Hakki 03.11.2005 20:15:34 | |
---|
"Toisen sukupolven kopiosuojaukset poistavat ongelman" Ja vitut. Kun tuon teknobabblen lukee kokonaan läpi niin kyllä alkaa pelottaa. Vaikka Sony muutti EULA:a, luultavasti lakijuttujen pelossa, heti kun asiasta nousi pientäkään polemiikkia ei se silti tee tuosta softasta yhtään sen parempaa, kuin vanhat ensimmäisen polven suojaukset. Miljardi kertaa vittumaisemman kylläkin. Keskivertokäyttäjä laittaa koneensa tuolla jenkeissä käytössä olevalla suojauksella helposti uudelleenasennukseen. Toivottavasti keksivät paremman siihen mennessä, kun nämä rantautuvat Suomeen. Epäilenpä vaan, sillä hyvin todennäköisesti juuri tämä tekniikka on ollut levyfirmoilla mielessä kun ovat toisen polven suojauksista meuhkanneet. Rautalangasta väännettynä ensimmäisen ja "toisen" sukupolven suojausten ero on seuraava: vanha softa asentui autorunin yhteydessä sisältäen playerin toistoa varten. Rippauksen esto toteutettiin rikkomalla cd niin, että asema ei sitä virheettä lue. Tämä kyseinen toisen sukupolven suojaus on salakavalampi. Autorunin pois päältä pitäminen tai shift-namiska tosin suojaa tältäkin "suojaukselta". Mutta joo, saatuaan luvan käyttäjältä (hyväksyvä vastaus EULA-kyselyyn) se asentaa soitto-ohjelman levyn soittamista varten. Samalla mitään kyselemättä ja kenellekkään kertomatta se asentaa rootkit-pohjaisen valvontatyökalun, joka estää kopioiden teon ja muiden soittimien käytön. Käytännössä se asettaa oman cd-ajurinsa käyttöjärjestelmän oman ajurin alapuolelle ja kaappaa sen välittämät käskyt. Mikäli cd-asemaa yritetään käyttää kyseisen levyn lukemiseen muuten kuin sillä sallitulla softalla, hylkää tuo piiloajuri nuo käskyt. Samalla kyseinen softa jemmaa itsensä todella syvälle käyttöjärjestelmään ja piilottaa itsensä niin, että sitä ei huomaa kuin asiantunteva henkilö. Joku voi kysyä, mikä tässä on vialla. No, ensinnäkin kyseinen teko ON RIKOS monessa maassa ja USA:n osavaltiossa. Suomen lakia pitäisi luka vähän lisää. Toiseksi se on spywaren ja muun malwaren suosima tapa piiloutua ja siten kaikki virus- ja rootkit-torjuntaohjelmat havaitsevat sen. Hupi alkaa kun tuon yrittää poistaa. Perustyökaluilla poistettuna tuo nimittäin hävittää cd-aseman kokonaan. Kiiti moro näkemiin. Sony on tosin jo reagoinut asiaan, mutta silti harvinaisen lyhytnäköistä toimintaa heiltä. Summa summarum: kuinka ironista onkaan se, että pahimmassa tapauksessa nämä tekijänoikeuslain pelastajiksi luonnehditut suojaukset ovat itsessään laittomia. Lain tulkintaa odotellessa. while(true) {metal.play(örörör);} |
juuso a 03.11.2005 21:51:06 | |
---|
Joo, itsekin luin ton jutun juuri aiemmin tänään. Kysymys kuuluukin että mennäänköhän tässä vieläkin enemmän metsään tulevaisuudessa. Olen jo sataan kertaan todennut että kaikki oli ihan hyvin ennen noiden suojauksien ilmestymistä. Kun ne ei kerta tunnu ketään estävän kopiointia millään tavalla niin antaisivat jo olla. Olisi taas yksi turhaakin turhempi asia pois päiväjärjestyksestä. V*ttu jeei!!! |
Rock n 03.11.2005 22:24:12 (muokattu 03.11.2005 22:24:49) | |
---|
Ja kaiken lisäksi on olemassa pieniä merkkejä kansanliikkeeksi muodostuvasta suojattujen levyjen ostoboikotista. Olen jo aiemmin lopettanut suojattujen levyjen ostamisen niiden epämääräisten soitto-ominaisuuksien takia - tietokoneella kun soittelen. Eikä ne toimi kaikissa tavallisissa soittimissakaan. |
Billsner 03.11.2005 22:39:29 | |
---|
Epäilen että tämän sekoilun lopputulos on se että kohta on koneella x-määrä eri levy-yhtiöiden soitto-ohjelmia. Chainsaw Surgery |
superfly 04.11.2005 00:04:23 | |
---|
