Aihe: Ammattilainen vai amatööri? (Määrittelyapua, pliis..)
1 2 3 4
t-termiitti
18.09.2007 21:32:51

Ammattilainen on silloin ammattilainen, kun tietää olevansa ammattilainen. Mitä määrittelyjä siinä tarvitaan. Jos tarvitsee, niin silloin ei ehkä (vielä ainakaan) ole ammattilainen. Tärkeämpää on se, onko tyytyväinen siihen mitä tekee, oli ammattilainen tai ei.

Ammattilainen tietää olevansa ammattilainen, muttei pidä siitä melua, sillä usein muutkin tajuaa hänen ammattilaisuuden ilman että sitä tarvitsee erikseen sanoa tai määritellä.

Miksi näitä ketjuja on täällä näin paljon? Onko ammattilaisuus jotenkin erityisen tavoiteltavaa? Parempi olla tyytyväinen amatööri tai sitten vaikkapa suvereeni alan hallitsija - ammattilaisuus on harmaata keskinkertaisuutta. Standardi. Toki sekin voi olla palkitsevaa - ainakin kun ei tarvitse nälkää nähdä.
Pyöveli puhdisti kirveensä terän ja nauroi päälle.
ganesha
18.09.2007 21:49:32
ammattilainen nauraa matkalla pankkiin, amatööri vain katkerana katsoo vierestä
viina. hanuri. ja naiset.
Zarmo
19.09.2007 00:46:46

Ammattilainen tekee ammatikseen (eli työkseen), mitä sitten ikinä tekeekin.

Tällä linjalla olisin.

Toisaalta voi olla ammatiltaan jotain (siis koulutukseltaan, vaikka levyseppähitsaaja) ja tehdä jotain muuta tai olla työtön.
Olen muuten psykopaatti
Sosiaalinen tyylini on alistava ja vihamielinen: itseä vähättelemällä sopeutuminen: masokistinen tyyli
Vapinamonologeja
Jormaz
19.09.2007 01:37:23
Muusikko on musiikin ammattilainen ja leipuri leipomisen ammattilainen. Jos mä leivon sämpylöitä kerran kuussa, se ei tee musta leipuria. Samoin mä en tituleeraa itseäni juoksijaksi vaikka joskus käyn tuolla ulkona juoksemassa. Myöskään en kutsu itseäni muusikoksi koska muusikko käy töissä useammin kuin kolme kertaa vuodessa ja saa palkaksi muutakin kuin kaljaa.

Toisaalta, moni julkkis kulkee nimikkeellä "näyttelijä", vaikkei kukaan oikeasti muista henkilöä kuin korkeintaan jostain R-kioskin mainoksesta.
Summer is coming, fat boys are happy
panadol
19.09.2007 02:07:34
ammattilainen nauraa matkalla pankkiin, amatööri vain katkerana katsoo vierestä

Nooh, ainakin monilla mun tuntemillani "amatööreillä" on yleensä hyvät päiväduunit ja siten paljon hienommat vermeet mihin itse ikinä kykenisin venymään ;)

Näissä amatööri / ammattilainen keskusteluissa tuntuu olevan joku outo "statusvire" pohjalla. Se on musta vähän turhaa.

Ammattitaitoinen harrastajahan voi olla huomattavasti taitavampi soittaja kuin moni ammattilainen. Klasaripuoli nyt ehkä uloslukien.

Se mikä oikeasti kannattaisi nostaa esiin keskustelussa, on dilemma joka syntyy kun osa bändistä yrittää elää musiikkihommilla, ja muilla on ihan muita prioriteetteja ja sitoumuksia. Jossain vaiheessa iän hieman karttuessa nämä intressit sitten törmää, ja tähän on moni bändi hajonnut, aivan yksilöiden henkilökohtaisesta lahjakkuudesta ja soittotaidoista riippumatta.

Ainakin minkäänlaisen marginaalimusiikin kanssa ns. ammatikseen puuhastelu edellyttää ymmärrystä, ettei ns. "normaali elintaso" ehkä koskaan toteudu. Tietysti jos aiot ryhtyä ns. "Tähdeksi", niin se on homma erikseen (olikos tätä opintolinjaa vielä missään pop-jazz-hautomossakaan?) :D
JCM
19.09.2007 07:31:18

Ammattilaisen ja amatöörin välinen ero:

Ammattilainen = ammattilainen

Amatööri = amatööri
Shun saturday iltoja, those having me nolostumaan. Lubrication Midsummer Page kädenväännössä and can better tulitikkutempunkin, what is naturally as Page allege canning appropriation combination sormella tulitikkuaskista röökin and firing its.
DGV
19.09.2007 08:13:00
Suomen kielessä sana ammattilainen on vähän häilyvä, mutta jos ajattelemme vaikka englanniksi niin professional viittaa nimen omaan korkeamman tason koulutuksen saaneeseen osaajaan. Sanaa profession ei edes voi käyttää vaikkapa siivoojan ammatista.

