Aihe: Ei enää ketään sanoittajia..
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
leka
26.11.2006 14:33:16
Sudenkorento

Tuo on aika hyvä käännösteksti.
Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt allekirjoitus!
Jani The Rock
26.11.2006 14:44:50

Mutta ei se Juice nyt sentään mikään ylivertainen sanoittaja ollut.

Paljonkos vakavasti otettavia kotimaan kielellä sanoittavia rock-lyyrikoita Suomessa oli ennen Juicea?
Your funeral, my trial.
-Cale
26.11.2006 14:56:48
Paljonkos vakavasti otettavia kotimaan kielellä sanoittavia rock-lyyrikoita Suomessa oli ennen Juicea?

Noh, mikä oli aika ennen Juicea? :)
Mika Antero
26.11.2006 15:10:16

Sinähän sanoit muistaakseni jossain, että tiedät yhden tai kaksi biisiä Juicelta. Siltä pohjalta ei ehkä kannattaisi vetää kovinkaan pitkälle meneviä johtopäätöksiä.
phren
26.11.2006 15:22:33

Oli se. Lyhyt ja hyvin perusteltu mielipide...
-Cale
26.11.2006 15:27:10
Sinähän sanoit muistaakseni jossain, että tiedät yhden tai kaksi biisiä Juicelta. Siltä pohjalta ei ehkä kannattaisi vetää kovinkaan pitkälle meneviä johtopäätöksiä.

Tiedän enemmänkin, mutta muistan hänet lähennä vain näistä, tai nämä ovat jollain tapaa vaikuttanut muhun, siis se sika ja syksyn sävel :) Toi ensimmäinen siis lähinnä ärsyttäny, mut syksyn sävel on kaikin puolin ihan jees. Että oon siis paljo muitaki biisejä kuullu, en jaksa ruveta luetteloimaan...
Mika Antero
26.11.2006 15:35:39 (muokattu 26.11.2006 15:36:59)
Että oon siis paljo muitaki biisejä kuullu, en jaksa ruveta luetteloimaan...

No hyvä, minä luulin, että ihan tietämättäsi kyseenalaistat Juicen taidot. Kyseenalaistaa tietysti saa ja pitää, mutta jotain täytyy asiasta tietää ennen sen tekemistä. Juice ei ollut mikään ylimaallinen nero, jonka kaikki tuotanto on suurenmoista, kaukana siitä. Mutta parhaimmillaan hän on ehdottomasti sanoittajien kärkeä. Ja sen lisäksi hän on vielä osannut tehdä bändiensä kanssa sanoilleen juuri oikeanlaisen musiikin. Oma kiinnostukseni Juicen musiikkia kohtaan lopahti Yölennon jälkeen, kirjoittamansa kirjat olen kyllä lukenut myöhemminkin.

Mutta todellakin, ketä varteenotettavia lyriikantekijöitä rockpuolella oli ennen Juicea? Jarkko Laine, joka oli varsinaisesti kirjailija. Hector, jonka ensimmäinen soolo-lp julkaistiin vuotta Juicen vastaavaa aiemmin. Dave Lindholm aloitteli samoihin aikoihin kuin Juice, mutta ei ratkaisevasti aiemmin. 60-luvulla rock- ja popkäännökset tulivat yleensä iskelmäpuolen ammattisanoittajilta, kuten esim. jo mainitulta Junnu Vainiolta.

Kyllähän niitä oli ennen Juicea, mutta melkoinen uranuurtaja hän silti oli.
-Cale
26.11.2006 15:41:55
No hyvä, minä luulin, että ihan tietämättäsi kyseenalaistat Juicen taidot.

Enkä mitenkään vähättele hänen elämäntyötään, päinvastoin... Mutta yritän vain sanoa että onhan niitä nyt toki vielä muitakin sanoittajia ja biisintekijöitä Juicen lähdettyä, ettei nyt mistään maailmanlopusta vielä ole kyse.
Mika Antero
26.11.2006 15:42:37
Mutta yritän vain sanoa että onhan niitä nyt toki vielä muitakin sanoittajia ja biisintekijöitä Juicen lähdettyä, ettei nyt mistään maailmanlopusta vielä ole kyse.

