Aihe: Kenen joukoissa seisot, kenen lauluja laulat?
1 2 3 4
Bee-äf
23.03.2006 08:39:17
Kyllä mulla suhteessa menee hyvin paljon aikaa musiikin tekemiseen - harrastuspohjalta tosin. Musiikinkuluttajana olen niin konservatiivi, että lähes kaikki musiikki mitä kuuntelen, löytyy kirjaston blues-soul-roots-hyllystä. En tiedä onko hirveän moraalista kopsailla näitä, vaikka se laillista onkin.

Suhteeni tuohon tekijänoikeuskeskusteluun on vähän sinne ja tänne:
Kannatan täysin musiikintekijöiden kantaa piratismiin ja oikeuteen päättää missä ja mihin hintaan heidän musiikkiaan käytetään. Toisaalta joissakin tapauksissa järjestöjen ottama kanta voi vaikeuttaa musiikkia käyttävien tahojen toimintaa suhteettomasti - tämä tosin enempi yritysmaailmassa. Nämä piraatinpuolustelijoiden argumentit ovat lähinnä päättömiä.

Tosin internetin kehitysnopeus on sellaista, että kun Teosto ottaa askeleen eteenpäin, netti on ottanut jo viisi. Jonkinmoinen rakennemuutos tulee olemaan välttämätön - mutta en tajua miksi musiikintekijöiden etujärjestöjen pitäisi sen takia nostaa kädet heti ylös.
With one foot in yesterday and the other in tomorrow you end up peeing all over today.
aikavaikea
23.03.2006 08:41:33
Mikä Sinä olet?

Pahoitellen täytynee todeta, että jos osaisin, niin säestäisin edellisellä sivulla olevaa kenkkusen puheenvuoroa aika lailla sanasta sanaan.
E: Ei yhtään mitään.
Jokunen
23.03.2006 08:49:42
Nykyään olen puhtaasti kuluttaja. Näköjään vastakkainasettelun aika ei ole ohi. Minulle merkkaa kyllä paljon muukin, kuin sen CD-levyn, keikkalipun tai DVD:n hinta. Jos mikään muu kuin hinta ei merkitse, niin paras olisi imuttaa kaikki musiikki netistä ja polttaa cd:lle.

Hinnassa musiikkiteollisuus ei näköjään voi kilpailla piratismia vastaan, joten panostaisivat sitten laatuun. Nyt keskitytään kopiosuojauksen kehittelyyn, joka ei vaikuta piratismiin millään tavalla, vaan hankaloittaa kuluttajan mahdollisuuksia käyttää ostamaansa tuotetta haluamallaan tavalla ja sitä kautta huonontavat tuotteen laatua.
Tarja ei kutsu Uusista linnanjuhliin, Uusis kutsuu Tarjan. V.U.K
Feggy
23.03.2006 09:04:31

Tosin internetin kehitysnopeus on sellaista, että kun Teosto ottaa askeleen eteenpäin, netti on ottanut jo viisi. Jonkinmoinen rakennemuutos tulee olemaan välttämätön - mutta en tajua miksi musiikintekijöiden etujärjestöjen pitäisi sen takia nostaa kädet heti ylös.

Mulla on aika lailla samat sävelet. Kyllä järjestöissä tunnutaan nyt olevan hiukan hukassa - uutta verta koneistoon pitäisi ehkä saada ja tulla sopivasti vastaan. Mutta ei todellakaan luovuttaa.
"kielten oikean paksuuden tarkistaminen tulisi olla soittajalle päivittäinen rutiini!" - nimimerkki Incognito Anssi Kelan foorumilla
Thomy
23.03.2006 09:06:49
Mikä Sinä olet?

Tekijä, sekä ammatikseni että (usein myös) harrastuspohjalta. Kuluttajapuoleni aktivoituu kausiluonteisesti, mutta kyllähän levyjä tulee ostettua aikalailla, viime aikoina ilahduttavan paljon kotimaisia. Toisinaan käy kateeksi ihmisiä, jotka pystyvät nauttimaan musiikista ihan puhtaasti fiilispohjalta, ilman sen kummempaa analysointia. Ammatin varjopuolia...
baron
23.03.2006 09:10:48

Tekijä, mikäli koversoittaja katsotaan tekijäksi.

