Aihe: Kerro levykokoelmastasi?!
1 2 3 4 58 9 10 11 12
Tsugu Way
16.10.2006 20:55:53
Cd-levyjä on hyllyssä jonkin verran yli 400 kappaletta. Määrällisesti ei ole mitään hirvittävää tavoitetta, sillä olen useaan otteeseen siivonnut hyllystä levyjä divariin. Tavoitteena olisi (omasta mielestä) laadukas levykirjasto. Levyt on järjestelty sellaiseen lokerikko-hyllyyn aihealueittain tai bändeittäin. Hyllyssä on pelkästään ns. virallisia ostettuja tai saatuja levyjä. Poltettuja tai musalehtien cd:tä yms en ole laskenut hyllyyni. Ne on piilotettu jonnekin vaatekaapin syövereihin. Myöskään vaimoni levyjä en ole suostunut ottamaan hyllyyni. Ne bändit, joilta on runsaasti levyhjä ovat saaneet aina oman lokeron. Näitä ovat mm. Stonesit, Clapton, Hurriganes, Pearl Jam, Iron Maiden. Muutoin lokerot menevät aihealuettain seuraavasti: Musta blues, valkoinen blues, Vaughanin veljekset, Claptonin bändit, Sabbath/Purple/Zeppelin, kitarasankarit, rautalanka ja surf, Ruotsin actionrock, miesartistit jne. Kaikkia en jaksa luetella.

Levyjen järjestely on siis todellista friikkeilyä. Päänvaivaa aiheuttavat mm. kimppalevyt. Mihin laitetaan B.B.Kingin ja Claptonin kimppalevy? Claptonin lokeroon vai B.B.Kingin jatkoksi Musta Blues-lokeroon? Myös ongelmia tuottaa sellaiset levyt, joita tyylillisesti ei ole kuin yksi (esim. Massive Attackin Blue Lines). Myös se tuottaa ongelmia jos yksittäiset artistit ovat olleet aiemmin maineikkaissa bändeissä. Esim Dio suhteessa Sabbathin Mob Rulesiin ja Heaven & Helliin.
Jos se ei svengaa, se ei ole minkään arvoinen. (Duke Ellington)
Oceancalibra
16.10.2006 21:03:54
Levyjä ne on vinyylitkin...

Puhut vähän, mutta asiaa.
"It's all fun and games till someone loses an eye, then it's just fun you can't see"
Torniojaws
16.10.2006 21:05:14

Mihin laitetaan B.B.Kingin ja Claptonin kimppalevy? Claptonin lokeroon vai B.B.Kingin jatkoksi Musta Blues-lokeroon?

Itse yleensä jaan tuollaiset tapaukset sen mukaan kummasta artistista pidän enemmän :)
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
HaloOfFlies
16.10.2006 21:16:29 (muokattu 17.10.2006 08:40:45)

Hyllystä löytyy noin 400-500 levyä, en ole nyt vähään aikaan jaksanut laskea. Kuuntelen levyjä joka päivä, kaikki levyt tulee siis kuunneltua. Kaikennäköistä musiikkia löytyy, rokista räppiin ja konemusiikkiin. Keskinkertaisista tai huonoista levyistä, olen yleensä luopunut ja koettanut hankkia parempia tilalle, sama juttu pätee kokoelmiin, alkuperäisiä kokoelmia olen vaihdellut studiolevyihin. Tällä hetkellä yritän päästä eroon poltetuista ja sitten koneella olevia hommata alkuperäisinä hyllyyn.

Levyt olen luokitellut vuodenajoittain, kesälle, syksylle, talvelle ja keväälle löytyy omat kategoriansa.
It's always funny until someone gets hurt, and then it's just hilarious. S.M.A.K.-jäsen #5
Feggy
16.10.2006 21:22:47

Levyt olen luokitellut vuodenajoittain, kesälle, syksylle, talvelle ja keväälle löytyy omat kategoriansa.

