![]() 12.12.2005 21:04:11 (muokattu 12.12.2005 21:08:52) | |
---|---|
Luuleksää nyt BigPapa, että tonne kuppilaan vuosia kiertäneet bändit pitkän matkan päästä vaivautuvat? Eiköhän toi ole ihan hyvä tilaisuus vähän keikkailleelle pääkaupunkiseudun bändille, joka haluaa päästä esiintymään. Ei siinä lasketa roudauksia ja matkaan ym. kuluneita minuutteja. Jos sinulle soittaminen on niin kovaa työtä, että se vaatii kunnon korvauksen niin ok, mutta muista vöyhötyksissäs, että moni on oikeesti innoissaan tollasista tarjouksista eikä ole niin "rahan perässä". Joo ei mun tarvii lähteä tollasille jos ei huvita.Viittaan siihen mitä edellisen kirjoitukseni lopussa mainitsin.Ihan samaa kirjoitin kuin sinäkin.Joskus tietty noin jamimielessä voi lähteäkin mutta se on jo toinen tarina.Silloin pitää sitä oluttakin olla riittävästi tarjolla tai sitten lonkeroa jäillä.Soittaminen on kovaa työtä silloin kun sitä tekee työn omaisesti useampana päivänä viikossa ja on tien päällä.Muutenhan se on mitä rentouttavinta ja oikein mukavaa puuhaa.Soittamaan aloin soittamisen en rahan takia.Jossain vaiheessa se rahakin tulee aina kuvioihin mukaan kun edetään kyläbändiasteelta eteenpäin.Ei muutakuin hyviä kaikenhintaisia keikkoja vaan kaikille. Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. | |
![]() 12.12.2005 22:19:42 | |
Ei olla pääkaupunkiseudun pändi, mut tonne mennään näillä näkymin, kaukana siitä.. mutta me ei koskaan mainosteta itseämme tietyn kaupungin bändinä.. me voidaan käydä missä vaan ja oikein mielellään pääkaupunkiseudulla kun siellä on paljon tuttuja ja aina hyvät menot. Ja persnettoa tulee olemaan näillä näkymin jossain määrin, mutta backline ja yöpymiset on hoidossa. Pääasia, että saadaan jengiä paikalle ja hyvä fiilis ja meno. Ei mennä pelkästään siks, että saadaan soittaa, vaan myös siks että saadaan jengillä pitää hauskaa. Samalla edistetään omaa juttua pienissä määrin. Tulevaisuutta tässä ajatellaan, ja sitä varten tehdään duunia. | |
![]() 13.12.2005 08:55:12 | |
Luuleksää nyt BigPapa, että tonne kuppilaan vuosia kiertäneet bändit pitkän matkan päästä vaivautuvat? Eiköhän toi ole ihan hyvä tilaisuus vähän keikkailleelle pääkaupunkiseudun bändille, joka haluaa päästä esiintymään. Ei siinä lasketa roudauksia ja matkaan ym. kuluneita minuutteja. Jos sinulle soittaminen on niin kovaa työtä, että se vaatii kunnon korvauksen niin ok, mutta muista vöyhötyksissäs, että moni on oikeesti innoissaan tollasista tarjouksista eikä ole niin "rahan perässä". Tuo on asiallinen käsitys. Tuskin täysipäinen ammatti- tai puoliammattilainen kiivastuu siitä, jos jokin tarjoilupaikka antaa elävälle musiikille mahdollisuuden, kyllä noita karaokebaareja on jo aivan tarpeeksi ja karaokelaulajia Idols-ohjelma pullollaa. Kyllä Jussi Guitar on tässä asiassa oikeassa ja BigBaba... niin tuollaisella asenteella kyllästettyjä ruikuttajia on kyllä runsaasti. '...voi helvetti... mää on suuri tähti ja virtuoosi mutku kukaan paitsi mun yks kaveri ei ymmärrä et mää oon Suuri ja mulle pitäisi maksaa ja...' 'Tärkeintä on dägä-dägä!' - MAN | |
![]() 13.12.2005 09:06:29 (muokattu 14.12.2005 09:15:19) | |
