Aihe: Piraattiliitto
1 2 3 4 517 18 19 20 21
Zammy
17.09.2006 10:41:29
Ja oli nettipiratismista mitä mieltä tahansa, niin on se vaan merkillinen maailma sellainen jossa lasketaan enemmän painoarvoa IT-rikoksille, talousrikoksille ja nettipiratismille kuin vaikkapa lasten seksuaaliselle hyväksikäytölle.

Tää on taas tätä hevonpaskaa, heitellään ihan mitä sattuu sylki suuhun tuomaan tai mitä on kuultu "yheltä tutun tutun tutun tutulta". Pistähän laajamittaisia todisteita kehiin, ennenkuin puhut suun täydeltä sontaa.
Susikoira Roi Orbison
Zammy
17.09.2006 10:43:38
Mielestäni tuo kuvastaa hyvin sitä, että tuote koetaan liian kalliiksi. Sen hinta on ylittänyt ostokynnyksen ja täten se ei nuoria kuluttajia innosta.

No tuo ei vieläkään anna oikeutta rippaamiseen. Sitä levyähän myydään just sillä hinnalla millä halutaan, ja ostaja saa päättää ostaako vai onko ostamatta ja samalla siis myös nauttimatta ko. teoksesta.

Samaan rahaan (ja halvemmallakin) kun saa jo tietokonepelejä joista on iloa useammaksikin tunniksi (ei pelkästään 45min riemuvoitto ja joku kämänen lärpyke muovikotelossa).

Jos sun arvostus musaa kohtaan on tuota luokkaa, niin minkä helvetin takia sä jaksat siitä edes länkyttää. Mee pelaa niitä tietokonepelejä.
Susikoira Roi Orbison
Krypto Niitti
17.09.2006 11:43:42
Tää on taas tätä hevonpaskaa, heitellään ihan mitä sattuu sylki suuhun tuomaan tai mitä on kuultu "yheltä tutun tutun tutun tutulta". Pistähän laajamittaisia todisteita kehiin, ennenkuin puhut suun täydeltä sontaa.

Tavallisesti en vastaa noin asiattomaan viestiin, mutta tässä on varmaankin se järisyttävin esimerkki:

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/sahkeet.asp?id=975008

450 tapausta myöntänyt päiväkirjassaan, tuomio 10 vuotta.

En ihan ymmärrä, miten tällaisessa asiassa saa paljousalennusta. Tuosta kun nopeasti laskee, niin yksi tapaus "maksaa" kaverille 8 päivää vankeutta. Tai vaikka laskisi tuon 250 luvun mukaan niin kertahinta on 14,6 päivää.

Kun taas käsittääkseni mm. juuri nettipiratismista langetetuissa sakoissa / tuomioissa laskuihin otetaan ilman alennuksia jokainen kappale ja elokuva.

Ei mahdu minun kalloon miten tuo on oikeudenmukaista.
Zammy
17.09.2006 11:48:03 (muokattu 17.09.2006 11:50:27)
Tämä on just tätä. Otetaan yks esimerkki ja omassa mielessä laajennetaan se koskemaan sitten kaikkea lapsiraiskaajia vs. piraatteja. Tuossa kyseisessä tapauksessa sun kannattaa vaan katsella sinne kyseisestä tapauksesta päättäneiden tahojen suuntaan, eikä millään tavalla liittää sitä piratismiasiaan.

Lakiin tutustumalla voit varmasti huomata, että piraateille ja lasten hyväksikäyttäjille on mahdollista antaa aivan eriluokkaiset tuomiot.

EDIT: tuossa uutisessa ei muuten mainittu mitään 10 vuoden tuomiosta, tai yhtään mistään tuomiosta toistaiseksi.
Susikoira Roi Orbison
Teijo K.
17.09.2006 12:35:41

Uskallan jopa väittää että harvalla täällä surfailevista 100% tietokoneen sovelluksista on "luvallista".

Miulla on, kaikki.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
Teijo K.
17.09.2006 12:37:50 (muokattu 17.09.2006 12:38:34)

Tavallisesti en vastaa noin asiattomaan viestiin, mutta tässä on varmaankin se järisyttävin esimerkki:

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/sahkeet.asp?id=975008

450 tapausta myöntänyt päiväkirjassaan, tuomio 10 vuotta.

