![]() 18.10.2007 15:30:21 | |
---|---|
Mun mielestä vapaassa virtaavudessa ei tarvitse olla jatkuvaa loppusointua! Mutta siinäpä se täysin vapaa virtaavuus puhuttuna tekstinä ja lyriikkana eroaakin. Koska lyriikka on valmiiksi mietittyä, siinä on kysymys pelkästä vapauden illuusiosta. Jotta se toimii lyriikkana, vaaditaan jotain eroa pelkkään puhuttuun tekstiin (paitsi jos puhuja pystyy vapaata tekstiä suoltaessaan kuulostamaan kirjoitetulta) ja siihen loppusoinnut ovat ihan viksu keino. Kyllä improvisoidussa musiikissakin järkeä usein on ja se on silti improvisoitua. Tai vaihtoehtoisesti ajateltuna, kaaoksen luomiseen musiikillisessa yhteydessä on syytä sisältyä jotain estetiikkaa tai muuten voisi kuunnella pelkkää liikenteen melua konserttisalissa ja saada kiksejä. Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro. | |
![]() 18.10.2007 15:51:39 (muokattu 18.10.2007 15:57:27) | |
On kovin teennäistä kirjoittaa kompleksista musiikkia jos teksti on tasoa "Sanojasi kuuntelen/tajuun sen/löydän sydämeesi avaimen". Blaah, ketä kiinnostaa? Tuollaista tuubaa kyllä kuulee laivan liikaa mm. iskelmissä ja muissakin pop-biisien sanoituksissa. Tuo ns. nuorisokieli, kuten esim. sana "tajuun", ottaa minua kyllä päähän teksteissä, kuten muutkin vastaavat. "Tajuun, tajuun, lumoudun sun hajuun." (heh) No, olen kai noilta osin sitten vanha kalkkis mielipiteineni. Esimerkkinä hyvästä riimittelystä olkoon vaikkapa seuraava Junnun tekemä: "Ystävä, kuuntele kumppaninain, aivan kuin mainingit sois. Yössä kuin laivat me kohtaamme vain, kunnes taas liu_umme pois." Upeaa, eikö totta? Muuten: Itse teen harvoin tekstejä, vaikka ne ns. "pihtisynnyttämällä" saattavat ainakin osin syntyä. Äänitteille niistä on päätynyt vain kolme tekstiä. Minulla on ollut onni kohdata hyvä sanoittaja ja yhteistyökumppani, jonka teksteihin olen pääosin sävellykseni tehnyt, kuten mm. pariin TV2 Pikku Kakkosen luontoaiheisiin sarjoihin. E: Nyt en keksi, miten tuon heittomerkin laitan tekstiesimerkkiini riimittelystä :/ | |
![]() 18.10.2007 16:19:47 (muokattu 18.10.2007 17:04:58) | |
keskustelu on ikävä kyllä mielestäni kääntymässä nyt väärään suuntaan. Minä kyllä tiedän hyviä riimittelijöitä ja tiedän mitä hyvät riimit ovat.Tiedän sen, että hyvä riimittely on äärimmäisen hankalaa, mikäli ei halua tehdä iskelmää. Tiedän mitä osa-alueita minun pitäisi parantaa sanoissani. Mutta kyseessähän ovatkin nyt nuo "syvissä riveissä"-teokseni sanat. Tottakai niitä rytmityksiä voi parantaa ja tottakai riimejä voi korjailla. Osia voidaan poistaa ja uusia keksiä. Mielestäni koko teokseni idea on se, että eri osat poikkeavat toisistaan ja säveltäjällä on suuri vastuu saada nuo kovin erilaiset osat sulautumaan yhtenäiseksi tarinaksi nykyajasta. Mutta entäpä se sisältö ? Miten on teidän tulkintanne teoksen ideasta ? edit. Onko tässä ainesta ? | |
![]() 18.10.2007 16:32:23 | |