Tuo on asiallinen käsitys. Tuskin täysipäinen ammatti- tai puoliammattilainen kiivastuu siitä, jos jokin tarjoilupaikka antaa elävälle musiikille mahdollisuuden, kyllä noita karaokebaareja on jo aivan tarpeeksi ja karaokelaulajia Idols-ohjelma pullollaa. Kyllä Jussi Guitar on tässä asiassa oikeassa ja BigBaba... niin tuollaisella asenteella kyllästettyjä ruikuttajia on kyllä runsaasti. '...voi helvetti... mää on suuri tähti ja virtuoosi mutku kukaan paitsi mun yks kaveri ei ymmärrä et mää oon Suuri ja mulle pitäisi maksaa ja...' No et sitten osaa lukea.Enkä ole mikään ruikuttaja.Sanoinhan että mielummin elävää musiikkia kuin jotain muuta ja kukin soittakoon minkähintaisia keikkoja huvittaa. Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. | |
![]() 13.12.2005 09:24:17 | |
Mä soittelin aikoinaan soolokeikkoja pienessä lähiökuppilassa, jonka virallinen asiakaspaikkamäärä oli 9. Liksa oli 50 käteen ja kaljat. Musta se oli ihan kohtuullinen siinä paikassa. Lisäksi parasta oli se, että tupa oli aina täynnä, joskus jengiä jopa ylipaikoilla. My name is Baron, Sir Baron. | |
![]() 13.12.2005 09:26:23 (muokattu 13.12.2005 09:35:53) | |
No niin, no niin. Kyllä täällä taas on tunteet kuumennu, enpä ihmettelisi jos tuollaisen uhoamisen jälkeen keikkapaikan tarjoaja päättäisi lopettaa livehommat saman tien, ja toteaisi, että "pitäkää sitten tunkkinne, känisijät". Big Papalla joka on iso mies ja verrattain tunnettukin sarallaan niin omassa kuin naapurikunnissa, on ihan oikea pointti siinä, että kun shöy lähtee tien päälle niin siitä pitää saada kulut pois. Mutta sitä pointtia on ihan turha leuhottaa tässä ketjussa, tää ei oo se paikka. Jos mä lähden vaikka tuonne Oulun 45 Specialiin soittamaan, niin kyllä mä pyydän ainakin ne 400 euron takuut ja lippuriskin vasta sen päälle. Sitten lähtee tien päälle koko sirkus. (Enkä mä edes lähde Ouluun sunnuntaiksi, jos ei perjantaina ole Kemiä ja lauantaina Rovaniemeä.) Mutta jos mä lähden Haukilahden Bar Ahvenevään soittamaan 50 hengen salissa, mä otan kontrabasistin ja rumpalin farmariautoon, ja mennään vetämään kantrirokkeja kaljapalkalla, ja kyseessä on vaihtoehto sille että istuttais kotona katselemassa pitsan kylkiäiseksi vuokrattua leffaa. Nää on niin eri asia, eikä tällaista pakkaa saa sekoittaa. Tää on ihan kuin kahden pakan korttipelissä toisena pakkana oliskin Hullunkuriset Perheet. ;-) Hyvä juttu. Lähikuppiloita, joihin voi poiketa paiskomaan vähän rankemmatkin rokit ei oo koskaan liikaa. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 13.12.2005 10:51:54 | |
Musta tää ei oo viel ihan valmis säie... Pöllyttäkääs ilmaa nyt kunnolla,tanner tömisemään. | |
![]() 13.12.2005 12:06:37 | |
Musta tää ei oo viel ihan valmis säie... Pöllyttäkääs ilmaa nyt kunnolla,tanner tömisemään. Minusta Kivi kyllä pisti asian kuosiin, niin se on ja niin se olla pitääkin. 'Tärkeintä on dägä-dägä!' - MAN | |
![]() 13.12.2005 12:21:23 | |
Kuka on uhonnut tuhansien keikkojen kokomuksella???? Mä ainaki uhoon, tai tuhannen oikeestaan. Ja olen tasan sitä mieltä, että joka bändin ja soittajan on syytä miettiä, kuka ne viulut oikeesti maksaa. Jos ei sinne kippolaan saada lippuriskillä jengiä, niin miksi VITUSSA sen järjestäjän pitäis omasta pussistaan pulittaa ekaks henkilökunnan liksat ja sitte vielä jotain sille bändille? Jokainen keikkalilee niissä paikoissa ja sillä liksalla, mitä rahkeet antaa myöten. Lippuriskillä se Rolling Stoneskin keikkailee, muistakaa se. Tai esim Don Huonot rundas omalla riskillä. Joten turvat tukkoon inisijät ja bluesnatsit. Hyvä että joku yrittää järkätä jotain! En ikinä liittyisi bändiin, joka ottaa minut jäsenekseen! | |