En ihan ymmärrä, miten tällaisessa asiassa saa paljousalennusta. Tuosta kun nopeasti laskee, niin yksi tapaus "maksaa" kaverille 8 päivää vankeutta. Tai vaikka laskisi tuon 250 luvun mukaan niin kertahinta on 14,6 päivää.

Kun taas käsittääkseni mm. juuri nettipiratismista langetetuissa sakoissa / tuomioissa laskuihin otetaan ilman alennuksia jokainen kappale ja elokuva.

Ei mahdu minun kalloon miten tuo on oikeudenmukaista.

Eihän tuo, ja huonohan se. Pitäisi ajaa sellaista muutosta, että noita pedofiilien tuomioita kovennettaisiin. Piratismituomiot on ihan ok. tasolla. Toisiinsa eivät liity.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
Krypto Niitti
17.09.2006 12:40:15
Lakiin tutustumalla voit varmasti huomata, että piraateille ja lasten hyväksikäyttäjille on mahdollista antaa aivan eriluokkaiset tuomiot.

"6 _ (24.7.1998/563)
Lapsen _seksuaalinen_ _hyväksikäyttö_

Joka

1) on sukupuoliyhteydessä kuuttatoista vuotta nuoremman lapsen kanssa,

2) koskettelemalla tai muulla tavoin tekee kuuttatoista vuotta nuoremmalle lapselle seksuaalisen teon, joka on omiaan vahingoittamaan hänen kehitystään, tai

3) saa hänet ryhtymään 2 kohdassa tarkoitettuun tekoon,

on tuomittava lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä vankeuteen enintään neljäksi vuodeksi."

Lähde: finlex.fi

EDIT: tuossa uutisessa ei muuten mainittu mitään 10 vuoden tuomiosta, tai yhtään mistään tuomiosta toistaiseksi.

Tuosta ainakin se "ennakoitu" tuomio oli juuri 10 vuotta. En nyt tähän hätään löydä tuoreempia uutisia tuosta tapauksesta. Voi tietysti olla että mitään uudempia uutisia ei ole.
greshgurt
17.09.2006 13:16:13
Aika jännä juttu että tykkäävät pitää tuota piraatti-termiä itseensä tiukasti liimattuna ja suuressa pyhässä arvossa. Merirosvot olivat niljakasta sakkia, mutta joo, kai hekin aika cooleja olivat...
Olen tietoisesti nai(i)vi.
McNulty
17.09.2006 13:22:36
No tuo ei vieläkään anna oikeutta rippaamiseen.

Oikeutettua tai ei, tuo sinun asenteesi ei sitä ainakaan poista millään tavalla. Olet kova kyllä vastustamaan ja tivaamaan muilta "ratkaisuja" mutta mitä teet itse? Et yhtään mitään.

Sitä levyähän myydään just sillä hinnalla millä halutaan, ja ostaja saa päättää ostaako vai onko ostamatta ja samalla siis myös nauttimatta ko. teoksesta.

Pieni korjaus. Sitä levyä YRITETÄÄN myydä sillä hinnalla millä halutaan ja kuten sanoin... se hinta taitaa ylittää jo ostokynnyksen monen henkilön kohdalla. He mielummin ottavat riskin ja lataavat sen.

Jos sun arvostus musaa kohtaan on tuota luokkaa, niin minkä helvetin takia sä jaksat siitä edes länkyttää. Mee pelaa niitä tietokonepelejä.

Ohh snap! :)
Kylläpä sä olet hurja kaveri, ihan itkettää. Totuus on vain se, että erilaista kulttuurillista tarjontaa on nykymaailmassa paljon enemmän kuin 20 vuotta sitten. Yksistään musatyylejä ja eri genrejä on edustettuna kohtalaisen laajalla rintamalla. Sehän tarkoittaa sitä että myös tuotto pirstaloituu pieniksi paloiksi sinne tänne. Toista se oli aikaisemmin kun julkaisuja oli selkeästi vähemmän ja tuotto tuli keskitetysti muutaman tuotteen ympäriltä. Nyt musabisnes on saanut kilpailijaksi DVD-muotoiset leffat, tietokonepelit yms. viihdykkeet. Nuo kaikkihan kaventavat musabisneksen ansaitsemiskenttää. Moni sijoittaa 20-30e esim. Lostin ensimmäiseen kauteen, saaden lähes 24 tuntia materiaalia. Samalla rahalla saa kenties nautittavaksi 30-70min musiikkia. Kuluttaja kyllä tiedostaa sen ja ottaa selville mitä hän rahallaan saa.

