Aihe: Tarinoita katusoitosta.
1 2 3 4 5
Kirk_Hammett
11.12.2006 21:08:18
Jätetään ne hommat niinlle ketkä oikeesti tarvii sen pari lanttia.

onhan se tietysti noinkin. vaikka kivaahan se olisi tuolla kadulla soitella ja nähdä ihmisten reaktioita, mutta on todella epätodennäköistä että lähden, en uskalla
You know it's sad but true...
TheLemon
11.12.2006 21:20:14
Kaupunkien järjestyssäännöissä pitäisi erikseen kieltää Stairway to Heavenin, Nothing Else Mattersin ja Under the Bridgen esittäminen julkisella paikalla.

Jep.. Alkaa sattuu korviin ku kävelee stokkan ohi ja kuuluu tollasta.
"Joulu on GAS:in aikaa."
Herba
11.12.2006 21:51:25
Mä tykkäsin master of puppetsista haitarilla soitettuna pari kesää sitte stokkan eessä.
Mä en osaa kävellä ilman kynää, tää on mun henkinen kävelykeppi. -opettaja.
gasser
11.12.2006 22:24:46
Tää on mun mielestä jotenkin maanläheistä katusoittoa: http://www.youtube.com/watch?v=gBjp1DdnuJI
Ja ettei nyt ihan pelkäksi videopostaamiseksi mene, niin todetaan se, että oon mä joskus hillunu ympäri kyliä akkari kaulassa. Mutta se olikin ns. matkamusiikkia, kun porukalla vaellettiin ties missä kuosissa paikasta toiseen. Soitettiin metsässäkin. Yleisöä ei pahemmin ollu - oli nimittäin yö.
Köyhil ei oo fyrkkaa
zille
11.12.2006 23:04:11 (muokattu 11.12.2006 23:07:26)
Mites nää lupajutut, onko sellaset hankittava? Vai pitäisikö sellaiset olla, mutta "ei sitä luvilla soitella"?

Entä jos osaa huuliharppua ja kitaraa soittaa (vaikka että kitaralla nyt perus säestystä tarttis vaan vetää), ni olisiko ihan okei kenen tahansa vaan mennä kadulle soittaan? Siis yleensäkin ihmisten mielestä. Jos kuitenkin sen verta osaa, että se kuulostaa ihan kivalta, ellei sitten liian kovaa ääntä pidä. Että kannustaisitteko te ihmisiä soittamaan kaduille, vaikka ihan perus Neil Youngin Heart of Goldia (kun nyt tähän kitara & huuliharppulinjalle mentiin). Vaikka ei osaisi laulaakkaan? (mikä meinaa, että ei laula)

EDIT: Ihan vaikka siis vain yhden kerran kokeilemaan. Että ei nyt mitenkään elämäntyöksi. No, jos ekan kerran jälkee tulee rahaa enempi kun entiseltä työpaikalta, ni mikässiinä sitten.
Mitä häiritsevämpää, sitä parempaa.
Misse
11.12.2006 23:13:06 (muokattu 11.12.2006 23:16:46)
Katusoittopuuhissa voi tosiaan nähdä kaiken karvaista väkeä. http://www.youtube.com/watch?v=qfbLTDRAm58 Tiedä sitten iskikö pikkurahan puute, vai muutenko vain soitatti.

Minä en ikinä ole kadulla soittanut, enkä soita (sitä yhtä osaamaani kappaletta). Mutta lapsi kävi kerran 8 vuotiaana soittelemassa lastenlauluja ja tienasi siinä lyhyessä ajassa minkä jaksoi soitella, ihan mukavasti ja ihmiset olivat kilttejä ja mukavia. Aikoo kasvattaa repertuaaria ensi kesäksi ja lähteä suureen kaupunkiin (Tampere) tienaamaan...
duluoz
11.12.2006 23:41:40
Että kannustaisitteko te ihmisiä soittamaan kaduille, vaikka ihan perus Neil Youngin Heart of Goldia (kun nyt tähän kitara & huuliharppulinjalle mentiin). Vaikka ei osaisi laulaakkaan?

Go for it. Ei Neil Youngkaan osaa laulaa.
Herba
11.12.2006 23:44:07 (muokattu 11.12.2006 23:45:14)
Mites nää lupajutut, onko sellaset hankittava?

