texjazz 29.11.2005 12:31:04 | |
---|
Voi jumalauta,Pete! 1 euro biisistä on liikaa??? Kuinka alas se hinta pitää saada? Ota nyt huomioon että jonkunlaista logistiikkaakin kaupassa tarvitaan aina. Oisko 60 senttiä hyvä? Voitais ruveta puhumaan "Markan" musasta... Niin, millaista logistiikkaa esim. verrattuna perinteiseen levykauppaan? Surullisilla talonmiehillä on melankolia |
PIM 29.11.2005 12:37:12 (muokattu 29.11.2005 12:37:25) | |
---|
Voi jumalauta,Pete! 1 euro biisistä on liikaa??? Kuinka alas se hinta pitää saada? Ota nyt huomioon että jonkunlaista logistiikkaakin kaupassa tarvitaan aina. Oisko 60 senttiä hyvä? Voitais ruveta puhumaan "Markan" musasta... No jos se biisi on perinteisesti fyysisessä monikäyttöisessä CD-muodossa maksanut euron kaks niin en minä ainakaan ole valmis maksamaa pahimmillaan jossain tietyssä yksittäisessä soittimessa tai tietokoneessa toimivasta tiedostosta 20-30 senttiä enempää. Oikeastaa toi "markan musa" on aika lähellä sitä. Jos sulla on esittä jotain perusteita sille että toi euro/tiedosto on sopiva hinta niin anna palaa, olen kuulolla. ...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS... |
jäykkis 29.11.2005 13:20:07 | |
---|
No jos se biisi on perinteisesti fyysisessä monikäyttöisessä CD-muodossa maksanut euron kaks niin en minä ainakaan ole valmis maksamaa pahimmillaan jossain tietyssä yksittäisessä soittimessa tai tietokoneessa toimivasta tiedostosta 20-30 senttiä enempää. Oikeastaa toi "markan musa" on aika lähellä sitä. Nyt puhutaan muuten semmosesta hinnasta joka on munkin kukkarolle sopiva. "Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Jos nyt käytät jotain Linuxia tai
Macia, kannattaa harkita ihan tavallisen cd-soittimen hankkimista"
- Tommi KyyrÄ - |
Feggy 29.11.2005 13:25:29 | |
---|
Tällä hetkellä levy maksaa jotain 20+ euroa. Jos lasketaan, että kansien puuttumisesta jne. vähennetään 25% ja levyissä on keskimäärin kymmenen biisiä, tiedostobiisin hinnaksi tulee 15e/10 = 1,50 euroa kappale. Euro on siis aika halpaa hupia. Lockman (Hki) hakee basistia. Bo Diddley/Garage/Television/Clash. 30 biisiä ja kämppä Kaapelilla. Sulla perustaidot, bändikokemusta ja kamat. Soita Taito 050-545 4165 tai Heikki 050 431 4963 |
jäykkis 29.11.2005 13:29:28 | |
---|
Tällä hetkellä levy maksaa jotain 20+ euroa. Jos lasketaan, että kansien puuttumisesta jne. vähennetään 25% ja levyissä on keskimäärin kymmenen biisiä, tiedostobiisin hinnaksi tulee 15e/10 = 1,50 euroa kappale. Euro on siis aika halpaa hupia. Laskeahan voi aina kaikenlaista. Huomioi seuraavalla kerralla logistiikka ja kaupan kate myös. Päädyt ehkä "vähän" erilaisiin lukemiiin. "Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Jos nyt käytät jotain Linuxia tai
- Tommi KyyrÄ - |
Feggy 29.11.2005 13:30:51 | |
---|
Laskeahan voi aina kaikenlaista. Huomioi seuraavalla kerralla logistiikka ja kaupan kate myös. Päädyt ehkä "vähän" erilaisiin lukemiiin. Tuskinpa vaan. Toihan oli joka tapauksessa alakanttiin ja logistiikka vie vähemmän rahaa nettikaupassa kuin oikeassa kaupassa. Vaikka nettikauppa myisi eurolla, katetta jää ihan mukavasti. Lockman (Hki) hakee basistia. Bo Diddley/Garage/Television/Clash. 30 biisiä ja kämppä Kaapelilla. Sulla perustaidot, bändikokemusta ja kamat. Soita Taito 050-545 4165 tai Heikki 050 431 4963 |
PomppoK 29.11.2005 14:27:09 (muokattu 29.11.2005 14:27:54) | |
---|