Epäilen että tämän sekoilun lopputulos on se että kohta on koneella x-määrä eri levy-yhtiöiden soitto-ohjelmia. Taas yksi syy Windowsista luopumiseen. "Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent |
Veikko 04.11.2005 05:44:18 | |
---|
Puhuiko hän viittä kieltä? Entä oliko hänellä mitään sanottavaa? -L.Viita |
Billsner 04.11.2005 07:25:31 | |
---|
Taas yksi syy Windowsista luopumiseen. Ja sitten levyt ei varmasti toimi tietokoneella. Tuli vaan mieleen... Jättääköhän tämä uusi kopiosuojaus tiedon koneelle siitä että montako kertaa se on kopioitu? Nollautuukohan se kun kirjoittaa "format c:" ja asentaa käyttöjärjestelmän uudestaan? Chainsaw Surgery |
M-Juhana 04.11.2005 09:32:48 | |
---|
Epäilen että tämän sekoilun lopputulos on se että kohta on koneella x-määrä eri levy-yhtiöiden soitto-ohjelmia. Entäs sitten ihan vaan koto-sterevot !! Ei mulla tietsikka ole ensisijainen soitin..... möllykkä -Tetsuo- |
superfly 04.11.2005 09:45:13 | |
---|
Ja sitten levyt ei varmasti toimi tietokoneella. Esim. Mäkillä toimii nuokin levyt kuulemma ihan kuin "normaalit" levyt... "Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent |
Hakki 04.11.2005 09:50:18 | |
---|
Tuli vaan mieleen... Jättääköhän tämä uusi kopiosuojaus tiedon koneelle siitä että montako kertaa se on kopioitu? Nollautuukohan se kun kirjoittaa "format c:" ja asentaa käyttöjärjestelmän uudestaan? Kyllä se sen tiedon sinne jemmaa, mutta formatoinnilla se sieltä levyltä lähtee. Elegantimpiakin keinoja on, mutta käyttöjärjestelmän uudelleenasennus on varmaankin ns. helpoin tapa. while(true) {metal.play(örörör);} |
mrk 04.11.2005 10:32:52 | |
---|
Epäilen että tämän sekoilun lopputulos on se että kohta on koneella x-määrä eri levy-yhtiöiden soitto-ohjelmia. Ja nehän eivät missään nimessä aiheuta keskenään mitään yhteensopivuusongelmia... niitä on sitten kiva yrittää selvitellä, että miksei enää Emin levyt soi kun asensi Sonyn uuden playerin. Jos yrität poistaa jotakin niin sotket koneesi vielä pahemmin :) "What would we be without wishful thinking" |
Feggy 04.11.2005 10:46:56 (muokattu 04.11.2005 10:49:22) | |
---|
Eiköhän tämäkin kohu ole jo tehnyt tehtävänsä eli suojauksia kehitetään eri pohjalta. Jos joku ei huomannut, Sonyn sivulla on korjausohjelma, joka poistaa koneelta kaiken luvatta asetetun. http://www.digitoday.fi/showPage.php?page_id=11&news_id=49846 Sonyltä vastataan Digitoday kyselyyn näin: Sony BMG ja First 4 Internet ovat juuri julkaisseet päivityksen, joka kokonaan poistaa rootkit-pohjaisen DRM-sisällönsuojausohjelmiston ja korvaa sen ei-rootkit-DRM-teknologialla, joka yhteensopiva kaikkien nykyisten tietoturvaprotokollien kanssa. Varmistaaksesi järjestelmäsi tietoturvan ole hyvä ja vieraile ohjelmistopäivityssivulla saadaksesi ja asentaaksesi Palvelu Paketti 2:n: http://updates.xcp-aurora.com. Jos tämän päivityksen jälkeen haluat yhä poistaa ohjelmistomme, ole hyvä ja vieraile alla olevassa lomakkeessa käyttäen tietokonetta, johon ohjelmisto on asennettu, ja lähetämme sinulle poistolinkin yhden arkipäivän kuluessa. http://cp.sonybmg.com/xcp/english/form9.html Vihje: Poistopyyntölomakkeemme vaatii pienen ActiveX-liitännäisen (First 4 Internetiltä). Varmista, että olet poistanut tilapäisesti käytöstä myös kaikki ponnahdusikkunoidenesto-ohjelmat. Vaikka kehitteillä on myös ei-ActiveX-prosessi, online-prosessimme on tällä hetkellä ainoa vaihtoehto. Jos päätät odottaa seuraavaa poistoversiota, on sellainen määrä julkaista myöhemmin tässä kuussa: http://cp.sonybmg.com/xcp/english/updates.html |
M-Juhana 04.11.2005 11:13:42 | |
---|
