Aihe: Maamme-laulu vai Finlandia
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Mika Antero
11.05.2007 13:35:32
Kansallislaulut menevät samaan kastiin kuin vaakunat ja liput; niiden symboliikka on jokseenkin elähtänyttä ja vähän myös arveluttavaakin (monien kansallislaulujen säkeistöihin on jäänyt melkoisen mehukkaita kukkasia jälkipolvienkin laulettavaksi).

Ehkä maakuntalaulut ovat tulevaisuuden juttu. Aika kovaa tekstiä niistäkin löytyy.
krautio
11.05.2007 13:41:10

FINLANDIA ehdottomasti. On varmasti vaikeampi laulaa, mutta olisipahan oman kylän pojan sävellys. Tämä saksalainen juomalaulu ei jotenkin sovellu alkuperältään itsenäisyyden tunnelmiin.

Btw, pientä mainostusta...

http://www.youtube.com/watch?v=YCnBMeAWFXo

t. Köpe
"I would step on anyone who fucked around with my band - personally. I would never send in a heavy, I'd deal with it myself, just as I would go to any lengths to get the band the money they were due" - Peter Grant, The Man Who Led Zeppelin, page 96.
krautio
11.05.2007 13:42:13

FINLANDIA ehdottomasti. On varmasti vaikeampi laulaa, mutta olisipahan oman kylän pojan sävellys. Tämä saksalainen juomalaulu ei jotenkin sovellu alkuperältään itsenäisyyden tunnelmiin.

t. Köpe

ps. Se F#-sointu siellä lopussa aiheuttaa aina kylmät väreet. En siis tarkoita, että juuri mun versiossa... mutta siis aina kun sen kuulee minä tahansa sovituksena.
"I would step on anyone who fucked around with my band - personally. I would never send in a heavy, I'd deal with it myself, just as I would go to any lengths to get the band the money they were due" - Peter Grant, The Man Who Led Zeppelin, page 96.
krautio
11.05.2007 13:42:28 (muokattu 11.05.2007 13:43:32)

Sorry, tulipa liian monta kertaa painettua enteriä....
Huvimestari
11.05.2007 14:02:16 (muokattu 11.05.2007 14:23:24)

En oikein ymmärrä, miksi tästä aiheesta on nyt yhtäkkiä alettu keskustella. Onhan se toki niin, että Maamme-laulun sävel on lainattu saksalaisesta juomalaulusta, ja että Finlandia-hymni on sävellyksenä hienompi jne jne. Mutta kaikesta huolimatta Maamme-laulu on jo niin vakiintunut kansallislauluksi, etten oikein ymmärrä, miksi sitä nyt yhtäkkiä pitäisi ryhtyä vaihtamaan.

En tiedä milloin asiasta on eduskunnassa keskusteltu. Todennäköisesti aikoja sitten. Enkä missään nimessä ole laulua vaihtamassa. Tämä vain juolahti mieleen Suomi - USA lätkämatsin päätteeksi.

Minulle itselleni sopii Maamme-laulu vallan mainiosti. Kuuntelisin sitä mielihyvin useamminkin. Olkoonkin, että jääkiekko on ainoita häiriökäyttäytymisen lajeja, jossa tuloksista pidetään kirjaa. Finlandia on sävellyksenä kaunis, monivivahteinen ja mahtipontinen. Ja Jääkärin marssi on instituutio!

Kieltämättä hieman kismittää lätkän MM-kisojen järjestäjien suurpiirteinen suhtautuminen niinkin itsestäänselvään asiaan kuin kansallislauluun. Uskaltaisinkohan puhtaasti ilkeyttäni esittää imperialistiversiota ison itänaapuriin kansallislauluun:

-Oi suuri ja mahtava Pukinmäen MCDonalds...!
PÄRJÄTÄÄN SEURAAVAAN LEIPÄÄN
Huvimestari
11.05.2007 14:05:14 (muokattu 11.05.2007 14:25:14)