Tällä hetkellä levy maksaa jotain 20+ euroa. Jos lasketaan, että kansien puuttumisesta jne. vähennetään 25% ja levyissä on keskimäärin kymmenen biisiä, tiedostobiisin hinnaksi tulee 15e/10 = 1,50 euroa kappale. Euro on siis aika halpaa hupia. Cd-levyjen myynnin siirryttyä vahvasti myös verkkoon, tuostakin hinnasta on voitu nipistää kauppiaan toimesta jokunen euro pois. Parhaimmillaan uutuudet saa 15-17e:lla. Ei tietenkään kaikkien levyjen kohdalla näin, ja eräänkin laajemman nimeltä mainitsemattoman ketjun myymälöissä saa useinkin maksaa 22-25e/levy, pl. kampanjatuotteet. Tuosta hinnasta taas voi vielä tehdä laatu/formaatti-vähennyksenkin. Ero ei ehkä ole yhtä suuri kuin c-kasetin ja cd:n välillä, eivätkä ne periaatteessa ole edes rinnastettavissa, mutta mp3 on kaikin puolin puutteellinen cd:hen nähden, siitä ei pääse mihinkään. Mutu-pohjalta euro on kohtuullinen lähtöhinta, mutta eiköhän siinäkin ole vielä reilusti ilmaa, etenkin jos/kun bisnestä tekevät tajuavat alkaa hyödyntää tekniikkaa/mahdollisuuksiaan tehokkaammin. Tiedostokaupan 'cdonia' odotellessa... "Once black, you never come back." |
jäykkis 29.11.2005 14:33:06 | |
---|
Tuskinpa vaan. Toihan oli joka tapauksessa alakanttiin ja logistiikka vie vähemmän rahaa nettikaupassa kuin oikeassa kaupassa. Vaikka nettikauppa myisi eurolla, katetta jää ihan mukavasti. Hetkonen, taisin pudota kärryiltä. Muistan että tässä joku ihan hiljan laskelmoi karkealla kädellä että levy-yhtiön osuus levyn hinnasta on 30 prosenttia, siis 20 e levystä 6 euroa. Käsitin sen hinnan siksi hinnaksi joka jakelun, kaupan jne. jälkeen jää jaettavaksi levylafkalle _ja_ levyn tekijöille. Jos spekuloidaan sillä, että jako-osuudet ja -tasot pitäisi säilyä, niin eikö nyt oikeampi hinta olisi todellakin siellä 60 sentin hujakoilla? "Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Jos nyt käytät jotain Linuxia tai
- Tommi KyyrÄ - |
PIM 29.11.2005 14:34:03 | |
---|
Cd-levyjen myynnin siirryttyä vahvasti myös verkkoon, tuostakin hinnasta on voitu nipistää kauppiaan toimesta jokunen euro pois. Parhaimmillaan uutuudet saa 15-17e:lla. Ei tietenkään kaikkien levyjen kohdalla näin, ja eräänkin laajemman nimeltä mainitsemattoman ketjun myymälöissä saa useinkin maksaa 22-25e/levy, pl. kampanjatuotteet. Tuosta hinnasta taas voi vielä tehdä laatu/formaatti-vähennyksenkin. Ero ei ehkä ole yhtä suuri kuin c-kasetin ja cd:n välillä, eivätkä ne periaatteessa ole edes rinnastettavissa, mutta mp3 on kaikin puolin puutteellinen cd:hen nähden, siitä ei pääse mihinkään.
Tuosta hinnasta voi surutta vielä vähentää ainakin 50% jos tiedoston soitto rajoittuu yksittäiseen soittimeen tai tietokoneeseen ja vielä toiset 50% koska tiedoston käyttöikä rajoittuu tiedostoformaatin elinkaareen. Tällöin liikutaankin jo siinä aiemmin kaavailemassani 20 sentin hintaluokassa. ...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS... |
Neljä Ruuvia 29.11.2005 16:39:40 | |
---|
Tuosta hinnasta voi surutta vielä vähentää ainakin 50% jos tiedoston soitto rajoittuu yksittäiseen soittimeen tai tietokoneeseen ja vielä toiset 50% koska tiedoston käyttöikä rajoittuu tiedostoformaatin elinkaareen. Tällöin liikutaankin jo siinä aiemmin kaavailemassani 20 sentin hintaluokassa. No miten me saadaan se file sillä hinnalla kuluttajalle.Pankaa mulle esimerkki miten tulo jakaantuu. En jaksa itse laskea,mulla vaan on ihan persetuntumalla se feelis että ei voi onnistua. |
FastEddie 29.11.2005 16:43:50 | |
---|
No miten me saadaan se file sillä hinnalla kuluttajalle.Pankaa mulle esimerkki miten tulo jakaantuu. En jaksa itse laskea,mulla vaan on ihan persetuntumalla se feelis että ei voi onnistua. 4% artistille 20% verottajalle loput levy-yhtiolle Born to lose, live to win! |
jäykkis 29.11.2005 17:05:32 | |
---|