No tuo on ehkä omaperäisin tapa luokitella johon olen törmännyt. Itselläni menee aakkosjärjestyksessä, se on ainoa tapa löytää jotakin mun muistillani. Jos yhtään tekee dj-keikkoja, tuohon päätyy kyllä äkkiä.
Bonesaw
16.10.2006 21:51:58
No tota. Viimesen vuoden aikana on tullu alettua ostelemaan levyjä oikeestaan aina kun saa jostain valuuttaa hoidettua. Vähäsenhän noita vielä on,mutta meikä satsaakin enemmän laatuun,kun määrään ( ;D)

Metallilevyjä on tullu osteltua eniten,mutta tässä kesän aikana on tullu hommattua oikeestaan ainoastaan ei-metalli lättyjä. Antikvariaattejen hyllyjen penkominen on aika hemmetin rauhoittavaa puuhaa.
Aerodactev
16.10.2006 21:55:46 (muokattu 16.10.2006 21:56:51)
No tuo on ehkä omaperäisin tapa luokitella johon olen törmännyt. Itselläni menee aakkosjärjestyksessä, se on ainoa tapa löytää jotakin mun muistillani. Jos yhtään tekee dj-keikkoja, tuohon päätyy kyllä äkkiä.

Mä oon miettiny, et jos järjestäis levyt julkasujärjestykseen vuoden tarkkuudella, ja sit saman vuoden levyt bändin mukaan aakkosjärjestykseen. Tulis vähän kontekstia ja perspektiiviä yms. sivistyssanaa, kun jokaisen levyn ympärillä olisi muita samaan aikaan julkaistuja lättyjä. Ja olisi semmoinen aikajana siinä 1959-2006.
Yksin yskin, kaksin läksin, juuu!
Kp: P F
Tsugu Way
16.10.2006 22:03:15
Mä oon miettiny, et jos järjestäis levyt julkasujärjestykseen vuoden tarkkuudella, ja sit saman vuoden levyt bändin mukaan aakkosjärjestykseen. Tulis vähän kontekstia ja perspektiiviä yms. sivistyssanaa, kun jokaisen levyn ympärillä olisi muita samaan aikaan julkaistuja lättyjä. Ja olisi semmoinen aikajana siinä 1959-2006.

Tämä ois kyllä aitoa friikkeilyä. Hetken meinasin innostua. Mutta tuossahan tulee kyllä kokoelmien kanssa melkoista tuskaa. Vaikka ne laittais ko. levyn alkuperäisen ilmestymisvuoden mukaan niin ois aika hassua jos Muddy Watersin kokoelma ois vuodessa 2001 ja se sisältäis musiikkia vuosilta 1950-55. Ja kaikista kokoelmista ei voi luopua. Greatest hitsit ehkä joltain tuoreelta artistilta vois poistaa kun on hankkinut muut levyt. Mutta sitten on paljon näitä harvinaisuus (singlen b-puolia yms.) -kokoelmia. Ja oma lukuhan on nämä vanhat 1920-1960 vuosien blueslevyt cd:nä. Eipä oo juurikaan muuta tarjolla ku kokoelmaa.
Jos se ei svengaa, se ei ole minkään arvoinen. (Duke Ellington)
slowdive
16.10.2006 22:40:48 (muokattu 16.10.2006 22:43:23)
Tämä ois kyllä aitoa friikkeilyä. Hetken meinasin innostua. Mutta tuossahan tulee kyllä kokoelmien kanssa melkoista tuskaa.

Joo, mihin väliin laittais Big Starin "Radio City / #1 Record" -levyn kun "#1 Record" ilmestyi -72, "Radio City" -74 ja yhdessä ne ovat ilmestyneet ties minä vuosina?
Ennen kuin levy löytäisi oikean paikkansa hyllyssä, löytäisi levynjärjestäjäfriikki itsensä pakkopaidasta.

Pysyn siis fiilisjärjestyksessä. Kukaan muu ei löydä mitään mutta itse löydän haluamani vaikka unissaan.
"One good thing about music, when it hits you, you feel no pain." (Bob Marley)
lxi
16.10.2006 22:53:58
http://www.cc.jyu.fi/~altikeur/levyt.txt

Esittäjät aakkosjärjestyksessä, levyt kronologisesti. Kokoelmat alussa, sinkut lopussa, ylikokoiset levyt ja boksit siellä minne mahtuvat. Levyrivit Lundia-hyllyissä ovat viivasuorat, koko muu kämppä saa olla sotkussa mutta levyhylly on, saatana, anaalisen tarkassa järjestyksessä joka hetki.

