Aihe: Rytmitaju
1 2
Klezberg
03.07.2008 18:03:09

Veikkaisin, että hyvä harjotus alkuun voi olla soittaa peruskompin kanssa (jossa basari tulee tahdin alkuun ja keskellä on virveliä), niin siinä voi tarkkailla sitä basaria että se osuu tahdin alkuun. Näin siis ainakin jos on ihan erityisen huono rytmitaju (jollaiseen olen törmännyt). Komppeja voi tehdä musiikkiohjelmalla ja monista kiippareista löytyy (jos ei rumpukonetta omista)

Mä olen tykännyt soitella Band-in-aboxin tekemän kompin päälle. Porukat puhaltajapalstalla tuntuivat suosittelevan ihan metronomin kanssa soittoa. Kokeilin sitä eilen kitaran kanssa, ja tuntuu että siinä voi olla järkeä. Metronomin antama syke on niin pelkistetty että siinä oman soiton tarkkuus paljastuu heti. Metronomin voi laittaa niin että siitä saa vain ykkösen ja kolmosen.

Oon miettiny sitä, että haittaakohan huono rytmitaju jostain vahvemmin rytmiin perustuvasta musiikista (tyyliin funk) nauttimista?

Itse olen erityisen kiinnostunut Balkanin musiikista, ja siellähän rytmit ovat aikamoisia. En kuitenkaan oikein pysty hahmottamaan niitä rytmejä; esimerkiksi olen epäonnistunut surkeasti kun olen joskus yrittänyt niitä ohjelmoida koneelle.
kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti ja ne vie kaiken ajan
esprit de corps
03.07.2008 18:09:59
Se voi olla, että jos on äärimmäisen rytmitajuton, rytmiin perustuva musiikki voi olla erittäinkin yllätyksellistä ja mielenkiintoista, kun sitä ei pysty järkevästi hahmottamaan. Tämä riippuu tietenkin ihan henkilöstä, jotkut taasen voivat pitää sitä ihmeellisenä ja kummana mölynä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)