Mutta entäpä se sisältö ? Miten on teidän tulkintanne teoksen ideasta ? No eipä tuo herättänyt minussa oikeastaan minkäänlaisia tuntemuksia. Juujuu, kansa vaeltaa sokeana ja kauheata on... | |
![]() 18.10.2007 16:52:39 | |
Osaltani pidättäydyn jatkamasta aiheesta, koska olen jo pääosin sanottavani sanonut. Toivon keskustelun aloittajalle hyviä hetkiä tekstien tekoon ja pitkäjänteisyyttä, sillä sitä tarvitaan kehittyäkseen mahdollisen lahjakkuuden ohella sanoittajana. | |
![]() 18.10.2007 19:23:43 (muokattu 18.10.2007 19:38:12) | |
keskustelu on ikävä kyllä mielestäni kääntymässä nyt väärään suuntaan. Minä kyllä tiedän hyviä riimittelijöitä ja tiedän mitä hyvät riimit ovat.Tiedän sen, että hyvä riimittely on äärimmäisen hankalaa, mikäli ei halua tehdä iskelmää. Tiedän mitä osa-alueita minun pitäisi parantaa sanoissani. Mutta kyseessähän ovatkin nyt nuo "syvissä riveissä"-teokseni sanat. Tottakai niitä rytmityksiä voi parantaa ja tottakai riimejä voi korjailla. Osia voidaan poistaa ja uusia keksiä. Mielestäni koko teokseni idea on se, että eri osat poikkeavat toisistaan ja säveltäjällä on suuri vastuu saada nuo kovin erilaiset osat sulautumaan yhtenäiseksi tarinaksi nykyajasta. Mutta entäpä se sisältö ? Miten on teidän tulkintanne teoksen ideasta ? edit. Onko tässä ainesta ? Mähän sanoin jo että se futaa! Sisältö - who cares kunhan musiikki ja sanat toimivat yhdessä. Tommosesta monimerkityksellisestä, tulkinnanvaraisesta tekstistä voi itse kukin löytää öbaut mitä merkityksiä tahansa, joten se riittää että koko roska toimii pakettina. "Ystävä, kuuntele kumppaninain, aivan kuin mainingit sois. Yössä kuin laivat me kohtaamme vain, kunnes taas liu_umme pois." Eihän Junnun teksteissä mitään vikaa ole, toimivat kuin tauti, usein tarinatkin ovat vielä selvästi, mutta silti lyyrisesti toimivasti kerrottuja. Ne ei kuitenkaan todellakaan ole mitään mun henkilökohtaisia suosikkeja (paitsi jos iskelmälyriikasta on aivan pakko jotain valita), eniten sen takia, että niissä on lopulta perin vähän merkitystä ainakin mun elämälleni. Lisäksi esimerkiksi toi jälkimmäinen fraasi on mun mielestä aika merkityksetön, jotensakin kömpelökin, vaikkakin kivasti riimittyvä kielikuva. "Kuin laivat kohtaamme vain", mitä helevettiä? Sivuuttavat toisensa jotenkin soljuvasti? Oikein kivaa, jepjep, mutta mikä ton koko sitaatin merkityssisältö on? "Kuulehan sie ku aallot lyä rantahan! Soljutaanpa toistemme ohitte ja lähretähän eri suuntihin." Ou raits, kivakiva. Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro. | |
![]() 19.10.2007 08:46:39 | |
Yksi seikka, mistä en tässä keskustelussa pidä, on se että sanoittajantaitoni kyseenalaistetaan, aivan kuin en tietäisi sanoittamisesta mitään. Minulla on muusikkoystäviä ja he ovat kyllä kertoneet miten hyvä biisi pitäisi sanoittaa. Olenhan minä tehnyt paljonkin tekstejä, jopa iskelmätyylisiä, eikä tämä ole mikään ensimmäinen raapustus, jonka olisin yhdessä yössä tehnyt. Eräs ystäväni ei pitänyt viisaana sitä, että "tulen esille" näinkin