Tietyllä tavalla musabisneksen pitäisi laskea odotuksiaan ja tarjota omaa tuotettaan kilpailukykyiseen hintaan muiden viihdykkeiden ohessa. Siellä ne on rintarinnan Anttilassakin DVD:t ja CD:t... ja oikeasti DVD:n alelaarien ja uutuushyllyjen edessä on huomattavasti enemmän kuhinaa kun esim. kotimaisen musiikin. Onko se piratismin vika? Saahan ne leffat ja tv-sarjatkin netistä. Kuitenkin ne innostavat kuluttajia kuluttamaan. Outoa.
These pretzels are making me thirsty!
Ten soldiers wisely led will leave a hundred without a head.
Zammy
17.09.2006 13:51:38 (muokattu 17.09.2006 13:58:16)
Oikeutettua tai ei, tuo sinun asenteesi ei sitä ainakaan poista millään tavalla. Olet kova kyllä vastustamaan ja tivaamaan muilta "ratkaisuja" mutta mitä teet itse? Et yhtään mitään.

Mitäs mun pitäs tehdä? Mä ostelen levyjä ja olen tyytyväinen siihen. Ostan niin monta levyä kuin mulla aina sattuu olemaan varaa. Enkä ruikuta siitä, että mun pitäs saada ne levyt puolet halvemmalla kun mä satun haluamaan.

Kun teillä on ne ongelmat, niin niihin mä niitä ratkaisujakin aina kyselen.

EDIT: Siis yksi ongelmahan on, mihin mulla on selkeä ratkaisukin. Ja se ongelma on piratismi. Ja sitä vastaan minä en osaa tehdä muuta kuin vaikuttaa asenteisiin. Mulla ei muita avaimia ole.
Susikoira Roi Orbison
McNulty
17.09.2006 13:59:54
Mitäs mun pitäs tehdä? Mä ostelen levyjä ja olen tyytyväinen siihen. Ostan niin monta levyä kuin mulla aina sattuu olemaan varaa. Enkä ruikuta siitä, että mun pitäs saada ne levyt puolet halvemmalla kun mä satun haluamaan.

Niin, toiset meistä alistuvat ihan mihin tahansa, toiset ei. Ja kuten monesti on todettu, eri ihmiset kokevat asiat eri tavalla. Onhan täälläkin jo osteltu 800 cd-levyä sillä hinnalla mikä kaupan hintalapussa on ollut (oli se sitten nettikauppa tai ei). Henkilökohtaisesti olen vain sitä mieltä että nykyisten viihdykkeiden rinnalla CD-levy on liian kallis, enkä häpeile olla sitä mieltä.

Kun teillä on ne ongelmat, niin niihin mä niitä ratkaisujakin aina kyselen.

Meillä on myös ratkaisuja joita niitäkin on esitelty parissa yhteydessä muissa threadeissa. Yleensä ne ovat päättyneet siihen, että joukko "ammattilaisia" käy järjestämässä mitäänsanomattomia galluppeja joihin äänensä antaa 0,0000000001% musiikin kuluttajista. Ja kun ne 5 EI-vastausta on saatu, voidaan julistaa että "ihan vitun paska idea... te olette todella väärässä. I win!"

Mutta tämä onkin parasta komediaa aina näin sunnuntai aamutuimaan.
Feggy
17.09.2006 14:00:18 (muokattu 17.09.2006 14:02:17)

Tässä koko kansalle tietoa:

"Mitä piratismi on?

'Piraatti'-sanaa käytetään nykyään kolmessa eri merkityksessä. Sillä voidaan viitata a) perinteiseen merirosvoon, b) kaupalliseen tuoteväärennökseen tai c) tekijänoikeudella suojattuja tiedostoja Internetissä jakavaan kansalaiseen. 'Piratismi' voi vastaavasti tarkoittaa a) merirosvoutta, b) väärennettyjen merkkituotteiden bisnestä tai c) kulttuurin 'luvatonta' nettijakamista kansalaisten kesken.

