Aihe: Formaatin kuolema: Mitä tehdä sadoille vhs-kaseteille?
1 2 3
Tympee Huttunen
02.05.2007 23:05:17
Huomasin tuossa joululomalla kun katsoin vanhat tv:stä 90-luvulla nauhoitetut Rockyt VHS:ltä, osa oli vielä nauhoitettu tällä "edistyneellä" puolinopeudella, niin oli kyllä melkoista katselukelvotonta sylttyä suuri osa nauhoista.

LP tosiaan "hieman" söi kuvanlaatua. Eipä sitä enää uudemmissa videoissa ollutkaan. Tosin eipä siihen huonoon kuvanlaatuun kiinnittänyt koskaan huomiota vanhoja leffoja katsellessa. Joukossa on paljon vanhoja kauhuleffoja, jotka ovat jotain kopioita kymmenien kopioiden takaa ja tilattu jostain muualta. Ennen oli hieman tiukemmat sensuurilait ja aika paljon leffoista jäi Suomessa leikkauspöydälle. Kyllä se oli hienoa katsoa jotain rakeista Evil Dead III-leffaa kotona, ennen kuin se ehti edes teattereihin:) Nykyään sama homma on parin klikkauksen päässä. Touhu oli hieman pienimuotoisempaa silloin.

Vielä ei ole tietoa, pistetäänkö kaikki vhs:t eteenpäin. Tuskinpa niitä sataa enempää omiin hoiviin jää, mutta sen näkee sitten. Kai ne pitää sitten pistää jollain summalla huutoon tai pistää täällä jakoon.
hjukke
02.05.2007 23:13:55

Huomasin tuossa joululomalla kun katsoin vanhat tv:stä 90-luvulla nauhoitetut Rockyt VHS:ltä, osa oli vielä nauhoitettu tällä "edistyneellä" puolinopeudella, niin oli kyllä melkoista katselukelvotonta sylttyä suuri osa nauhoista.

Etenkin uudemmat Rockyt on kyllä melko katselukelvotonta ;)
Kaikki rannekellotornin mukana
StJerky
03.05.2007 10:05:56
Ennen kuin oikein ehditte huomatakaan, niin teillä on sama ongelma DVD-levyjen kanssa. Voi turhuutta (alan tulla vanhaksi).
Torniojaws
03.05.2007 11:30:50 (muokattu 03.05.2007 11:31:03)

DVD:n kuvan "fyysinen" laatu ei onneksi kuitenkaan putoa ajan myötä kuten VHS-kaseteissa, jolloin digitaalinen siirto onnistuu hyvin uuteen mediaan :)
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
-Cale
03.05.2007 11:37:49
DVD:n kuvan "fyysinen" laatu ei onneksi kuitenkaan putoa ajan myötä kuten VHS-kaseteissa, jolloin digitaalinen siirto onnistuu hyvin uuteen mediaan :)

Onkohan DVD:issä sitä samaa "vikaa" mistä on puhuttu CD:itten kohdalla, eli että data katoaisi aikojen kuluessa...? Itsehän en ole tähän törmännyt enkä oikein jaksa uskoakkaan, mutta kyllähän noita juttuja on liikkunut.
StJerky
03.05.2007 11:39:05

Kyllä 80-luvulla vannottiin VHS:n, Betamaxin tai V2000 systeemien loistavaan kuvanlaatuun yhtälailla kuin kymmenen vuoden kuluttua haukutaan DVD:n vastaavia.
Notefix
03.05.2007 12:02:11

Kyllä 80-luvulla vannottiin VHS:n, Betamaxin tai V2000 systeemien loistavaan kuvanlaatuun yhtälailla kuin kymmenen vuoden kuluttua haukutaan DVD:n vastaavia.

Ehkä, riippuu siitä kuinka isoja kotiteatterit tulevat olemaan. Sellaseen normi 40 tuuman katseluun dvd kyllä mun mielestä riittää ihan hyvin. Videokuva on sen sijaan alusta asti näyttänyt aika huonolta. Pitää katsoa miten massat reagoivat. Eiköhän toi kuitenkin tule yleistymään, kun hinnat ja saatavuus menee kohdalleen.

Äänihommissahan taso on tippunut. Mitkään hi res formaatit eivät menneet läpi. Päinvastoin, kohtuullisen huonosta 16 bit cd:stäkin ollaan menty alaspäin. Suurinta osaa musiikista kuunnellaan nykyään kompressoituna audiona, joka tuntuu keplaavan massoille vallan hyvin.
"Layers of layers of shit!" ."The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
Jackie
03.05.2007 12:03:01
Eiks nyt oo tullu se blu-ray formaatti? Kehuvat sitä 10x tarkemmaksi kuin perus dvd.
Mitä enemmän watteja sen parempi saundi, eikä tarttee ees laittaa kauheen kovalle ni ei putket kulu!
Torniojaws
03.05.2007 12:05:39 (muokattu 03.05.2007 12:06:37)

Onkohan DVD:issä sitä samaa "vikaa" mistä on puhuttu CD:itten kohdalla, eli että data katoaisi aikojen kuluessa...?

