Aihe: MPA vauhdissa USA:ssa.. jälleen
1 2 3 4 5 6
Karlsson
11.12.2005 08:50:07
Kärjistys #2: jos lakeja ja yhteiskunnan arvoja ei kritisoitaisi, meillä olisi apartheid vielä voimassa.

No enpä tiennytkään, että Suomessa on ollut apartheid-laki joskus. Kaikkee sitä oppii.
"Ördä on vaa ördänä ördänä. Ei siihen mitkää napit tai karkit vaikuta enää." -Tissot-Liisa
Teijo K.
11.12.2005 11:30:02

No enpä tiennytkään, että Suomessa on ollut apartheid-laki joskus. Kaikkee sitä oppii.

Hmm, ei sillä nimellä, mutta tavallaan on jotain sen suuntaista ollut. Kieleen kohdistuvaa syrjintää lähinnä. Ruotsinkielinen eliitti, ensin Ruotsin kruunun, sitten Venäjän keisarin suojeluksessa.
Munsta.
mura
11.12.2005 12:27:36
Suomi on vapaa maa ja saat tietenkin olla tota mieltä - ainakin niin kauan kun et toimi sen mukaan...

Jotkut sitten taas ovat sitä mieltä että lakeja pitää noudattaa likipitäen kaikissa tilanteissa ja jos ne on jossain tilanteessa "epäoikeudenmukaisia", niin sitten lakeja pitää muuttaa. Mm. tähän tarkoitukseen on olemassa poliittiset kanavat.

Yleissivistävässä osiossa voisi todeta suurinpiirtein vaikkapa näin, että esimerkiksi länsimainen demokratia ja oikeusvaltio perustuu hyvin pitkälti tuohon jälkimmäiseen suhtautumiseen tähän asiaan.

Munkin mielestä lakeja pitää lähes aina noudattaa, poikkeuksena ovat vain epäoikeudenmukaiset lait (jos niitä löytyy). Eräs hyvä keino saada jokin epäreiluksi kokemansa laki julkiseen keskusteluun ja sitä kautta muutettavaksi on kansalaistottelemattomuus.
Lainaan wikipediaa:"Kansalaistottelemattomuus on aktiivista, mutta väkivallatonta lakien tai valtion tai miehittävän vallan vaatimusten tai käskyjen noudattamatta jättämistä. Kansalaistottelemattomuutta on harrastettu Intiassa Iso-Britannian miehityksen alla, Etelä-Afrikassa apartheidin aikaan sekä niin Yhdysvalloissa kuin Euroopassakin kansalaisliikkeiden toimesta."

Kansalaistottelemattomuudedssa on myös tärkeää rikkoa vastustamaansa lakia julkisesti, ja kärsiä kaikki seuraukset, mitä siitä aiheutuu. Suomessa ei juurikaan ole lakeja, joita protestoisin rikkomalla niitä, mutta esim. totaalikieltäytyjät vastustavat asevelvollisuuslakia, ja pyrkivät muuttamaan sen rikkomalla sitä. Se, onko tuo laki epäoikeudenmukainen, on eri asia, ja siitä on turha keskustella tässä.
Matti Wuorikin kannatti tervettä kansalaistottelemattomuutta, kunhan nyt vain löytäisin jonkin hänen kirjoituksensa aiheesta.

Jammu tuskin harjoitti kansalaistottelemattomuutta, en usko hänen halunneen laillistaa tappamista, sillä silloin hän itse olisi uhattuna.
N. 8% koko maailmankaupasta on huumerahaa. Huumeet ovat maailman 3. suurin bisnes. Onko fiksua antaa kaikki nämä rahat mafialle?
jäykkis
11.12.2005 13:09:17
Munkin mielestä lakeja pitää lähes aina noudattaa, poikkeuksena ovat vain epäoikeudenmukaiset lait (jos niitä löytyy). Eräs hyvä keino saada jokin epäreiluksi kokemansa laki julkiseen keskusteluun ja sitä kautta muutettavaksi on kansalaistottelemattomuus.

Nyt kun pistät asian tähän viitekehykseen, niin en voi muuta kun olla samaa mieltä!