Ei muuten todellakaan viittaa mihinkään korkeamman tason koulutukseen yksinomaan se sana professional. Otetaan nyt esimerkiksi Teemu Selänne tahi vast. jonka titteli olisi professional ice hockey player tai professional athlete.

Ja katso, sanakirja on kanssani samaa mieltä (se yleensä on).

pro_fes_sion_al /prfnl/ Pronunciation Key - Show Spelled Pronunciationpruh-fesh-uh-nl Pronunciation Key - Show IPA Pronunciation
adjective
1._following an occupation as a means of livelihood or for gain: a professional builder.
2._of, pertaining to, or connected with a profession: professional studies.
3._appropriate to a profession: professional objectivity.
4._engaged in one of the learned professions: A lawyer is a professional person.
5._following as a business an occupation ordinarily engaged in as a pastime: a professional golfer.
6._making a business or constant practice of something not properly to be regarded as a business: A salesman, he said, is a professional optimist.
7._undertaken or engaged in as a means of livelihood or for gain: professional baseball.
8._of or for a professional person or his or her place of business or work: a professional apartment; professional equipment.
9._done by a professional; expert: professional car repairs.
noun
10._a person who belongs to one of the professions, esp. one of the learned professions.
11._a person who earns a living in a sport or other occupation frequently engaged in by amateurs: a golf professional.
12._an expert player, as of golf or tennis, serving as a teacher, consultant, performer, or contestant; pro.
13._a person who is expert at his or her work: You can tell by her comments that this editor is a real professional.

Kas näin. Samaa jaottelua voitaneen käyttää tässäkin. Nro. 5 sopii erityisen hyvin populäärimusiikkiin. Sen sijaan klassisessa ymmärrettävästi koulutus on monella tapaa tärkeämpää.
Hevijuntti #666 "hevi on junttimusaa!!! junteista ei ole idolsiksi!!! "
uruttaja
19.09.2007 09:21:20
Kyllähän ne voikin, jos käyttäytyy kuin ammattilaiset, soittaa/laulaa kuin ammattilaiset ja täyttää muutenkin ammattilaisen kriteerit.

Ammattilainen hankkii toimeentulonsa esittämällä musiikkia. Tuo on mun mielestä ihan selvä juttu. Livenä tai levyillä. Raha tulee soittamisesta. Jos olisin tuossa asemassa uskaltaisin käyttää itsestäni titteliä muusikko.

Amatööri hankkii sivutuloja tai ilmaista kaljaa/pizzan/tuplapatukan esittämällä musiikkia. Rajanveto taitopuolelle onkin jo pikkusen vaikeampaa.

Amatööri voi olla taidollisesti erinomainen oman instrumenttinsa hallitsija, mutta ammattilaisuudeksi hänen ominaisuutensa eivät välttämättä riitä. Koulutuksella ei ole mitään tekemistä tässä yhteydessä. Juuri tässä komppaan ylläolevaa lainausta.
Mesa/Boogie
19.09.2007 09:28:25
Tällä alalla liikkuu täysin kouluttamattomia ammattilaisia, jotka pesee monet kouluja käyneet mennen tullen.

Mun mielestä ammattilainen on sellainen ihminen, joka elättää itsensä ja tarvittaessa myös perheensä musiikilla. Tällä alalla ammattitaitoon kuuluu myös se, että osaa tarvittaessa olla olematta mulkku (ei valitettavasti koske artisteja)... Hyvät tyypit pärjää keskimäärin paremmin.
Mesa/Boogie
19.09.2007 09:31:16
Ai niin. Unohtu tää yksi määritelmä:

Ammattilaista ei meinaa millään saada lavalle, kun taas amatööriä ei meinaa saada sieltä pois.
Sertzo S
19.09.2007 09:55:04
Ai niin. Unohtu tää yksi määritelmä:

Ammattilaista ei meinaa millään saada lavalle, kun taas amatööriä ei meinaa saada sieltä pois.

tämänhän totesi mm. Toivo Kärki aikoinaan.
Sertzo S
19.09.2007 09:55:54
Tällä alalla liikkuu täysin kouluttamattomia ammattilaisia, jotka pesee monet kouluja käyneet mennen tullen.