ristiriitaisella ja kunnianhimoisella "sekoilurunoudella", mutta minusta aikaisemmat tekstini ovat epäolennaisia "Syvissä Riveissä" - projektin kannalta. Antaisihan se toki enemmän painoarvoa sanoilleni, jos minut entuudestaan tunnettaisiin hyvänä sanoittajana, mutta suuri tavoitteeni ihmisenä on nousta pois epäolennaisuuksien suosta, jossa niin monet meistä tarpovat. haluaisinkin, että: mikäli keskustelu jatkuu, sanoittajantaitoni muihin kuin tähän projektiin liittyen ei otettaisi kantaa, sillä ette te voi tietää mitä olen aikaisemmin tehnyt. | |
![]() 19.10.2007 09:20:23 (muokattu 19.10.2007 09:20:49) | |
Älähän nyt. Keskustelussa on puhuttu sinusta, Junnu Vainiosta ja Eino Leinosta... Olet hyvässä seurassa. | |
![]() 19.10.2007 09:39:29 | |
Daideilija tekee mitä lystää, turha sitä on keneltäkään kysellä ja myötäillä. kyllä sitä kommentia tulee joka tapauksessa joka suuntaan. Karavaani kulkee,koirat haukkuu, vai miten se meni;9. Perinteisessä iskelmälyriikassa on mun mielestä omat "sääntönsä" joihinka nuo Junnunkin tyyliset kielikuvat ja aihepiirit istuu vallan mainiosti, eikä niissä sen kummempaa. Rokkisysteemeissä ja vaikka kantrissa taas omansa. Jos ne istuu siihen musiikkiin, niin tulos lienee jo hyvä. Teknisiä juttuja, osuuko tavut nuotilleen jne voi taas mittailla ihan eri tyyliin mutta paljon on myös kiinni myös laulajasta miten se osaa mennä tekstiin sisään, fraseerata mitassa ja temmossa, tulkita. Jokaisella on noihinkin omia, korvan sanelemia sääntöjä ja mieltymyksiä. Itse olne joskus ihmetellyt tätä rap-lyriikkaa ja varsinkin sanojen painotusta, ne ei mene monestikaan kohdalleen mut kai se on sitten sitä tulkintaa. Joskus tuli sellainen piisi jossa välillä laulettiin ja rapatettiin, tuli mieleen että ko teksti oli tehty nimenomaan lausuttavaksi, laulettuna osa ei toiminut yhtään. Tai sitten se ei osannut laulaa sitä. - I scream, you scream, we all scream for icescream - | |
![]() 19.10.2007 09:55:18 (muokattu 19.10.2007 09:57:10) | |
Pakkohan tähän on vielä todeta, että löytyyko nimimerkki syyntakeettomalta tekstejä, jotka ovat jo mahdollisesti demoina tai jopa äänitteillä musagenrestä riippumatta muiden arvoitaviksi? Ala on kova ja julma eri kritiikkeineen ja ne on vain kestetävä tuli tuutista mitä tuli. Tuommoinen itkeminen" "Sillä ette te voi tietää mitä olen aikaisemmin tehnyt" ei auta yhtään mitään. Mitä sitten olet tehnyt? | |
![]() 19.10.2007 09:56:53 (muokattu 19.10.2007 09:58:48) | |
Kyse ei ole itkemisestä, vaan suuresta egostani. Ei, minulla ei ole muita tekstejä nauhoitettuna, lähinnä sen takia, etten kuulu mihinkään "musaskeneen". Ps. Tämä maailma ei ole mikään vaaleanpunainen unelma, sen olen itsekin joutunut toteamaan jo vuosia sitten. | |
![]() 19.10.2007 10:02:30 (muokattu 19.10.2007 11:28:35) | |
