Aihe: Rakentavia vaihtoehtoja levybisnekselle
1 2 3 4 5
M-Juhana
14.09.2006 13:10:29

Kaikki vähänkään tosissaan musiikkia tekevät, niin nuoret kuin vanhat, toimivat gramex- ja teosto-pohjalta. Kysy ihan miltä tahansa omakustannebändiltä.

Mä teen 'mun' musiikia ihan tosissani ja mulla ei ole näiden etujärjestöjen kanssa mitään tekemistä. Eikä mun tuttavapiirissäkään ole ketään....:-(

Okei..tässä varmaan 'tosissaan' viittaa jonkin asteiseen kaupalliseen tekemiseen.
It ain't Country Music you've been listenin' to.
blastoff
14.09.2006 13:32:17
Yhtä mielenkiintoista vaihtoehtoa perinteiselle levybisnekselle edustaa ainakin ArtistShare. Kyseisessä bisnesmallissa yleisöä ei nähdä niinkään levyjen ostajina tai edes kuluttajina, vaan pikemminkin jonkinlaisina taiteen tukijoina. Tarkoitus on myös ottaa yleisö mukaan seuraamaan itse luovaa prosessia (esim. levyn valmistumista) netin välityksellä. Levyjen myynti tapahtuu suoraan yhtiöstä yleisölle, joten välikäsille ei rahaa hukkaannu. Tuotot jaetaan 85% artistille ja 15% yhtiölle.

Lisäinfoa:
http://www.allaboutjazz.com/php/article.php?id=20137
http://www.artistshare.com/
MTV makes me wanna smoke crack
tekerolant
14.09.2006 15:29:39 (muokattu 14.09.2006 15:35:57)
Heitänpä tähän ajatusleikkinä kysymyksen, että mitä mm. vihreiden esittämä kansalaispalkka toteutuessaan tekisi taiteentekijöille ja -tekemiselle.

Tässä joitakin haja-ajatuksia:
- perustoimeentulo olisi turvattu ja vähempään maalliseen hyvään tyytyvät saisivat olla köyhiä, mutta vapaita. Eroa nykyiseen sossu + työkkäri -myllyyn olisi paljon, lievästi sanottuna. Koko tuo kontrollikoneisto tulisi tarpeettomaksi. Sillä kansalaispalkalla olisi sitten hoidettava itse menojensa priorisointi, eli lisää ei tippuisi luukulta.

- verottoman kansalaispalkan suuruus olisi suunnilleen erilaisten nykyisten tukimuotojen yhteissumma. Ei paljon, mutta ilman byrokratiaa.

- lisää saisi tienata ilman että siitä rökitetään kuten nykyään. Kaikkia lisätuloja verotettaisiin ilman alarajaa. Satunnaisten työkeikkojen hoitelu + kansalaispalkka olisi tukemassa erityisesti taiteilijoiden elämäntapaa, jossa välillä duunia on ja rahaa tulee, toisinaan ei lainkaan kumpaakaan. Opiskelijatkin saivat paiskia duunia silloin kun sen opintojen lomaan saisi rytmitettyä, eikä tulisi Kelalta ikävää postia.

- byrokratia vähenisi ja taloudellinen toimeliaisuus lisääntyisi eli systeemi maksaisi itsensä takaisin verotuloina ja säästöinä.

- pätkätyöt muuttuisivat siedettävämmiksi, kun ei olisi pelkoa nälkärajalle ja byrokratian betonimyllyyn tippumisesta.

- apurahakuviot olisi pistettävä uusiksi, puolen vuoden ja vuoden taiteilija-apurahat luultavasti poistettaisiin ja satsattaisiin pidempiin, vaikka kolmevuotisiin tai kehitettäisiin muita tukimuotoja. Apurahan ei tarvitsisi enää olla tarkoitettu taiteilijapalkaksi vaan sen voisi suunnata materiaalikuluihin, matkoihin, konserttien järjestämiseen, tuotteen julkaisuun tms.