![]() 13.12.2005 12:23:24 | |
Minusta Kivi kyllä pisti asian kuosiin, niin se on ja niin se olla pitääkin. Ei se mitään noin oo. "Pyytää" ja "saada" on kaks eri asiaa. Kyllähän sitä voi pyydellä 400,- takuita ja lippuja siihen päälle, mutta järjestäjä on se, joka päättää, maksetaanko. En ikinä liittyisi bändiin, joka ottaa minut jäsenekseen! | |
![]() 13.12.2005 12:34:11 (muokattu 13.12.2005 12:44:33) | |
Ei se mitään noin oo. "Pyytää" ja "saada" on kaks eri asiaa. Kyllähän sitä voi pyydellä 400,- takuita ja lippuja siihen päälle, mutta järjestäjä on se, joka päättää, maksetaanko. Onhan se noinkin, ja en todellakaan oo sitä mieltä että eilen perustettu Repa & Reikäleivät voi heti kättelyssä pyytää sitä neljää hunttia (tai yhtään mitään), mutta neljävitonen on kumminkin iso mesta ja siellä on sunnuntaisin anyway jengiä kuin pipoa, joten kyllä siitä voi olettaa saavansa jotain - varsinkin kun sen kymmenettä kertaa paikalle tullaan. Fakta on kuitenkin myös se, että keikkaileminen ei ole ilmaista, eikä sitä voi loputtomiin ilmaiseksi tehdä. Sen jälkeen kun oppirahat on maksettu, on syytä valita sellaiset keikkapaikat joissa käymiseen on varaa, ja jättää muita pois. En mä pyydä sellaisia liksoja, joita paikalla ei ole varaa maksaa, sanoohan sen järkikin. Tärkeämpää on päästä samaan kylään uudestaankin soittamaan. Pointtini oli se, että 45:ssä on kolme kerrosta ja montasataa asiakaspaikkaa, Pub Huurupiilossa Tampereella on kymmenen asiakaspaikkaa; sinne Huurupiiloon ei oo järkevää raijata koko "nyyttiä" mukana, vaan sinne mennään kitaran kanssa soittamaan tuoppipalkalla. Tarkoitus ei todellakaan ollut leuhottaa suunnattomista keikkaliksoistani ;-) PS. Yksi keikkaliksan takuu-osuuden funktioista on kannustaa keikkapaikkaa todella laittamaan ne lähetetyt julisteen sopimuksen mukaan näkyville, ja muistamaan se lehti-ilmoitus josta sopparissa sovittiin. Jaettu riski on hyvä kannustin. jos järkkäri on hoitanut hommansa asiallisesti, mutta tupa on silti tyhjä, voidaan takuusta tinkiä, ja tingitäänkin. Jos taas tupa on nuijalla täyteen lyöty, voi takahuoneeseen tulla vaikka ylimääräinen kaljakoppa ;-) "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
![]() 13.12.2005 12:39:04 | |
Näin on. Jos minä järkkään keikkamahdollisuuksiä bändeille, sehän ei tarkoita sitä että pakko olisi keikalle lähteä. Jos joku on mielestään vaikka Keravan Bono ja haluaa keikasta viis tonnia ja viinat niin tämä juttu ei ehkä sitten ole häntä varten. Ja turha kai täällä valittaa että "minä en ainakaan vittu millään lippuriskillä lähe johonkin 50 hengen räkälään." Toki joillakin on varaa laskuttaa keikasta vaikka mitä, mutta silloin lienee kyseessä vähän isompi bändi ja isompi koneisto. Tässä nyt on lähinnä ideana pitää hauskaa, soittaa rokkia, juoda kaljaa ja niin edelleen. Ja jos rahaakin vielä jää käteen niin sehän on vielä kivempi. Mihi est propositum in taberna mori | |
![]() 13.12.2005 12:43:14 | |
Otsikkoon selkeä vastaus: En! | |
![]() 13.12.2005 12:45:25 | |
Otsikkoon selkeä vastaus: En! Eikö yhtään kutise? Edes ihan vähän? Hmm..? ;-) "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
![]() 13.12.2005 15:45:28 | |
