Torniojaws 25.05.2006 21:46:19 | |
---|
tai jos kitaristi ei saa kamoistaan "tarpeeksi hyvää soundia" (joka muuten lähtee näpeistä) No, putkivahvistimia pitää hiukan luukuttaa, jotta niistä saadaan täysi soundi irti. |
Thomy 25.05.2006 22:12:36 | |
---|
No, putkivahvistimia pitää hiukan luukuttaa, jotta niistä saadaan täysi soundi irti. Juu juu, en kiistä. Edellisen palopuheeni pointti tiivistettynä: BALANSSI. |
Pieni rumpalipoika 25.05.2006 22:42:12 | |
---|
Edellisen palopuheeni pointti tiivistettynä: BALANSSI. Tarkoitat siis, että esim. ne pannuttajat, jotka eivät halua tai osaa soittaa hiljaa, tulee tuhota kuulonsa? Mun tähänastiset pahimmat kuulonalentumat tuli 10v. sit soittokunnassa todella hiljaa soittaessa. Ilman tulppia. Tinnitus tuli tulpilla soittaessa täysiä. Ja tiettyä snaren tai peltien soundia ei saa auki ku hakkaamalla. Tupuna: Mun mielestä sä oot edelleen idiootti ja sulla on pieni muna. |
Pieni rumpalipoika 25.05.2006 22:45:53 | |
---|
Lisäänpä vielä, et kuulo on sellanen, et se ei varota ennenku on myöhästä. Ei mulkaan tinnittäny, ennenku alko tinnittään. Mitään varotusta ei tullu ja se itseasiassa alko hiljasuudessa, enkä sitä ennen ollu ollu missään metelissä pariin päivään. Tupuna: Mun mielestä sä oot edelleen idiootti ja sulla on pieni muna. |
Thomy 26.05.2006 00:05:23 | |
---|
Pieni Rumpalipoika, otan osaa kärsimyksiisi -ihan oikeesti. Mutta pari juttua kirjoituksestasi: Tarkoitat siis, että esim. ne pannuttajat, jotka eivät halua tai osaa soittaa hiljaa, tulee tuhota kuulonsa? En tarkoita, mutta mielestäni ei myöskään ole kovin näkemyksekästä "osaamattomuuttaan tai haluttomuuttaan" rasittaa muidenkaan kuuloa... Ja tiettyä snaren tai peltien soundia ei saa auki ku hakkaamalla. Aivan. Mutta se mitä tuossa aiemminkin yritin tähdentää on, että "tiettyjä soundeja" ei yksinkertaisesti tarvita tietyissä keikkatilanteissa. Ja tämä asia pakostakin hämärtyy, jos soittaja lähtökohtaisesti sulloo 25 dB:n vaimennuksen korviinsa ennenkuin päästää ääntäkään instrumentistaan. |
Pieni rumpalipoika 26.05.2006 01:17:04 | |
---|
Oikeassahan me ollaan. En vaan halua, et kenellekään junnulle jää tästä sellanen kuva, ettei tulppausta tarvi. Sit ku on enempi järkee ja kokemusta, voi alkaa miettiin vaimennuksen vähennystä. Ja en mä nyt vielä ihan kärsi, mut kyl välil kyrsii toi ujellus. Joku tokas osuvasti: Taas yks hyvä syy olla muuttamatta koskaan stadista veke. Hehe. Tupuna: Mun mielestä sä oot edelleen idiootti ja sulla on pieni muna. |
Vilhelmus 26.05.2006 10:07:52 | |
---|
Oikeassahan me ollaan. En vaan halua, et kenellekään junnulle jää tästä sellanen kuva, ettei tulppausta tarvi. Juur näin. Itellä on ollut käytössä molemmat otsikon vaimennukset; 15 ja 25. Esimerkiksi pienessä huoneessa yksin rumpujen soittamiseen meikäläisen herkellä kuulolla 25-vaimennus oli sopiva, mutta sitten varsinkin isompien lavojen keikoilla alkoi melkein fiilis latistua kun musa ei potkinut. Hommasin sitten 15 dB:n vaimennuksella olevat ja ne sopivat mulle normaaliin keikka- ja reenitoimintaan todella hyvin. Jos kuitenkin käyn hakkaamassa pannuja himassa, käytän teollisuussuojaimia, sillä 15 dB:n vaimennus ei tunnu siellä minulle riittävän. Tilanteen mukaan. "Vaihdoin ajelun karhukoiraan."
