Aihe: Katran biisi plagiaatti?
1 2 3 4 5 6 7 8
-Cale
29.01.2007 22:12:17 (muokattu 29.01.2007 22:15:17)
Miksei?

Kysytkin vielä. Damn, kai se on kans alettava "säveltämään" kaikki kasariheviklassikot uusiks eri sävellajista. No ei kai... Kyllä nyt joki proti pitäis tähän hommaan saada!

Edit: Täytyy kyllä ihmetellä teidän noinkin neutraalia suhtautumista tähän asiaan, ite kun oon jo melkein asettamassa teloitustuomiota, jos vaan kykenisin. Asikaiselta pää vadille!
Johannes_t
29.01.2007 22:15:15

Kysytkin vielä. Damn, kai se on kans alettava "säveltämään" kaikki kasariheviklassikot uusiks eri sävellajista. No ei kai... Kyllä nyt joki proti pitäis tähän hommaan saada!

Mutta miksei tahdin pituinen pätkä VOI olla sattumaa? Varsinkin, kun genre ja soundit ovat jokseenkin samat?
Joees
29.01.2007 22:17:54
Mutta miksei tahdin pituinen pätkä VOI olla sattumaa? Varsinkin, kun genre ja soundit ovat jokseenkin samat?

Sattumaahan se Timbaland-jupakkakin on ;-O Tahtiahan siinäkin kopioidaan.
Loafers
Nurmi = Viikset
Play that damn thing!
-Cale
29.01.2007 22:19:28

No tuokin jo kertoo että tuskin bändin jäsenet ja viisun säveltäjä olleet ainakaan kovin epätietoisia Temptationin vastaavasta, luulisi nyt sen verran tutkineen/kuunnelleen saman genren musaa. Ja vaikkei olisikaan nii kyllähän tuon nyt jonkun pitäs silti tunnistaa, viimeistään ennen viisuihin lähettämistä. Noo, eipä tää asia tästä parane vaikka kuinka manailis ja löis nyrkkiä pöytään...
Teijo K.
29.01.2007 22:24:20

No tuokin jo kertoo että tuskin bändin jäsenet ...

No eikös ne bändin jäsenet tiedä sen parhaiten? Kuinkas kuuluisa tämä WT on hevipiireissä? Mie kuulin koko pumpusta vasta äsken.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona.
Johannes_t
29.01.2007 22:27:27

No eikös ne bändin jäsenet tiedä sen parhaiten? Kuinkas kuuluisa tämä WT on hevipiireissä? Mie kuulin koko pumpusta vasta äsken.

Mulle asia selvis pikkasen vedon jälkeen, lähetyksen ollessa edelleen käynnissä siis. Kaveri lähetti tekstarin ja ihmetteli asiaa. WT:ltä olen kuullut sen yhden videohitin, joka on kyllä hyvä biisi, ei kuitenkaan ihan meikäläisen suosikkimusaa.
Mohla
29.01.2007 22:27:35 (muokattu 29.01.2007 22:29:39)

Kyllä mä oon Johannes_t:n kanssa samoilla linjoilla tässä asiassa.

En jaksa myöskään uskoa noita naurettavia väitteitä että koko homma olisi tahallaan laskelmoitu "mainoskikka" Asikaiselta. Vai säveltäisitkö itse tahallaan plagiaatin että saisit enemmän nimeä? Tuskin.

Onhan nuo biisit lyhyeltä pätkältä kiusallisen samankaltaisia, mutten nyt sen takia olisi ihan noin kovaa tuomitsemassa Asikaista niinkuin osa porukasta täällä on. Ja lisäksi vertailu Timbaland vs. Tempest tapaukseen ei ole minusta mitenkään kohtuullista tässä tapauksessa, koska siinä puhuttiin jo ihan eri luokan varastamisesta.

EDIT:

Mitäs se niille soittajille tässä oikeastaan kuuluu, kun säveltäjä on kuitenkin Asikainen ja soittajat vaan soittaa...