Onhan se noinkin, ja en todellakaan oo sitä mieltä että eilen perustettu Repa & Reikäleivät voi heti kättelyssä pyytää sitä neljää hunttia (tai yhtään mitään), mutta neljävitonen on kumminkin iso mesta ja siellä on sunnuntaisin anyway jengiä kuin pipoa, joten kyllä siitä voi olettaa saavansa jotain - varsinkin kun sen kymmenettä kertaa paikalle tullaan. Joo, oikeesti tiedossa on, että sä tiedät nää hommat, etkä luule luuta lihaks. Mutta tossakin, 45 on täynnä jengiä anyway, niinku sanoit. Niiden politiikka on, että sit bändejä sille jengille, se on ihan jees. Voi olla, että ne bändit ei tuo sinne yhtään enempää jengiä, joskaan kenties eivät karkoitakkaan ketään paikalta. Mekin on oltu monissa mestoisssa soittamassa vuosien varrella, joissa on ollu tuvat täynnä ja joskus on tullut naiiviuksissaan ajateltua, että ne muka jotenkin kumman kierolla logiikalla olis siellä meidän takia. Tosiasia on kumminkin useimmissa tapauksissa että siellä kuppilassa olis jengiä joko a) sillä verukkeella että siellä ylipäänsä joku esintyy, esiintyjän julkisuusarvosta viis tai jops b) se jengi olis siellä joka tapauksessa, oli esiintyjää tai ei. Tätä silmälläpitäen voi sitten uudelleenpunnita markkina-arvonsa. PS. Yksi keikkaliksan takuu-osuuden funktioista on kannustaa keikkapaikkaa todella laittamaan ne lähetetyt julisteen sopimuksen mukaan näkyville, ja muistamaan se lehti-ilmoitus josta sopparissa sovittiin. Jaettu riski on hyvä kannustin. jos järkkäri on hoitanut hommansa asiallisesti, mutta tupa on silti tyhjä, voidaan takuusta tinkiä, ja tingitäänkin. Jos taas tupa on nuijalla täyteen lyöty, voi takahuoneeseen tulla vaikka ylimääräinen kaljakoppa ;-) Näin on, ja onhan se niinkin, että noissa täysin lippuriskihommissa se on kapakka, joka kumminkin käärii kaljanmyynnistä täydet voitot. Toki kärsii myös tappiot, jos ei sinne mestoille ketään tuu, tai jos paska bändi karkottaa viimeisetkin asiakkaat. Oon mä itekki ollu soittamassa noita mestoja tyhjiks, kun on tilattu bändi sellaselle illalle, jolloin v.-72 asentaja-koneistaja linjalta valmistuneet olis halunnu keskustella siitä, kuka sai -71 kevätretkellä pesää Tyyne-Maritalta (joka nykyään on löytänyt itsensä ja on Jari-Pekka) ja kuka ei saanu, niin bändi siellä mesoaa ja häiritsee niiden keskustelurauhaa. Vaihtaahan ne sillon mestaa. Toi on kaikki vaan sitä, että osataan buukata oikeenlaiset esiintyjät oikeenlaisiin paikkoihin, ja ruohonjuuritasolla (kuten tämän ketjun aloittaja varsin selkeäsanaisesti teki selväksi) on ruohonjuuritason ehdot. Tässä tapauksessa ne ovat reilut ja selkeät kaikille osapuolille. Smaller the risk, smaller the income. En ikinä liittyisi bändiin, joka ottaa minut jäsenekseen! | |
![]() 13.12.2005 21:06:20 (muokattu 13.12.2005 21:40:08) | |
Musta tää ei oo viel ihan valmis säie... Pöllyttäkääs ilmaa nyt kunnolla,tanner tömisemään. Jatkumosta puuttuu se jokin? No niin, no niin. Kyllä täällä taas on tunteet kuumennu, enpä ihmettelisi jos tuollaisen uhoamisen jälkeen keikkapaikan tarjoaja päättäisi lopettaa livehommat saman tien, ja toteaisi, että "pitäkää sitten tunkkinne, känisijät". Big Papalla joka on iso mies ja verrattain tunnettukin sarallaan niin omassa kuin naapurikunnissa, on ihan oikea pointti siinä, että kun shöy lähtee tien päälle niin siitä pitää saada kulut pois. Mutta sitä pointtia on ihan turha leuhottaa tässä ketjussa, tää ei oo se paikka. Jos mä