- Seraphim |
Keny 26.05.2006 11:50:23 | |
---|
Mulla 15 db nyt ja puuhommissa hyvät mut soittaessa liikaa.En tiedä että millä väleillä noita saa mutt 6-10 db vois olla kohillaan. Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits |
päänahka 26.05.2006 12:05:11 | |
---|
Kiven kommentissa pitäisi ottaa huomioon (myös herran itsensä), että soittovuosia ilman tulppia on takana vissiin jokunen. Eli kun kuulo on jo valmiiksi tippunut muutaman desibelin, ei 25 dB vaimennusta voi enää edes harkita. Muistaakseni Elacineja hankittaessa Kivi mainitsi jo tästä. Mulle toi 25 dB on ollut sopiva, mutta voisin myös joissakin treenitilanteissa harkita 15 dB:ä. Keikoilla yleisössä tuo on ollut kyllä oikein hyvä, ja noiden tulppien luonteeseen kuuluu, että hiljaisemmatkin kohdat erottaa, vaikka vaimennusta on noin paljon. Diskantit tulevat kuitenkin niin raikkaana läpi. Sehän tässä on huono juttu, ettei noita voi mitenkään etukäteen kokeilla. Jos multa kysytään, niin kovaäänisiin konsertteihin ja treeneihin 25 dB, hillittyihin treeneihin 15 dB. Oikeastaan sellaisilla keikoilla en ole ollut, missä tuo 25 dB ei olisi ollut sopiva. |
Flashboy 26.05.2006 12:09:13 | |
---|
Millaisilla suodattimilla olette Elacinin tulppia tilailleet? Kertokaas kokemuksia? Jaahas. Vastauksista päätellen näyttää siltä, että itse se on kokeiltava mikä parhaiten sopii. Jospa aloittaisin tuosta 15 bd:n vaimennuksesta. Omakohtainen kokemus näyttäköön sitten, että kumpaanko suuntaan on lähdettävä lisäämään vai vähentämään. Kiitos kaikille mielipiteistä. |
chief 26.05.2006 13:42:17 | |
---|
Mulla on ollu kohta pari vuotta käytössä -25 db Elacinit. Kovaäänisemmissä rokkitreeneissä ne on ihan paikallaan mutta nykyään tulee soiteltua enemmän hiljasemmissa reeneissä ja hiljasempia keikkoja niin että usein tulpat jäävät laittamatta. Olenkin tässä harkinnut hankkivani -15 db filtterit tai ehkä jopa -9 db filtterit että tulis pidettyä tulppia useammin. -15 filsuja olen kokeillut ja tuntuivat olevan passelimmat mulle kuin -25. Onko noilla -15 ja -9 filsuilla paljonkin eroa? Ilman tulppiakin pärjää mutta välillä on sen verran äänekkäitä tilanteita että jälkeenpäin huomaa että korvissa tuntuu hiukan kummalliselta jolloin olisi varmaan aiheellista suojata kuuloa. Onneksi ei vielä mitään tinnitusta ole ja mittausten mukaan kuulo on muutenkin suht ok. "It's the ear, not the gear. " |
Jaava 27.05.2006 01:41:21 (muokattu 27.05.2006 01:48:04) | |
---|
Nämä on ilmeisesti tosi yksilöllisiä asioita. En ole ikinä ollut rockkeikalla soittamassa tai kuuntelemassa niin, että en olisi tarvinnut tulppia. Olen usein joutunut tilanteisiin, joissa ne n.20dB kuusitulpat ei riitä. Varsinkin snaret tuppaa tulemaan rajusti läpi. Mielestäni puheet siitä, että 6-10dB olisi tarpeeksi, kuulostavat aika hurjalta. Oletteko tarkastaneet kuulonne kunnon? Ja muutes isoilla bändeillä isolla lavoilla nousee volat usein pitkiksikin ajoiksi yli 120dB:n ja silloin siitä pitäisi saada se 25dB pois. Myös se, että siinä täysin normaalissa 100dB:n keikkamölyssä olisi ilman tulppia kuulostaa aika kamalalta. Korvat on kuitenkin tarkoitettu aika paljon pienemmälle mölylle. Ja selittäkääpäs miksei siitä 100dB:sta voisi ottaa tulpilla 25dB:tä pois, jolloin mölytaso olisi 75dB. Edit: Tehdäämpä asia selväksi: 100dB ON LIIKAA!!! Myös suhteellisen lyhyinä aikoina. ''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?'' |
Jaava 27.05.2006 01:43:35 | |
---|
Onko noilla -15 ja -9 filsuilla paljonkin eroa? 6dB. Nelinkertainen äänenpaineen vaimennus. ''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?'' |
tommiot 27.05.2006 17:24:00 (muokattu 27.05.2006 17:29:03) | |
---|