...Siis tässä tapauksessa.
Adamantium Studios
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
-Cale
29.01.2007 22:27:52

En tiedä kun en ole mikään ihan niin "Tr00-hevari" mutta kyllä minäkin sen tiedän vallan mainiosti vaikken musamaailmaa nykypäivänä (tai nykypäivältä) enää juurikaan seuraa. Että tuskin ovat välttyneet siltä.
Sinap
29.01.2007 22:32:31
Asia vaan on niin, että ihmisillä, jotka tekevät 12h/päivä 6päivää/viikko töitä, musanteosta saattaa tulla halonhakkuuta. Sitte sorrutaan kaikennäköisiin kikkoihin ja uskotaan ettei kukaan huomaa. Muutaman kerran menee läpi, ja temput muuttuvat rohkeammiksi..sitte kärähetää. Vähän niinku urheilussakin. En väitä, että tässä tapauksessa asia näin olisi, mutta onhan noita juttuja nähty ja kuultu. Tuottajat, jotka säveltävät useita pitkäsoittoja vuodessa, hakevat varmasti hieman "inspiraatiota" demoartisteilta.
"Siinähän se tuubi onkin."
Joees
29.01.2007 22:40:04 (muokattu 29.01.2007 22:42:20)
En jaksa myöskään uskoa noita naurettavia väitteitä että koko homma olisi tahallaan laskelmoitu "mainoskikka" Asikaiselta. Vai säveltäisitkö itse tahallaan plagiaatin että saisit enemmän nimeä? Tuskin.

Tuotetta tehdessä miksi ei? Kyllä mä olisin niin paska jätkä edelleenkin jotta voisin moisen tempauksen tehdä. Tuohan on mitä helpoin tapa saada nimeä esille ja juttua mediaan. Kelaa nyt, keltaset lehdet paistattelee lööpeissä tuolla, uutisista löytyy ja täällä jauhetaan paskaa. Kukaan ei tiennyt mistään katrasta. Nyt kaikki jauhaa siitä. Asikainenkaan ei mikään tyhmä ole, tai ainakin niin luulen. Tää on kato yks tapa hallita mediaa...

Onhan nuo biisit lyhyeltä pätkältä kiusallisen samankaltaisia, mutten nyt sen takia olisi ihan noin kovaa tuomitsemassa Asikaista niinkuin osa porukasta täällä on. Ja lisäksi vertailu Timbaland vs. Tempest tapaukseen ei ole minusta mitenkään kohtuullista tässä tapauksessa, koska siinä puhuttiin jo ihan eri luokan varastamisesta.

En mä Asikaista tuomitsemassa ole. Mut tuo olisi Asikaiselta ihan kohtuu nerokas veto saada katralle nimeä. Jos homma näin sattuisikin olemaan, niin en mä Asikaista siitä tuomitsis. Sehän kato saa siitä liksaa, ja tolla saadaan ehkä vähän ylimäärästä.
Sen sijaan jonkun muun tuo olisi jo pitänyt ajoissa tajuta. Vähän niinku sen Jann Wylden kanssa. Niillä kuitenkin eri sääntörikkomus mutta sääntöjähän tässäkin rikotaan.

Sitä mä en tajua, miten ei voida verrata Timbalandin tapausta ja tätä? Tai siis, ei tietenkään mutta toki voidaan. Tahtihan siinäkin pöllittiin. Kyseessä on vaan isompi nimi jolle se biisi tehtiin. Katra on/oli tuntematon mutta ei se anna lupaa plagiointiin. Samaa paskaa siinä rikotaan. Samaa luokkaa, ei tunnu missään.

Tuottajat, jotka säveltävät useita pitkäsoittoja vuodessa, hakevat varmasti hieman "inspiraatiota" demoartisteilta.