No miten me saadaan se file sillä hinnalla kuluttajalle.Pankaa mulle esimerkki miten tulo jakaantuu. En jaksa itse laskea,mulla vaan on ihan persetuntumalla se feelis että ei voi onnistua. Hyvä ihme. Vaikka ihan karvalakkimallilla panis FTP-plavelimen Sonyn nurkkaan, riittävän paksu kaapli, asiakas selaimella kiinni palvelimeen ja joku Prepay-maksujuttu. Se on siinä eikä maksa "mitään". Hoho. "Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Jos nyt käytät jotain Linuxia tai
- Tommi KyyrÄ - |
Neljä Ruuvia 29.11.2005 17:14:35 (muokattu 29.11.2005 17:15:56) | |
---|
Hyvä ihme. Vaikka ihan karvalakkimallilla panis FTP-plavelimen Sonyn nurkkaan, riittävän paksu kaapli, asiakas selaimella kiinni palvelimeen ja joku Prepay-maksujuttu. Se on siinä eikä maksa "mitään". Hoho. Ja kaikki ostajat löytää sinne Sonyn serverille? Mä oletan ettei tommoset prepay jututkaan ihan ilmasia ole. Mitä biisejä sinne laitetaan? Kaikki vai? Mites seuranta,tilitykset... Ja paljonkos 1 pankkitapahtuma maksaa.jne... |
jäykkis 29.11.2005 17:52:46 | |
---|
Ja kaikki ostajat löytää sinne Sonyn serverille? Mä oletan ettei tommoset prepay jututkaan ihan ilmasia ole. Mitä biisejä sinne laitetaan? Kaikki vai? Mites seuranta,tilitykset... Ja paljonkos 1 pankkitapahtuma maksaa.jne... Emmäävaatiä. Kysyit miten file saadaan kuluttajalla 20 sentillä, ja taisi itse asiassa tulla jonkun verran halvemmallakin. Tilityksistä en tiijä mitään, eikä oikein kiinnostakaan. Eiköhän ne sitten jollain viisiin tility. "Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Jos nyt käytät jotain Linuxia tai
- Tommi KyyrÄ - |
Neljä Ruuvia 29.11.2005 18:21:38 | |
---|
Emmäävaatiä. Kysyit miten file saadaan kuluttajalla 20 sentillä, ja taisi itse asiassa tulla jonkun verran halvemmallakin. Tilityksistä en tiijä mitään, eikä oikein kiinnostakaan. Eiköhän ne sitten jollain viisiin tility. Ei ne itekseen oikein tility. |
jäykkis 29.11.2005 18:48:09 | |
---|
Ei ne itekseen oikein tility. Mistäs tietää: Joku opiskelijapoika / -tyttö vääntää sekunnissa semmosen Delphi kikkareen joka käy joka aamu läpi edellisen vuorokauden FTP lokit ja lähettää vielä vaikka lopuksi tilisiirrot pankkiin. Ei ol mikään ameriikantemppu se. Ette vaan haluu myyrä? "Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Jos nyt käytät jotain Linuxia tai
- Tommi KyyrÄ - |
kivi 29.11.2005 19:07:51 (muokattu 29.11.2005 19:11:28) | |
---|
Hetkonen, taisin pudota kärryiltä. Muistan että tässä joku ihan hiljan laskelmoi karkealla kädellä että levy-yhtiön osuus levyn hinnasta on 30 prosenttia, siis 20 e levystä 6 euroa. Käsitin sen hinnan siksi hinnaksi joka jakelun, kaupan jne. jälkeen jää jaettavaksi levylafkalle _ja_ levyn tekijöille. Jos spekuloidaan sillä, että jako-osuudet ja -tasot pitäisi säilyä, niin eikö nyt oikeampi hinta olisi todellakin siellä 60 sentin hujakoilla? Mä laskelmoin noin, ja niin se onkin. Nettikaupassa hinta menee kuitenkin toisin. Levy-yhtiö maksaa edelleen artistille heidän tavallista sopimustaan soveltaen, mutta nettikaupan maksuperuste on ns. Revenue Share -sopimusmalli, tulonjakosopimus, jossa kun nettikauppa maksaa veronsa, on tasajako sellainen jossa levy-yhtiö saa 46% myyntihinnasta. Tavallisempi jakomalli on kuitenkin 30-70 nettikaupan hyväksi. Levy-yhtiö saa määrittää kappaleelle minimituloshinnan, mutta tämä vaikuttaa myös nettikaupan prosenttiosuuteen keinulaudan tavoin - kulut pitää saada pois. Minimituloshinta lasketaan erikseen biisikohtaisesti ja erikseen koko levyn lataajalle, tässä voi miettiä, haluaako tukea levyn vai biisin ostajia. Mutta jos kappale on tarjouksessa vaikkapa biisi.fi:ssä 49c, voi olettaa, ettei albumikaan kovin kallis ole. Laske siitä lisää, ja jos jollakulla on tietoa kuukausimaksulla toimivien biisipalveluiden jakoperusteista, tieto otetaan ilolla vastaan, kiitos. Mun on vaikea uskoa, että niissäkään olisi levy-yhtiöön päin muuta kuin mainittu Revenue Share -malli käytössä. EDIT: Ja PeteH:lle tiedoksi: ei ole mistä ottaa pois. Ainoa, mistä voisi vähentää on verottajan osuus, ja arvaat varmaan kuinka todennäköistä se on. |