Tekijänoikeuksilla ansaitsevat tahot liittävät piratismin vastaisessa propagandassaan b- ja c-piratismin lähes aina toisiinsa, antaen ymmärtää, että olisi kysymys jotenkin toisiaan lähellä olevista asioista tai ilmiöistä. Näin ei kuitenkaan ole. Tuoteväärentäjien ahneuteen ja kuluttajien turhamaisuuteen perustuva väärennösbisnes on tietenkin sekä sosiaalisesti että ekonomisesti täysin eri asia kuin vapaaehtoinen ja voittoa tavoittelematon kulttuurin jakaminen kansalaisten kesken. Ensinmainitussa liikkuu laitonta rahaa ja väärennettyjä aineellisia tuotteita; jälkimmäisessä liikkuu julkisten, autenttisten ja laillisten kulttuuriteosten ilmaisia ja aineettomia kopioita."

Ilmaisia ja aineettomia kopioita siis. Jee. Sanopa teini-ikäiselle murkulle tämä taikasana, niin tämä puolue voittaa ensi vaaleissa enemmistön. Siis jos äänioikeus alennettaisiin vaikka 15 vuoteen. Ja eikös tätä juuri joku äskettäin vaatinutkin?
Kuuntele ja kommentoi Lockmania
Teuvo Loman euroviisuihin-kerho#1
Zammy
17.09.2006 14:04:29
Niin, toiset meistä alistuvat ihan mihin tahansa, toiset ei. Ja kuten monesti on todettu, eri ihmiset kokevat asiat eri tavalla. Onhan täälläkin jo osteltu 800 cd-levyä sillä hinnalla mikä kaupan hintalapussa on ollut (oli se sitten nettikauppa tai ei). Henkilökohtaisesti olen vain sitä mieltä että nykyisten viihdykkeiden rinnalla CD-levy on liian kallis, enkä häpeile olla sitä mieltä.

Ei siinä ole mitään häpeämistä, tottakai saa olla sitä mieltä. Mutta oli hinta mikä hyvänsä, niin se ei oikeuta pirastimiin.
Susikoira Roi Orbison
McNulty
17.09.2006 14:08:28 (muokattu 17.09.2006 14:10:00)
"Mitä piratismi on?

'Piraatti'-sanaa käytetään nykyään kolmessa eri merkityksessä. Sillä voidaan viitata a) perinteiseen merirosvoon, b) kaupalliseen tuoteväärennökseen tai c) tekijänoikeudella suojattuja tiedostoja Internetissä jakavaan kansalaiseen. 'Piratismi' voi vastaavasti tarkoittaa a) merirosvoutta, b) väärennettyjen merkkituotteiden bisnestä tai c) kulttuurin 'luvatonta' nettijakamista kansalaisten kesken.

Määritelmä on väärä. Piraattituotteilla tehdään voittoa, siis ansiotarkoituksessa. Luvatta netissä jakava taho ei siis ole piraatti. Sana "warettaja" kuvaa sitä paremmin. Kenties hyvä kotimainen sana tuolle voisi olla "luukuttaja" :)

Tekijänoikeuksilla ansaitsevat tahot liittävät piratismin vastaisessa propagandassaan b- ja c-piratismin lähes aina toisiinsa, antaen ymmärtää, että olisi kysymys jotenkin toisiaan lähellä olevista asioista tai ilmiöistä. Näin ei kuitenkaan ole. Tuoteväärentäjien ahneuteen ja kuluttajien turhamaisuuteen perustuva väärennösbisnes on tietenkin sekä sosiaalisesti että ekonomisesti täysin eri asia kuin vapaaehtoinen ja voittoa tavoittelematon kulttuurin jakaminen kansalaisten kesken. Ensinmainitussa liikkuu laitonta rahaa ja väärennettyjä aineellisia tuotteita; jälkimmäisessä liikkuu julkisten, autenttisten ja laillisten kulttuuriteosten ilmaisia ja aineettomia kopioita."

Tuossahan tuo tulikin. Tämä löpinä oli jo lähempänä totuutta. Tietyt tahot käyttävät vääriä termejä kovin hanakasti.

Ilmaisia ja aineettomia kopioita siis. Jee. Sanopa teini-ikäiselle murkule tämä taikasana, niin tämä puolue voittaa ensi vaaleissa enemmistön. Siis jos äänioikeus alennettaisiin vaikka 15 vuoteen. Ja eikös tämä juuri joku äskettäin vaatinutkin?