6dB. Nelinkertainen äänenpaineen vaimennus. 3dB on kai pienin äänenpaineen ero, jonka ihminen kuulee, niin miten 6dB voi olla nelinkertainen? Ihmiskorva erottaa äänenpaineen puolittuvan kun desibelejä lasketaan kymmenellä. Onko tuo 6dB sitten niin, että kuulovaurio tulee neljä kertaa helpommin? |
cnr 27.05.2006 17:24:41 | |
---|
Minulle 25dB on elinehto bändisoitossa. Bändin rumpali hakkaa niin kovaa kuin käsistä lähtee, ja soittotila on pieni. Myös keikoilla kaipaa samaa vaimennusta, vain muutaman kerran on tehnyt mieli kuunnella keikkaa pienemmillä filsuilla (mew, sigur ros). Äänekkäissä puhallinorkesterin treeneissä 25dB on tietenkin liikaa, mutta uskoisin 9 olevan toisinaan jo liian vähän. Musaa on kivempi kuunnella jos ei täydy keskittyä koko ajan siihen, että helvetti kun tää tulee näin saatanan kovaa. 15dB voisi olla ihanteellinen vaimennus, mutta se vaatisi, että bändi soittaisi hiljempaa. Nykyäänkin 25dB ei aina tahdo riittää, vaan hakee paikan, jossa ne pellit huutavat vähän vähemmän. Vähän semmoinen fiilis, että tällä hetkellä pinnalle nousevissa rockbändeissä rumpalit soittavat aina vain kovempaa. Kuten niissä kellaribändeissäkin. |
absqua 27.05.2006 20:05:01 (muokattu 27.05.2006 20:08:12) | |
---|
Täällä on näemmä kommentteja laidasta laitaa. Mikäs siinä, meitä on moneen junaan. Meikäläisellä on oikeassa korvassa vähitellen kehittynyt alkava kuulovaurio (lue: tinnitus), joka on syntynyt siitä huolimatta että olen käyttänyt joko 15 tai 25dB elacineja kaikilla keikoilla ja treeneissä viimeisen 7vuoden ajan (ja sitä ennen keltaisia ear-tulppia vakituisesti). Lujakätisen rumpalin saattelemana kireät pellit tulevat niin lujaa ettei tuo 25 tahdo sekään riittää. Hellempien rumpaleiden kanssa 15dB on hyväksi havaittu vaimennus joka sopii myös kovaäänisten konserttien kuunteluun. Joku on ehkä eri mieltä mutta meidän joille korvat ovat työkalu kannattaaa kuulonsuojauksen kanssa mielummin vaikka sitten vähän liioitella kuin suojata huonosti ja katua. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
juxi 27.05.2006 22:11:48 (muokattu 27.05.2006 22:24:31) | |
---|
3dB on kai pienin äänenpaineen ero, jonka ihminen kuulee, niin miten 6dB voi olla nelinkertainen? Ihmiskorva erottaa äänenpaineen puolittuvan kun desibelejä lasketaan kymmenellä. Onko tuo 6dB sitten niin, että kuulovaurio tulee neljä kertaa helpommin? Edit: Parempi ohjata tuonne http://arkisto.sll.fi/melu/tieto.html kuin arpoa itse. Toisessa kappaleessa vastaus tähänkin kysymykseen. 03:56 <@juxi> aika laimeeta siguttaa itteään |
tommiot 27.05.2006 22:59:41 | |
---|
|
juxi 27.05.2006 23:18:08 | |
---|
Noinhan mä jo sanoin. Näin se menee kun lukee liian pikasesti. Tietääkseni missään ei ole määritelty, miten pieniä eroja ihminen kuulee. 3 dB on vaan se ero, johon päädytään, kun teho kaksinkertaistetaan. 03:56 <@juxi> aika laimeeta siguttaa itteään |
Teijo K. 28.05.2006 11:15:58 | |
---|
Minulla on sellainen tuntuma, että siinä vaiheessa kun korvansuojauksen pitää olla 25db, niin hoidetaan jo oiretta eikä varsinaista ongelmaa. Varsinkin kokemattomilla bändeillä, mutta usein myös varsin kokeneillakin ryhmillä se äänenpaineen lähtötaso on se ongelma. Sitä pitäisi saada laskettua niin ei tarvitsisi tukkia korviaan täyteen. Kun se korvien tukkiminen tuntuu vielä aihetuttavan sitä että soitetaan entistä lujempaa että kuuluu hyvin ja kierre on valmis. Aina kun näkee miksaajalla tulpat korvissa tietää hyvin että nyt on kädet nostettu pystyyn. Kuulovaurioihin musiikin aiheuttamina on hyvin yksinkertainen lääke, soitetaan vain hiljempaa. Eniten tulppia tarvitseekin nykyään katsomossa kun on kuuntelemassa toisten keikkoja, ja elokuvateattereissa joissa tuntuu äänenpaineet kasvavan vuosi vuodelta. |