Tommosta oli aikasemmin

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=1&t=127257&o=0

e. Tuo koskiki vahvistimia eikä lupia yleensä.
Mä en osaa kävellä ilman kynää, tää on mun henkinen kävelykeppi. -opettaja.
kimurantti1
12.12.2006 00:19:22
Mä muistan yhden kaiffarin, joka viime kesänä soittelin Tampereella hämeenkadun alkupäässä (siis Rautatieaseman päässä). Oltiin porukalla iltaa viettämässä, ja satuttiin kulkemaan kolme kertaa ko. tyypin ohi. Joka ikinen kerta soi sama biisi, ja tyssäsi soolon alkuun..

Biisi oli Nothing Else Matters..

Hemmetti että teki mieleni kuitata. Mutta ne onkin aivan mahtavia kokemuksia, kun näkee ja kuulee jonkun muutaman hengen porukan vetämässä oikeasti hyvin, ja nauttivan siitä. Mielellään heittää soitinkoteloon pari euroa.
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
käsi
12.12.2006 01:55:52

kaverin polttareissa laitettiin sankari puettuna kasari tyyliin soittamaan sellaisella lasten lelukitaralla josta tuli kieliä koskemalla ja kampea vääntämällä tilutusta sun muuta meteliä. aika nopiaa sai kasaan 20e
Turhaa sitä kiirehtii kun on paskat jo housuissa
Läpistö
12.12.2006 06:28:11

Kyllähän myö ollaan kerran kaverin kanssa oltu ja tienattiin about 3h:n aikana 60 euroa ja kaikki tuli juotua :D

Itteäni kiinnostaisi just lähteä vaik reilaamaan Eurooppaan ja siellä koittaa tienata katusoitolla, kun käsittääkseni siellä on ks. kulttuuri vähän suositumpaa.
"Ei pysty. Liian hapokasta."
Teijo K.
12.12.2006 12:08:07

Jätetään ne hommat niinlle ketkä oikeesti tarvii sen pari lanttia.

Monen tuntemani musikantin kohdalla ei kyse olisikaan niistä lanteista, vaan siitä miten kasvattava kokemus katusoitto voi olla esiintymistä ajatellen. Jos katusoittajana meinaa pärjätä, niin siinä ei auta olla suomalaiskansallisen juro kenkiinsätuijottelija. Tuollainen itsensä peliin laittaminen mitä katusoitto on, auttaa niillä normikeikoillakin mahtavasti siinä yleisön ja pelimannin yhteyden luomisessa. Tällaisia kokemuksia täällä katusoitosta.

No tulihan niistä muutama lanttikin. :)
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona.

Älä klikkaa tät
LL
12.12.2006 13:59:45
Monen tuntemani musikantin kohdalla ei kyse olisikaan niistä lanteista, vaan siitä miten kasvattava kokemus katusoitto voi olla esiintymistä ajatellen. Jos katusoittajana meinaa pärjätä, niin siinä ei auta olla suomalaiskansallisen juro kenkiinsätuijottelija.

Joskus oli hesarin nyt-liitteessä juttua katusoitosta. Joku konkari kerto, että Juice Leskisen ja Leevin and leavingsin kappaleilla heruu rahaa parhaiten.
Itseänikin jonkun verran kiinnostaisi mennä kadulle soittamaan. Periaatteessa ei hirveen monen kappaleen settiä välttämättä tarvitsisi olla. Ehkä joku 5-10 kappaletta voisi olla ok, koska ns. yleisö ei pitkään kuuntele kuitenkaan. Ehkä joku kaveri mukaan ja vois jammaillakin, jos tuntuisi ettei laulu kulje.
Kadulla varmasti korostuu se, että mitä paremmin vetää sitä enemmän tulee kolikoita. Ei mulle ainakaan tule mieleen antaa kolikoita niille mistä lie tulleille soittotaidottomille haitaristeille. Jos jonkun tai joidenkin soitto on miellyttänyt, jotain kolikoita on aina tullut annettua. Kadulla soittaminen voi olla yllättävän haastavaa. Olosuhteet ovat varmasti sellaiset, ettei muualla voi kokea. Ei ihan takki auki kannata varmastikaan lähteä, jos aikoo saada rahaakin. Kyllä kolikoiden määrää voi pitää jonkulaisena onnistumisen mittarina.
Tarkastaja
12.12.2006 14:53:35 (muokattu 12.12.2006 14:54:12)
HYI VITTU! Jos oisin sattunu kohalle ni oisin varmaa murhannu ton kaverin.