Mun mielestä ammattilainen on sellainen ihminen, joka elättää itsensä ja tarvittaessa myös perheensä musiikilla. Tällä alalla ammattitaitoon kuuluu myös se, että osaa tarvittaessa olla olematta mulkku (ei valitettavasti koske artisteja)... Hyvät tyypit pärjää keskimäärin paremmin.

HOHOO!!! Näinpä ja plussa. :)
Thomy
19.09.2007 11:11:17
Rajat on häilyviä, varsinkin ns. "kevyen" musiikin puolella. Kaipa yksi hyvä määritelmä ammattilaisuuden suhteen on se mitä verokortissa lukee.

Amatööri puolestaan on positiivinen määritelmä. Sana johtaa muistaakseni ranskankielisestä rakastaa-verbistä (aime ?), eli amatööri tekee juttuaan rakkaudesta, ei rahasta...
StJerky
19.09.2007 11:28:38
Amatööri puolestaan on positiivinen määritelmä. Sana johtaa muistaakseni ranskankielisestä rakastaa-verbistä (aime ?), eli amatööri tekee juttuaan rakkaudesta, ei rahasta...

Juuri näin minäkin olen sen käsittänyt.
Trey
19.09.2007 11:43:05
Eli siis Led Zeppelinin, AC/DC:n, Guns 'n' Rosesin, Rolling Stonesin ym. pitkänlinjan jätkät on siis amatöörejä? Sulla on hyvät käsitykset asioista.

ei vaan vitun onnekkaita amatöörejä...heheh..
kais se on jokaisen oma asia sit pitääkö itseään ammattilaisena vai amatöörinä...

ammatikseen voi tehdä montaakin asiaa, mutta tekeekö se susta ammattilaisen?
Teijo K.
19.09.2007 11:48:15

ei vaan vitun onnekkaita amatöörejä...heheh..
kais se on jokaisen oma asia sit pitääkö itseään ammattilaisena vai amatöörinä...

No mitäs sitten jos ei ammattilaista? Amatöörin? Jos ammatikseen soittavat on amatöörejä niin mitäs sitten harrastuksena soittavat? Niillehän ei jää mitään kuvailevaa termiä jäljelle.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Looking high and low, dont know where to go. I've got a double bass my friend.
hapan
19.09.2007 11:56:51

Kyllä tekee.

Vaan kerroppa mulle, tekeekö ammattitutkinto elämäntapatyöttömästä ammattilaisen?
moderndrummer88
19.09.2007 12:47:27
Mä ajattelen tätä oikeastaan kahdella tapaa.

Musiikillisessa mielessä ammattilainen voi olla sellainen joka on taidoiltaan "ammattilaistasoa", eli käytännössä ammattiopinnot on suoritettu esimerkiksi jossain alan oppilaitoksessa, oli se sitten 2. asteen konservatorio, ammattikorkeakoulu tai korkeakoulu.

Ja tietysti ammattilainen on myös sellainen, joka itsensä elättää työtään tekemällä. Tämähän ei välttämättä vaadi juuri minkäänlaista laajempaa musiikillista osaamista, jos ajattelee vaikkapa joitain rock-orkestereita.

Näillä linjoilla minäkin olen.
"jazzahtavia ridekomppeja tyyliin Ian Paice" -Brother Michael
rintapek
20.09.2007 01:00:24

Ammattilainen hankkii toimeentulonsa esittämällä musiikkia. .

Minä komppaan uruttajaa.
Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat.
Jos olet kitaraa soittava putkimies, niin vain itse voit päättää oletko kitaristi vai putkimies.
One kind of music only - the good kind
Seba
20.09.2007 01:21:36 (muokattu 20.09.2007 01:24:52)

Harrastelija on amatööri, ja itse lasken ammattilaiseksi henkilön joka ei pelkästään tee musiikkia työkseen, vaan on myös hyvä siinä mitä tekee. Oli se sitten soittamista, laulamista, säveltämistä tai mitä vaan.

Joka alalla on ammatikseen asioita tekeviä ihmisiä jotka tekee hommat päin vittua mutta silti tienaavat sillä elantonsa...
Niitä kutsutaan tunareiksi.

Vaikka olen bassoa soittava saneeraaja, ja voin varmaan kutsua itseäni basistiksi, mutta ei se tarkoita silti että olisin musiikin saralla ammattilainen.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)