- parasta olisi että vapaus yhteiskunnassa lisääntyisi ja kyttäys vähenisi. Sillä on varmasti ilmapiiriä ja kansanterveyttäkin parantavia vaikutuksia.

- työpanoksen hinta muuttuisi, mutta miten? Joillakin aloilla se voisi nousta, joillakin laskea, mutta polkuhintoja ja -ehtoja ei voisi olla, sillä silloin ei löytyisi tekijöitä. Kansalaispalkan turvin työntekijä voisi olla nykyistä paremmissa neuvotteluasemissa.

Nyt joku voi ajatella, että tämä ei ole aiheeseen liittyvää, mutta onhan se sillä tavalla, että siellä levybisneksen reunalla kituuttavat "sisällöntuottajat" saisivat rauhassa keskittyä siihen, mitä parhaiten osaavat. Uskoisin, että tästä hyötyisi koko ala.

Olikos se muuten 80-lukua, kun puhuttiin taiteilijapalkasta?
Ostinaatio
14.09.2006 15:56:13 (muokattu 14.09.2006 15:58:04)
Sen mä tässä ainakin sanon, että mun mielestä on ehdottoman tärkeää, että taiteilijat saa töistään jonkinlaisen toimeentulon. Parasta taidetta syntyy kuitenkin vain siten, että taiteilija omistaa koko elämänsä taiteelle, joten tähän on oltava mahdollisuus.

Sen sijaan mä en ole itsekään aivan vakuuttunut siitä, että toi tapa millä hinnat määräytyy nykyään on kaikista mielekkäin - tietysti nää on aina vahvasti arvottuneita mielipiteitä, siltä ei voi välttyä. Joo, mä en pidä hetkenhittejä tai radiopyörityksen tuottamia tuloja niin arvokkaina, kuin tasaisten "käsityöläis-muusikoiden"-tuloja, minkäs teet, ihmiset arvottaa asioita eri tavalla.

Toisaalta verotusmalleihin mä en luota, jokainen tietää, että aivan minimaalisistakin kulttuureihin menevistä budjetoinneista ollaan heti valmiita leikkaamaan kaikki pois.

Musta olisi tietyllä tavalla hienoa, jos kaikki äänentallennusvälineet/tallennusmedioiden toistovälineet tuhottaisiin ja siirryttäisiin siihen, että musiikkia saa esittää vain livenä soitettuna / laulettuna / räpättynä. Mun mielestä tässä tilanteessa on ainakin selvää, että esittäjä maksaisi elossaolevalle säveltäjälleen jonkinlaisen rojaltin.

Tämä todennäköisesti jakaisi musiikista saatavan rahan keskittymistä niin paljon, että luotavan musiikin kenttä monipuolistuisi. Soittajalle itselleen olisi kannattavampaa olla luova, ja vain oikeasti todella hyvien kappaleiden uudelleenesittäminen kannattaisi, joten vain hyvät säveltäjät rikastuisivat.
"... yudoan o yunnustan dem yguduh ged ... LISN bud LISN ... tuds weer goin duhSIVILEYEzum " -e.e.cummings
jäykkis
14.09.2006 16:03:54
Ja sitten vielä Jäykkiksen bisnesideaan liittyen seuraava, jo aiemmin postaamani uutinen. Jatkakaa.
Venäjä tiukentaa otettaan piratismista (Afterdawn)

Voi ny hyvä Jumala sun kanssas Feggy! Nyt mä kyllä alan epäillä, että sulla ei ihan oikeesti ole kaikki aivan kohdallaan:

Kivi, ymmärtääkseni sinun henkilökohtainenkin tuttu ja kaveri jonka leipä on tästä kiinni, antaa reunaehdot ja pyytää ihan kauniisti, että yritettäisiinkö jutella asiallisesti.

Miten käy? Heti toisessa lauseessasi sinä katsot asiaksesi postata tuota samaa, otsikkoon ja aiheeseen täysin liittymätöntä sontaa ja yrität taas kerran viedä keskustelun jonnekin helvetin kuuseen.

