![]() 29.07.2006 13:45:49 | |
---|---|
Uusia levykauppoja ilmestyy todella harvoin ja siihen syy. Internet, Ipod ja mp3 meiningit. Ei nuoriso enää mitään cd-levyä halua, eikä varsinkaan vinyyliä. Jeps, itse "epävirallisesti" ollut 5v duunissa levykaupassa. Ei tää mitään herkkua ole vaikka voisi niin luulla...Koko ajan sävelissä ja paikat täynnä levyjä. Jos tosiaan haluaisi koko ikänsä musaa diggailla niin en suosittele moista duunipaikkaa. Tietty saa tukkuhintaan uusia levyjä ja pystyy blokkaamaan parhaimmat uutuudet omaan hyllyyn mut en tiiä...Ihan miten itse haluaa. *Brian Jones Boozing Society* | |
![]() 29.07.2006 14:29:39 | |
Internet, Ipod ja mp3 meiningit. Ei nuoriso enää mitään cd-levyä halua, eikä varsinkaan vinyyliä. Tuo on jotenkin surullista. Ja vienyt esim. pk-seudun Free Record Shop -myymälät (olevinaan pääasiallinen levymyyjä) todella alas. Jazzlevyt ja muu "marginaalimusa" ovat hävinneet hyllyistä tyystin ja muutenkin cd-tiskit kutistuvat kerta kerralta. Hyvä, että Top-40 levyt löytyvät. Seinät sen sijaan notkuvat peli- ja leffa dvd:tä, lisäksi suklaapatukat ja limpparit ovat ilmestyneet myyntiin. En käy enää kyseisissä liikkeissä. Anttilassa valikoimat ovat huomattavasti paremmat.. jopa jazzia tai vanhempia rock/proge -levyjä löytyy yllättävän hyvin, hintatasokin lähes aina alle Freen hintojen. Digelius -tyyppiset harvat erikoisliikkeet ovat tietenkin vielä asia erikseen, sellaiseen voisin duuniin halutakin. Itse tykkään edelleen shoppailla levykaupoissa, ja ostan aina sen virallisen julkaisun. | |
![]() 29.07.2006 14:37:16 | |
Ittelle mieluisin paikka on kyllä ne kaksi Swamp music liikettä vierekkäin. Löydän yleensä sieltä kaiken mitä tarvitsen. Tuo on tosiaan tosi surullista että nuoret eivät osta enää levyjä. Itse olen ainakin kova levyjen keräilijä ja joskus vanhempana voisin aloittaa vinyylien keräilyn. | |
![]() 29.07.2006 14:41:41 | |
Jossain tollasessa Jäänsärkijässä tai Popparienkelissä olis makee olla duunissa. "Who are you? How did you get in?" "Well I'm the locksmith and I'm the locksmith" | |
![]() 29.07.2006 14:50:14 (muokattu 29.07.2006 14:57:37) | |
Menet työkkärin kautta pankkiin ja pistät starttilainalla oman puljun pystyyn. Jos tosissaan kiinnostaa niin tää on se ainut oikea tapa. Ei siellä levykaupassa nääs ole palkka kovin kummonen muilla ku omistajalla, eikä silläkään mikään huippu ole... Jos saa hieman tarkentaa niin tuo työkkäristä saatava Starttiraha ei ole tarkoitettu varsinaisesti firman perustamiskustannuksiin vaan yrittäjän toimeentulon turvaamiseen yrittäjäuran alkuvaiheessa. Lisäksi Starttiraha ei ole lainaa joten sitä ei tarvitse maksaa takaisin. Sensijaan Finnveran kaltaisilta rahoituslaitoksilta aloitteleva yrittäjä voi saada ns. starttilainaa eli varsinaista rahoitusta yrityksen perustamiseen. Sitten itse aiheeseen: varmasti pieniin levykauppoihin voi olla vaikea päästä duuniin koska omistajalla on usein täysi työ saada toimintansa tuottamaan voittoa joten hän usein ei voi palkata työntekijöitä vaikka haluaisi. Sitävastoin Anttilan TopTenin tai Freerecordshopin kaltaisiin isompiin firmoihin kannattaa ehkä hakea ja niihin on myöskin ehkä helpompi päästä kuin pienempiin lafkoihin. Jokatapauksessa onnea työnhakuun keskustelun aloittajalle ja muille hakijoille! Edit: Luinkin huolimattomasti tuon starttilaina kappaleen, jossa puhuttiinkin pankista lainan myöntäjänä eikä työkkäristä. Pahoittelut virheestä! | |
![]() 29.07.2006 17:50:24 | |
joskus vanhempana voisin aloittaa vinyylien keräilyn. Miksi vasta vanhempana? *Brian Jones Boozing Society* | |
![]() 29.07.2006 18:27:26 | |
Miksi vasta vanhempana? Tässä vaiheessa ei ole rahaa tarpeeksi. Muutenkin sellaiset hommat säästetään vanhoille päiville. | |
![]() 29.07.2006 18:35:15 | |
