Aihe: Pölyn poistaminen vinyyleistä
1 2
Leikari
27.01.2008 16:47:56
...pahemmanlaatuinen lika lähti parista koelevystä erittäin tehokkaasti ja levyt soivat kirkkaasti ja hienosti käsittelyn jäljiltä.

Testasin liiman vaikutusta levyihin kahdella samanlaisella levyllä.

Ensin laitoin Eri-Keeperiä. Käsittelyn jälkeen ääni todella soi aiempaa puhtaammin. Syvyysvaikutelma koki merkittävän parannuksen. Ylempien diskanttien räikeys oli poissa, mutta läsnäolon tuntu oli aivan hämmästyttävä. Tenorifonissa oli todellista aidon soittimen samettista karheutta ja laulaja tulkinta korostui aidolla keskiäänirekisterin tasaisuudella. Ääni ei kuitenkaan ehkä sijoittunut stereokuvaan aivan tarkimmalla mahdollisella tavalla.

Seuraavaksi suoritin käsittelyn Kiilto-66 yleis-puusepänliimalla. Soundiero Eri-Keeperiin oli hämmästyttävä. Erityisesti bassojen kiinteys tuli esille aivan eri tavalla kuin aiemmin. Huomasin äänirasian nyt kaivavan esille myös sellaisia matalimpia basso-sävyjä, joita en ollut tiennyt aiemmin olevankaan. Diskantteja vaivasi kenties hienoinen kierys, minkä seurauksena mm. symbaalit asettivat melkoisen haasteen kuuntelussa käyttämilleni Martin-Loganin elektrostaattisten kaiuttimien yläpäälle. Toisaalta ajettaessa ääntä rauhallisemman tyylisellä putkivahvistimella voi diskantti kenties soida aivan oikealla tavalla. Vasemman ja oikean kanavan erottelu oli sillä tasolla, että ei tarvitse hävetä kalliimpienkaan high-end laitteiden joukossa. Syvyysvaikutelmassa sitten valitettavasti jäätiin hienoisesti Eri-Keeperin esitykseen verrattuna. Käsittelemättömät sekä CD-levyt toki Kiiltoliimalla käsitelty vinyyli peittoaa toki helposti.

Summa summarum: Vaikka levyt olisivatkin puhtaat ja hyvin pidetyt voin suositella yleisliimakäsittelyä kiinteyttämään ja puhdistamaan vinyylilevyn ääntä.

Kummanko liiman sitten valitsisi. Omalla laitteistolla ja musiikkimieltymyksilläni kallistuisin ehkä enemmän Kiilto-66:n puoleen. Akustissävyistä jazzia tai klassista musiikkia kuuntelevan valinta olisi ehkä toinen. Kumpikaan tuote ei ole kallis, joten parasta on kokeilla itse omaan laiteyhdistelmään sopiva käsittelyaine.

;-)
Teijo K.
27.01.2008 17:56:23

Testasin liiman vaikutusta levyihin kahdella samanlaisella levyllä.

Ensin laitoin Eri-Keeperiä. Käsittelyn jälkeen ääni todella soi aiempaa puhtaammin. Syvyysvaikutelma koki merkittävän parannuksen. Ylempien diskanttien räikeys oli poissa, mutta läsnäolon tuntu oli aivan hämmästyttävä. Tenorifonissa oli todellista aidon soittimen samettista karheutta ja laulaja tulkinta korostui aidolla keskiäänirekisterin tasaisuudella. Ääni ei kuitenkaan ehkä sijoittunut stereokuvaan aivan tarkimmalla mahdollisella tavalla.

Seuraavaksi suoritin käsittelyn Kiilto-66 yleis-puusepänliimalla. Soundiero Eri-Keeperiin oli hämmästyttävä. Erityisesti bassojen kiinteys tuli esille aivan eri tavalla kuin aiemmin. Huomasin äänirasian nyt kaivavan esille myös sellaisia matalimpia basso-sävyjä, joita en ollut tiennyt aiemmin olevankaan. Diskantteja vaivasi kenties hienoinen kierys, minkä seurauksena mm. symbaalit asettivat melkoisen haasteen kuuntelussa käyttämilleni Martin-Loganin elektrostaattisten kaiuttimien yläpäälle. Toisaalta ajettaessa ääntä rauhallisemman tyylisellä putkivahvistimella voi diskantti kenties soida aivan oikealla tavalla. Vasemman ja oikean kanavan erottelu oli sillä tasolla, että ei tarvitse hävetä kalliimpienkaan high-end laitteiden joukossa. Syvyysvaikutelmassa sitten valitettavasti jäätiin hienoisesti Eri-Keeperin esitykseen verrattuna. Käsittelemättömät sekä CD-levyt toki Kiiltoliimalla käsitelty vinyyli peittoaa toki helposti.