lähden vaikka tuonne Oulun 45 Specialiin soittamaan, niin kyllä mä pyydän ainakin ne 400 euron takuut ja lippuriskin vasta sen päälle. Sitten lähtee tien päälle koko sirkus. (Enkä mä edes lähde Ouluun sunnuntaiksi, jos ei perjantaina ole Kemiä ja lauantaina Rovaniemeä.) Mutta jos mä lähden Haukilahden Bar Ahvenevään soittamaan 50 hengen salissa, mä otan kontrabasistin ja rumpalin farmariautoon, ja mennään vetämään kantrirokkeja kaljapalkalla, ja kyseessä on vaihtoehto sille että istuttais kotona katselemassa pitsan kylkiäiseksi vuokrattua leffaa. Nää on niin eri asia, eikä tällaista pakkaa saa sekoittaa. Tää on ihan kuin kahden pakan korttipelissä toisena pakkana oliskin Hullunkuriset Perheet. ;-) Hyvä juttu. Lähikuppiloita, joihin voi poiketa paiskomaan vähän rankemmatkin rokit ei oo koskaan liikaa. Pakko oli palata sanomaan että ihan yes että on noita paikkoja joissa on elävää musaa edes.Ja että jostainhan se kaikki on aloitettava.Eikä niitä hyviä paikkoja aina osu enemmänkin soittaneen kohdalle.Tälläinen pitempi tauko perhesyiden vuoksi joka minullakin on ollut,se pistää miettimään ihan tosissaan sitä leffaa ja pizzaa.Toisaalta nyt olen vihdoin saanut paikallisesti vallan hyvän tasoisen kommpiryhmän,siis rumpali ja basisti ja treenattu on muutamana viikonloppuna ja todettu että kulkeehan se.En silti aio hätiköiden lähteä tekemään mitään keikantynkää vaan ihan rauhassa soitellaan ja rakennetaan juttua.Sit on se pointsi niinkuin kaikki te kokeneet varmaan tiedätte että pitää tehdä se käyntikortti jolla saisi taas uudestaan niitä ovia auki.Tietysti saattaa helpottaa jos on joku backcatalogue tai sitten ei.Jossain tapauksissa se saattaa vaikka vaikeuttaa asiaa.No elämä on.Vai mitä?Keikkojen hyvästä sijoittelusta on kokemusta paljonkin.Vai miten olis Imatra,Lappeenranta ,Mikkeli.Tai Elimäki,Kouvola,Imatra.Tai Tampere,Rauma,Seinäjoki,välipäivä,Maarianhamina. Jotain tollasta.Erittäin hyviä keikkoja vaan kaikille.Hinnalla millä hyvänsä. P.S.Sitten on vielä sellaisiakin keikkarupeamia joillakin varmaankin kuin,Helsinki,Helsinki,Helsinki,Helsinki,Helsinki............jne..... Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. | |
![]() 13.12.2005 21:12:50 | |
Jatkumosta puuttuu se jokin? Pulttikaulalla on tylsää. Se haluaa tappelun. :-) "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
![]() 13.12.2005 22:23:47 | |
eikäkö ei oo keikkoja,ei ilmais eikä muitakaan :-) No siis eli on tylsää. | |
![]() 13.12.2005 22:24:53 | |
eikäkö ei oo keikkoja,ei ilmais eikä muitakaan :-) No siis eli on tylsää. Keikoillakin voi olla tylsää ; ) Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. | |
![]() 13.12.2005 22:33:37 | |
Jos on aloitteleva tuntematon bändi, niin ei kai liksa mikkään onkelma pittääs olla. Meikä ainakin, jos ehkä olisin vähän parempi soittaja keikkailemaan, ja olisi bändi, voisi vaikka maksaa päästäkseen soittamaan! :) Hyvänen aika. Ei kai mussiikkia rahan perässä tehä, tai, kuka tekee kuka ei. Sitten siitä tulee varmaan välittömästi The Rasmus, HIM, Negative -mussiikkia. :) (Vaikka varmasti he pitävät soittamisesta, mutta aika rahahommaahan ne on. :)) No, oli miten oli, mutta jos aloitteleva bändi olisin en varmaan edes kehtaisi kysyä palkkaa esiintymisestä. Rakkautta & Psykedeliaa - Hän Kumarsi Kukille | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)