Kyse ei ole itkemisestä, vaan suuresta egostani. Ei, minulla ei ole muita tekstejä nauhoitettuna, lähinnä sen takia, etten kuulu mihinkään "musaskeneen". Ps. Tämä maailma ei ole mikään vaaleanpunainen unelma, sen olen itsekin joutunut toteamaan jo vuosia sitten. Kuulehan nyt: Mulla meni kymmenen vuotta harjoitellessa, ennen kuin sain ensimäisen rallini äänitteelle, jossa sävel ja sanat ovat omiani. Laulaja on Reijo Taipale ja vuosi on 1996. Nykyisin tuo tekstin/sävellyksen läpimeno on vielä vaikeampaa monistakin eri syistä. E: Ilmainen tekstitysvihje Sinulle haikeaan iskelmägenreen: Teeppäs teksti biisiin otsikolla:" Ei sanani ketään tavoita:" Tee tuo näytteenä taidoistasi vaikka minulle. Tutkin sen sitten ja jos se toimii mielestäni riimiteknisesti ja rytmisesti hyvin (sitä todella vaadin ns. vanhan liiiton tekijänä), niin lupaan säveltää tekstisi ensin sen kuitenkin hyväksyessäni. Biisin B-osa voisi alkaa otsikon mukaisilla sanoilla. Kolme A-osan säkeistöä ja niihin B-osat. Voit toki ympätä mukaan C-osankin, jos katsot sen aiheelliseksi. Tässäpä yhteistyötarjoukseni ylläolevin ehdoin ja tämä tarjous on rehellinen, eikä mitään vttuilua. Tekstin valmistuttua voit laittaa sen pikaviestinä minulle tarkistettavakseni, jos otat haasteen vastaan. Homman toimiessa sitten saman myöhemmin ilmoitettuun s-postiosoiteeseeni, jotta voin sen tulostaa ja aloittaa mahdollisen sävellystyön.. | |
![]() 19.10.2007 15:32:45 | |
E: Ilmainen tekstitysvihje Sinulle haikeaan iskelmägenreen: Teeppäs teksti biisiin otsikolla:" Ei sanani ketään tavoita:" Tee tuo näytteenä taidoistasi vaikka minulle. Tutkin sen sitten ja jos se toimii mielestäni riimiteknisesti ja rytmisesti hyvin (sitä todella vaadin ns. vanhan liiiton tekijänä), niin lupaan säveltää tekstisi ensin sen kuitenkin hyväksyessäni. Biisin B-osa voisi alkaa otsikon mukaisilla sanoilla. Kolme A-osan säkeistöä ja niihin B-osat. Voit toki ympätä mukaan C-osankin, jos katsot sen aiheelliseksi. Tässäpä yhteistyötarjoukseni ylläolevin ehdoin ja tämä tarjous on rehellinen, eikä mitään vttuilua. Tekstin valmistuttua voit laittaa sen pikaviestinä minulle tarkistettavakseni, jos otat haasteen vastaan. Homman toimiessa sitten saman myöhemmin ilmoitettuun s-postiosoiteeseeni, jotta voin sen tulostaa ja aloittaa mahdollisen sävellystyön.. Perin mielenkiintoista. Jätän ehdotuksesi hautumaan. Kuitenkin tämä viestiketju on mielestäni kuitenkin "Syvissä riveissä" - projektille, joten tästä aiheesta en haluaisi jatkettavan tässä yhteydessä. Jätän kuitenkin ehdotuksesi kaikkine mahdollisine taka-ajatuksineen hautumaan. | |
![]() 20.10.2007 07:18:08 | |
Tee niin ja odotan mielenkiinnolla lopputulosta. Voithan laittaa jonkun muunkin tekstisi minulle esim. iskelmägenressä, jos niin haluat; sellainen vaikka, joka on mielestäsi paras. Kyllä minua aina uudet sanoittajat kiinnostavat vilpittömästi, kun huomaan taipumuksia joillain sellaiseen olevan. | |
![]() 20.10.2007 16:31:03 (muokattu 20.10.2007 16:37:15) | |