Niin, onhan ne netissä liikkuvat mp3-tiedostot maksuttomia. Samoin myös aineettomia, sillä siinä samassa ei tehdä kauppaa mistään "tuotteesta". Se on vain binääridataa, ei mitään konkreettista. Tuossahan ei ole vielä mainittu mitään laillisesta tai laittomasta, mutta sanat "ilmainen" ja "aineeton kopio" ovat täysin totta tässä tapauksessa. Tiedän kyllä tapauksia missä raha liikkuu jotta elokuvan, albumin tai sovelluksen "ensiversio" päätyy rip-groupien kouraan ja julkaistavaksi erinäisissä verkoissa.
Feggy
17.09.2006 14:24:19 (muokattu 17.09.2006 14:46:11)

Tuossahan ei ole vielä mainittu mitään laillisesta tai laittomasta, mutta sanat "ilmainen" ja "aineeton kopio" ovat täysin totta tässä tapauksessa.

On juu. Adolf Hitler oli vegetaristi ja raitiskin vielä! Tästä on lukuisia todistuksia. Retoriikkaahan tämä. Otetaan vastapooliksi toinen piraattimääritelmä - saatte ihan itse arvata mistä se on peräisin:

"Piracy" generally refers to the illegal duplication and distribution of sound recordings. There are four specific categories of music piracy:

*Pirate recordings are the unauthorized duplication of only the sound of legitimate recordings, as opposed to all the packaging, i.e. the original art, label, title, sequencing, combination of titles etc. This includes mixed tapes and compilation CDs featuring one or more artists.
*Counterfeit recordings are unauthorized recordings of the prerecorded sound as well as the unauthorized duplication of original artwork, label, trademark and packaging.
*Bootleg recordings (or underground recordings) are the unauthorized recordings of live concerts, or musical broadcasts on radio or television.
*Online piracy is the unauthorized uploading of a copyrighted sound recording and making it available to the public, or downloading a sound recording from an Internet site, even if the recording isn't resold. Online piracy may now also include certain uses of "streaming" technologies from the Internet.

Many do not understand the significant negative impact of piracy on the music industry. Though it would appear that record companies are still making their money and that artists are still getting rich, these impressions are mere fallacies. Each sale by a pirate represents a lost legitimate sale, thereby depriving not only the record company of profits, but also the artist, producer, songwriter, publisher, retailer, … and the list goes on. The consumer is the ultimate victim, as pirated product is generally poorly manufactured and does not include the superior sound quality, art work, and insert information included in legitimate product.

Each year, the industry loses about $4.2 billion to piracy worldwide -- "we estimate we lose millions of dollars a day to all forms of piracy."

*Music pirates are the first to lose because the recording industry and law enforcement officials are cracking down around the world. Do the crime and you will pay the fine or do the time.
*Consumers also lose because the shortcut savings enjoyed by pirates drive up the costs of legitimate product for everyone. Plus, good luck returning a pirated tape or CD when the quality is inferior or the product is defective, as it often is.
*Honest retailers (who back up the products they sell) lose because they can’t compete with the prices offered by illegal vendors. Less business means fewer jobs, jobs often filled by young adults.
*Record companies lose. Eighty-five percent of recordings released don’t even generate enough revenue to cover their costs. Record companies depend heavily on the profitable fifteen percent of recordings to subsidize the less profitable types of music, to cover the costs of developing new artists, and to keep their businesses operational. The thieves often don’t focus on the eighty-five percent; they go straight to the top and steal the gold.
*Finally, and perhaps most importantly, the creative artists lose. Musicians, singers, songwriters and producers don’t get the royalties and fees they’ve earned. Virtually all artists (95%) depend on these fees to make a living. The artists also depend on their reputations, which are damaged by the inferior quality of pirated copies sold to the public.

Breaking into the music business is no picnic. Piracy makes it tougher to survive and even tougher to break through. As recording artist "Tool" noted, "Basically, it's about music -- if you didn't create it, why should you exploit it? True fans don't rip off their artists."

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=2&t=132518
Kuuntele ja kommentoi Lockmania
Teuvo Loman euroviisuihin-kerho#1
Lennu
17.09.2006 15:48:29

Äänestysikä, ja nyt olen ihan tosissani, pitäisi nostaa 25 ikävuoteen. Antaa lapsenmielisten äänestää ja lasten olla vielä lapsia.

