Aihe: mp3 tappoi Hifi-lehden!
1 2 3 4 5 6
Bee-äf
30.10.2006 11:13:46
Mä en allekirjoita ollenkaan. Ainoa musiikinlaji, joka on tarkoitettu vain ja ainoastaan kuunneltavaksi, on klasari. Kaikella muulla on ollut alunperin joku muu funktio. Jazzi ja rokki on kapakkamusiikkia. Siellä ne Charlie Parkeritkin alunperin vetivät jossain baarin nurkassa kun 80% yleisöstä olivat lähinnä kiinnostuneita pääsemään illan aikana parittelemaan jonkun kanssa.

Ei tuo mp3-kulttuuri millään tavalla poikkea siitä. Viihdemusiikki nyt on vaan soundtrackia arkielämään, ei muuta. Progehörhöt ovat varmaan ankarasti eri mieltä, mutta mun ja heidän ajatusmaailmansa eivät varmaan muutenkaan kohtaa. Tietty on hauskaa, että on olemassa ihmisryhmä, joka suhtautuu johonkin musiikkigenreen niin fanaattisesti, että sen kuulemisesta pitää tehdä jumalanpalveluksen kaltainen riitti.
With one foot in yesterday and the other in tomorrow you end up peeing all over today.
Metallityöläinen
30.10.2006 11:17:36
Esimerkissäni tämä ämpärikuuntelu edustaa juuri sitä, että ei keskitytä kuunteluun.

En yleistäisi. Olen töissä kuunnellut tarkoituksella monia sellaisia levyjä, jotka eivät ole aikaisemmin oikein iskeneet. Kotona niitä ei tule kuunneltua, koska helpommin tulee laitettua se tuttu ja hyväksi todettu kiekko soimaan (kunnon laitteilla). Kuitenkin juuri ämpärikuuntelun kautta olen päässyt sisään moneen levyyn, joita en ole aiemmin tajunnut. Kun työntekoon riittää noin 10% keskittyminen, niin sen loput 90% prosenttia voi suunnata vaikkapa musiikin kuunteluun.
"Jos Bush päättää jatkaa valheitaan ja sortotoimiaan, niin teille olisi hyödyksi lukea [William Blumin] kirja 'Roistovaltio'" -Osama Bin Laden
Karlsson
30.10.2006 11:22:44
Mä en allekirjoita ollenkaan. Ainoa musiikinlaji, joka on tarkoitettu vain ja ainoastaan kuunneltavaksi, on klasari. Kaikella muulla on ollut alunperin joku muu funktio. Jazzi ja rokki on kapakkamusiikkia. Siellä ne Charlie Parkeritkin alunperin vetivät jossain baarin nurkassa kun 80% yleisöstä olivat lähinnä kiinnostuneita pääsemään illan aikana parittelemaan jonkun kanssa.

Se oli sitä silloin. Totta, että tonne 50-luvulle asti äänenlaadullisesti valtaosa jazz-äänitteistä oli mitä oli, mutta sittemmin tarkka äänen taltioiminen on tullut tärkeäksi. Jopa niin, että se nykyään tuntuu sillä puolella välillä se "hifi-soundi" haittaavan itse musiikkia.

Ei tuo mp3-kulttuuri millään tavalla poikkea siitä. Viihdemusiikki nyt on vaan soundtrackia arkielämään, ei muuta. Progehörhöt ovat varmaan ankarasti eri mieltä, mutta mun ja heidän ajatusmaailmansa eivät varmaan muutenkaan kohtaa. Tietty on hauskaa, että on olemassa ihmisryhmä, joka suhtautuu johonkin musiikkigenreen niin fanaattisesti, että sen kuulemisesta pitää tehdä jumalanpalveluksen kaltainen riitti.

Jotta itse en leimaudu tälläiseksi "progehörhöksi", täytyy mainita, että kuuntelen lähinnä kaikkea muuta kuin tosiprogea ja että noilla proge-eepoksillä on välillä käsittämättömän suttuinen soundi. Mutta korostan vielä, että monissa levyissä (genre mikä tahansa) se suttuisuus on tärkeä osa levyn tunnelmaa. Hyvä esimerkki on esmes jamaicalainen rock-steady, jossa monosuhinaäänitys hyvinkin alkeellisissa olosuhteissa tuo juuri sen fiiliksen siihen musiikkiin. Nykyään "hyvillä soundeilla" äänitettynä sama genre tuntuu jotenkin vajaalta.