Oletin tuolla aijemmin että tarkoitit jotain yksittäistä henkilöä joka vain kokee että "tämä laki on mun mielestä epäoikeudenmukainen", siispä teen kuten teen. Kansalaistottelemattomuus tuossa tarkoittamassasi kehyksessä on muuta ja, kuten sanottu, en voi väittää vastaan.
"Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Jos nyt käytät jotain Linuxia tai Macia, kannattaa harkita ihan tavallisen cd-soittimen hankkimista" - Tommi KyyrÄ -
Parasite
11.12.2005 13:37:12
Saattaapi tappaa monen nuoren muusikonalun innostuksen kun ei pääse harjoittelemaan niitä omia suosikkikappaleita.
Tästä aiheestahan minä en varsinaisesti tiedä mitään.
kivi
11.12.2005 13:42:54
Saattaapi tappaa monen nuoren muusikonalun innostuksen kun ei pääse harjoittelemaan niitä omia suosikkikappaleita.

Nii, kymmenen vuotta sitten ei ollutkaan yhtään soittajia, kun ei vielä ollut tabulatuureja. Niistähän se on kiinni.

*sarkasmimoodi pois*

Tuo on puolusteluna ihan samaa tasoa, kuin "ei kukaan osta levyjä jos niitä ei saa ensin imuttaa" ja "mitäs me pantiin leivälle ennen kuin oli Flooraa".
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Parasite
11.12.2005 13:54:16 (muokattu 11.12.2005 13:56:12)
Nii, kymmenen vuotta sitten ei ollutkaan yhtään soittajia, kun ei vielä ollut tabulatuureja. Niistähän se on kiinni.

Mielestäni en puhunut kaikista vaan monista muusikonaluista.

*pilkunnussimismoodi pois*
Tmp
11.12.2005 14:18:15
Mielestäni en puhunut kaikista vaan monista muusikonaluista.

No kai jokainen soittaja on ensiksi aloittelija?
Kuuntele oikeaa musiikkia - www.penelopeband.net
overthewall
11.12.2005 14:19:18
No kohtahan sitä muusikot antaa toisiaan ilmi laittomista tabulatuureista.
Parasite
11.12.2005 14:31:14
No kai jokainen soittaja on ensiksi aloittelija?

On toki, mutta tarkoitin lähinnä sitä että monet muusikonalut hakee tablat netistä muttei kaikki.

OFFTOPIC: Täytynee harjoitella tuota itsensä ilmaisemista niin ettei tarvitse moneen kertaan selitellä mitä tarkoitti...
Snowblind
11.12.2005 14:58:10

Eli nyt kukaan ei opi soittamaan mitään ja yhtiöt ei saa uusia artisteja ja koko homma kuolee käsiin.
I'm not insane, I'm just smarter than you.
Karva-Aarne
11.12.2005 15:17:55
Ei se silti oikeuta tekemään asioita omien moraalikäsitysten pohjalta. Kärjistäen, ei leipääkään saa kaupasta varastaa, vaikka olisikin nälkä.

Tämähän menee moraalifilosofian puolelle. Itse olen kanssasi täysin eri mieltä. Ihmisen tulee toimia moraalinsa mukaisesti, ei lakien. Jos laki on väärä, sitä saa rikkoa vapaasti.
"Watch out where the huskies go, and don’t you eat that yellow snow" -Zappa-pappa
LiiMaNHeNKi
11.12.2005 15:36:16
Tämähän menee moraalifilosofian puolelle. Itse olen kanssasi täysin eri mieltä. Ihmisen tulee toimia moraalinsa mukaisesti, ei lakien. Jos laki on väärä, sitä saa rikkoa vapaasti.

Ongelma on vain se, että moraalikäsitykset vaihtelevat ihmisestä toiseen. Lain tarkoitushan on periaatteessa toimia sellaisena yleistettynä koko kansan moraalin mukaisena ohjeena, jota jokainen voi huoletta noudattaa ja olettaa muidenkin noudattavan.

Itse aiheesta vain sen verran, että tabulatuurit ovat sosialistinen keksintö ja hyvä niin. Kommunismi nousuun! ;P
Laiskuus on viisauden alku.
mura
11.12.2005 15:49:18
Nyt kun pistät asian tähän viitekehykseen, niin en voi muuta kun olla samaa mieltä!

Oletin tuolla aijemmin että tarkoitit jotain yksittäistä henkilöä joka vain kokee että "tämä laki on mun mielestä epäoikeudenmukainen", siispä teen kuten teen. Kansalaistottelemattomuus tuossa tarkoittamassasi kehyksessä on muuta ja, kuten sanottu, en voi väittää vastaan.