Ole mies ja tee kuten olet niin monesti luvannut: mene sinne musabisnesosastoon ja vie tuo tauoton rölöttäminen mennessäsi.
Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ-
Feggy
14.09.2006 16:06:41 (muokattu 14.09.2006 16:14:26)

Kivi, ymmärtääkseni sinun henkilökohtainenkin tuttu ja kaveri jonka leipä on tästä kiinni, antaa reunaehdot ja pyytää ihan kauniisti, että yritettäisiinkö jutella asiallisesti.

Miten käy? Heti toisessa lauseessasi sinä katsot asiaksesi postata tuota samaa, otsikkoon ja aiheeseen täysin liittymätöntä sontaa ja yrität taas kerran viedä keskustelun jonnekin helvetin kuuseen.

Sic.

Kansalaispalkka-ajatus kuulostaa musta hyvältä.
Kuuntele ja kommentoi Lockmania
Teuvo Loman euroviisuihin-kerho#1
Ukko
14.09.2006 16:21:10

Kiitos kutsusta, vaikka suhtaudunkin melko skeptisesti lopputulokseen..

Sulla ei oikein taida olla asiat selvillä mielessäsi. Haluat muutosta. Ok. Pitäähän sulla olla mielessä mikä se muutos on, muuten on turhaa alkaa huutelemaan
Ukko
14.09.2006 17:18:29

Heitänpä tähän ajatusleikkinä kysymyksen, että mitä mm. vihreiden esittämä kansalaispalkka toteutuessaan tekisi taiteentekijöille ja -tekemiselle.?

Perusajatus on houkutteleva. Mutta mitä tapahtuisi siinä vaiheessa kun kukaan ei haluaisi tehdä duunia vaan kaikki haluaisivat jäädä kansalaispalkan varaan. Tässä astuisi esiin työllisyysvelvoite kansalaispalkan menettämisen uhalla ja taas oltaisiin uuden byrokratian edessä. Eli muutokset eivät olisi suuria.
Lennu
14.09.2006 17:23:28

Perusajatus on houkutteleva. Mutta mitä tapahtuisi siinä vaiheessa kun kukaan ei haluaisi tehdä duunia vaan kaikki haluaisivat jäädä kansalaispalkan varaan. Tässä astuisi esiin työllisyysvelvoite kansalaispalkan menettämisen uhalla ja taas oltaisiin uuden byrokratian edessä. Eli muutokset eivät olisi suuria.

Sehän olisi nimenomaan se idea. Kaikki ne perverssit, jotka tykkää tehdä töitä, sais tehdä niitä, ja näinollen tienata enemmän. Mä voisin makaa himassa ja syödä tsipsejä palkkapäivänä.
"Lennua mukaillen: "kosketinsoittaja soittaa kyseiselle musiikkityylille ominaisia kuvioita kyseiselle tyylilajille ominaisella kosketinsoittimella". - Epämuusikko
McNulty
14.09.2006 17:58:57
Jos jätetään politiikka sivuun ja keskitytään vaikka musiikin jakeluun. Nykyinen logistinen toimintamalli on kovin kallis ajatellen että käytössä on kuitenkin erinäiset tietoverkot jota pitkin materiaalin voisi toimittaa alkulähteiltä loppukäyttäjille. Eli voisiko musakaupasta kohta ostaa vain USB-tikun jonka sisuksista löytyy audiota, kuvamatskua, videota, lyriikkaa jne. Tuon materiaalin voisi tiputtaa myymälässä "tyhjälle USB-tikulle" hetkessä ja asiakas saisi sen siitä mukaan. Tällöin säästyttäisiin tilailuilta tai "just kerkes loppuun"-tyylisiltä vastauksilta.

Samassa myös, voitaisiin valvoa keskitetysti minkä artistin paketteja on myyntipisteissä ladattu USB-tikuille eniten ja korvaukset sen mukaan.