Paitsi että tässä ei oltu haettu sitä inspistä ihan demoartistilta :-D Jopa mä tiedän Within Temptationin jotenkin. Ja mua tuo musa ei kiinnosta yhtään. Katoin joskus niiltä keikan televisiosta, se oli mun makuun paskaa. En digannut.
Loafers
Nurmi = Viikset
Play that damn thing!
Teijo K.
29.01.2007 22:41:04

Mitäs se niille soittajille tässä oikeastaan kuuluu, kun säveltäjä on kuitenkin Asikainen ja soittajat vaan soittaa...

...Siis tässä tapauksessa.

Ei mitään, tietenkään, luitko sen viestin mihin viittasin? "Hienovaraisesti" vihjasin että heitä saattaa olla läsnä. Tota.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona.
bedlam
29.01.2007 23:05:33 (muokattu 29.01.2007 23:15:04)

Tuo syytöksen kohteena oleva melodiakulkuhan nyt on varmasti kuultu tuhannessa muussakin biisissä, joten siitä ei voi kyllä mitenkään syyttää. Mutta kieltämättä tuo hieman häiritsee, että tyyliltäänkin kuulostavat kumpikin olevan tuollaista naislaulajalla höystettyä sinfoniaheviä. Tiedä häntä.

edit: ja toi euroviisuhumpan melodiahan lähtee lerssin päästä pohjasävelestä, kun taas Evanes...eikun Teptationsien biisissä melodia lähtee kvintin päästä pohjasoinnusta, nii! Okei, ne on niinkun stemmassa toisiin nähden mutta kuiteskin.
Se viimeksi nauraa joka hitaimmin ajattelee.
Mohla
29.01.2007 23:15:24 (muokattu 29.01.2007 23:18:00)

Sitä mä en tajua, miten ei voida verrata Timbalandin tapausta ja tätä? Tai siis, ei tietenkään mutta toki voidaan. Tahtihan siinäkin pöllittiin. Kyseessä on vaan isompi nimi jolle se biisi tehtiin.

Väärin.

-Timbalandin tapauksessa SAMPLATTIIN koko kertosäe alkuperäisestä biisistä. Siis toisin sanoen otettiin siitä alkuperäisestä biisistä ääntä. Lisäksi myös bassolinja on indenttinen.

-Sen sijaan Katra vs. WT tapauksessa on kaksi samankaltaista melodiaa, jotka muistuttavat toisiaan. Lisäksi soinnut ovat YLE:n uutisten sanoin "täysin eri maailmoista".

Eli Katran tapaus on vähän sama kuin joku myisi hillomunkkia, joka muistuttisi Arnoldsin vastaavaa. Kyseessä ei kuitenkaan olisi varastetun tavaran myynti. (Arnolds saattaisi kuitenkin syyttää myyjää jäljittelemisestä.)

Sen sijaan Timbalandin tapauksessa ko. henkilö myisi munkkia, joka muistuttaisi paljon Arnoldsin vastaavaa, ja olisi vielä kaiken lisäksi varastanut munkissa käyttämänsä hillon Arnoldsilta.

EDIT: Tai ehkä tuohon jälkimmäiseen munkkijuttuun vois melkein sanoa, että se munkki olisi varastettu Arnoldsilta ja siihen olisi laitettu omaa höystettä päälle ettei ihmiset heti tajuais sita... mut kuitenkin, pointti tuli varmaan selväksi.
Adamantium Studios
-Charlie McCharty
Räbbänä
29.01.2007 23:19:29
Eli Katran tapaus on vähän sama kuin joku myisi hillomunkkia, joka muistuttisi Arnoldsin vastaavaa. Kyseessä ei kuitenkaan olisi varastetun tavaran myynti. (Arnolds saattaisi kuitenkin syyttää myyjää jäljittelemisestä.)

Sen sijaan Timbalandin tapauksessa ko. henkilö myisi munkkia, joka muistuttaisi paljon Arnoldsin vastaavaa, ja olisi vielä kaiken lisäksi varastanut munkissa käyttämänsä hillon Arnoldsilta.