Tietty saa tukkuhintaan uusia levyjä... jääkö teillä alvit ja rahtikustannukset omistajan harteille kun ostaa itelleen? my wallet's fat and so is my head | |
![]() 30.07.2006 13:46:42 | |
Juttu on niin, että tavalla tai toisella levykaupan pitäisi olla ilmapiiriltään niin houkutteleva ja uniikki, että se houkuttelisi ostajia konkreettisille kaupoille netti/postimyyntitouhujen sijaan. Levyn ostamisesta levykaupasta pitäisi saada tehtyä "muoti-ilmiö", jotta keskivertolevynkuluttajat saataisiin myös oikeisiin putiikkeihin. "Kunnon pauketta persvakoineen." -Errorist | |
![]() 30.07.2006 13:58:59 | |
Joo, näinhän se varmasti on. En minä minnekään Free recordiin halua, hirveitä paikkoja ne. | |
![]() 30.07.2006 14:18:31 | |
Juttu on niin, että tavalla tai toisella levykaupan pitäisi olla ilmapiiriltään niin houkutteleva ja uniikki, että se houkuttelisi ostajia konkreettisille kaupoille netti/postimyyntitouhujen sijaan. Levyn ostamisesta levykaupasta pitäisi saada tehtyä "muoti-ilmiö", jotta keskivertolevynkuluttajat saataisiin myös oikeisiin putiikkeihin. Hyvä pointti. Siinä onkin tekemistä, että levyn ostamisesta, ja "aidon kappaleen omistamisesta" saisi trendikästä. Ja tuo liikkeen ilmapiiri on varmasti yksi olennainen tekijä. Minua ainakin tympii, jos menen kauppaan etsiäkseni hyvää musaa, niin tarjolla onkin roskapelejä ja Fantaa. | |
![]() 30.07.2006 15:27:20 | |
Tässä vaiheessa ei ole rahaa tarpeeksi. Muutenkin sellaiset hommat säästetään vanhoille päiville. Jos et rupea kaikista haluamistasi levyistä haalimaan orig. painoksia saat vinyyleitä aivan varmasti halvemmalla kuin cd-levyjä tai ainakin samoissa hinnoissa mennään. Tietty jos rupeat keräämään jazzia, etnoa tms niin meininki voi olla hieman toisinpäin mut silti...Esim. perus 60-luvun pop ja 70-luvun rock/proge levyjä saa erittäin edullisesti verrattuna cd-levyihin..Puhumattakaan 80-luvun discomeiningistä. Mut tarkoitan tällä nyt kyseisten vuosilukujen tunnettuja artisteja, en mitään "ultra rare private pressing from late 60's" kamaa. jääkö teillä alvit ja rahtikustannukset omistajan harteille kun ostaa itelleen? Samassa paketissa tulee kun kaupan levyt tietenkin. Alvit maksetaan. Levyn ostamisesta levykaupasta pitäisi saada tehtyä "muoti-ilmiö" Mutta eikös Stupido ole jo tässä onnistunut...? ;) *Brian Jones Boozing Society* | |
![]() 30.07.2006 15:40:42 | |
Samassa paketissa tulee kun kaupan levyt tietenkin. niin niin, mutta periaatteen tasolla tuleehan sille sunkin levylle kuljetuskustannuksia. my wallet's fat and so is my head | |
![]() 30.07.2006 15:58:12 | |
Jos levykauppa ostaa ja myy käytettyjä levyjä niin silloin saa halvalla valittua itselle parhaat päältä. Levykaupan tarkoitus kuitenkin lienee tehdä voittoa. | |
![]() 30.07.2006 16:14:28 | |
niin niin, mutta periaatteen tasolla tuleehan sille sunkin levylle kuljetuskustannuksia. Noh, periaatteessa joo. *Brian Jones Boozing Society* | |
![]() 31.07.2006 12:58:40 | |
Mä en laske Freerecordshopia levykaupaksi. Against the grain, thats where Ill stay, swimming upstream, I maintain against the grain | |
![]() 31.07.2006 14:03:14 | |
Mä en laske Freerecordshopia levykaupaksi. Onhan noissa myymälöissä takana aina muutama levykin myynnissä. "Layers of layers of shit!" | |
![]() 31.07.2006 20:34:30 | |