PIM 29.11.2005 21:31:23 | |
---|
Minä lähdinkin arvioimaan tätä hintakysymystä kuluttajan suunnasta katsoen eli suhteuttamalla saadun hyödykkeen arvoa perinteisellä CD-medialla toimitettuun musiikin hintaan. En voi sille mitään että en pysty arvottamaan netistä ladattua aineetonta musiikkitiedostoa, johon sisältyy niin ajallisia kuin paikallisiakin käyttörajoituksia, samalle tasolle kuin perinteistä fyysisellä medialla tarjottua musiikkia, johon näitä rajoituksia ei sisälly. Tuskin moni autoilijakaan ottaisi oman auton sijasta saman hintaista (TCO) leasing autoa, jolla saa ajaa vain alle viittäkymppiä kaupungissa aurinkoisella ilmalla kolme vuotta. Ei kai se ole kuluttajan vika, että äänitebisneksessä on niin monta potinjakajaa kuin nykyään on? Kas kun nettikauppan liikevaihdolla ei tarvitse elättää vielä esim. armeijaa työttömiä, jotka käyvisivät sitten asentamassa ladatun tiedoston asiakkaan koneelle ja keräämässä maksut käteisellä. ...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS... |
kivi 29.11.2005 21:55:20 (muokattu 29.11.2005 21:57:22) | |
---|
Minä lähdinkin arvioimaan tätä hintakysymystä kuluttajan suunnasta katsoen eli suhteuttamalla saadun hyödykkeen arvoa perinteisellä CD-medialla toimitettuun musiikin hintaan. En voi sille mitään että en pysty arvottamaan netistä ladattua aineetonta musiikkitiedostoa, johon sisältyy niin ajallisia kuin paikallisiakin käyttörajoituksia, samalle tasolle kuin perinteistä fyysisellä medialla tarjottua musiikkia, johon näitä rajoituksia ei sisälly. Tuskin moni autoilijakaan ottaisi oman auton sijasta saman hintaista (TCO) leasing autoa, jolla saa ajaa vain alle viittäkymppiä kaupungissa aurinkoisella ilmalla kolme vuotta. Ei kai se ole kuluttajan vika, että äänitebisneksessä on niin monta potinjakajaa kuin nykyään on? Kas kun nettikauppan liikevaihdolla ei tarvitse elättää vielä esim. armeijaa työttömiä, jotka käyvisivät sitten asentamassa ladatun tiedoston asiakkaan koneelle ja keräämässä maksut käteisellä. Ei mee selitys läpi, mutta mäpä sekoitan vielä pakkaa:-) Tekijöille kuuluisi oikeutta myöten verkkobiiseistä selkeästi isompi tekijänoikeuskorvaus kuin perinteisesti levyllä myydystä biisistä, koska verkkolataus on myös esitys eikä vain mekanisointi (lähde: Selvis 4/99, Muusikko 10/99). Tällä hetkellä useimmat verkkotoimijat ovat siirtäneet tämän kuuman perunan levy-yhtiöiden ratkaistavaksi, mutta asiaan varmaan tullaan kiinnittämään huomiota nyt uuden tekijänoikeuslain lopulta saavuttua. |
jäykkis 29.11.2005 23:00:51 | |
---|
Tekijöille kuuluisi oikeutta myöten verkkobiiseistä selkeästi isompi tekijänoikeuskorvaus kuin perinteisesti levyllä myydystä biisistä, koska verkkolataus on myös esitys eikä vain mekanisointi (lähde: Selvis 4/99, Muusikko 10/99). Tällä... Tässä oomma samaa mieltä! Mikä on levy-yhtiön funktio nettikaupassa? Eikö voisi kuvitella että vaikkapa 4R lyö hyntyyt yhteen muutaman muun poppoon kanssa ja alkaa suoran verkkojakelun ilman välilihan välistävetoa... Ainoa tehtävä levy-yhtiöllä siinä tilanteessa on vain kertoa massoille mitää pitää kuunnella? "Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Jos nyt käytät jotain Linuxia tai
- Tommi KyyrÄ - |