Kautta aikojen olen myynyt yhden ainoan levyn (Wigwam - Being), koska se oli huomaamattani kopiosuojattu. Pyrin siihen, ettei tuota tarvitsisi tehdä enää uudestaan; siksi hyllyyn on ilmestynyt saman levyn useita painoksia. Minussa on hieman orastavaa keräilijätaipumusta.
The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua
2541
16.10.2006 22:55:02

Joo, mihin väliin laittais Big Starin "Radio City / #1 Record" -levyn kun "#1 Record" ilmestyi -72, "Radio City" -74 ja yhdessä ne ovat ilmestyneet ties minä vuosina?
Ennen kuin levy löytäisi oikean paikkansa hyllyssä, löytäisi levynjärjestäjäfriikki itsensä pakkopaidasta.

Omalle listalle olen tuollaiset laittanut ilmestymisvuoden mukaan, eli tässä tapauksessa 1992, mutta hyllyssä se on kuitenkin ensimmäisenä ennen "bändin kolmatta levyä.

Pakkohan nuo omatkin levyt on pitää hyllyssä aakkosellisessa ja kronologisessa järjestyksessä, muuten iskisi paniikki.

Kävin miettimään tuota otsikon kysymystä/pyyntöä ja huomasin, etten oikein osaa kertoa kokoelmastani mitään.:) Kai minua jonkin sortin keräilijäksi voi kutsua ja joidenkin artistien kohdalla ei saa mielenrauhaa ennenkuin kaikki ovat hyllyssä. Hätäapuna kelpaa kopio (joita en ole listannut) mutta lopulta on kuitenkin pakko saada se alkuperäinen (missä piileksit, American Music Clubin "United Kingdom"!).
Urski
16.10.2006 23:02:39 (muokattu 16.10.2006 23:14:02)
Viime viikolla sain viimein jostain syystä päähäni alkaa listata levyjä tänne mnetin levylistaan. Koneella mulla on ollu lista jo joitakin vuosia. Siellä om merkitty levyn lisäksi myös ostopäivä, ostopaikka ja vielä hintakin. Mahtaakohan joku muu harrastaa samaa?

Niin, takaisin tähän uuteen listaan. Nyt näyttää laskuri 875 kun listattu on kaikki CD-sinkut, CD-pitkäsoitot A-F, LP:sta A, 7":sta A ja jonkun verran kokoelmia.
Alkaa vaikuttaa tässä vaiheessa aika työläältä. Kaikki listattavat levyt on ns. aitoja eli kaupasta ostettuja tai saatuja promoja. Demoja ja muita löytyis myös mutta taidan laittaa ne sitten omaan listaansa kun ei ne tuolla hyllyssäkään muiden kanssa samalla viivalla ole.

Syy tämän uuden listan tekemiseen on suurimmaksi osaksi sellainen, että alkaa usein tapahtumaan sitä että kaupasta ostaa levyn ja hirmu riemun saattelemana ryntää kotiin kuuntelemaan ja etsimään hyllystä sille tilaa, niin eikö siellä jo nakota kyseinen levy, eli on tullut sitten tietämättään tullut ostettua toinen kappale.
No nyt sitten pääsee netistä katsomaan vaikka tuolla peevelin keksinnöllä eli puhelimella vaikka siellä levykaupassa että jokohan mahtaa kyseinen levy olla jos alkaa arveluttamaan.

Listan saatan laittaa julkiseksi kunhan alkaa olla valmis.

Tyyli on sitten ihan laidasta laitaan painottuen tuohon popin ja rokin välimaastoon.
Laidoilla klassinen ja blackmetal. Mukaan mahtuu myös aika paljon ns. hyllyn täytettä mutta ei niistä enää malta luopuakaan. Emännän mukana tuli myös aikamoinen lasti jos jonkinnäköistä mättöä.;)

Katotaan nyt mitä tuosta syntyy.