Itse olen ollut levykauppiasyrittäjänä pian yhdeksän vuotta ja sitä ennen reilut 2 vuotta myymälänhoitajan yksityisellä, joten voinen antaa vinkkejä levykauppaan pääsemiseksi. Mikäli et tahdo itse yrittäjäksi, niin hankkiudu ensin väleihin kauppiaan kanssa, eli ole normaali maksava asiakasa ja osta monipuolisesti musiikkia. Älä tinkaa aivan älyttömästi tai ole muuten rasittava. Mielistellä ei kannattane myöskään. Sellainen normaali reipas ja hyväkäytöksinen musiikin tuntija jää aika nopeasti ainakin pikkukaupungin kauppiaan mieleen. Varmaan isommissakin kaupungeissa. Kysele joskus asioidessasi, että olisko teillä tarvista apulaisesta. Voit joutua odottamaan kauankin sitä hetkeä jolloin kauppias oikeasti tarvitsee apuvoimia, mutta kun olet tuonut itsesi julki, et paljon muuta voikaan enää kun odottaa. Harva levykauppa työllistää enemmän kuin korkeintaan 1-3 ihmistä. Työllistämis- tai jollain muulla tuella sisäänpääseminen on todennäköisempää kuin ilman. Oma-aloitteisuutta suositelen. Mikäli taas tahdot itse yrittäjäksi, niin konsteja on kaksi. 1) Etsit kaupan joka on hieman nuhjuisen oloinen eikä se kauppiaskaan enää jaksa tervehtiä kaikkia asiakkaitaan vaan on kyllästyneen oloinen. Tarjoudut ostamaan hänen kauppansa. Mikäli hetki on otollinen, voinet päästä valmiiseen kauppaan aloittamaan kauppiaan uraasi. Vaarana tässä on se, että ostat melkoisen määrä hyllykukkasia, joita et koskaan vaihda rahaksi. Jos näin toimit, ilme kannattaa uusia välittömästi ja mielellään myös valikoima kaipaa piristystä muutoksen muodossa. 2) Aloitat kaiken alusta. Kokonaisuutta en tähän jaksa raapia, mutta kerron pari vinkkiä. Myy myös käytettyjä levyjä, pohjavalikoiman saat omasta hyllystäsi (mikäli siellä on vähintään satoja levyjä). Kokoelmasi saat ajan myötä takaisin, mikäli enää haluat, sillä kuunneltuasi koko päivän levyjä töissä, et niitä kotona juurikaan jaksa enää pyörittää. Koita selvitä mahdollisimman pienillä aloituskustannuksilla, eli rakenna ja remontoi niin paljon itse kun vain mahdollista. Levyhyllyköt on samperin kalliita, neuvokkuus säästää ison nipun rahaa. Katsele tarkkaan miten muut ovat kauppansa kasanneet ja vältä niitä ratkaisuja mitkä eivät mielestäsi toimi. Vältä lainaa. Tässä ketjussa onkin jo hiukan varoiteltu normaalin levykaupan uhkakuvista, ottakaa ne vakavasti, mutta katukaa mieluummin tekemättä jättämisiä kuin tekojanne. Eli kauppaa vaan pystyyn, jos 6 päiväinen työviikko ilman lomia sopii. Jos joku odottaa rikastuvansa levykaupalla, niin etsikää ihmeessä joku muu homma. Tai kertokaa joku levykauppias joka on Suomen kokoisessa maassa rikastunut. Hyvä kauppa sopivassa kaupungissa elättää ja työllistää 1-3 henkeä, helvetin hyvä (Swamp) pari senkin päälle. Varmaan ketjun aloittaja ei ollut aikeissa perustaa omaa kauppaa, mutta kun vauhtiin kerran pääsin, niin laitoin siitäkin nuo mielipiteeni. Fakta on kuitenkin se, ettei levykaupan duunariksi ole niin helppoa päästä kuin omistajaksi. Jos joku on perustamassa omaa puotia, niin puoleeni saa kääntyä, enkä usko että muutkaan kauppiaat ylenkatsovat alalle pyrkijää. Itse ainakin olen tullut hyvin toimeen "kilpailijoitteni" kanssa. Onnea työnhakuun! | |
![]() 31.07.2006 21:07:22 | |
Kiitoksia tästä ^^! Tosiaankaan aikomukseni ei ole omaa kauppaa perustaa, ja näitä tekstejä lukiessa koko levykaupassa työskentely alkaa vaikuttaa aika ankealta puuhalta... Lähinnä siksi, että olen melkoinen "musadiggari", vietän aikani musiikkia kuunnellen, levyjä ostellen, soittaen ja uutta musiikkia etsien. Luulen, että tuo harrastus voisi vähän lopahtaa jos töissäkin olisi jatkuvasti levyjen ympäröimänä... Mutta enpä tiedä, olisihan se ainakin ihan mukavaa päästä edes kokeilemaan moista ammattia. | |
![]() 31.07.2006 21:13:14 (muokattu 31.07.2006 21:16:01) | |
Jossain tollasessa Jäänsärkijässä tai Popparienkelissä olis makee olla duunissa. Kallista, kallista se on. Mä olin aikoinaan nuorna miesnä Fennicassa myyjänä (lehtipuolella, mut sama liike silloin), ja oli pakko lopettaa kun joka kuukausi duunia maksoi mulle vähintään 2000 markkaa, siis sen lisäksi että koko palkka meni omassa kaupassa "löytöihin" -käytettyihin levyihin ja sarjakuviin. Uskomatonta, miten paljon ostettavaa löytää kun joka päivä käy hyllyjä läpi ja arvioi asiakkaiden tuomia käytettyjä. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)