Kyllä on.

Laitoin "fyysisen" lainausmerkkeihin koska tarkoitin kuvanlaadun heikkenemistä ajan myötä, kuten VHS-kaseteissa tapahtuu. Sitä ei DVD:issä tapahdu, vaan kun aika koittaa, ei kuvaa edes näy. Eli niin kauan kun levy toimii, voi sen varmuuskopioida alkuperäisen laadulla. VHS:n laatu taas putoaa tasaisesti ajan mittaan.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
Leikari
03.05.2007 12:30:16 (muokattu 03.05.2007 12:31:00)
... riippuu siitä kuinka isoja kotiteatterit tulevat olemaan.

tuohon vaikuttavat sekä näyttötekniikan kehittyminen (kasvattaa) että kotiteatterille käytettävissä oleva tila (rajoittaa)

Sellaseen normi 40 tuuman katseluun dvd kyllä mun mielestä riittää ihan hyvin.

niin käy - sen sijaan projektorilla katsottaessa hyvälaatuinenkin lähtömateriaali jää epätarkaksi vs. alkuperäinen analogifilmi - tuon huomaa etenkin kuvan pieniä yksityiskohtia ja esim. pientä graafista tekstiä katsoessa. Eipä silti, en lähde dvd:llä hankkimiani elokuvia yms. uusiksi bluerayna hommaamaan.

sinälläähän nykyään projektorilla minimikatseluetäisyys määräytyy 1,5 kertaiseksi kuvan leveyteen nähden sen perusteella, että kuvalähteen/kennon pikselit erottuvat lähempää katsottaessa.

- -

offtopiccia: ensisijaisesti tv-käyttöön tehdyt ohjelmat ovat useimmiten rasittavia katsoa isolta kankaalta - etenkin runsas lähikuvien käyttö alkaa ahdistamaan. Muutenkin monet jutut on rennompia normi-tv:stä - voi seurailla "vasemmalla silmällä"...
Ronsto
03.05.2007 13:11:27

Musta vhs-kaseteilla on yllättävän hieno kuva. Nauhojen taso kyllä laski kuin lehmän häntä mitä lähemmäs dvd-aikoja mentiin. On uskomatonta, miten hyvä kuva jossakin 80-luvun nauhassa voi olla! Eihän se toki mitenkään dvd:lle pärjää, mutta on niissäkin se oma fiilis. Ei niitä kyllä miltään laajakuvatelkalla, saati videotykillä, kannata katsoa.

Munsta oli paljon kivempaa kattoa Turtleseja VHS:ltä, kuin HyperClearHD-DVD levyiltä :(
Mystisesti hintahtavat romantikot #2
FastEddie
03.05.2007 13:33:10

Munsta oli paljon kivempaa kattoa Turtleseja VHS:ltä, kuin HyperClearHD-DVD levyiltä :(

Joo, analogi VHS-kaseteissa on enemman fiilista, kuin kylmissa digitaali DVDssa!
Born to lose, live to win!
StJerky
03.05.2007 14:43:10
Ehkä, riippuu siitä kuinka isoja kotiteatterit tulevat olemaan. Sellaseen normi 40 tuuman katseluun dvd kyllä mun mielestä riittää ihan hyvin. Videokuva on sen sijaan alusta asti näyttänyt aika huonolta. Pitää katsoa miten massat reagoivat. Eiköhän toi kuitenkin tule yleistymään, kun hinnat ja saatavuus menee kohdalleen.

Silloin kun videot ensi kertaa tuli, niin vasta oli totuttu väritelevisioon. Ei siinä kyllä silloin mitään vikaa huomannut siinä videokuvassa.

Kohta kyllä tulee lama ja se hidastaa asioita vähän...
LamaAjanElvis
03.05.2007 16:42:45
Ei minua kuvanlaadut haitanneet noissa kaseteissa, mutta itse nauhurit tuottivat monesti suurta tuskaa. Olipa sitten vanha tai suht uusi nauhuri, niin ei tiennyt milloin imaisi nauhat sisäänsä. Monet klassikkonauhoitukset repiytyi palasiksi.
Oikeastaan voisin sanoa että vanhat nauhurit toimivat/kestivät paremmin, mitä nämä viimeisimmät heppoiset kapistukset. Kai se sitten oli, että kun dvd:t olivat jo valloittamassa niin mitä sitä enää laatuvehkeitä rakentelemaan.
Häröilyä. Kevyet MULLET-The Darkest Night Sormet lähtee soundista.
Lord of the strings
03.05.2007 16:55:54
Mietitäänköhän 10 vuoden kuluttua leffankatselijoiden.netissä sitä, miten paljon enemmän fiilistä ja lämpimämpi kuva VHS:ssä on DVD:hen verrattuna.
"Who are you? How did you get in?" "Well I'm the locksmith and I'm the locksmith" || kalamies#53 >)))>
LamaAjanElvis
03.05.2007 17:13:30 (muokattu 03.05.2007 17:18:34)
Mietitäänköhän 10 vuoden kuluttua leffankatselijoiden.netissä sitä, miten paljon enemmän fiilistä ja lämpimämpi kuva VHS:ssä on DVD:hen verrattuna.