Edellisessä kirjoituksessani ensimmäinen kappale on lainaus nimimerkin BaariMikko tekstistä edelliseltä sivulta. Tämä tarkennuksena, koska lainausmerkit näyttävät häipyneen jonnekin.
PÄRJÄTÄÄN SEURAAVAAN LEIPÄÄN
Teijo K.
11.05.2007 14:15:02

t. Köpe

Minkäslaisia ne itsenäisyyden tunnelmat sitten on? 1917 oli sellainen maailmanlaajuinen krapula, että niihin tunnelmiin saksalainen juomalaulu sopii oikein hyvin. Munsta.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Silloin vanha Väinämöinen. Itse tuon sanoiksi virkki: "Nyt on aika arvan käyä, Miehen merkkiä kysyä"
Ronsto
11.05.2007 14:27:17

Points goes to...

FINLANDIA!

Minun mielestäni paljon kauniimpi veisu kuin tuo Maamme-laulu. Finlandia raikaisi hienosti esim. jääkiekon MM-kisoissa ;)

*kylmiä väreitä*
Mystisesti hintahtavat romantikot #2
Joees
11.05.2007 14:44:44
Mä en vaan kestä tota nykyistä kansallisveisua. Tulee olo huonoksi kun kuulee sen. Finlandia on erittäin hjuva, sitä mä oon penskasta asti halunnut kansallisvirreksi. Ja se kuulostaakin enemmän suomelta kuin joku hiton maamme. Vaikka, mikä mä oon sanomaan mikä kuulostaa suomelta ja mikä ei. Olenhan epäisänmaallinen paska.
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Olen toisinaan piikki sun persauksissasi.
Kimmo72
11.05.2007 16:51:15
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
"She said I dont like Dream Theater that much, but I had a pen, and some paper, so what the fuck..." -Kevin Moore
Sperm Donor
11.05.2007 22:06:11
Finlandia, ainut mikä mietityttää on se että tulee vierailtua paljon Fykkösisä ja urheilukilpailussa. Täytyy sen toimia sielläkin, täytyy demostroida.
texjazz
11.05.2007 23:02:35

"Art is always and everywhere the secret confession, and at the same time the immortal movement of its time." Karl Marx
leka
12.05.2007 00:10:18
Mummielestä voitais järjestää joka vuosi semmoiset kisat, jossa äänestettäisiin joka vuodelle uus kansallislaulu.
texjazz
12.05.2007 08:49:50 (muokattu 12.05.2007 08:51:44)

Mummielestä voitais järjestää joka vuosi semmoiset kisat, jossa äänestettäisiin joka vuodelle uus kansallislaulu.

Tai, kun tässä demokratiassa elämme, voisi istuva presidentti valita toimintakautensa ajaksi Maamme-laulun. Tai nopeammassa syklissä eduskunta voisi päättää neljäksi vuodeksi Maamme-laulusta.

Tässä vielä prinsiipit mahdolliselle uudelle Maamme-laululle (Maamme-laulu -komitean asettaa luonnollisesti kulttuuri- ja urheiluministeri):
- sanoituksen on sisällettävä sinistä ja valkoista, järven ja vaaran sekä kasan lunta
- sävellaji on molli
- tahtilaji voisi olla 5/4
- kesto enintään kaksi minuuttia; markkinavoimat eivät halua kuulla pitempiä tv-lähetyksissä
- ääniala h-a tai h-c; korkeammalle emme yllä

Muuten olen sitä mieltä, että nykyinen Maamme-laulu ei wörki.
"Art is always and everywhere the secret confession, and at the same time the immortal movement of its time." Karl Marx
Lennu
12.05.2007 10:33:24

Muuten olen sitä mieltä, että nykyinen Maamme-laulu ei wörki.

Ehkä jos sisällyttää siihen historiallisia merkkitapahtumia neuvostokaupan ajoilta. Esimerkiksi "voi-maamme Suomi..."
Japanilaiset koulutytöt liimaa pihevejä päähän ja komodo syö ne.
-Cale
12.05.2007 10:55:12
Maamme-laulu. Finlandia on lähinnä masentava.
gorgonoidi
12.05.2007 11:07:45 (muokattu 12.05.2007 11:08:03)

Mielummin Finlandia. Ihan sen takia että se on sentään Suomalaisen säveltämä.
Muuten ei olisi väliä, mutta tuo ratkaisee. Sävellysten paremmuudesta kun en osaa oikein sanoa mitään, molemmat kuulostavat yhtä hyviltä.
M-Juhana
12.05.2007 11:17:41

Ei Ei ja Ei !!