Mutta se on ihan jees jos se suttu välittyy kunnolla kuuntelijallekin. Elikkäs.
"Erilliset bassokuviot sen sijaan on todella gay." -morb
Karlsson
30.10.2006 11:25:01
En yleistäisi. Olen töissä kuunnellut tarkoituksella monia sellaisia levyjä, jotka eivät ole aikaisemmin oikein iskeneet. Kotona niitä ei tule kuunneltua, koska helpommin tulee laitettua se tuttu ja hyväksi todettu kiekko soimaan (kunnon laitteilla). Kuitenkin juuri ämpärikuuntelun kautta olen päässyt sisään moneen levyyn, joita en ole aiemmin tajunnut. Kun työntekoon riittää noin 10% keskittyminen, niin sen loput 90% prosenttia voi suunnata vaikkapa musiikin kuunteluun.

Juu, ihan totta, omalta kantilta kuunneltuna tämä. Mulla työympäristö on sellainen, että altistun musiikille jatkuvasti, joten saan mittani täyteen taustamusaa joka päivä. Siitä kumpuaa haluni tehdä varsinaisesta kuuntelusta hieman juhlavempaa.
"Erilliset bassokuviot sen sijaan on todella gay." -morb
lxi
30.10.2006 11:31:12
Tietty on hauskaa, että on olemassa ihmisryhmä, joka suhtautuu johonkin musiikkigenreen niin fanaattisesti, että sen kuulemisesta pitää tehdä jumalanpalveluksen kaltainen riitti.

Minä itse asiassa palvon musiikkia ilomielin, sillä tiedän ja tiedostan sen voiman eikä minulla ole suuria epäilyksiä sen olemassaolosta.

Noin muuten olemme enimmäkseen samoilla linjoilla. Tämä on samaa keskustelua jota varmasti on käyty historian vaiheissa useaan kertaan -- mitä muuta eroa MP3-soittimella on Walkmaniin ja kannettaviin CD- tai minidisc-soittimiin nähden paitsi epäilemättä edellämainittuja korkeampi markkinapenetraatio? Äänentallennus ei tuhonnut livemusiikkia eikä kotiäänittäminen musiikkimarkkinoita, enkä jaksa uskoa että uuden polven taskusoitinkaan kykenisi vastaavaan.
The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua
JoKo
30.10.2006 11:34:43 (muokattu 30.10.2006 11:36:44)
Juu, ihan totta, omalta kantilta kuunneltuna tämä. Mulla työympäristö on sellainen, että altistun musiikille jatkuvasti, joten saan mittani täyteen taustamusaa joka päivä. Siitä kumpuaa haluni tehdä varsinaisesta kuuntelusta hieman juhlavempaa.

Mun työympäristössä joudun kuuntelemaan tarkkaavaisesti jatkuvasti, joten mä ihan tietoisesti pyrin välttämään "teknisiä" asioita kuunnellessani vapaa-ajalla... Ja hiljaisuus on sen verran luksusta, että taustamökää en siedä kyllä ollenkaan. Lähinnä oikeastaan tuli tartuttua tohon mp3-soitinasiaan... mun mielestä jos sulla on hyvät luurit/kaiuttimet ja miedosti pakattu mp3, niin ei luulis sen musiikista nauttimista estävän.

Edit. Niiden Ipodin mukana tulevilla luureilla (ja vastaavilla) se oikeastaan ihan sama mikä formaatti siellä pyörii, ihan samalta kuulostaa...
Teijo K.
30.10.2006 11:41:02

Mun työympäristössä joudun kuuntelemaan tarkkaavaisesti jatkuvasti, joten mä ihan tietoisesti pyrin välttämään "teknisiä" asioita kuunnellessani vapaa-ajalla... Ja hiljaisuus on sen verran luksusta, että taustamökää en siedä kyllä ollenkaan. Lähinnä oikeastaan tuli tartuttua tohon mp3-soitinasiaan... mun mielestä jos sulla on hyvät luurit/kaiuttimet ja miedosti pakattu mp3, niin ei luulis sen musiikista nauttimista estävän.

Edit. Niiden Ipodin mukana tulevilla luureilla (ja vastaavilla) se oikeastaan ihan sama mikä formaatti siellä pyörii, ihan samalta kuulostaa...

Minulla estää luurit musiikista nauttimisen jo itsessään oli formaatti mikä tahansa.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
kivi
30.10.2006 12:10:59 (muokattu 30.10.2006 12:11:52)
Metallityöläinen:
Kun työntekoon riittää noin 10% keskittyminen, niin sen loput 90% prosenttia voi suunnata vaikkapa musiikin kuunteluun.