"Mutku DVD:hen ei tartte vaihtaa nauhoja ja on kunnon efektit. Tosi hyvät cleanitkin lähtee."
"Hah, liian kliinit sanon maa!"
"Laitappa DVD:hen viel kotiteatterit eteen, niin varmaan irtoaa kunnon mökät!"
"Kuules kloppi, katoppa Twin Peaksit VHS:ltä hyvällä tatsilla ja fiiliksellä, niin irtoaa kunnon lämpimät rosot.
carnation
03.05.2007 20:56:02
Ei minua kuvanlaadut haitanneet noissa kaseteissa, mutta itse nauhurit tuottivat monesti suurta tuskaa. Olipa sitten vanha tai suht uusi nauhuri, niin ei tiennyt milloin imaisi nauhat sisäänsä. Monet klassikkonauhoitukset repiytyi palasiksi.

Joo, mutta kyllähän noita nauhoja voi fiksailla, vaikka sitten vetämällä rypyt suoriksi. No ehkä jossain kohdassa saattaa olla joitain sekunteja rätinää ja lumisadetta mutta 99,6% nauhasta on silti katsomiskelpoista tavaraa. Dvd-/cd-levyyn kun tulee pahakin naarmu, niin se on sitten yleensä siinä. Onhan noita kaikenlaisia korjausjuttuja olemassa levyillekin, mutta ei ole suurempaa kokemusta. Tuskinpa ihan kaikkea pystyvät fiksaamaan kuitenkaan, monet kirjaston levytkin ovat kuin laikalla vedettyjä ja pätkimistä on koko ajan.

Dvd on toki paljon käytännöllisempi ja parempi formaatti, mutta vhs taas kestää vähän iskujakin. Kasetit voi seikkailla missä tahansa lattioilla ja kaappien perukoilla ilman koteloa ja itse nauha säilyy ehjänä ja hyväkuntoisena, kun taas levyt naarmuuntuvat helposti jos ne jättää jonnekin ajelehtimaan. Vhs on vähän niin kuin "huolettomien ihmisten formaatti". Kasetteja tulee välillä käsiteltyä vähän ronskistikin, mutta ei ne ole moksiskaan.

Itse käytän vielä paljonkin vhs-nauhoja, niin katseluun kuin nauhoitteluunkin. Jotkut kasetit ovat jopa niin hyvässä kunnossa, että pysäytyskuvakin on suhteellisen pysähtynyt eikä lainkaan hyppivä. Jeah. Mun kohdalla vhs-formaatin aika ei ole vielä ohi, kyllähän noista on edelleen minulle suuri ilo. Tai sitten olen vain niin vanhanaikainen. Ei ole ongelmia "huonon" kuvan kanssa. Enkä ole muuten juuri koskaan edes puhdistanut videoitani puhdistuskaseteilla, vaan kuva pysyy hyvänä ja nauhat toimivina kuin itsestään.
Artist
03.05.2007 21:12:45
Onkohan DVD:issä sitä samaa "vikaa" mistä on puhuttu CD:itten kohdalla, eli että data katoaisi aikojen kuluessa...? Itsehän en ole tähän törmännyt enkä oikein jaksa uskoakkaan, mutta kyllähän noita juttuja on liikkunut.

Muistaakseni luin Tieteen Kuvalehdestä, että cd:stä katoaisi data n. kymmenessä vuodessa. Hassua sinänsä, että mulla on reilusti yli kymmenen vuotta vanhoja cd-levyjä, joiden toimivuudessa ei ole mitään vikaa ja olen kirjastosta lainannut varmaan vielä vanhempia. Joku ei kyllä tainnut toimia auton cd-soittimessa vaan pisti sen jumiin.
"I wish life could be Swedish magazines."
Torniojaws
03.05.2007 22:25:31 (muokattu 03.05.2007 22:25:46)

Muistaakseni luin Tieteen Kuvalehdestä, että cd:stä katoaisi data n. kymmenessä vuodessa. Hassua sinänsä, että mulla on reilusti yli kymmenen vuotta vanhoja cd-levyjä, joiden toimivuudessa ei ole mitään vikaa ja olen kirjastosta lainannut varmaan vielä vanhempia. Joku ei kyllä tainnut toimia auton cd-soittimessa vaan pisti sen jumiin.

CD-R/RW:issä on tuo 10 vuotta arvioitu. Painetuissa (eli kaupalliset) levyissä arvioitu aika on 25 - 50 vuotta.
LamaAjanElvis
03.05.2007 22:41:02
Mulla hävisi yhdestä poltetusta jynkkylevystä datat siinä jossain 4-5vuoden jälkeen. Harmitti. Sitten on taas vanhempiakin poltettuja, eikä mitään väsymisen merkkiä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)