Porilasitenmarssi on ainoa oikea viisu suomen voiton hetkellä !!

Pojat, kansan urhokkaan,
mi Puolan, Lützin, Leipzigin
ja Narvan mailla vertaan vuoti,
viel' on Suomi voimissaan,
voi vainolaisten hurmehella peittää maan.
Pois, pois rauhan toimi jää,
jo tulta kohta kalpa lyö
ja vinkuen taas lentää luoti.
Joukkoon kaikki yhtykää,
meit' entisajan sankarhenget tervehtää.

Kauniina välkkyy muisto urhojemme,
kuolossa mekin vasta kalpenemme.
Eespäin rohkeasti vaan,
ei kunniaansa myö
sun poikas milloinkaan!

Uljaana taistolippu liehu,
voitosta voittohon
sä vielä meitä viet!
Eespäin nyt kaikki, taisto alkakaa,
saa sankareita vielä nähdä Suomenmaa!

Niin !!
If I get to drunk tonight, Jesus gonna drive me home. -Shooter Jennings-
sikanaama
12.05.2007 11:43:05 (muokattu 12.05.2007 11:43:23)
- All the Best Girls (Bogart Co.)

Musta ois mahtavata että rakkaan isämmaamme virallisessa tunnarissa olis juuri tollainen hyvä tarttuva huudatus kertsi.

Taisit tää Punakaartilaisten marssi ois niin tunteita nostattava.. Ja ajankohtanen.

Köyhä Suomen kansa
katkoo kahleitansa,
kärsimysten malja se jo kukkuroillaan on.
Raakaa sortovaltaa vastaan
nostaa maasta, armeijastaan
jalon kansan parhaat pojat taistohon.

Hallitus on vankka,
kätyrlauma sankka,
se kauhun tuskaa levittää yli
onnettoman maan
urhojansa kansanvalta työntää esiin
kaikkialta
elämästä, kuolemasta
kamppaillaan.

Hirmuvallan huolena
vankilat ja tuonela.
tutkimatta hirttäminen,
mestaus, kumouksen sankari
sydänveren antavi,
kallis on sen vapauden lunastus.

Kiihtyy yhä taisto,
vapauden vaisto
köyhälistön keskuudessa kasvaa
yhä vaan. Ei nyt auta hallitusta piinat,
kidutus ja tuska urhot kaatuu
vapauden laulu huulillaan.

Kuinka kauan vielä
teurastusta siellä
kestää kunnes onpi kansal vapaus.
Ei nyt taiston tuoksinassa
tiedä kumpi voittamassa
vallankumousko vaiko taantumus.

Kumouksen myrskyt
kapinat ja tyrskyt
riehuu valtakunnan äärest äärehen.
siellä hirmuhenget saavat
sydänverta janoavat
särpiellä hurmejuomaa kanssa korppien.

Kylvömme kun tehdään
kasvaa kerran tähkään,
sadoin kerroin kirkkaampana
onnen aika uus.
Silloin Suomen kansanvalta,
kiittää sankarpoikiansa
ilon kyynel palkkasi on, suuri sankaruus.

Irtisanoudun mahdollisista virheistä. Kopsasin vain netistä! Tiedättehän te mikä netti on?
El Puercocara
DJKaaos
12.05.2007 12:33:33
Maamme-laulu ei herätä minussa oikein Suomellisia tunteita, pikemminkin se tuntuu lähinnä kansallislaulun parodialta, joten sen puolesta mieluummin kuulisin Finlandia-hymniä hoilattavan.

Mä oon aika lailla samoilla linjoilla. Maamme-paatos on lähinnä korni rummutus.
Eikä sen kansallislaulun täydy olla mikään iskevä paatos, vaan kyllä hymnimäisempikin
styge voi olla ihan yhtä hyvä, esim. Du gamla du fria tai God save the queen.
Minä olen minä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)