Sitä samaahan koko tuo edellinen sivu jo todisteltiin.
Antroid
26.11.2006 15:44:48
Näkisin, että vielä on jäljellä monia loistavia rock- ja pop-lyyrikoita, kuten jo mainitut Martti Syrjä, Samuli Putro, Heikki Salo ja Hector, joiden sanoitukset aivan varmasti koskettavat todella suurta joukkoa.
-Cale
26.11.2006 15:48:01
Sitä samaahan koko tuo edellinen sivu jo todisteltiin.

Aivan! Sanoin sen vielä kerran :) Ei nyt juututa tähän, lähden pois häiritsemästä teitä Juice-faneja :)
M-Juhana
26.11.2006 15:59:39

Kyllähän niitä oli ennen Juicea, mutta melkoinen uranuurtaja hän silti oli.

Juice kyllä sai suomenkielen ja rokin svengaamaan keskenään. Kuten Kivi sanoi, suurin osa suomenkielisestä pop-rock musiikista on noloa.

Juice oli poikeus.
Leikari
26.11.2006 19:32:37
Juice oli poikeus.

poikkeus?

- olisiko vielä Juicen poismenon aiheuttama liikuttuneisuus antamassa pontta lausuman painolle?

-

Yleisesti ottaen minulle lyriikat musiikkikappaleissa eivät ole mitenkään tärkeitä - enemmänkin täytettä - ja kun en niihin kovin vakavasti suhtaudu enkä yleensäkään erityisiä kicksejä saa niin en lähde tässä tarkemmin arvioimaankaan.

Oma suhteeni Juicen lyyrikoihin on kuitenkin ollut tämä:
- koulupoikaiässä tykkäsin näppäränhauskoista huumoribiiseistä yms. singleistä
- älppäreillä on biisejä ollut moneen lähtöön - "syvimmät tilitykset" tai populistisin yhteiskuntakritiikki ei ole minua erityisemmin koskettaneet - vaikka ehkä ulkokohtaisesti tietyn kvaliteetin tunnistanutkin - tai on jopa vaivaannuttanut (lähinnä se kantaaottavuus ... arvotaan lottonumerot yms..)

Aivan pelkän radiosoiton varassa Juice-tuntemukseni ei ole: Singlet 1974-76 -kokoelman lisäksi minullla on 9 "Juice"-LP:tä, joista Yölento viimeisin. ... noita on ehkä tullut osittain ostettua "dokumentointi"- ja "yleissivistys"mielessä ;-) kuin pelkästään puhtaan diggaamisen vuoksi. - -että tämän verran pinnallista ymmärrykseni tästä aiheesta - -
Soitetaan jamia!
Mika Antero
26.11.2006 19:48:59
Minunkaan mielestäni Juicen monesti virtuoosimaisen sanataiteilun avulla ei kannata lyödä muita sanoittajia päähän. Monet "Juicen koulukuntaan kuuluvista oppipojista" (lainausmerkit siksi, ettei tarvitsisi käydä selittelemään mitä ja ketä tarkoitan) ovat tehneet ihan yhtä hauskoja, viisaita ja koskettavia tekstejä. Kuten tietysti monet sellaiset, joihin Juice ei ole millään tavalla vaikuttanut.

Juice oli kuitenkin jos nyt ei suomenkielisen rockmusiikin isä, niin ainakin sen kansakoulun opettaja pitkän aikaa, koko varhaisen 70-luvun, ja teki sen jälkeen johtajaopettajan asemassa tasaisen varmaa työtä vielä pitemmän aikaa. Ja vielä uudemman kerran korostan sitä, että Juice teki bändiensä kanssa myös hyvää musiikkia. Pankaa vaikka Tauko -levyt soimaan, jos ette muista. Mikään ylittämätön nero hän ei tietenkään ollut, mutta enemmän tehnyt kuitenkin laadukasta työtä kuin silkkaa huttua.

