.2008 22:40:53 (muokattu 12.09.2008 22:42:52)
Jotenkin en osaa soittaa pianolla yhtään minkään biisin kanssa. Jokin siinä vain ei mikään yhtään natsaa eikä mikään mene kohdilleen.

No enpä minä mitään biisiä olekaan opetellut mutta olen koettanut mukana plokata mutta ei onnistu.

Nämä sun juttusi alkaa kuulostaa enemmän ja enemmän siltä, että sun kannattaisi mennä pianotunneille. Ymmärrät varmaan, että jos perimmäinen kysymys on se, että "miten soitetaan biisin mukana pianolla?", niin se on aivan liian laaja että kukaan voisi mitenkään vastata siihen.
Jazz2
12.09.2008 23:30:37
Perimmäinen kysymys on miten soitetaan korvakuulolta tai että miten sitä lähdetään harjoittelemaan.
Antti1
13.09.2008 17:45:53 (muokattu 13.09.2008 17:49:25)
Perimmäinen kysymys on miten soitetaan korvakuulolta tai että miten sitä lähdetään harjoittelemaan.

Mieti joku tosi tuttu kappale, jonka melodian vaikkapa osaat hyräillä ulkoa. Sitten haet ääni ääneltä ne sävelet sieltä koskettimista ja opettelet sen melodian sitä kautta. Sitten rupeat korvakuulolta hakemaan sointuja taustalle jne.

Ihan suosiolla sinne pianotunnille vaan, kuulostaa tosiaankin aloittelevan soittajan perusongelmilta. Plokkailua edesauttaa suuresti oman instrumentin hallitseminen. Jos ei taitu Ukko Nooa, niin tuskin lähtee minkään viulukonserton soololuritukset aukeamaan korvalla.

EDIT: Mäkin "osaan soittaa" pianoa, vaikken oo yhtäkään biisiä opetellut nuoteista. Nuotit on about kymmenen vuoden käyttämättömyyden jälkeen niin pahasti hakusessa, ettei ne muutakuin nykyisellään hidasta soittamista. Sensijaan oon onnistunut kehittämään _harjoittelemalla_ korvaa niin pitkälle, että pystyn soittamaan päässäni soivia kuvioita kohtalaisen helpohkosti. Toki soittotekniikka mulla nyt on niin persuksesta, että noi mun soittamat biisit on aika helpohkoja ja sen takia oon yksinkertaistanut soinnutusta yms. Tee samoin, jos ei muuten aukea.
Diezel huone: http://muusikoiden.net/huoneet/tiedot.php?id=775
Jazz2
13.09.2008 18:20:24
Olen soittanut piano noin vuoden ja käyn jo kansalaisopiston tunneilla.

Osaan soittaa ukko nooan, mutta siinä eräässä kohdassa en ole oikein varma että mikä on sointu. Tai en edes tiedä onko siinä jotain 7-sointuja jne.
Kailis
13.09.2008 19:21:58

Nyt kyllä meitä viedään kuin litran mittaa...
BobHope
13.09.2008 19:54:34 (muokattu 13.09.2008 19:54:51)

Nyt kyllä meitä viedään kuin litran mittaa...

:D Aika kauan kesti tajuta. Itse kullakin.
Hiljaiset askeleet kaikuvat syvissä vesissä. Tunteja laskien kulkee hämärä varjoina.
Jazz2
13.09.2008 19:56:21
En kylläkään ole mikään trolli jos sitä meinasitte.

Totuus on se että en koskaan ole elämäni aikana nähnyt ukko nooan nuotteja, vaan olen aina korvakuulolta soittanut sen.
phren
13.09.2008 20:15:08
Kuinkas "vakava ongelma" korvan kanssa sulla oikein on? Jos joku soittaa pianolla vaikkapa tuota Yesterdayta, niin kuuletko sä jos se soittaa väärin? Ei sen pitäis olla mahdotonta oppia itse soittamaan yrityksen ja erehdyksen kautta, jos sentään erottaa oikeat ja väärät äänet.
Jazz2
13.09.2008 20:24:38 (muokattu 13.09.2008 20:27:09)
Kyllä minä huomaan instrumentin epävireisyyden ja jos soittaa väärin.

Sävelmuistin kanssa on ongelmia, nimittäin en kovin helposti muista miten biisi edes menee. Kokonaisuuksien ulkoamuistaminen on hyvin vaikeaa monien biisien kohdalla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)