Edit:
Jäi vielä mainitsematta, että levyt on aakkosjärjestyksessä omatekemässä hyllyssä. Tilan puute alkaa tosin olla jo vakava.
Will aspirins and alcohol someway decrease the ache?
m.naksu
16.10.2006 23:08:15
Mun oma tosin järisyttävän pieni levykokoelmani (joka toivottavasti kasvaa tuosta vähän yli 30 aidosta lätystä(muita en laske)) on lukiteltu bändit aakkojärjestykseen ja bändien levyt ilmestymisvuoden mukaan.. Tavoitteena hurjan iso kokoelma mutta tyvestä puuhun noustaan. Olen sentään vasta aloittelija. Lähinnä metallia tai rockia. Ehkä jopa jotain bluesin tapaista. Bluesia kaipaisin lisää.

Muutenkin ostettavia levyjä on mielessä toistakymmentä, mutta rahaa ei ole.. Mistä tulikin mieleen. Onko raha esteenä mahdolliselle keräilyharrastukselle?
Ja sitten vielä ostan noin yhden levyn kuussa keskimäärin.. pari kolme levyä parin kuukauden välein
Jos tämä ei ole allekirjoitus niin mitä se sitten tekee tässä?
2541
16.10.2006 23:15:30 (muokattu 16.10.2006 23:17:07)

Koneella mulla on ollu lista jo joitakin vuosia. Siellä om merkitty levyn lisäksi myös ostopäivä, ostopaikka ja vielä hintakin. Mahtaakohan joku muu harrastaa samaa?

Listaa aloin tehdä melkein heti kun levyjen oston makuun pääsin melkein 20v sitten. Aluksi sitä tein iskän kirjoituskoneella hakaten ja aina tietty piti kirjoittaa koko artistin tuotanto uudelleen jos sattui välistä puuttuvan levyn hankkimaan, että olisivat niinku oikeassa järjestyksessä.:) Sitten taisin tehdä siskon miehen tietokoneella ensimmäisen version ja jossain vaiheessa aloin lisäillä levymerkit ja liite- ym. tekniset tiedot. Sitten mietin jopa kataloginumeroiden lisäystä, kunnes tuli ajatus, että kai sitä nyt on elämässä vähän muutakin puuhaa!:) Toisaalta, eikös noita lisäysmahdollisuuksia tullut hiljattain tänkin palstan levylistoihin? Eli ylläpitäjät ilmeisesti ovat perillä levyfriikkien "surkeudesta".;)

Ostopäivä, -paikka ja -hinta olisi ollut ehkä aiheellista kirjata, jos olisi silloin aikoinaan älynnyt. Hyvä idea liian myöhään.
armadillo
16.10.2006 23:44:42
Ympäri kämppää löytyy tällä hetkellä noin 1150 levyä, niistä ehkä kolmannes vinyyliä, loput CD:tä. Progea eri muodoissaan löytyy aika paljon, hevimenneisyys näkyy myös melko selvästi. Jazzit ja klassiset ovat hyvinkin vähäisessä osassa. Vuosikymmenistä suurimman tilan vie 70-luku. Vinyylit pidän kaapissaan aakkosjärjestyksessä, CD-osasto pyörii sekavasti siellä mihin sattuu mahtumaan.

Ostopäivä, -paikka ja -hinta olisi ollut ehkä aiheellista kirjata, jos olisi silloin aikoinaan älynnyt. Hyvä idea liian myöhään.

Tämmöistä listaa olen pitänyt nyt muutaman vuoden ajan. Löytyy nimenomaan ostopäivä, -paikka, sekä hintatiedot. Listan lopussa vielä jaoteltuna formaatit sekä ostopaikat ostettuine levyineen. Joka vuodelle on tietysti oma listansa, kuten täällä mnetissäkin. Välillä hieman kyllä ahdistaa kun näkee millaisia summia on vuoden aikana levyihin käyttänyt...
Vain pieni osa elämää on rock'n'roll, jos sitäkään.
Mika Antero
17.10.2006 00:01:18 (muokattu 17.10.2006 00:02:43)
Niin, se järjestys. Silloin kun levyjä oli vielä suht vähän pidin ne hieman hatarassa arvostusjärjestyksessä osittain alajaoteltuna bändien "sukulaisuussuhteiden" mukaan, bändeittäin tietysti levyt kronologisesti. Nuo sukulaisuussuhteethan ovat monesti melko sisäsiittoisia ja esim. brittihevi on siltä kannalta aika metka.