Summa summarum: Vaikka levyt olisivatkin puhtaat ja hyvin pidetyt voin suositella yleisliimakäsittelyä kiinteyttämään ja puhdistamaan vinyylilevyn ääntä.

Kummanko liiman sitten valitsisi. Omalla laitteistolla ja musiikkimieltymyksilläni kallistuisin ehkä enemmän Kiilto-66:n puoleen. Akustissävyistä jazzia tai klassista musiikkia kuuntelevan valinta olisi ehkä toinen. Kumpikaan tuote ei ole kallis, joten parasta on kokeilla itse omaan laiteyhdistelmään sopiva käsittelyaine.

;-)

Hoho. :) +

Mie käytin itseasiassa tommosta halpaa timpurin yleisliimaa. Pistä toi sinne hififoorumille muutens. Vois irrota hyvät keskustelut.
Karlsson
27.01.2008 22:13:01
Leikarille kans täältä plussa.

Hoho. :) +

Mie käytin itseasiassa tommosta halpaa timpurin yleisliimaa. Pistä toi sinne hififoorumille muutens. Vois irrota hyvät keskustelut.

Sieltä saa jäähyt tollasella. Kokeiltu on.
"Jos tämä on sivistystä, antakaa minulle barbaria." -Wagner
Juupe
28.01.2008 01:06:07
On kyllä olemassa semmoinenkin koulukunta, että noita pölyjä ei poisteta, vaan putsataan neula aina levyn soiton lomassa.

Näin olen toiminut varmaankin yli 20 vuotta, eivätkä levyni kerää pölyä, vaikka yleensä poistan levysoittimen pölykannen levyjä kuunnellesani.

Kaikenlainen levyn pyyhkiminen vain painaa pölyä syvälle uriin ja sähköistää levyä niin, että se kerää pölyä entistä tehokkaammin, ja ritinä on taattua. Hyvälaatuinen neula ei paina pölyä ja likaa levyn uriin, vaan nostaa sen sieltä ylös. Jos ostamassani käytetyssä levyssä on paljon pölyä, täytyy neulaa ensin puhdistaa usein, mutta muutaman soittokerran jälkeen levy on puhdas, eikä se ime uutta pölyä, kunhan malttaa olla hinkkamatta sitä millään vehkeellä sähköiseksi. Jos ostamassani käytetyssä levyssä on muuta likaa, pesen sen isopropanolilla kostutetulla Duo-pad-tyynyllä (en muista valmistajaa), tai joskus liimausmenetelmällä. Omassa käytössäni levyihin ei tule uutta likaa, ja neulaan kertyy vain vähäinen määrä pölyä, jonka pyyhkäisen pois neulaharjalla. Silloin tällöin puhdistan neulan perusteellisemmin Goldringin laitteella, jossa neula lasketaan suurella taajuudella värähtelevän tiheän hiilikuituharjan päälle.

Levy laitetaan tietenkin heti kuuntelun jälkeen takaisin pussiin ja koteloon ja paikalleen hyllyyn, eikä uria kosketella sormilla. Näillä konsteilla levyt pysyvät pölyttöminä ja puhtaina. Nimim: yli 20 vuoden kokemus :)
Karlsson
28.01.2008 09:58:56
Silloin tällöin puhdistan neulan perusteellisemmin Goldringin laitteella, jossa neula lasketaan suurella taajuudella värähtelevän tiheän hiilikuituharjan päälle.

Minkälainen laitos tämä on?
Juupe
28.01.2008 10:12:43
Minkälainen laitos tämä on?

Se on Goldringin Electro Stylus Cleaner, koko n. 13x4x2cm, sisällä 9V:n paristo, asetetaan levylautasen päälle ja neula lasketaan laittessa olevan värähtelevän tyynyn päälle. Puhdistaa neulan tosi tehokkaasti. En tiedä, saako näitä enää mistään. Mulla on ollut se ehkä n. 15 vuotta. Hifi-kaupasta sain.
Karlsson
28.01.2008 11:17:43
Se on Goldringin Electro Stylus Cleaner, koko n. 13x4x2cm, sisällä 9V:n paristo, asetetaan levylautasen päälle ja neula lasketaan laittessa olevan värähtelevän tyynyn päälle. Puhdistaa neulan tosi tehokkaasti. En tiedä, saako näitä enää mistään. Mulla on ollut se ehkä n. 15 vuotta. Hifi-kaupasta sain.