Tuntuu aika typerältä hehkuttaa Juicea nyt kun hän on kuollut, mutta aiemmat Juicea käsittelevät ketjut ovat jostain syystä jääneet aika lyhyiksi...
M-Juhana
26.11.2006 20:16:43

Tuntuu aika typerältä hehkuttaa Juicea nyt kun hän on kuollut, mutta aiemmat Juicea käsittelevät ketjut ovat jostain syystä jääneet aika lyhyiksi...

Tuota...eikös se ole normaalia, että mm. taiteilijan kuolema nostaa hänet parrasvaloihin?
Jani The Rock
26.11.2006 20:27:31

aiemmat Juicea käsittelevät ketjut ovat jostain syystä jääneet aika lyhyiksi...

Se johtuu siitä, että Juice ei ollut pantavan näköinen tyttö eikä soittanut heviä.
Your funeral, my trial.
Sertzo S
26.11.2006 20:46:53 (muokattu 26.11.2006 20:47:37)
Se johtuu siitä, että Juice ei ollut pantavan näköinen tyttö eikä soittanut heviä.

Heh, niinpä.
Pakko antaa plussa.
Osmo Komppi
26.11.2006 20:52:36
Onhan se kai luonnollista ja tarpeellistakin, että viimeistään jonkun persoonan poislähdön myötä muut edes hetkeksi pysähtyvät miettimään asioita ja kunnioittamaan elämäntyötä.

Pikemminkin naivia olis mun mielesetä ajatella niinpäin, että pitäis aina pitää tiukka ja kurinalanen analyyttisyys kaikkeen, ettei vaan sortuisi populistiseen säälittelyyn ja surulla mässäilyyn. Ja etteikö lähdön jälkeen voisi hetkeksikään herkistyä miettimään asioita laajemmin ja armeliaammin. Ei kai tee pahaa kenellekään pieni hiljentyminen ja vaikka tippakin linssin kulmaan.

Mutta totta toinen puoli. Totuus varmasti kuiteski on, että kuolemattoman tuotantonsa Juice julkaisi jo toistakymmentä vuotta sitten ja siitä taaemmas ainakin biisipuolella. Eikä nämä ketjut tietenkään tämän pituisia olisi olleet vielä viime viikolla. Nyt ovat ja hyvä niin. Ajatukset vaihtuu. Eniten Juicea itteäänkin ois varmaan ärsyttäny, jos se ei ois ees ärsyttäny ketään ;-).

Mua on ainakin monesti koskettanu ja paljoon vaikuttanu.

Kepeät mullat vielä kerran.
ROTESTILAULAJA
26.11.2006 21:55:48 (muokattu 26.11.2006 22:05:12)
Niin..rakentavaa keskustelua sai kirjoitukseni aikaiseksi.
Tarkoitan lähinnä sitä lausumallani ettei semmoista soljuvaa veretseisauttavaa tarinankerrontaa enää ole nykyisten sanaseppojen teksteissä..joissa on ihan mainioita tekstejä sinänsä..mutta yks asia mua alkoi tökkii kun luin tota viestiketjua-DAVE LINDHOLM..mielestäni hän on aivan turhamies lostavien sanoittajien joukossa eikä ole mitään merkittävää tehnyt suomirockin eteen..ihmettelin aina setkytluvullakin että miksi moista koppavaa herraa sanotaan ISOKYNÄKSI?????
Teijo K.
26.11.2006 22:58:10

Niin..rakentavaa keskustelua sai kirjoitukseni aikaiseksi.
Tarkoitan lähinnä sitä lausumallani ettei semmoista soljuvaa veretseisauttavaa tarinankerrontaa enää ole nykyisten sanaseppojen teksteissä..joissa on ihan mainioita tekstejä sinänsä..mutta yks asia mua alkoi tökkii kun luin tota viestiketjua-DAVE LINDHOLM..mielestäni hän on aivan turhamies lostavien sanoittajien joukossa eikä ole mitään merkittävää tehnyt suomirockin eteen..ihmettelin aina setkytluvullakin että miksi moista koppavaa herraa sanotaan ISOKYNÄKSI?????

Koska sillä on iso kynä.

Minun mielestäni Lindholm on tehnyt hienoja sanoituksia vinot pinot, suomirokki nostaa kyllä jo sanana niskakarvat pystyyn.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)