Jossain vaiheessa vaimo sitten ilmoitti, että hän ei löydä hyllystä enää mitään, joten nykyään on pakko tyytyä aakkos- ja ilmestymisjärjestykseen.

Mikäli omaisin taiteellista silmää ja mikäli se muille asianosaisille sopisi, niin haluaisin kokeilla ceedeiden järjestämistä värien perusteella. Siitä voisi tulla aika mielenkiintoisen näköinen kokonaisuus. Se tosin vaatisi sitten joko tosi hyvän muistin tai jonkinlaisen koodiston tietokoneella olevaan levylistaan, muuten etsiminen olisi aika työlästä.
kivi
17.10.2006 00:24:28 (muokattu 17.10.2006 00:25:17)
Mikäli omaisin taiteellista silmää ja mikäli se muille asianosaisille sopisi, niin haluaisin kokeilla ceedeiden järjestämistä värien perusteella. Siitä voisi tulla aika mielenkiintoisen näköinen kokonaisuus. Se tosin vaatisi sitten joko tosi hyvän muistin tai jonkinlaisen koodiston tietokoneella olevaan levylistaan, muuten etsiminen olisi aika työlästä.

Siinä vaiheessa kun CD oli uus juttu ja CD-hyllyssä oli noin 400-600 levyä, kokeilin järjestää ne selän värin mukaan. Idea tuli rumpalikaverilta, jonka levynkeräilijänluonne sai yllättävän sätkyn, kun kotona sairastellut vaimo oli tylsyyttä lievittääkseen sommitellut koko seinällisen vinyyliä uusiksi värien mukaan.

Musta ja valkoinen osuus olivat kuitenkin mun havaintoni mukaan väistämättä rumia, samoin punaista oli suhteettoman paljon muihin väreihin verrattuna. Lopetin kun huomasin että tulin kunnelleeksi aina vain samoja noin viittä levyä, jotka erottuivat jotenkin selvemmin, en enää muista miten.

Myös ongelmana olivat moniväriset selät ja rumat selkätekstit. Lokerohyllyä sai koko ajan purkaa. Ylipäätään muovisten jewel-box-selkien värisommittelu ei oo samalla tavalla palkitsevaa kuin orgaanisten, pahvisten ja kuluneiden lp-selkien.
:-)

Aakkosissa ovat nyt. Aakkostaminen vei pitkän aikaa, kun muun elämän ohella ehti käydä vain määränsä levyjä kerrallaan.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Piepe
17.10.2006 01:47:26 (muokattu 18.10.2006 14:29:33)
Omistan reilut 400 cd-levyä ja niiden järjestys on hallittu kaaos. Lähinnä musiikkityyleittäin ja osin levy-yhtiöittäin. Ja suomalaiset on ainakin melkein kaikki samassa. Eräässä toisessa ketjussa laskin kerran prosentit maittain, ja kaipa ne suunnilleen pätee vieläkin:

Jenkit 59%
Suomi 25%
Englanti 7%
Ruotsi 5%
Muut 4%
rheinone
17.10.2006 02:08:04 (muokattu 17.10.2006 02:13:02)
Rokkia on hyllyssä ehkä 80%, mutta sen osuus on kasvamaan päin.
All you gotta do is plug me into High Voltage Rock'n'Roll.
Feggy
17.10.2006 07:24:41 (muokattu 17.10.2006 07:32:33)

Viime viikolla sain viimein jostain syystä päähäni alkaa listata levyjä tänne mnetin levylistaan. Koneella mulla on ollu lista jo joitakin vuosia. Siellä om merkitty levyn lisäksi myös ostopäivä, ostopaikka ja vielä hintakin. Mahtaakohan joku muu harrastaa samaa?

No huhhuh. Mun levykokoelma kasvaa sellaista tahtia, että muut harrastukset jäisi aika vähiin jos tuohon haksahtaisi. En ole kyllä edes mitään listaakaan levyistä saanut aikaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)