Kaikki mitä kulutan (kuuntelen, ostan) palvelee suoraan tai epäsuoraan soittamistani.
My name is Baron, Sir Baron.
Thomy
23.03.2006 09:15:29
Mulla on aika lailla samat sävelet. Kyllä järjestöissä tunnutaan nyt olevan hiukan hukassa - uutta verta koneistoon pitäisi ehkä saada ja tulla sopivasti vastaan. Mutta ei todellakaan luovuttaa.

Erittäin hyvin sanottu. Vaikka itse kannatan tekijänoikeusaatetta henkeen ja vereen, niin välillä on pakko myöntää ihmetyksensä järjestöjemme tietyistä ajatusmalleista. Pitääkö kaiken aina tosiaan perustua taloudelliseen kasvuun ? Samaa tulee toki ihmeteltyä aika paljon isompienkin ympyröiden kanssa, kuten vaikkapa Suomi, EU, USA, Kiina...Tellus !
M-Juhana
23.03.2006 09:44:16

Niin..ihan sivullisena tuntuu oudolta esim. tuossa känny-tv jutussa, että tekijänoikeusjärjestöt ja media/laitevalmistajat ovat niin tulehtuneissa väleissä, että peli vihelletään poikki ennen kuin se edes alkoi.

Näkisin, että kyllä uusien medioiden ja sisällöntuottajien yhteinen etu olisi saada moisia juttuja eteenpäin. Uuden luonti maksaa ja voittoa ei tule heti. Miksei voida tämätyyppisissä asioissa puhua siirtymäajoista, porrastetuista maksuista..?? Tavallaan tapetaan se lypsävä lehmä.

Tulee uutisoinnista sellainen maku, että Teosto & Gramex ovat jo lähettäneet laskun. Ei hyvä noiden edunvalvojien imagolle.....
RR4E toivoisi olevansa yhtä lahjakas piirtäjä kuin minä, mutta sen sijaan hänelle on suotu lentämisen lahja -Tetsuo-
jäykkis
23.03.2006 09:47:10
Jos pitää valita vain yksi, niin siinä tapauksessa tietenkin kuluttaja - vaikken (varauksetta) allekirjoitatakaan alustuksen määrittelyä kuluttajan prioriteeteista.

Sen lisäksi tässä(kin) yhteydessä yritän etsiä asiaan hiukan humaania näkökantaa ja olen esimerkiksi murheissani sen suhteen miten musiikintekijöitä tässä kohdin kohdellaan - siis niitä musiikintekijöitä joilla on paljon pelissä. Harrastuksenomaisesti viisun silloin, toisen tällöin pullauttavista "musiikintekijöistä" ei nyt niin huolta.

Sen lisäksi viis välitän viihdeteollisuudesta.
Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ-
Karlsson
23.03.2006 09:49:47
Kulutan paljon, soitan paljon.

Soittohomma on kuitenkin enemmän harrastus, joten rahapuoli ei siinä omalta osaltani ole kovinkaan kummoinen tekijä.

Musiikinkuluttamisessakin suuntaudun enemmän "kierrätykseen" eli kun ihmettelet divarissa, että kuka ääliö ostaa jotain vanhoja ruttusia jazzvinyyleitä kauheilla hinnoilla, niin mä oon just se ääliö.

Kauhee väliinputoaja.
"Soitamme mieluummin ns marginaalimusaa." -KMT
NHR
23.03.2006 09:57:33

Olen nykyään lähinnä semmoinen tyyppi, joka tekee lähes kaiken kuuntelemansa musiikin itse, eikä niitä teoksiaan pahemmin muitten kuunneltavaksi edes välitä tyrkyttää, paitsi ehkä täällä m.netissä joskus harvoin. Tekijä siis, mutta ihan harrastelumielessä ja ihan kirjaimellisesti omaksi iloksi.