Niin tämmöset hassut piraattikaveritkin ehtisivät vähän kasvaa ja huomata, että muitakin asioita on, joiden puolesta/vastaan kannattaa ehkä ennemmin liputtaa.

Muusikotkin voisivat etsiä jotain oikeita töitä, niin loppuis tää ainainen rahasta ruikutus. Musiikki on kuollut, eläköön tehdastyö.
mä ulpu oon
morb
17.09.2006 16:17:49
Hieno homma toi piraattiliitto. Ois mahtavaa jos noi sais vietyä noita niiden ajamia asioista oikeesti niin pitkälle että niitä otettais huomioon lakeja säädettäessä. Luultavasti kuitenkin jää niin pieneks toi toiminta ettei näin tule tapahtumaan .. sääli sinänsä.
"The truth will always get the best of you inside or out ."
BaariMikko
17.09.2006 16:30:05

Äänestysikä, ja nyt olen ihan tosissani, pitäisi nostaa 25 ikävuoteen. Antaa lapsenmielisten äänestää ja lasten olla vielä lapsia.

Niin tämmöset hassut piraattikaveritkin ehtisivät vähän kasvaa ja huomata, että muitakin asioita on, joiden puolesta/vastaan kannattaa ehkä ennemmin liputtaa.

Meinasin kommentoida...

Muusikotkin voisivat etsiä jotain oikeita töitä, niin loppuis tää ainainen rahasta ruikutus. Musiikki on kuollut, eläköön tehdastyö.

...mutta et ilmeisesti sittenkään ole ihan tosissasi.
"Taide on kyllä hirveetä. Mopot, ne on jotain." -Zarmo
waskikaarme
17.09.2006 16:30:06
Kuten jo aiemmin tässä ketjussa joku sanoi, niin viime kevään jälkeen ei varmasti kukaan voi sanoa etteikö tietäisi tekijänoikeuksilla suojatun materiaalin lataamisen olevan laitonta puuhaa. Tuollaisilla sivuilla pyritään luomaan kuvaa keskiverto-warettajasta jännittävänä tyyppinä, joka taistelee jokaisen ihmisen oikeudesta saada harrastaa kulttuuria.

Tästä "tutustumis-mielessä"-piratismista olisi joskus kiva saada puolueeton tutkimus aikaan, eli kuinka moni loppujen lopuksi päätyy ostamaan tuotteen jos sen kerran on jo koneelleen kopioinut. Toinen asia mikä pientä mieltä mietityttää ovat nämä ei se nyt niin hyvä elokuva/levy ole että siitä maksaisin-tyypit. Miksi kiusata itseään huonolla elokuvalla tai musiikilla? Suurin osa ei niitä kumminkaan poista koneeltaan huonoksi toteamisen jälkeenkään.

Yhdestä asiasta olen kyllä samaa mieltä, eli mielestäni levy-yhtiöt laskevat tappioitansa reippaasti yläkanttiin. Viihteeseen käytettyjä rahoja on nykyisin jakamassa myös monet muut tahot kuin pelkästään levy-yhtiöt. Tätä eivät suuretkaan firmat tunnu aina ymmärtävän, vaan odottavat saman vanhan tuotteen myyvän koko ajan vähintään saman verran.
Skull: The existance of flamethrowers says that someone, somewhere, at sometime said "I need to set that thing on fire, but it's too far away."
BaariMikko
17.09.2006 16:38:26

Mutta yksi kysymys heräsi tämän ketjun myötä:

oletteko koskaan kuulleet kenestäkään oikeasta muusikosta / taiteilijasta, joka puoltaisi piratismia?

Väittävät ajavansa arvoja, joista hyötyisivät myös tekijät, mutta kumma kyllä nämä arvot eivät saa tekijöiden keskuudessa kannatusta.

Jokainenhan saa olla mitä mieltä tahansa, mutta tällainen selkärangaton itsekkyyden naamiointi yleisen hyvän edistämiseksi on lähinnä oksettavaa.
Aika paljon kertoo sekin, että tuokin yksi Piraattiliiton sankari näyttäisi kannattavan mm. kovan luokan laissez faire -liberalismia - ts. hetimullekaikkitännenyt-osaston hyypiö on kyseessä.
"Taide on kyllä hirveetä. Mopot, ne on jotain." -Zarmo
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)