Hyvä että ollaan samaa mieltä.

Mä kyllä hyväksyisin yksittäisen henkilön joka vain kokee että "tämä laki on mun mielestä epäoikeudenmukainen", siispä teen kuten teen, mikäli tämä pyrkii keskustelun herättämiseen, lainmuutokseen, tekee tekonsa julkisesti ja kärsii seuraukset. Tosin silloin se on jo kansalaistottelemattomuutta.
N. 8% koko maailmankaupasta on huumerahaa. Huumeet ovat maailman 3. suurin bisnes. Onko fiksua antaa kaikki nämä rahat mafialle?
jäykkis
11.12.2005 15:58:45
Mä kyllä hyväksyisin , mikäli tämä pyrkii keskustelun herättämiseen, lainmuutokseen, tekee tekonsa julkisesti ja kärsii seuraukset. Tosin silloin se on jo kansalaistottelemattomuutta.

Öö joo, totta.

Tarkoitin lähinnä nyt esimerkiksi tässä "MPA vauhdissa USA:ssa.. jälleen" ketjussa ollutta asiaa ja sitä, että jos jätän ostamatta nuottivihon ja otan yksiyhteen olevan tabun tai nuotinnoksen netistä, niin itse en oikein pidä sitä silleen "hyvällä tavalla" tapahtuvaksi kansalaistottelemattomuudeksi.

Mutta tämäkin asia muuttuu minukin silmissäni jos teet siitä _numeron_ ja nostat sen esille nimenomaan siksi, että tämä laki on persiistä ja sille pitää tehdä jotain. Siis pointti olisi silloin nimenomaan se, että laki on huono ja sitä on muutettava, ei se, että otanpa tästä nuotit kun halvalla saa.

Ymmärrät varmaan eron.

Uskon että ilmeisesti ollaan hyvin pitkälti samaa mieltä kansalaistottelemattomuudesta.
"Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Jos nyt käytät jotain Linuxia tai Macia, kannattaa harkita ihan tavallisen cd-soittimen hankkimista" - Tommi KyyrÄ -
Ronnie James
11.12.2005 15:59:28

Täytyy kyllä tunnustaa, että omalla kohdalla nuo netistä haetut tabulatuurit auttoivat aikoinaan paljon pääsemään alkuun kitaransoitossa, joten siksi ei minun ainakaan auta hirveästi soimata niitä levittäviä sivustoja. Onhan se tietenkin aina vähän ajattelematonta laittaa semmoista tavaraa nettisivulle lupaa kysymättä.

Toisaalta, en usko, että hirveän monet muusikot tuosta välittävät. Taitaa olla enemmänkin levy-yhtiöiden intresseissä tämmöisistä asioista valittaminen.
"Let's sing another song, boys! This one has grown old and bitter."
mura
11.12.2005 16:00:37
Ymmärrät varmaan eron.

Joo.

Uskon että ilmeisesti ollaan hyvin pitkälti samaa mieltä kansalaistottelemattomuudesta.

Samaa uskon minäkin.
Teijo K.
11.12.2005 16:42:08

Miun taas täytyy tunnustaa, että en ole edes tajunnut, että tuota ne on laittomia nuo sivustot. Aina olen, tosin naiivisti ehkä kuvitellut, että noin julkisesti kun ovat tuolla esillä, niin pakko niitten on ollut hoitaa sopimukset kuntoon. Olin siis väärässä.

Tosin niin paljon kun minäkin olen noita lyriikkasivustoja ja sointusivustoja kolunnut, niin yhtään nuottikirjasta skannattua nuottia en ole kohdannut. Tosin en varsinaisesti tablatuureja etsi, kun en niistä juuri mtn hahmottaa osaa. Ihan joko nuotteja tai sointupohjia.
Munsta.
Rappion Apostoli
11.12.2005 18:25:03 (muokattu 11.12.2005 18:29:57)
Aika hauskaa, jos niiden tabulatuurisivujen ylläpitäjiä aletaan haasta oikeuteen, joiden sivuistoille löytyy linkkejä bändien virallisilta sivuilta.
Starlia
12.12.2005 00:10:06
Koskakohan tulee laittomaksi edes soitella omaksi ilokseen muiden biisejä...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)