Ärh! Pittää lähtä Arnoldsiin taas joku päivä..... hmmm.... hillomunkkeja.... *Homer Simpson tyylillä*

*Jälkeenpäin v*tuttaaaa koko * merkinnät* *
"KET TAUN!"
kimurantti1
29.01.2007 23:32:42
Mua kovasti ihmetyttää ettei Lordin Hard Rock Hallelujahia oo vielä teilattu kertsin "pienistä" Poison-yhteyksistä...
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
fox
29.01.2007 23:53:43

Paitsi että tässä ei oltu haettu sitä inspistä ihan demoartistilta :-D Jopa mä tiedän Within Temptationin jotenkin. Ja mua tuo musa ei kiinnosta yhtään. Katoin joskus niiltä keikan televisiosta, se oli mun makuun paskaa. En digannut.

Niin no, niin.. ;) Hollannista on ennenkin tullu bändejä. Välttämättä ehkä täällä ei niistä tiedetä sen enempää, kuin Hollannissa tiedetään joistakin täkäläisistä..
Mutta asiaan, kyllä Within Temptation on ihan pitkän linjan bändi, vaikka se vähän tuolla Nightwish-reviirillä meidän suomalaisten mielestä liikkuneekin..
Pikku lainaus sivustostansa:
In 1996 Within Temptation was founded by Robert Westerholt and Sharon den Adel.
1997 saw the release of their first album 'Enter'

Ja sellaisille jotka halajavat lisätietoa:
http://www.within-temptation.com/
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Joees
30.01.2007 00:19:19
-Sen sijaan Katra vs. WT tapauksessa on kaksi samankaltaista melodiaa, jotka muistuttavat toisiaan. Lisäksi soinnut ovat YLE:n uutisten sanoin "täysin eri maailmoista".

Täysin ja täysin. Mutta joo...
Eli periaatteessa. Otetaan vaikka Deep Purplen Sometimes I Feel Like Screaming. Hyvin moni varmaankin tunnistaa tuon melodian kun kuulevat sen. Mähän voin tehdä samankaltaisen melodian joka on kuitenkin eri maailmasta. Enkä mä sitten plagioi sitä? Jos siis tämä ei oo väärin niin hienoa. Keksinkin jo uuden biisin tässä.
Loafers
Nurmi = Viikset
Play that damn thing!
Mohla
30.01.2007 00:36:41

Eli periaatteessa. Otetaan vaikka Deep Purplen Sometimes I Feel Like Screaming. Hyvin moni varmaankin tunnistaa tuon melodian kun kuulevat sen. Mähän voin tehdä samankaltaisen melodian joka on kuitenkin eri maailmasta.

Puhuttiin soinnuista, ei melodiasta.

Melodia on hyvin samankaltainen, soinnut ovat eri maailmasta. Eli ei, et voi tehdä melodiaa joka on kuitenkin eri maailmasta.

Mutta jotta tämä turha vääntäminen tässä nyt loppuisi, niin korostan vielä kerran, että perustelin vain äsken Katra vs. Within Temptation ja Timbaland vs. Tempest tapauksien merkittäviä eroja. Ei ole mitään järkeä viilata pilkkua tästä asiasta sen enempää (sitä varten voi tehdä vaikka oman ketjun, esim."Missä menee plagioinnin raja" tms.)

Sitäpaitsi, tänään asiantuntijat antavat lausunnon, onko kyseessä plagiaatti vai ei. Jännityksellä odotamme.
Adamantium Studios
-Charlie McCharty
Joees
30.01.2007 00:47:23
Sitäpaitsi, tänään asiantuntijat antavat lausunnon, onko kyseessä plagiaatti vai ei. Jännityksellä odotamme.

No niitten mielestä tietenkään ole ;-) Kun eihän se tähänkään mennessä ollut. Ellei sitten tää hullunmylly vaikuta jotenkin.
Loafers
Nurmi = Viikset
Play that damn thing!
KoskPaavo
30.01.2007 00:49:01
""""Lordilla on sentään aivan oma tyyli ja ne on aitoja.""""

HOHOO, huumoria. Tosi aitoja ovat, voihan vuohen vehkeet!
"Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)