Aihe: Cd-myynti romahtaa..
1 2 3 4 5 6
Mika Antero
28.03.2006 17:56:08 (muokattu 28.03.2006 17:58:59)
Käytännössä siis levykauppojen määrä tulisi putoamaan aivan murto-osaan nykyisestä. Ymmärrätkö nyt sen homman pointin?

Joo, ymmärrän viimeistään nyt, aloitin vain näköjään tuon oman "pohdiskeluni" huonosti. Uuslukutaidottomuus, nääs. Unohda koko juttu, en minä enää tiedä mitä yritin sanoa; pakko vain kirjoittaa, että tulis tilastoa...

EDIT: Se on sitten kohta Music Hunterilla monopoli, jos näin käy.
Mika Antero
28.03.2006 18:52:49 (muokattu 28.03.2006 18:55:12)
Muistelen lukeneeni, että pahimman beatlemanian aikaan myytiin pussitettua Beatlen hengitystä ja pieniä palasia lakanoista joilla Beatle oli nukkunut. Joten Remun verokortin myyminen ei tunnu ollenkaan kummalliselta. Pakkohan sitä ei kenenkään ole ostaa. Sothebylle sitä lienee turha kuitenkaan tarjota myytäväksi.

Tämä näin off-topikkina. (Jaa, olitkin muokannut viestiäsi...)
south_of_heaven
28.03.2006 18:57:27
laskisivat niitä helvetin törkeitä hintoja nii voisin ostaa cd-itä useammin.
ilmoitti South_of_Heaven
MOIhei
28.03.2006 19:35:42

Nykyäänkin Free Record Shopeista on hankala löytää sitä pienenpientä cd-hyllyä niiden dvd- ja pelihyllyjen keskeltä. Kohta muuttavat sen ketjun nimen Record Free Shopiksi.

Toi on kyl tosi ärsyttävää. Ennen nois oli hyvät valikoimat ja halvat hinnat. Nykisin noista ei löydä enää mitään muuta ku jotain PA... massa musiikkia.
"And rock 'n' roll isin't about sex and drugs, it's about music." Andy McCoy
Sinap
28.03.2006 19:36:37 (muokattu 28.03.2006 19:42:12)
CD- levythän katoaa ajanmyötä kuten C- kasetitkin. DVD- astuvat kuvaan ehkä lopulliesti, ja CD:t ja C- kasetit käyvät yhä ja yhä harvinaisemmiksi. Luulisin että 2020 mennessä CD-t ovat lopullisesti kauppojen hyllyiltä loppuneet.

C-kasetin niin huonoksi kuluttajan silmissä teki huomattava äänenlaadun heikentyminen ja huono kelattavuus...uudet formaatit ei ole CD:tä edellä kuin suurien kokojensa ja laatunsa puolesta, joten uskon, että CD:n asema säilyy vielä pitkään...tätä tukee myös se, että uudet formaatit tehdään luettaviksi laitteilla, joilla voi myös CD:itä soittaa.

E: sitä en mene sanomaan, että musiikkia julkaistaan CD-levyinä vielä 2020.
"Siinähän se tuubi onkin."
Järvihirviö
28.03.2006 19:42:10
Toi on kyl tosi ärsyttävää. Ennen nois oli hyvät valikoimat ja halvat hinnat. Nykisin noista ei löydä enää mitään muuta ku jotain PA... massa musiikkia.

Free record shopissa ei ole milloinkaan ollut hyvää valikoimaa saatikka halpoja hintoja.
texjazz
28.03.2006 19:49:19

Jos annettaisiinkin kaikkien formaattien kuolla, kun nyt ollaan jo päästy siihen tilanteeseen, että periaatteessa ostetaan ei mitään (mp3). Toisaalta, jos kaikki ostavat pian ei mitään, säästetäänpähän tätä jo ontuvaa maapalloamme. Jokainen ähräisi itse kulmillaan musansa ja jokainen esitys olisi ainutkertainen. Vitsi vitsi ja vitsi.
Surullisilla talonmiehillä on melankolia. Ja kohta on syksy.
Mika Antero
28.03.2006 19:51:16
Jokainen ähräisi itse kulmillaan musansa ja jokainen esitys olisi ainutkertainen.

Paluuta 1800 -luvulle tuskin tapahtuu ilman todella suurta katastrofia.
texjazz
28.03.2006 19:53:46 (muokattu 28.03.2006 19:55:56)

Paluuta 1800 -luvulle tuskin tapahtuu ilman todella suurta katastrofia.