Tee niin ja odotan mielenkiinnolla lopputulosta. Voithan laittaa jonkun muunkin tekstisi minulle esim. iskelmägenressä, jos niin haluat; sellainen vaikka, joka on mielestäsi paras. Kyllä minua aina uudet sanoittajat kiinnostavat vilpittömästi, kun huomaan taipumuksia joillain sellaiseen olevan. Laitoin sulle yhen sanoitusluonnoksen pikaviestinä, jos se ei kelpaa niin laitan sitten vielä toisen. Edit. toivoisin, että et julkaisisi niitä tällä palstalla, koska sinulla ei ole oikeutta siihen. | |
![]() 21.10.2007 06:56:19 | |
En kauheen syvällisesti noita lyriikoita lukenut mutta pikaselauksella melkosta Timo Rautiainen-paatosta :) "Mommy, what is bukkake?" "It's when a daddy and a daddy and a daddy and a daddy and a daddy..." | |
![]() 21.10.2007 07:16:39 | |
Laitoin sulle yhen sanoitusluonnoksen pikaviestinä, jos se ei kelpaa niin laitan sitten vielä toisen. Edit. toivoisin, että et julkaisisi niitä tällä palstalla, koska sinulla ei ole oikeutta siihen. En julkaise. Sait juuri lyhyen, mutta rehellisen arvioin tekstistäsi pikana. | |
![]() 21.10.2007 13:50:49 | |
Nojoo, onhan hevosenhoitokirjastakin mahdollista tehdä biisi, mutta tarkoitin lähinnä, että onko mahdollista tehdä kunnianhimoinen biisi/levy, tarkoittaen sanojen rytmitystä, rakennetta yms. Onhan hevosenhoitokirjastakin mahdollista tehdä biisi. Kunnianhimoinen biisi/levy ei varmaan muutu enempää tai vähempää kunnianhimoiseks sillä, että siitä ollaan ulkoa käsin jotain mieltä. Jos sulla on kunnianhimoa ja seisot noiden lyriikoiden takana, totta hitossa lopputulos on kunnianhimoinen. Sanojen rytmitys, rakenne yms. noudattaa aivan samaa logiikkaa. Sä et varmaan ole tekemässä esim. iskelmää, joten sun ei tarvi tiedostaa esim. iskelmän sisältämiä tyylikeinoja sanojen rytmityksen, rakenteen yms. suhteen. Tee sitä mistä tykkäät, mut tee se niin et voit seistä sen takana. Tsemppiä! | |
![]() 21.10.2007 14:27:18 | |
En ota kantaa nyt rytmitykseen ja tavutukseen, sillä sitä on tässä jo käsitelty. Itse olen tasamittaisten rivien koulukuntaa, mutta miksei noitakin saisi laulettua, jos vain laulumelodiat ja itse kappaleet menevät täysin sanojen ehdoilla. Ihan eeppinen yleisfiilishän tossa on. Mukavan apokalyptinen miljöö ja muutamia todella hyviä ideoita joukossa. Kuitenkin parissa kohdassa olevat jatkuvat loppusoinnut häiritsevät minuakin, ja etenkin tuo "Mieli uniikki" -kohta tökki pahasti (jo senkin takia, että 'lupiini' ja 'putiikki' vaikuttavat lähinnä epätoivoiselta riimien metsästykseltä). Ihan koko levyä tuo ei ehkä kanna, mutta kyllä siitä varmasti hiukan hiomalla pitkän ja polveilevan proge-eepoksen saisi. Laulumelodioiden säveltäminen voi tosin paikoin olla tosi hankalaa. The 11th Hourilla vain uusia biisejä.
| >-)))> | |
![]() 21.10.2007 18:59:20 | |
Anteeks paljon jos tulee kohtuutonta kritiikkiä (eikä itse ole oikeastaan varaa näin sanoa) mutta toi sanoitus tuntuu erittäin "pakotetulta" pinkfloyd-maiselta tuotokselta. Ja vielä suomeksi. En pysty kuvittelemaan lopputulosta ilman isoja muutoksia. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)