Juu, mietinkin, että taitaa olla joku vanhempi laitos. Nyt näyttää olevan tarjolla erilaisia puhdistusliuskoja tai "hyytelöitä" lähinnä.
Leikari
28.01.2008 11:51:13 (muokattu 28.01.2008 13:44:33)
minulla on ollut neulanpuhdistusnestettä pullossa, jonka korkissa on harja (kynsilakkapullo -tyyliin). Kyseessä on jonkinlainen liuotin - harjalla olen silloin tällöin (aktiivisempanakin vinyylinkuunteluaikana 1-2 krt/vuosi) laittanut tipan neulan päähän, antanut vaikuttaa vähän aikaa ja harjannut pois. Hyvin on toiminut tuokin. Kannattaa muistaa, että neulassa on timantti, joka ei harjaamisesta kulu - neulavartta/putkea tosin ei pidä kohtuuttomasti rasittaa, mutta ei mitään yltiövarovaisuutta/pelkoa normaalirasioissa ole - - ennen käsittelyä toki on hyvä irottaa neula rasiasta ja tutkia rakennetta, että millaisen käsittelyn arvelee sietävän. Myös putsaaminen on helpompaa kun neula on irrotettu. Tosin kaikissa MC-rasioissahan tuo ei välttämättä kotioloissa onnistu.

80-luvulla minulla on mahdollisuus opiskelupaikalla käyttää korkealaatuisia binokulaari (stereo) mikroskooppeja (Nikon, Zeiss). Seurailin kiinnostuksen vuoksi neulan timantin kulumista mm. Ortofon Om-6(vai 9?)1 -rasialla, jossa oli vielä elliptisestä hionnasta poikkeava tosi kapean olkapinnan omaava neulan profiili (Van den Hull). Ko. tyyppisellä mikroskoopilla näki hyvin, milloin neulan kuluminen oli sitä luokkaa, että hienostuneesta uranseuraajasta parhaat ominaisuudet oli poissa (joidenkin kavereiden neuloja kun katsottiin niin oli melkoisia "kyntäjiäkin" joukossa - - menivät heti vaihtoon kun itse näkivät...). Tuossa samassa yhteydessä näki hyvin neulan likaantuneisuuden. Vaalea huonepölyhän lähtee vaikka puhaltamalla, mutta olennaisempaa on neulatimantin tyveen kertyvä kiintoaines - olisiko sitten vinyylihiukkasia vai jotain muuta. Vähäisessä määrässä sillä ei tietysti ole merkitystä, mutta paksumpana könttinä voi kuvitella vaikuttavan äänentoistoon tosi kultakorvakuuntelussa. Ja kuten edellä jo totesin niin neulanpuhdistusaineella putsaaminen riitti mikroskooppinäkymien perusteella pitämään paikat puhtaana.

Kunnon hi-fi -liikkeessä pitäisi ollakin mikroskooppi neulan kunnon tarkastelua varten - - ihan valaisevan havainnollista jokaisen vinyylikuuntelijan olisi joskus ko. välineellä päästä neulaa tarkastelemaan.

p.s muistan myös noita neulan ultraääni- tms. pesureita aikanaan olleen markkinoilla - eipä tullut hankittua, mutta ilmankin pärjää.

p.p.s ei tuo vinyylilevyjen käsittely ja soittaminen niin vaivalloista ole kuin ehkä joku voisi yo. kirjoituksista saada vaikutelman. Pikkuisen huolellisuutta ja "säätöä" ajoittain kuitenkin vaaditaan mikäli mielii saada äänentoista parhaan irti ja ennen kaikkea pitää mekaanisesti helposti vioittuvat levyt hyvässä kunnossa. Itselleni on kyllä iso ilo kun voi ottaa hyllystä yli 30 vuotta sitten hommatun äänitteen, ihailla sen uudenlailla kiiltelevää tahratonta pintaa sekä kuunnella rätisemätöntä, paukkumatonta ja ässien sointia särkemätöntä puhdasta sointia.
Juupe
29.01.2008 16:18:07 (muokattu 29.01.2008 16:18:32)
minulla on ollut neulanpuhdistusnestettä pullossa, jonka korkissa on harja (kynsilakkapullo -tyyliin).

Olen myös joskus käyttänyt tuota. Siinä täytyy vain varoa ettei kastele neulavarren kiinnityskumia, saattaapi haurastua ja kovettua.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)