Onko sulla Homer Simpson -tyylin työmoraali, vai mistä on kyse?

Mä olen joskus kokeillut kuunnella vasta ostettuja levyjä töitä tehdessäni. Ensinnäkin ainoa tapa on laittaa levy repeat playlle, muuten tulee ihmeteltyä miksei levy soi: "ai, se loppui jo?", toisekseen kun levy on ollut 8-16 tuntia repeat playlla työn taustalla, huomaan silti jos kuuntelen levyn keskittyneesti, kuulleeni siitä ehkä kahdesta, kolmesta biisistä pätkiä, muuten en mitään.

Kyllä mulla kaikki työnteko vaatii totaalisen keskittymisen työhön. En kokisi olevani minkäänlaisen palkan arvoinen, jos varastaisin työnantajan aikaa omiin ajatteluihin.

Ehkä siksi olenkin ollut yksityisyrittäjä suurimman osan aikuisikääni.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
StJerky
30.10.2006 12:16:26

Jostakin syystä uskon, että parittelu niillä klassisen musiikin konserteissa kävijöilläkin on mielessä suurimman osan aikaa. Päämäärään voi päästä monella tavalla, tai ainakin yrittää.
McNulty
30.10.2006 13:22:06
MP3 on ihan hyvä syntipukki kaikelle:
"Mulla ei ole rahaa, sen täytyy olla mp3:n vika"
"Olin autokolarissa, se oli mp3-formaatin syy"
"Yritys fuusioitui toisen kanssa, sen pitää olla mp3-formaatin syy"

Saanen taas sanoa, että onpas tasan naurettavaa jeesustelua! Syy ei missään nimessä voi olla se, että Hifin levikki on kohtalaisen pieni ja yhdistymällä MB:n kanssa saavat laajemman peiton asialleen ja kohtalaisen vakavaraisen ja tunnetun yhteistyökumppanin.
"I think it moved." -George Costanza
Blue Moon
30.10.2006 14:32:46

Kyllä mulla kaikki työnteko vaatii totaalisen keskittymisen työhön. En kokisi olevani minkäänlaisen palkan arvoinen, jos varastaisin työnantajan aikaa omiin ajatteluihin.

Kivi hei, töitä on monenlaisia. En oikein viitsisi esitelmöidä millaista vaikkapa tehdastyö usein tänä päivänä on mutta ei tuo 10% ainakaan alakanttiin ole arvioitu.
Hasil Adkins stole my hot dog?
Metallityöläinen
30.10.2006 14:37:23 (muokattu 30.10.2006 14:42:24)
Onko sulla Homer Simpson -tyylin työmoraali, vai mistä on kyse?

Olen tällä hetkellä sellaisessa liukuhihnatyössä, että aivot kannattaa ihan suosiolla jättää tullessa narikkaan ja painaa autopilotti päälle. Entisessä työpaikassani tuo kuuntelu ei olisikaan onnistunut kun piti keskittyä siihen itse työhön. Nyt olen käyttänyt aikani lähinnä tuohon musiikin kuunteluun tai novelli-ideoiden työstämiseen päässäni.

e.en salli typoja
"Jos Bush päättää jatkaa valheitaan ja sortotoimiaan, niin teille olisi hyödyksi lukea [William Blumin] kirja 'Roistovaltio'" -Osama Bin Laden
Jumina5/6
30.10.2006 15:56:11
Olen tällä hetkellä sellaisessa liukuhihnatyössä, että aivot kannattaa ihan suosiolla jättää tullessa narikkaan ja painaa autopilotti päälle. ...

Hieman vaivihkaa off-topiccina: Vuosia sitten liukuhihnan jatkona ollessani, useimmilla työkavereilla oli kuulosuojaimet, jossa on radio. Osastolla oli sitten eräs tyyppi joka kaupitteli muutamilla euroilla poltettuja levyjä, mitä nyt netistä waretti (hyi). Jotkut ihmiset tosiaankin haukkuivat jotain biisiä/artistia ensin, sitten kun he olivat muutaman viikon ajan kuunnelleet joka päivä 8h YleX:ää ja kyseistä biisiä, alkoivat he kyselemään tältä tyypiltä voisko hän polttaa kyseisen levyn...