Niin ja jos suuri katastrofi tulee, niin silloin palataan vielä kauemmaksi kuin 1800-luvulle. Bodyperkussiot ovat silloin ehdottomasti muodissa.

Editys: Tullut jo joskus aikaisemmin sanottua, että haluan ostaa jotain käpälöitävää. Vaikka se onkin cd-kotelo, on sitäkin hauska tutkia oikeassa kaupassa. Vaikka Anttilassa.
saturnzreturn
28.03.2006 20:38:00
Tässä vaiheessa elämää huomaa jo vanhan käppyrän ajatuksia itsestään, sillä en missään elämän vaiheessa tule hommaamaan minkään valtakunnan mp3-soitinta saatika sitten ostaa sitä bittipaskaa jostain netistä.

muutenkin toi vinyylikokoelma karttuu nykyään paljon tiuhempaan tahtiin kun cd-kokoelma, kohta otan varmaan taas c-kasetit käyttöön.
my wallet's fat and so is my head
Notefix
28.03.2006 20:45:47

Luulisi että nykynuoriso ei ole niin kiinnostunut ostamaan musiikkiaan levyinä, kun sen voi ladata suoraan pieneen soittimeen.

Jep, kyllä cd on kuoleva formaatti. Kyllähän nää nykyiset 30+ sukupolvet vielä pitää sitä hengissä, mutta ei tarvitse suuria ennustajanlahjoja, jos sanoo että koko bisnesmalli musateollisuudessa tulee muuttumaan. Mielenkiintoista on se, mikä tulee olemaan esim. levy-yhtiöiden rooli tulevaisuudessa. Mä en usko että ne tulevat säilymään tässä muodossa...ehkä joku yhdistetty mediamalli niille voisi toimia.
Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta"
texjazz
28.03.2006 20:54:48

Jep, kyllä cd on kuoleva formaatti. Kyllähän nää nykyiset 30+ sukupolvet vielä pitää sitä hengissä, mutta ei tarvitse suuria ennustajanlahjoja, jos sanoo että koko bisnesmalli musateollisuudessa tulee muuttumaan. Mielenkiintoista on se, mikä tulee olemaan esim. levy-yhtiöiden rooli tulevaisuudessa. Mä en usko että ne tulevat säilymään tässä muodossa...ehkä joku yhdistetty mediamalli niille voisi toimia.

Scifi-skenaario: On Yhtiö, joka myy meille kaikille, säätelee mitä meille myydään ja vain Yhtiöltä voi ostaa, koska sillä on kaikki Oikeudet.
hjukke
28.03.2006 21:01:50

Hirvittää ajatus jos levyjä ei saa enää konkreettisina kaupoista. Kansitaidekin taitaa vähän sitten kupsahtaa, ja entäs sitten mahdolliset tekniset viat, menee tiedostokokoelmat siliän tie. Kaikki kehitys ei ole hyvästä.
"Kunnon pauketta persvakoineen." -Errorist
kimmo
28.03.2006 21:04:05
Olen itse ollut levykauppiaana nyt yli 10 vuotta joten tätä spekulointia on tullut jo tovi seurattua. Kauppiasurani alkuaikoina vinyyliä oltiin median ja suurimpien laitevalmistajien toimesta tappamassa, vinyylin ei pitänyt elää edes lähivuosia. Tällä hetkellä myymme vinyyliä yhä enemmän ja enemmän. Itse asiassa meidän puotimme tuplaa uusien vinyylien osastonsa lähipäivinä. Myös uusien vinyylijulkaisujen määrä lisääntyy koko ajan. Ja mikä ilahduttavinta, nuorien asiakkaiden määrä on merkittävästi lisääntynyt. Itse jaksan uskoa siihen, että paljon musiikkia kuuntelevat ihmiset ostavat jatkossakin levyjä, ei pelkkiä tiedostoja. Levyyn ja sen hankintaan kuuluu paljon muutakin kuin itse musiikki. Kannet, kauppareissu, valintatilanne, omistamisen ilo ja se kaikki fiilis, ei sitä saa netti-imuroinnilla. Varmasti ykkösten ja nollien osto lisääntyy lisääntymistään, mutta niin kauan kuin kaltaisiani (siis paljon musiikkia ostavia, siirryin siis myyjästä ostajaksi tässä kohden) ihmisiä riittää, niin myös itse levyillä on oma tarpeensa. Se onko formaatti edelleen cd, sitä en osaa sanoa. Mitä enemmän kopiosuojauksia tehdään, mitä useampi heikosti toimiva järjestelmä (useat DVD-soittimet ja ne hemmetin aluekoodit, pelikonsolit,...) ja mitä enemmän asiakkaiden kiusaamista lakimuutoksin, niin sen enemmän myynnit laskevat. Kaikki kopiosuojaukset hiton kuuseen, kaikkista laitteista sellaisia, että ne tunnistavat kaikki lailliset levyt ja jatkuva erikoispainosten tulva kuriin, niin levyjä myydään vielä pitkään. Mitä enemmän tuotetaan pettymyksiä kuluttajilla, sen varmemmin ne laittavat rahansa johonkin muuhun. Jos te kuluttajat ostatte levyjä, niin tulee myös olemaan levykauppoja jotka niitä teille myyvät, sillä niin kauan levyjä tehdään kun ne kaupaksi menevät. Jos EMI, SonyBMG, Universal ja Warner päättävät lopettaa levyjen tekemisen, niin peliin astuvat pienet yritykset jotka tekevät sen vaikka pelkästään rakkaudesta musiikkiin. Vielä kun huolehditaan siitä, että levyt sisältävät musiikkia josta kannattaa maksaa jotain, niin hyvä tulee.
texjazz
28.03.2006 21:11:27