Bändeissäkin soittelen ihan harrastuspohjalta, enkä edes toivo soittamisella itseäni koskaan elättäväni. Teinimpänä tuli kuitenkin harrastettua enemmän "tosissaan", nykyään ei ole enää niin "tuuman piälle" :D

Tommonen voi muuten joskus aiheuttaa pahojakin ristiriitoja, kun osa bändistä vain harrastelee ja osa tavoittelee tähteyttä. Kannattaa bändin sisällä jutella ja selvittää missä kukin seisoo, ettei tule sitten mitään ikäviä ylläreitä kenellekään...

Kouluvuosina olin selvästi vielä musiikin kuluttaja, mutta nykyään ei tule enää juurikaan levyjä osteltua tai keikkoja käytyä kuuntelemassa. Tai siis ei käytännössä lainkaan. Netistäkään en ole lataillut muuta kuin jotain demomusaa joskus, eli en taida sitten olla varaskaan.

Ja mitään managerihommien tapastakaan en muista koskaan tehneeni. Ne harvat keikatkin, joita olen itse joskus ollut soittamassa on aina joku muu (soittajista tai tuttavista) jotenkin hommannut.
"Jos kuu joutuu maan ja auringon väliin tulee auringonpimennys, jos maa joutuu kuun ja auringon väliin tulee kuunpimennys ja jos aurinko joutuu maan ja kuun väliin, tulee maailmanloppu."
Mohla
23.03.2006 10:20:50

Kannatan täysin musiikintekijöiden kantaa piratismiin ja oikeuteen päättää missä ja mihin hintaan heidän musiikkiaan käytetään. Toisaalta joissakin tapauksissa järjestöjen ottama kanta voi vaikeuttaa musiikkia käyttävien tahojen toimintaa suhteettomasti - tämä tosin enempi yritysmaailmassa. Nämä piraatinpuolustelijoiden argumentit ovat lähinnä päättömiä.

Tässä tuli kyllä asiaa niin että plussa napsahti.

Taidan itse olla noita kaikkia kolmea ensimmäistä vaihtoehtoa, ehkä ensisijaisesti kuitenkin tekijä.
Tällähetkellä minua ärsyttää se, ettei tekijä voi päättää missä ja mihin hintaan heidän musiikkiaan käytetään, ja tuon seikan muuttamiseen tarvittava rakennemuutos tuntuu tapahtuvan yhtä nopeasti kuin mannerlaattojen liikkuminen. Lähinnä tässä ärsyttää se, että tekijänoikeusjärjestöjen on mahdotonta käsittää, jos tekijä ei tahdokaan joistain teoksistaan kaikkia oikeuksia. Siksipä esim. Creative Commonsin "Some rights reserved" malli olisi minulle paljon mielekkäämpi.
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
Thomy
23.03.2006 10:34:02
Lähinnä tässä ärsyttää se, että tekijänoikeusjärjestöjen on mahdotonta käsittää, jos tekijä ei tahdokaan joistain teoksistaan kaikkia oikeuksia. Siksipä esim. Creative Commonsin "Some rights reserved" malli olisi minulle paljon mielekkäämpi.

Tekijänoikeusjärjestöjen ei ole ollenkaan vaikeata käsittää tuota näkökulmaa. Juttu vaan on niin, että kaikenlainen järjestäytyminen vaatii aina sitoutumuksia puolin ja toisin, jotta homma toimisi ja sillä olisi jonkinlaista painoarvoa. Kaikki tietysti haluavat kakusta lähinnä mansikat ja kermat päältä. Teosto on itseasiassa nykyään monissa tapauksissa aika joustava musiikin itsehallinnoinnin suhteen ja lisää joustoa on varmaankin tulossa, varsinkin musiikin nettijakelun suhteen. Aika näyttää johtavatko nämä joustot sitten koko puljun toiminta-ajatuksen heikkenemiseen.
Mohla
23.03.2006 10:42:24 (muokattu 23.03.2006 10:42:46)

Aika näyttää johtavatko nämä joustot sitten koko puljun toiminta-ajatuksen heikkenemiseen.