Ai Bruce Springsteenin.
zille
13.12.2006 15:36:10
Onkos teillä joitakin lempi katusoittajia? Siis, jos joissain tietyssä paikassa aina kun menet siitä, soittaa sama tyyppi esim. Kuten siinä Kolmen Sepän patsaan luona oleva kitaristi joka vetelee sitä sooloiluaan erilaisten taustojen päälle. Oon nähnyt sen niin sika monta kertaa siinä.

Mun mielestä ne inkkarit, hmm, olikohan nekin aikoinaan siinä Kolmen sepän patsaan luona, oli aika hyviä. Veikeä piristys kun käveli ohi. Taisi hävitä vahvistinkieltojutun jälkeen? Vai hävisikö jo muuten vaan jo ennen sitä.

Hmm. Nytkun aloin miettimään, niin enpä hirvein usein edes törmääkkään katusoittajiin, paitsi haitaristeihin ja trumpetinsoittajiin kouluni läheisien ostoskeskuksien luona. Kitara/huuliharppu setti olis must paras mahollinen, mutta en ole ikänä tainnut nähdä moista. Outoa.
Mitä häiritsevämpää, sitä parempaa.
Antero--
13.12.2006 15:43:50 (muokattu 13.12.2006 15:44:12)
Onkos teillä joitakin lempi katusoittajia? Siis, jos joissain tietyssä paikassa aina kun menet siitä, soittaa sama tyyppi esim. Kuten siinä Kolmen Sepän patsaan luona oleva kitaristi joka vetelee sitä sooloiluaan erilaisten taustojen päälle. Oon nähnyt sen niin sika monta kertaa siinä.

Iso-Roobertinkadulla veteli ainakin viime kesänä semmoinen tummaihoinen hyyppä, ei tainnut suomea puhua. Mieletöntä tupakka-groovea vanhalla stratolla, lauloi jollain tunnistamattomalla kielellä. Välillä jäin syömään eväitä lähelle, niin pääsi kuuntelemaan. Vitosen taisin aina antaa, niin kovaa veti.

Antero
"Einmal ist Keinmal"
Renki
13.12.2006 16:14:06 (muokattu 13.12.2006 16:14:34)

Pari vuotta sitten Hakaiemen metroasemalla soitteli semmonen harmaapartainen pultsarin oloinen vanhempi herra banjoa ja joskus myöskin melodicaa. Ihan älyttömän hyvin veti. Se oli kyllä meikäläisen lemppari pitkän aikaan. Äijässä oli sellaista tietynlaista likaista katuromantiikkaa.
Jos ois rummut niin vois soittaa.
rrroope
14.12.2006 10:39:13
Mä muistan yhden kaiffarin, joka viime kesänä soittelin Tampereella hämeenkadun alkupäässä (siis Rautatieaseman päässä). Oltiin porukalla iltaa viettämässä, ja satuttiin kulkemaan kolme kertaa ko. tyypin ohi. Joka ikinen kerta soi sama biisi, ja tyssäsi soolon alkuun..

Biisi oli Nothing Else Matters..

Hemmetti että teki mieleni kuitata. Mutta ne onkin aivan mahtavia kokemuksia, kun näkee ja kuulee jonkun muutaman hengen porukan vetämässä oikeasti hyvin, ja nauttivan siitä. Mielellään heittää soitinkoteloon pari euroa.

Heh. Oikeesti Tampereella on valehtelematta joka korttelissa kaveri joka soittaa nothing else mattersia. Kun menee baariin, kuulee sen biisin ja kun tulee baarista, sama biisi soi taas jossain. En oikeen ymmärrä mikä juttu Tamperelaisilla on Nothing else mattersin kanssa.
Lord of the strings
14.12.2006 15:29:34
Iso-Roballa pari jannua veti joskus jousilla turkkilaista marssia. Oli sen verran huikeaa menoa, että piti pari euroa jannuille heittää.
"Who are you? How did you get in?" "Well I'm the locksmith and I'm the locksmith" || kalamies#53 >)))>
32788
14.12.2006 17:17:09 (muokattu 14.12.2006 17:17:21)
Ootteko nähny Helsingissä semmoisen vanhemman harmaapartaisen miehen joka soittelee nokkahuilua? Kaks kertaa oon jo nähny, itiksessä ja asematunnelissa...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)