Eiköhän tämäkin kohu ole jo tehnyt tehtävänsä eli suojauksia kehitetään eri pohjalta. Jos joku ei huomannut, Sonyn sivulla on korjausohjelma, joka poistaa koneelta kaiken luvatta asetetun. http://www.digitoday.fi/showPage.php?page_id=11&news_id=49846 Miks mun pitäis tällaisesta yleensäkkin murehtia ?? Laitan levyn koneeseen ja soitan. Ei mun tartte muuta murehtia ! Jos tartee, ammun ensiksi Sonyn !! möllykkä -Tetsuo- |
Feggy 04.11.2005 11:40:51 | |
---|
Miks mun pitäis tällaisesta yleensäkkin murehtia ?? Laitan levyn koneeseen ja soitan. Ei mun tartte muuta murehtia ! Jos tartee, ammun ensiksi Sonyn !! Ei kyllä pitäiskään huolehtia. Moka mikä moka. |
M-Juhana 04.11.2005 12:02:35 | |
---|
Ei kyllä pitäiskään huolehtia. Moka mikä moka. Onneks on kansa joka maksaa ( ei Tapsa )...:-) möllykkä -Tetsuo- |
Pitkavirta 04.11.2005 12:33:47 | |
---|
Mitä toi shiftin pohjassa pitäminen käytännössä tarkottaa ja tekee? Estää autorunin? ghettoblast |
lxi 04.11.2005 12:47:30 | |
---|
Mitä toi shiftin pohjassa pitäminen käytännössä tarkottaa ja tekee? Estää autorunin? Nimenomaan. Tällöin kopiointikertoja laskeva ohjelma ei pääse käynnistymään (ellei käyttäjä sitä itse käynnistä) ja data on ilmeisesti (ainakin useiden käyttäjäraporttien mukaan) vapaata riistaa kopiointiohjelmille. Tämän huippusalaisen tiedon julkaisemista eräs princetonilainen uhkasi joutua oikeuteen asti: http://news.zdnet.co.uk/business/legal/0,39020651,39117062,00.htm Haastetta ei kuitenkaan lopulta jätetty tai se peruttiin. SunnCommin markkina-arvo tosin putosi useilla miljoonilla dollareilla ainakin väliaikaisesti... The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua |
Flow 04.11.2005 12:52:58 | |
---|
Mitä toi shiftin pohjassa pitäminen käytännössä tarkottaa ja tekee? Estää autorunin? Mulla on koneessa joku härpäkkä kun tuo autorun ei toimi vaikka sen enabloisi. Vithuthaa kun aina joutuu manuaalisesti käynnistelemään. Niin ja vika ilmeni uuden Coldplayn levyn käytön jälkeen. Rupes asentelemaan jotain playeriä ja katkasin sen asennuksen, no sehän sitten vetäs cd aseman niin ettei Goldwave löytänyt koko cd asemaa ennenkuin päivitin ajurit. Muuten siis toimi normaalisti mutta audiolevyjä ei voinut kopioida. Varmasti 100% sattuma mutta ottaa pannuun. I'll take the emergency bat-tunnel. It comes out on Highway One and I can catch a bus to Gotham City - Robin |
aikavaikea 04.11.2005 12:58:12 | |
---|
Mulla on koneessa joku härpäkkä kun tuo autorun ei toimi vaikka sen enabloisi. Mulla oli sama vika aikoinaan. Korjaantui itsestään, kun uuden emolevyn asennuksen johdosta jouduttiin käytännössä kaikki asentamaan uusiksi. Itse kopiosuojaus tai sen purku ei mua heiluttele. Rotel on tähän asti soittanut kaiken mitä sen kitaan on työntänyt. MP3-soittimia en käytä enkä kuuntele musaa kotikoneella. All in all you're just another dick with no balls. |
Leikari 04.11.2005 12:58:33 | |
---|
Mulla on koneessa joku härpäkkä kun tuo autorun ei toimi vaikka sen enabloisi. Vithuthaa kun aina joutuu manuaalisesti käynnistelemään. Niin ja vika ilmeni uuden Coldplayn levyn käytön jälkeen. Rupes asentelemaan jotain playeriä ja katkasin sen asennuksen, no sehän sitten vetäs cd aseman niin ettei Goldwave löytänyt koko cd asemaa ennenkuin päivitin ajurit. Muuten siis toimi normaalisti mutta audiolevyjä ei voinut kopioida. Varmasti 100% sattuma mutta ottaa pannuun. mene levykauppaan laatimasi laskun kanssa - vaadit korvaamaan selvittelyyn käyttämäsi ajan (asiallinen palkka ajastasi ml. asian muu selvittelyyn käytetty aika + matkakulut). Elleivät suostu niin käänny kunnallisen kuluttajaneuvojan puoleen. Tuote on ollut virheellinen. Soitetaan jamia! |