Kaikkia tuo formaatti ei ehkä miellytä (olenhan itsekin suuri vinyylidiggari), mutta kuuntelun kannalta tuo olisi nykypäivänä aikas edistyksellistä.
These pretzels are making me thirsty!
Ten soldiers wisely led will leave a hundred without a head.
Ukko
14.09.2006 18:26:46

Sehän olisi nimenomaan se idea. Kaikki ne perverssit, jotka tykkää tehdä töitä, sais tehdä niitä, ja näinollen tienata enemmän. Mä voisin makaa himassa ja syödä tsipsejä palkkapäivänä.

Tämä menee kai huumorin piikkiin.
Feggy
14.09.2006 18:27:29

Kaikkia tuo formaatti ei ehkä miellytä (olenhan itsekin suuri vinyylidiggari), mutta kuuntelun kannalta tuo olisi nykypäivänä aikas edistyksellistä.

Otetaanpas gallup. Kuinka monia USB-musiikki (tai ylipäänsä tiedostomuotoinen musiikki) miellyttää enemmän kuin cd:lle/vinyylille/kasetille pakattu musiikki?

Ei I
Kyllä
Ukko
14.09.2006 18:28:14

Jos jätetään politiikka sivuun ja keskitytään vaikka musiikin jakeluun. .

Tämä olisi ihan järkevää logistiikan kannalta. Ei koskaan myytäisi "ei oota".
Ukko
14.09.2006 18:29:18

Otetaanpas gallup. Kuinka monia USB-musiikki (tai ylipäänsä tiedostomuotoinen musiikki) miellyttää enemmän kuin cd:lle/vinyylille/kasetille pakattu musiikki?

Ei I
Kyllä

Jos se data on wav tai vastaavassa pakkaamattomassa muodossa niin ok.
Mika Antero
14.09.2006 18:30:16 (muokattu 14.09.2006 18:31:06)
Ei II
Kyllä

----------------

Ps: Kansalaispalkan idea on kai siinä, että se tekisi esim. pätkä- ja osa-aikatöiden vastaanottamisen nykyistä systeemiä järkevämmäksi?
McNulty
14.09.2006 18:39:49
Jos se data on wav tai vastaavassa pakkaamattomassa muodossa niin ok.

Nykyisillä kapasiteeteilla se voi olla missä tahansa muodossa. Vaikkapa eri kansioissa sekä mp3 että wav-formaateissa.

Itse äänestän sekä kyllä ja ei. En halua että vinyyleitä hukataan, mutta otan avomielin vastaan edullisemman ja kuluttaja- sekä luontoystävällisemmän formaatin.
These pretzels are making me thirsty!
Ten soldiers wisely led will leave a hundred without a head.
M-Juhana
14.09.2006 18:53:43

Mä haluan sen kansalaispalkan kans sit verottomana tän mun vähän alle nelkyt donan vuosipalkan lisäks. Jos joku muu saa, ni mulle kans.
Feggy
14.09.2006 18:57:49 (muokattu 14.09.2006 18:58:26)

Siis tilanne on

Ei III
Kyllä II

Tarkoitin ihan mitä tahansa tiedostomuotoa - idea oli se, että kyseessä on tiedosto eikä esine.
M-Juhana
14.09.2006 19:02:07

Ei IIII
Kyllä II

Mä oon ihan kyllästynyt muutenkin kaikkeen usb, mp3, lan, wan, data...

Polttakaa tietokoneet ja tietoverkot !!
Chemo
14.09.2006 19:07:21

Mäkin oon sitä mieltä, että muiden pitää hetimiten maksaa kaikki mun kivakiva. Ja sitten mun pitää voida tehdä ihan mitä tahansa - ja koska mulle maksettaisiin sen minkä tahansa tekemisestä, voisin kutsua itseäni ammattilaiseksi siinä!

(Nyt vissiin luin Lennun sarkasmia niinkuin piti? Varmuuden vuoksi: mun kirjoitukseni oli sitä myös)
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)