Levyyn ja sen hankintaan kuuluu paljon muutakin kuin itse musiikki. Kannet, kauppareissu, valintatilanne, omistamisen ilo ja se kaikki fiilis, ei sitä saa netti-imuroinnilla. Varmasti ykkösten ja nollien osto lisääntyy lisääntymistään, mutta niin kauan kuin kaltaisiani (siis paljon musiikkia ostavia, siirryin siis myyjästä ostajaksi tässä kohden) ihmisiä riittää, niin myös itse levyillä on oma tarpeensa. Jos te kuluttajat ostatte levyjä, niin tulee myös olemaan levykauppoja jotka niitä teille myyvät, sillä niin kauan levyjä tehdään kun ne kaupaksi menevät. Vielä kun huolehditaan siitä, että levyt sisältävät musiikkia josta kannattaa maksaa jotain, niin hyvä tulee.

Tässähän nämä!
lindo
28.03.2006 21:16:52
Enpä tiedä. En ole edes vielä ikinä harkinnut ostaa mussa mp3 muodossa.
MadMatt
28.03.2006 21:25:19

Cd-levyformaatin netti myynti tuskin ensimmäisenä kuolee ja luulenpa että se suhteessa vielä kasvaa jos nämä fyysiset "oikeat" levyputiikit kuihtuvat. Globaalit monipuoliset valikoimat, kilpailukykyiset hinnat varmasti houkuttaa ostajia pysymään edelleen oikeassa cd-levyssä. Tuo valikoiman monipuolisuus on hieno asia, saa ostaa itse mitä haluaa eikä pelkästään mitä myyjä haluaisi myydä. Se miten musiikin lataaminen tulee vaikuttamaan kaikkeen onkin sitten toinen juttu ja eiköhän sieltä "levytön" sukupolvi vielä tupsahda ennen kuin Savikiekon keräilijät ovat haudassa.
Iso D
28.03.2006 21:25:42 (muokattu 28.03.2006 21:28:14)
En usko, että levyt ovat täysin häviämässä. Tuleville sukupolville ladattavat levyt lienevät kuitenkin se suosituin muoto. Ehkä tulevaisuudessa kaupasta ostettava levy on enemmän dvd:n (vrt. nykyiset dualdiscit) kaltainen sisältäen visuaalista nannaa kansien ja videoiden muodossa. Näiden kauppa (kuten myös monen muun tavaran) on varmaan tulevaisuudessa enemmän virtuaalimaailmassa tapahtuvaa.

Tuskin cd:n tilalle tulee enää mitään uutta levyformaattia. Monikanavaisuuskin on massoille hyödytön, sillä valtaosan kuuntelee levyjään edelleen järjestelmillä, jotka ovat enemmän monoa kuin stereota.

EDIT: Maailman levymyynti varmaan kasvaa seuraavana vuosikymmenenä Kiinan ja Intian talouskasvun mukana. Ei liene levyfirmojen pomot edelleenkään nälkää näkemässä.
Vedestä nousee kasvi!
Iso D
28.03.2006 21:27:30 (muokattu 28.03.2006 21:27:57)
Tuli tuplana.
Vedestä nousee kasvi!
south_of_heaven
28.03.2006 21:33:51
Mun mielestä musiikin myyminen netissä mp3na on äärettömän huono idea.
Mä en kyllä koskaan tule ostamaan sitä netistä. Jos CDt katoaa, alkaa varmaan semmoset waretukset jollasia maailma ei oo vielä nähnykään.
ilmoitti South_of_Heaven
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)