Eikös se toiminta-ajatus pitäisi edelleen olla tekijäiden palveleminen? Minusta se on nyt heikkoa, siis nettijakelun osalta. Muutos joka olisi pitänyt tapahtua jo vuosia sitten tekee edelleen tuloaan tämän asian osalta...

No, joo. Tästä on tullut avauduttua jo varmaan tarpeeksi. Hiljaa hyvä tulee.

EDIT: Typo.
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
-Spade-
23.03.2006 12:00:04
Tekijä ja kuluttaja. Kaupallista musiikkia en kuitenkaan tule todennäköisesti koskaan tekemään, joten musiikkibisneksen kannalta olen kuluttaja.
Ohan se varma.
Teijo K.
23.03.2006 12:22:23

Jos taloudelliselta kannalta asiaa tarkastelee, niin kuluttaja. Toisaalta ihan verokortillista tuloakin on jonkunverran soittokeikoista tullut. Oliskohan se D kuitenkin sopivin. Harrastuspohjalta tullut keikkajärkkäystä, livemiksausta, äänittelyä ja bänditoimintaa kokeiltua.

Painotus kuitenkin siellä kulutuksessa. siinäkin tosin niitä ruttuisia vinyylejä. Tai cd-muodossa lähinnä uudelleenjulkaisuja jostain unohtuneista, tuota, elämyksistä.

Lempivärini on keltainen, ja haaveena on saada joskus sävellettyä sellainen sävellys, että ei hävettäisi kuunteluttaa sitä muilla ihmisillä.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1 And pray that there's intelligent life somewhere up in space, 'Cause there's bugger all down here on Earth.
Väinämöinen
23.03.2006 13:43:59 (muokattu 23.03.2006 13:46:56)
Minä taidan olla musiikin toteuttaja. Tarkoitan tällä sitä, että eläydyn musiikkiin hyvin kokonaisvaltaisesti. Kun kuuntelen (säveltäjä toisarvoinen seikka) musiikkia, keskityn kuunteluun, yritän päästä siihen tunnelmaan, jota kappaleen säveltäjä on ajanut takaa. Tosin omaa rävellystä kuunnellessa keskityn ehkä liiaksi tekniseen toteutukseen. Eläytyminen voi tarkoittaa vaikka spontaania moshausta, tai sitten kyynelenpoikasta silmäkulmassa, tai vain kaiken muun poissulkevaa kuuntelukokemusta, riippuu musiikinlajista.

Sama pätee soittamiseenkin - yritän elää sitä kappaletta, jota soitan (väärin).

edit: Jäi sanomatta, että

kulutus ylittää reilusti tuotannon, mutta silti tuotantopuoltakin on. Ja omaakin tuotantoa voi kuluttaa itse, onhan soittaminenkin kuluttamista. Kysymykseen, olenko musiikin tuottaja vai kuluttaja, vastaan "Olen."
Ammattipurjehtija ottaa tyynen rauhallisesti
McNulty
23.03.2006 14:23:04
Olen musiikin harrastaja :)
Sävellän ja sanoitan omia kipaleita, mutta myös kulutan suuresti muiden tuotoksia.
En vedä herneitä nenään jos joku sattuu ilman "lisenssiä" meikäläisen biisejä jodlaan jossain. Suhtaudun musiikkiin rennosti, harrastelijapohjalta. Musiikki on minulle jotain muuta kuin kylmä bisnes.
"I must create a system, or be enslaved by another man's." -Blake
half
23.03.2006 15:43:39
Ensisijaisesti esittäjä, toiseksi tekijä.
Väärin ? Kyllä tämmöinenkin biisi kai on.
Mage
23.03.2006 16:00:26
höh...

Otsikon mukaan luulin että täällä oltaisiin edes keskusteltu Chydeniuksesta, Agit propista tai Kristiina Halkolasta mutta ei...

Sensijaan huomasin olevani ahne riistäjä, olisi ehkä pitäny kiinnostua musiikin sijaan kuviokellunnasta tai origamista niitä ehkä voisi harrastaa ilman huonoa omaatuntoa.
Mielipiteen arvo on taloustieteellisesti arvioituna olematon, koska sen tarjonta ylittää aina kysynnän
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)