Jotenkin silti kumma ajatella että kun taustalla jauhaa sama kliseinen poppirallatus päivästä toiseen, aivot rekisteröivätkin sen hyvänä biisinä ja unohtavat täysin että hetki sitten sitä tuli haukuttua suureen ääneen. Ja näin kävi usealle tyypille, oli mielenkiintoista seurata keskustelujaan.

Mutta niin, toisaalta mp3:sien yleistymisessä voisi olla se hyvä pointti, että jospa artistit alkaisivat tekemään levyistä mielenkiintoisempia. Voisi heittää huitsin nevadaan kaikki 1-sivuiset kansilehdykät. Toisaalta mp3 on nykyisen kertakäyttökulttuurin luonnollinen ilmenemismuoto. Luulisin kuitenkin että se tappaa vain sellaista osaa musiikista/muusta joka ei itseäni liiemmin koske.
Pissahammasta kolottaa. Olenko infrapunaniska?
Chemo
30.10.2006 16:59:54

Välttämättä ei enää kuuntelemalla kuunnella musiikia, vaan lähinnä täyttämään tylsäksi koettuja päivärutiineja. Jälkimmäiseen taskuun menevät ämpärisoittimet ovat mitä parhaimpia, kun taas ensinmainittuun useimmiten halutaan lisää juhlavuutta kunnon laitteistolla. (kyllä, mielestäni levyjen kuuntelu voi olla suorastaan rituaalinomaista, jossa sopiva hartaus on paikallaan)

Mä teen suurimman osan siitä kuuntelemalla kuuntelustanikin iPodilla nykyään: joko olohuonestereoihin kytketyn telakan kautta, tai sitten napeilla siellä missä huvittaa (kuten kesällä tuli lojuttua ulkona mukavasti auringossa klassista musiikkia kuunnellen).

Mulla on viimeisen vuoden aikana ollut kuvaillun kaltainen, säännöllinen musankuuntelurituaalikin, Sibeliuksen sinfonioiden kuunteleminen kronologisessa järjestyksessä 1/viikonloppu (...ja seiskan jälkeen takaisin ykköseen taas). Hyvin on iPod tuohonkin sopinut. Jos olisin tehnyt tuota vinyyleillä, olisi tapahtuman luonne muuttunut enemmän kuin cd:stä iPodiin siirryttäessä.
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
John Titor
30.10.2006 17:57:03

nettimusiikki ja i-podin tappavat lopulta myös musiikin!

Paskat. Ne kaventavat kaupallisuuden kenttää, mutta renessanssi tulee, uskon että lopulta ainakin osa ihmisistä tajuaa hiljaisuuden arvon, taustamusiikki ja muu vastaava koetaan vastenmieliseksi ja konserttikulttuuri kokee uuden kulta-aikansa.

Itse asiassa soisin että musiikin ylikäyttämiseen puututtaisiin lainsäädännöllä.
Jos pelkästään runsas hidas harjoittelu riittäisi kehittämään nopean tekniikan, B. B. King pystyisi soittamaan jo 32-osia tempossa 300.
zuppermuhle
30.10.2006 19:40:44
Onneksi lopetin mikrobitin tilauksen. Se lehti ei ole ollut oikea tietokoneharrastajan lehti sitten vuoden 1999.
M.A.C.H.O #18 "AI LAID!"
Roberto
30.10.2006 20:27:48

Se lehti ei ole ollut oikea tietokoneharrastajan lehti sitten vuoden 1984 jolloin vaihdoin tyystin Zzap 64-osastolle.
Marlowe
30.10.2006 22:00:48
Jos ei pysty nauttimaan musiikista ilman Pioneerin (7300 euroa/pari) kaiuttimia, niin sitten kannattaa kyllä katsoa peiliin ja miettiä mikä on vikana.
"Drove downtown in the rain / nine-thirty on a Tuesday night / Just to check out the late-night record shop. / Call it impulsive, call it compulsive, call it insane / but when I'm surrounded I just can't stop." (Barenaked Ladies: Brian Wilson)
Teijo K.
30.10.2006 22:18:31

Jos ei pysty nauttimaan musiikista ilman Pioneerin (7300 euroa/pari) kaiuttimia, niin sitten kannattaa kyllä katsoa peiliin ja miettiä mikä on vikana.

Joo, ku ei ne Pioneerit ole mitään ihmeen erikoisia. Parempia on.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
kivi
30.10.2006 22:20:34
Joo, ku ei ne Pioneerit ole mitään ihmeen erikoisia. Parempia on.

Ei kai Pioneerit oo mitään raskasta audioo? Eiks ne oo ihan tuota kotihifiä tai perusosastoa.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)